AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #1 Skrevet 9. januar 2023 Mitt barn har fått diagnostisert migrene. Barnet er 12 år og har siden påske ca hatt 5-6 «anfall» med migrene som har artet seg som plutselige og i rense smerter i mage og hodet. Pga magesmerter tok det litt tid å skjønne hva det var, men det er visst ikke så uvanlig at barn få migrenen nettopp i magen. Det varer i omlag 3 døgn og mens det pågår klarer hen lite annet enn å hvile og være i mørket. Ibux hjelper noe. Dette gir jo en del fravær fra skole etterhvert. Jeg må lærer meg å se triggere på utløsning av migrene bedre. I helgen hadde barnet venner på overnatting og de koste seg max hele helgen og plutselig fikk hen vondt i hodet og ville sove søndag ettermiddag, men skøyv det fra seg og ble med videre med de andre, de var på besøk her. På kvelden kom smellen med store smerter i hodet og mage som varer enda. Skulle sett varselet på at migrene kunne oppstå av slitenhet, lite søvn og mye morro. Skriver for å lære, og lurer på om dere med migrene eller som er foresatte til noen med migrene kan dele erfaring, kunnskap og tips og triks om det finnes? Anonymkode: b493f...5fc
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #2 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Mitt barn har fått diagnostisert migrene. Barnet er 12 år og har siden påske ca hatt 5-6 «anfall» med migrene som har artet seg som plutselige og i rense smerter i mage og hodet. Pga magesmerter tok det litt tid å skjønne hva det var, men det er visst ikke så uvanlig at barn få migrenen nettopp i magen. Det varer i omlag 3 døgn og mens det pågår klarer hen lite annet enn å hvile og være i mørket. Ibux hjelper noe. Dette gir jo en del fravær fra skole etterhvert. Jeg må lærer meg å se triggere på utløsning av migrene bedre. I helgen hadde barnet venner på overnatting og de koste seg max hele helgen og plutselig fikk hen vondt i hodet og ville sove søndag ettermiddag, men skøyv det fra seg og ble med videre med de andre, de var på besøk her. På kvelden kom smellen med store smerter i hodet og mage som varer enda. Skulle sett varselet på at migrene kunne oppstå av slitenhet, lite søvn og mye morro. Skriver for å lære, og lurer på om dere med migrene eller som er foresatte til noen med migrene kan dele erfaring, kunnskap og tips og triks om det finnes? Anonymkode: b493f...5fc Stress og lite søvn er utløsende faktor her. Ved anfall må jeg ligge alene på et mørkt, stille og avkjølt rom. Varmeflaske i nakken (får stiv nakke), behagelige klær, varm dyne og vinduet åpent/ frisk luft. Jeg blir lett svimmel og uvel, så å bevege på seg er ofte veldig ubehagelig, da dunker det ekstra godt i hodet også😵💫 Får hun kun Ibux? Eneste som hjelper for meg er å være alene på rommet, ta smertestillende og bare sove det av meg… Er ofte ekstra sliten og dårlig form de dagene etter anfall. ift fravær på skolen kan hun få legeerklæring på kronisk sykdom, da kan de slette noe av fraværet når skoleåret er ferdig Anonymkode: 2861c...cf0 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #3 Skrevet 9. januar 2023 Det er forska en del på årsaken til at unger får migrene. Denne forskningen har avdekket en fellesnevner. https://www.google.com/search?q=child+migraine+vitamin+deficiency Anonymkode: ef90c...85e
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #4 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Ibux hjelper noe. Får han ikke anfallsmedisin? Be om henvisning til nevrolog for utprøving. Anonymkode: 12a62...b12 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #5 Skrevet 9. januar 2023 Det er faktisk helt uholdbart at barnet ikke får anfallsmedisin. Barnet må henvises til barnelege. Anonymkode: 9a7d6...325
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #6 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Får han ikke anfallsmedisin? Be om henvisning til nevrolog for utprøving. Anonymkode: 12a62...b12 Det er barnelege som må gjøre slikt. Anonymkode: 9a7d6...325
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #7 Skrevet 9. januar 2023 Takk, da vet jeg hva vi skal gjøre videre! Anonymkode: b493f...5fc
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #8 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er faktisk helt uholdbart at barnet ikke får anfallsmedisin. Barnet må henvises til barnelege. Anonymkode: 9a7d6...325 Anfallsmedisin er kun for barn over 12 år. At det er "uholdbart" at barnet enda ikke har fått tilbud om det, da barnet er nettopp 12, er følgelig feil. Min datter er 12 og får foreløpig bare Ibux og paracet i kombinasjon. Høyeste tillate dose. De vil vente så lenge som mulig med å begynne med anfallsmedisin, så lenge ibux og paracet har effekt. Til ts. Ta kontakt med fastlege og be om henvisning til barnelege. Så unge blir ikke henvist til nevrolog. Har vært gjennom samme mølla selv. Fastlegen, og jeg for så vidt, satte diagnosen uten innblanding fra barnelegen, men det er rette veien å gå uansett. Sjekk også ut hodepinenorge for mer informasjon. Anonymkode: 9066f...168 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #9 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er barnelege som må gjøre slikt. Anonymkode: 9a7d6...325 Er vel barnenevrolog? Anonymkode: 12a62...b12 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #10 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er vel barnenevrolog? Anonymkode: 12a62...b12 Nei. Barnelege. Anonymkode: 9066f...168
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #11 Skrevet 9. januar 2023 For min del er det mange triggere. Lite søvn og stress er vel nummer 1, deretter er det menstruasjon, alkohol, sterkt sollys, varme, væromslag, masse godteri, høye lyder/bråk og parfyme eller annen sterk lukt. Anonymkode: 08273...dc9
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #12 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei. Barnelege. Anonymkode: 9066f...168 Åja, det visste jeg ikke. Vi var hos barnenevrolog, og så kjenner jeg to andre barn med migrene som også var hos barnenevrolog, så trodde det var normen. Det er jo en nevrologisk sykdom. Anonymkode: 12a62...b12 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #13 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Anfallsmedisin er kun for barn over 12 år. At det er "uholdbart" at barnet enda ikke har fått tilbud om det, da barnet er nettopp 12, er følgelig feil. Min datter er 12 og får foreløpig bare Ibux og paracet i kombinasjon. Høyeste tillate dose. De vil vente så lenge som mulig med å begynne med anfallsmedisin, så lenge ibux og paracet har effekt. Til ts. Ta kontakt med fastlege og be om henvisning til barnelege. Så unge blir ikke henvist til nevrolog. Har vært gjennom samme mølla selv. Fastlegen, og jeg for så vidt, satte diagnosen uten innblanding fra barnelegen, men det er rette veien å gå uansett. Sjekk også ut hodepinenorge for mer informasjon. Anonymkode: 9066f...168 Hodepine Norge er en fin plass å søke informasjon. Når det kommer til medisiner, så bør en være forsiktig, men skal samtidig ikke vente for lenge, det kan bli vanskeligere å behandle migrene etter lengre tid. Går det over i kronisk, så kan det bli enda vanskeligere. Det er en hårfin balansegang, og derfor viktig at dere får hjelp av spesialister. Ting å være obs på er om barnet blir svimmel, kvalm, ser skygger, hvite eller svarte prikker før anfall f.eks. Anonymkode: 13214...bd9
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #14 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Åja, det visste jeg ikke. Vi var hos barnenevrolog, og så kjenner jeg to andre barn med migrene som også var hos barnenevrolog, så trodde det var normen. Det er jo en nevrologisk sykdom. Anonymkode: 12a62...b12 Merkelig for jeg spurte min nevrolog hva veien videre var for min datter da jeg visste at hun har migrene. Da sa han at barn sendes ikke til nevrolog, barneleger er spesialister på barn og de er et eget felt. Samme svar fra fastlegen og barnelegen "det er vi som er eksperter på barn, og migrene utarter seg annerledes hos barn". AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hodepine Norge er en fin plass å søke informasjon. Når det kommer til medisiner, så bør en være forsiktig, men skal samtidig ikke vente for lenge, det kan bli vanskeligere å behandle migrene etter lengre tid. Går det over i kronisk, så kan det bli enda vanskeligere. Det er en hårfin balansegang, og derfor viktig at dere får hjelp av spesialister. Ting å være obs på er om barnet blir svimmel, kvalm, ser skygger, hvite eller svarte prikker før anfall f.eks. Anonymkode: 13214...bd9 Ja, det var derfor jeg sa at så lenge ibux og paracet tar det så holder det med det. Det finnes egen anfallsmedisin for barn som de kan få når dette ikke lenger er tilstrekkelig. Absolutt enig! Få barnet til spesialist. Det er jo noe ventetid også, så det er bare å sette igang prosessen. Anonymkode: 9066f...168 1
Kalevala Skrevet 11. januar 2023 #15 Skrevet 11. januar 2023 Min datter fikk migrenediagnosen som 5-åring, og da reseptfrie smertestillende ikke hjalp ble hun henvist til barneavdelingen på sykehuset og fikk der blodtrykksmedisin forebyggende og Imigran juvenil, som er en anfallsmedisin spesielt dosert for barn, og godkjent fra 12 år. Det er riktig at barn ikke henvises til nevrolog/nevrologisk avdeling, men til barneavdelingen på sykehuset. Der jobber det også barnenevrologer, men om barnet kommer til en slik eller en barnelege er avhengig av kapasiteten på avdelingen. Det gis anfallsmedisin og forebyggende til barn under 12 år også, men mange leger er usikre på dette. De har ikke nok erfaring med det, og holder seg for sikkerhets skyld til det som står i pakningsvedlegget. Der står det 18 år for alle anfallsmedisiner unntatt Imigran juvenil. Pakningsvedlegget beskriver det som ble testet under studiene av medisinen før den ble lansert. I de 30 årene som har gått etter at den første av dem kom på markedet, har leger over hele verden erfart at det går helt fint å gi det også til barn. Hos pasientforbundet Hodepine Norge kan du melde inn barnet ditt, og få råd hos hodepinespesialist på chat. Mange tar med disse rådene til egen lege. Se også her. Barnehodepine.no Legen som snakker her, er den samme som svarer på chat hos Hodepine Norge sammen med en lege til. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå