AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #21 Skrevet 11. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvis man sier at et bad har en levetid på 20 år, og det koster 400 000kr, så er det 1667 kr per måned. Vi byttet varmepumpe for et par år siden, den har en beregnet levetid på 10 år. Vi betalte 120 000kr. Det er 1000kr per måned. I tillegg kommer service årlig (ca 3000kr delt på 12), og nå må vi bytte styringssystemet til den vannbårne gulvvarme - det vil koste over 50k (dette har vart i 20 år, dvs siden byggeår). Så har man kanskje to bad, så legg på 1500kr per måned til (hvis bad nummer to koster litt mindre), og kjøkken (lett 1500kr til per måned). Maling utvendig må gjøres med jevne mellomrom - hvis man må leie folk, blir det en betydelig utgift. +++++ Når jeg ser på mange «jeg har jo råd til å kjøpe for jeg betaler 12k i husleie nå»-tråder, er det tydelig mange som undervurderer hvor mange kostnader som renner på med hus. Anonymkode: 5a673...c66 Nå snakker du tydeligvis om et veldig stort og dyrt hus/enebolig, det er jo ikke disse husene de som leier til 12.000 er på jakt etter. Man kan få en varmepumpe til 20.000 ferdig montert. Gulvvarme er ikke noe hvermansen har. Man kan pusse opp et kjøkken for 40.000. Å fikse et bad kan gjøres for halve summen du nevner. De fleste mennesker i Norge eier boligen sin, men nå er det sånn at a. Ikke alle boliger har like masse utgifter til vedlikehold b. Det er ikke vanlig å ha millionbeløp tilgjengelig på konto i tilfelle renovasjon osv Anonymkode: 7493e...04b 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #22 Skrevet 11. januar 2023 I tillegg til kommunale utgifter, eiendomsskatt, renovasjon, tv&internett, lån og forsikring så er det som flere her nevner vedlikehold som koster. Vi måtte nettopp ut med 300tusen for å skifte vinduer. Etterhvert vil det være maling av hus, så skifte kledning. Tak må skiftes. Disse utgiftene er jo ikke noe jeg tenker på som mnd kostnad, men de er jo store og man må ta høyde for at det er behov. Litt annerledes med varmepumpe og nytt kjøkken, for det er jo ikke noe man MÅ ha, men du kan ikke la selve konstruksjonen forfalle totalt. Anonymkode: eaf7f...d26
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #23 Skrevet 11. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): De fleste mennesker i Norge eier boligen sin, men nå er det sånn at a. Ikke alle boliger har like masse utgifter til vedlikehold b. Det er ikke vanlig å ha millionbeløp tilgjengelig på konto i tilfelle renovasjon osv Anonymkode: 7493e...04b a) Alle boliger har behov for nødvendig vedlikehold og renovering på ett eller annet tidspunkt. b) Det har du rett i, men det er vanlig å spare til både kortsiktige og langsiktige vedlikeholdsutgifter som man vet vil komme. Anonymkode: c6cfc...75a
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #24 Skrevet 11. januar 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ja, absolutt. Men større utbedringer/oppussing som for eksempel bytte av varmepumpe, pusse opp bad/kjøkken, drenering etc er jo noe som kommer med kortere eller lengre mellomrom og som man må regne med kommer - med mindre man har tenkt å la være å bytte ut/fornye, noe som vil gå ut over boligens verdi og dermed også ha en pris i form av lavere prisstigning (og evt skader, det trenger ikke være bare kosmetisk). Hvis man sier at et bad har en levetid på 20 år, og det koster 400 000kr, så er det 1667 kr per måned. Vi byttet varmepumpe for et par år siden, den har en beregnet levetid på 10 år. Vi betalte 120 000kr. Det er 1000kr per måned. I tillegg kommer service årlig (ca 3000kr delt på 12), og nå må vi bytte styringssystemet til den vannbårne gulvvarme - det vil koste over 50k (dette har vart i 20 år, dvs siden byggeår). Så har man kanskje to bad, så legg på 1500kr per måned til (hvis bad nummer to koster litt mindre), og kjøkken (lett 1500kr til per måned). Maling utvendig må gjøres med jevne mellomrom - hvis man må leie folk, blir det en betydelig utgift. +++++ Når jeg ser på mange «jeg har jo råd til å kjøpe for jeg betaler 12k i husleie nå»-tråder, er det tydelig mange som undervurderer hvor mange kostnader som renner på med hus. Anonymkode: 5a673...c66 Helt klart må man ta høyde for større ting innimellom, det sier jo seg selv. Mitt estimat for siste femårsperiode var nettopp mitt estimat, ikke andre sitt. Store utgifter har vi hatt i bøtter og spann før siste femårsperiode, inkludert tak, drenering, varmepumpe, kjøkken, nytt elektrisk anlegg, vindusbytter og ny bordkledning. Hadde jeg trukket tidsperioden lenger tilbake hadde beløpet vært et annet. Men dette var innberegnede kostnader fra start ved kjøp gammelt hus, og ikke noe vi estimerer at huset løpende koster oss i måneden. Vi skal ikke bytte vinduer igjen mens vi bor i dette huset, for eksempel, heller ikke bordkledning. Og ikke alle kjøper gammelt hus, som oss, og en del av disse utgiftene er nødvendigvis utgifter knyttet til alderen på boligmassen. Noen bruker også enorme summer på oppussing, andre nøyer seg med enklere løsninger. På tak er det eksempelvis mulig å bruke en formue, men også mulig å velge rimelige løsninger. Samme med kjøkken. Og varmepumpe, for den saks skyld. Og vi har gjort MYE selv, så våre summer bærer preg av lite innleie av arbeidskraft, annet enn på det påkrevde. Anonymkode: c80b4...b53
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #25 Skrevet 11. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nå snakker du tydeligvis om et veldig stort og dyrt hus/enebolig, det er jo ikke disse husene de som leier til 12.000 er på jakt etter. Man kan få en varmepumpe til 20.000 ferdig montert. Gulvvarme er ikke noe hvermansen har. Man kan pusse opp et kjøkken for 40.000. Å fikse et bad kan gjøres for halve summen du nevner. De fleste mennesker i Norge eier boligen sin, men nå er det sånn at a. Ikke alle boliger har like masse utgifter til vedlikehold b. Det er ikke vanlig å ha millionbeløp tilgjengelig på konto i tilfelle renovasjon osv Anonymkode: 7493e...04b A. Enig med mye her. Alder på huset er viktig. Det samme er hvor dyrt man faktisk vil gjøre det. Vi kjøpte ferdig installert varmepumpe for 30.000 for 6 år siden, og det var en bra modell. Kjøkkenet monterte vi selv, det er stort men det kostet oss kun 80.000 fullt utstyrt. På tak valgte vi ikke den dyreste løsningen, men vi har fortsatt et tett tak over hodet. B. Temmelig vanlig å ty til opplån her ja, eventuelt sparing/egenkapital om man har økonomi til det. Her må man jo bare finne løsninger som passer for en selv. Anonymkode: c80b4...b53
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #26 Skrevet 11. januar 2023 Vi har ikke lån på huset, så faste utgifter er ca 3500kr pr mnd på renovasjon, eiendomsskatt, vann og kloakk, forsikringer osv Har ikke bodd her så lenge enda, men ila de neste par årene blir det store utgifter da vi ønsker å bygge garasje og renovere kjelleren slik at den kan brukes til annet enn bare oppbevaring av ting Jeg vet at vi om noen år må vi bytte ut vinduer, verandadør og ytterdør så da blir det jo en stor utgift Anonymkode: 492c8...af0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå