AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #1 Skrevet 9. januar 2023 Hei! min mann jobber, jeg jobbet som tilkalingsvikar i barnehagen før jeg ble gravid. Nå har jeg termin i februar. har fått enganstønaden , skjønt at man får barnetrygd i tillegg etter barnet er født. så babyen er helt safe mtp på økonomi Men jeg ønsker selfølgelig ikke å leve av mannen min, han er snill og tar vare på meg og kjøper inn alt vi trenger til huset jeg har ikke rett til utvidet barnetrygd som kun er for enslig mor. har jeg rett til noe som helst økomomisk støtte til meg selv? Nå skal jeg jo være hjemme med babyen fram til far/min mann begynner permisjon, Da sa han han skulle hjelpe med å søke jobb osv. håper på svar skal ringe nav til uka men kanskje noen vet noe? Anonymkode: 222c3...ffd
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #2 Skrevet 9. januar 2023 Altså.. du har jo fått engangsstønad? Anonymkode: 0de96...ab5 10 5
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #3 Skrevet 9. januar 2023 Nei, hvorfor skulle det være det? Du har fått engangsstønad, det er ikke noe mer enn det utover barnetrygd. Anonymkode: 89b7c...fa8 1 4
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #4 Skrevet 9. januar 2023 engangstønaden og barnetrygden er jo kun ment til barnet. kan aldri finne på å bruke det på meg. min mann sier det samme. trenger jeg noe så spør jeg han, men ønsker jo ikke det. så fort han begyner perm skal jeg jammen finne meg jobb men jeg mener fram til da . pr idag Anonymkode: 222c3...ffd
NakenPanda Skrevet 9. januar 2023 #5 Skrevet 9. januar 2023 (endret) Hvis du ikke har nok inntekt til å få arbeidsledighetstrygd som overstiger engangstånaden så nei, husk engangstønad er skatterfri i motsetning til dagpenger Endret 9. januar 2023 av NakenPanda 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #6 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): engangstønaden og barnetrygden er jo kun ment til barnet. kan aldri finne på å bruke det på meg. min mann sier det samme. trenger jeg noe så spør jeg han, men ønsker jo ikke det. så fort han begyner perm skal jeg jammen finne meg jobb men jeg mener fram til da . pr idag Anonymkode: 222c3...ffd Det eneste dere kan få er evt. sosialstønad eller bostøtte, men da regnes jo samboeren din sin inntekt og hvis han kan forsørge dere så er det ikke noe du får. Hvis du ikke har rett på permisjonspenger fordi du har fått engangsstønad så er det ikke noe annet enn barnetrygd. Den går litt opp i mars i hvert fall, så sånn sett er dere heldige. Og det å ikke bruke engangsstønad og barnetrygd er jo dumt om dere ikke har råd til å la være å bruke den. Engangsstønaden er jo for å kjøpe inn utstyr og ting og tang til babyen og dere. Barnetrygd er ikke beregnet på å spare til barnet, det er beregnet som en stønad for at man skal forsørge et barn. Anonymkode: 35987...a45 4 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #7 Skrevet 9. januar 2023 Er det ikke aktivitetsplikt for mor dersom far skal ha permisjon? Da MÅ du jo faktisk søke jobb. Eller studier eller noe annet. Lenge siden jeg hadde små barn, men får far egentlig, betalt, permisjon når du har valgt engangsstønad? Anonymkode: c7396...032 2 4
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #8 Skrevet 9. januar 2023 Hvorfor skal du ikke «leve på mannen din»? Det er da helt normalt og selvsagt at begge foreldre har ansvar for barnet og at partnere forsørger hverandre? I min verden er det mye mer skamfullt å leve på samfunnet, men sånn har kanskje verden blitt nå, altså at folk synes det er mer naturlig at staten betaler enn at partner betaler. Anonymkode: 2e56e...0bf 16
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #9 Skrevet 9. januar 2023 Hvis du søker sosialhjelp vil de kreve at du bruker hovedparten av engangsstønaden på eget livsopphold. De godkjenner at en mindre andel brukes på nødvedig utstsyr, men du kan ikke velge å bruke 90.000,- på utstyr for å deretter søke mer av det offentlige. Barnefar, som jobber, er jo også ansvarlig for å sørge for barnet økonomisk. Hvis dere er gift har han også forsørgelsesplikt for deg. Anonymkode: 11171...7d2 6 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #10 Skrevet 9. januar 2023 Engangsstønad er i stedet for permisjonspenger og er ment å leve av etter barnet er født. Anonymkode: e6b15...d09 12 4
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #11 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): engangstønaden og barnetrygden er jo kun ment til barnet. kan aldri finne på å bruke det på meg. min mann sier det samme. trenger jeg noe så spør jeg han, men ønsker jo ikke det. så fort han begyner perm skal jeg jammen finne meg jobb men jeg mener fram til da . pr idag Anonymkode: 222c3...ffd Så du synes det er bedre at fellesskapet forsørger deg enn at du bruker av engangsstønaden? Merkelig tankegang. Har du ikke vært i jobb før fødsel? Hvor gammel er du? Anonymkode: a26b7...0ee 8
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #12 Skrevet 9. januar 2023 NakenPanda skrev (33 minutter siden): Hvis du ikke har nok inntekt til å få arbeidsledighetstrygd som overstiger engangstånaden så nei, husk engangstønad er skatterfri i motsetning til dagpenger Hun skal da ikke ha dagpenger, hun skal ha barn og skal ut i permisjon. Hun forventer at staten skal betale for henne i tillegg til engangsstønaden. Kanskje lurt å ha det økonomiske på plass og skjønne gangen i økonomien før en setter barn til verden Anonymkode: 76ed7...f6a 7
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #13 Skrevet 9. januar 2023 Unnskyld folkens!! Jeg har misforstått, trenger ikke å komme med spydige kommentarer for det 😟 har misforstått alt, trodde engangstønaden var kun ment for barnet fordelt utover ett år. Visste ikke at stønaden var også ment for livsopphold i tillegg, mtp en vogn stol osv koster 20.000,- (Vi har selfølgelig ikke brukt så mye men tankegangen var slik) Anonymkode: 222c3...ffd
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #14 Skrevet 9. januar 2023 Du har jo fått støtte. Masse støtte. Over 90 000 skattefritt. Så da har du jo til du kommer deg i jobb, pluss eventuelle sparepenger og selvsagt at far bidrar med sin del. Hvordan hadde du tenkt å forsørge ungen din egentlig? Anonymkode: 16839...33c 9
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #15 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Unnskyld folkens!! Jeg har misforstått, trenger ikke å komme med spydige kommentarer for det 😟 har misforstått alt, trodde engangstønaden var kun ment for barnet fordelt utover ett år. Visste ikke at stønaden var også ment for livsopphold i tillegg, mtp en vogn stol osv koster 20.000,- (Vi har selfølgelig ikke brukt så mye men tankegangen var slik) Anonymkode: 222c3...ffd Har du termin om en mnd. og ikke sjekket dette før nå? De er til å forsørge deg og barnet mens du er hjemme i starten ja. Anonymkode: 16839...33c 5
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #16 Skrevet 9. januar 2023 Engangsstønad er i stedet for foreldrepenger, som du ville fått hvis du hadde gått ut i permisjon fra jobb. Hadde du spart disse også? Engangsstønad er ikke ment til å være barnets penger. Det er foreldrenes penger, ment til å forsørge barnet. Du har ikke krav på noe mer fra nav, så enten må mannen din sørge for alt du og babyen trenger, eller så må du bruke av engangsstønaden - slik det er meningen. Anonymkode: ade8c...ef1 6 1
Enmanelskeråhate Skrevet 9. januar 2023 #17 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): engangstønaden og barnetrygden er jo kun ment til barnet. kan aldri finne på å bruke det på meg. min mann sier det samme. trenger jeg noe så spør jeg han, men ønsker jo ikke det. så fort han begyner perm skal jeg jammen finne meg jobb men jeg mener fram til da . pr idag Anonymkode: 222c3...ffd Engangsstønad er ment til mor så hun har noe penger etter fødsel, ikke barnet. Barnetrygd er ment til å hjelpe med utgifter i forbindelse med å ha barn 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #18 Skrevet 9. januar 2023 Som andre har sagt så er engangsstønaden i stedenfor foreldrepenger. Det skal brukes til livsopphold og barneutstyr. Når du ikke har penger igjen så kan du selvfølgelig søke sosialstønad. Men om dere er gift så blir dere vurdert sammen, så da er det lite sannsynlig at du får noe. Om dere er samboere, så blir du vurdert alene. Da vil du mest sannsynlig få dekket halve husleien, halve strømregningen, halve innboforsikringen og din del av livsoppholdet. Statlig sats for det er 5600 kr når man er samboer/person i bofellesskap. Så ikke mye. Lurt å begynne å søke jobber veldig snart. For det kan ta tid. Anonymkode: 97812...028 2
Cuddlegirl Skrevet 9. januar 2023 #19 Skrevet 9. januar 2023 Du har nettopp fått nesten 100 000 av nav og spør igjen hva du har rett til å få fra nav?🤔 4
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #20 Skrevet 9. januar 2023 Du skriver at du har jobbet som tilkallingsvikar. Jeg vet ikke hvor mye du har jobbet, men har du sjekket at det lønner seg å velge engangsstønad istedetfor foreldrepenger? Anonymkode: e89be...fd4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå