Gå til innhold

Utvekslingsstudent til Irland?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg vurderer å dra på utveksling 3 mnd til Irland. Noen som har vært der som kan fortelle meg litt om kultur, farer, er det trygt? Er maten dyr, og andre relevante ting🙈🥰 Vet det er noen pengetyver som snapper opp lommebøker og sånt, men vet ikke hvor ofte sånt kan skje på ett universitet, utenom når du drar til butikk og byer🙈🥰❤️

Anonymkode: 6c976...f9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eksen min er irsk, så har vært der veldig mye. Det er veldig trygt, har aldri vært redd for noe som helst. Litt mer alkoholkultur enn i Norge, som kan føre til mer fyllekjøring. Det var vel eneste forskjell jeg virkelig merket, men nå var jeg veldig på landsbygda.

Hvor i Irland tenker du å bo da? Noen deler av Dublin kan være litt lugubre, men der havner du nok ikke uansett. Galway er en nydelig by og anbefaler å studere der om du får muligheten. Jeg har vært på et par opplegg på universitetet der, og de er veldig flinke.

Lommetyver bør man være litt obs på overalt, men Irland er ikke noe verre enn Oslo.

Anonymkode: dbb1d...69d

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Eksen min er irsk, så har vært der veldig mye. Det er veldig trygt, har aldri vært redd for noe som helst. Litt mer alkoholkultur enn i Norge, som kan føre til mer fyllekjøring. Det var vel eneste forskjell jeg virkelig merket, men nå var jeg veldig på landsbygda.

Hvor i Irland tenker du å bo da? Noen deler av Dublin kan være litt lugubre, men der havner du nok ikke uansett. Galway er en nydelig by og anbefaler å studere der om du får muligheten. Jeg har vært på et par opplegg på universitetet der, og de er veldig flinke.

Lommetyver bør man være litt obs på overalt, men Irland er ikke noe verre enn Oslo.

Det er UCC universitet Cork i Irland😊🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter går nå vg2 i Irland. Litt sørvest for Dublin. Hun bor hos en veldig fin familie. Mye er ganske likt USA med overfladisk høflighet, vanskeligere å bli ordentlig kjent med folk og lærere er litt mer ovenfra og ned enn vennen din. Men det er også en del som oppleves mer europeisk som at de går til og fra skole, tar kollektivt til byen, spiser mye den samme maten som nord i Europa osv. Min datter opplever skolen som litt enklere enn i Norge, men strengere og mye mer lekser. 

Jeg ble litt kjent med ansatt fra universitet i Dublin i forbindelse med jobb, og det han fortalte og sånn han var virket ganske likt norsk. 

Anonymkode: 057de...59b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Min datter går nå vg2 i Irland. Litt sørvest for Dublin. Hun bor hos en veldig fin familie. Mye er ganske likt USA med overfladisk høflighet, vanskeligere å bli ordentlig kjent med folk og lærere er litt mer ovenfra og ned enn vennen din. Men det er også en del som oppleves mer europeisk som at de går til og fra skole, tar kollektivt til byen, spiser mye den samme maten som nord i Europa osv. Min datter opplever skolen som litt enklere enn i Norge, men strengere og mye mer lekser. 

Jeg ble litt kjent med ansatt fra universitet i Dublin i forbindelse med jobb, og det han fortalte og sånn han var virket ganske likt norsk. 

Anonymkode: 057de...59b

Jeg har helt motsatt opplevelse. Det er utrolig lett å bli kjent med folk. På universitetet som jeg besøkte, var professorene absolutt ikke ovenfra og ned. Vi dro ut på byen alle sammen og tok noen øl etter undervisningen var ferdig.

Tror det er stor forskjell på videregående og universitet. Det er det jo i Norge også. Man blir behandlet mye mer voksent på universitetet.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på utveksling i Irland. Elsker folka og kulturen. Særlig pub-kulturen, hvor det gjerne er live-musikk og man alltid kommer i kontakt med folk. Synes også naturen er nydelig. Pluss at det er korte avstander og greit kollektiv-tilbud, så det er ganske mye man kan få med seg.

Opplevde det også som veldig trygt. Så jeg var ikke mer bekymret enn det jeg ville vært i visse deler av Oslo veldig sent på natten.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 10.1.2023 den 8.09):

Det er UCC universitet Cork i Irland😊🙈

Cork er en superkoselig by. Har bare vært der en gang for mange år siden, men likte meg veldig godt. Vi ble veldig godt mottatt både der vi bodde og i byen forøvrig. Var på utflukt til Kinsale og Lismore castle. Syntes derimot at Dublin var kjedelig så glad vi reiste rundt . Kos deg😊

Anonymkode: 11514...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...