AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #1 Skrevet 9. januar 2023 Jeg har ikke hund sjøl, men etter tilstrekkelige erfaringer har jeg gjort meg opp en aldri så liten mening. Jeg stoler oftere på en hund uten bånd enn en hund hvor eieren går med et stramt bånd hele tiden. Av de jeg jevnlig treffer er det kun et fåtall hunder som er til å stole på. Dette er trivelige og lydige hunder som går løs ved eieren sin. Det virker som dette båndet ødelegger alt, den blir en forsterker av skepsis og hysteri fra eieren sin. Hundeholdet deres er tydeligvis kun etter egoets kjæledyrmodell. Mest mulig i senga si, lite lufting og ingen sosialisering. Jeg føler meg tryggere ved å strekke ut en hilsende hånd til en hund uten et bånd på seg faktisk. Anonymkode: 58b39...9e3 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #3 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har ikke hund sjøl, men etter tilstrekkelige erfaringer har jeg gjort meg opp en aldri så liten mening. Jeg stoler oftere på en hund uten bånd enn en hund hvor eieren går med et stramt bånd hele tiden. Av de jeg jevnlig treffer er det kun et fåtall hunder som er til å stole på. Dette er trivelige og lydige hunder som går løs ved eieren sin. Det virker som dette båndet ødelegger alt, den blir en forsterker av skepsis og hysteri fra eieren sin. Hundeholdet deres er tydeligvis kun etter egoets kjæledyrmodell. Mest mulig i senga si, lite lufting og ingen sosialisering. Jeg føler meg tryggere ved å strekke ut en hilsende hånd til en hund uten et bånd på seg faktisk. Anonymkode: 58b39...9e3 Ikke alle hunder er like enkel å trene til å gå uten bånd. Feks gjeterhunder som kan finne på å ville jage etter biler, syklister osv. Enig i at bånd kan ødelegge mye, at hunder som møter hverandre uten bånd ofte er roligere mot hverandre. Og så er det en del mennesker, både voksne og barn, som er redd hunder. Anonymkode: 2a61a...2bf 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #4 Skrevet 9. januar 2023 Nå er det vel sånn heldigvis at de fleste som har hunder som reagerer ordentlig på andre hunder eller folk ikke har de løse. Dermed veldig naturlig at du ser langt flest hunder i bånd som gjør utfall. Anonymkode: aace7...f72 5
Anonymbruker*** Skrevet 10. januar 2023 #5 Skrevet 10. januar 2023 Jeg må si jeg stoler mer på hunder i bånd. Om de gjør utfall eller ei så vet jeg i det minste at de ikke kommer bort. Det er mange lydige løse hunder her i Oslo omegn, men og alt for mange som får lov til å tulse bort til fremmede folk og fe. Og skremme opp fugl viss de er jakthund. Nei, litt lei det der altså. Sparket en liten jack russel i rent uhell på lørdag. Kom løpende bak meg med kompanjongen sin, plutselig var den oppi føttene mine... Jeg har også opplevd aggressive hunder som er løse, men det er heldigvis sjeldent. Skjer ett par ganger i året kanskje.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #6 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg har ikke hund sjøl, men etter tilstrekkelige erfaringer har jeg gjort meg opp en aldri så liten mening. Jeg stoler oftere på en hund uten bånd enn en hund hvor eieren går med et stramt bånd hele tiden. Av de jeg jevnlig treffer er det kun et fåtall hunder som er til å stole på. Dette er trivelige og lydige hunder som går løs ved eieren sin. Det virker som dette båndet ødelegger alt, den blir en forsterker av skepsis og hysteri fra eieren sin. Hundeholdet deres er tydeligvis kun etter egoets kjæledyrmodell. Mest mulig i senga si, lite lufting og ingen sosialisering. Jeg føler meg tryggere ved å strekke ut en hilsende hånd til en hund uten et bånd på seg faktisk. Anonymkode: 58b39...9e3 Det gjorde faktisk vondt å lese noe så dumt som dette. Anonymkode: f7716...ceb 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #7 Skrevet 10. januar 2023 Jeg foretrekker at eier har hunden sin i bånd. Det er klart at dersom eier stresser i en møtesituasjon og strammer båndet så kan stress bli overført til hunden og gjøre situasjonen verre. Noen hunder er høye i energi, og det er noen hundeeiere også😉 Anonymkode: 2aecb...de1 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #8 Skrevet 10. januar 2023 Jeg kjenner meg litt igjen i dette med å stramme inn bånd på hunden i møte med andre hunder. Flere grunner til dette og jeg vet at en ikke bør gjøre dette. Men i møte med andre hunder så ser jeg ofte at eier til den andre hunden trekker hunden til seg. Som et signal om at de ikke ønsker at hundene skal hilse. Da vil jo jeg respektere dette og det kan være at den andre hunden kan være aggressiv mot andre hunder. Dermed trekker jeg også inn bånd på min hund, for han vil jo bort å hilse. Men dette resulterer til at min hund blir usikker og er begynt å utagere mot andre hunder. Hunden min burde vært bedre trent på å passering og kontakttrening. Men jeg synes dette er blitt vanskelig. Ser han en hund, så får jeg ikke kontakt. Prøver å distrahere han med feks godbit. Han bryr seg ikke om godbiten. Men det er nok bare å trene og trene. Bruke bedre godbiter. Pølse eller noe annet fristende. Anonymkode: 2a61a...2bf
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #9 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Jeg kjenner meg litt igjen i dette med å stramme inn bånd på hunden i møte med andre hunder. Flere grunner til dette og jeg vet at en ikke bør gjøre dette. Men i møte med andre hunder så ser jeg ofte at eier til den andre hunden trekker hunden til seg. Som et signal om at de ikke ønsker at hundene skal hilse. Da vil jo jeg respektere dette og det kan være at den andre hunden kan være aggressiv mot andre hunder. Dermed trekker jeg også inn bånd på min hund, for han vil jo bort å hilse. Men dette resulterer til at min hund blir usikker og er begynt å utagere mot andre hunder. Hunden min burde vært bedre trent på å passering og kontakttrening. Men jeg synes dette er blitt vanskelig. Ser han en hund, så får jeg ikke kontakt. Prøver å distrahere han med feks godbit. Han bryr seg ikke om godbiten. Men det er nok bare å trene og trene. Bruke bedre godbiter. Pølse eller noe annet fristende. Anonymkode: 2a61a...2bf Om du ikke får kontakt, så er han allerede over threshold og triggeren er for nær. Begynn å trene på en stor nok avstand at han ikke går over threshold. Les litt om motbetinging. Pølser er digg. Skinkeost på tube er også digg, og litt lettere på vinteren når man går med hansker. Også kan du lære inn et par stødige kontaktord hjemme, og gi de høy verdi ved å bruke skikkelig gode godbiter, skryt og lek. Da kan du unngå å trekke i båndet for å få han nærmere. Mine hunder har høyt jaktinstinkt, så her lærte jeg inn "søk", som betyr "nå kaster jeg noen godbiter dere må løpe etter og fange", som fungerer veldig fint om jeg ønsker å få oppmerksomheten deres og driv fremover i et veldig distraherende miljø. Forøvrig er jeg ikke helt enig med trådstarter. Genetikk har enormt mye å si. Min eldste er stødig og har aldri reagert på passerende hunder. Min yngste er en helt annen skapning som ble et totalt monster i passeringer da hun fikk sin første løpetid til tross for god trening, en rolig eldre hund og rolig eier. Vi har jobbet med saken siden da, og nå går hun fint forbi de fleste, men jeg kan aldri stole 100% på henne. Stramt bånd kan selvfølgelig trigge en utagering, så der har jeg trent inn at hun skal ta frivillig kontakt og komme inntil benet mitt hver gang hun ser en hund så jeg ikke må dra i båndet hennes for å skape avstand fra den passerende hunden. Mange raser kan uansett ikke gå løse. Rasen jeg har skal aldri gå løs, da jaktinstinktet og driven er alt for sterk til at man kan stole 100% på de i alle situasjoner. Anonymkode: 75f24...7e3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #10 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Om du ikke får kontakt, så er han allerede over threshold og triggeren er for nær. Begynn å trene på en stor nok avstand at han ikke går over threshold. Les litt om motbetinging. Pølser er digg. Skinkeost på tube er også digg, og litt lettere på vinteren når man går med hansker. Også kan du lære inn et par stødige kontaktord hjemme, og gi de høy verdi ved å bruke skikkelig gode godbiter, skryt og lek. Da kan du unngå å trekke i båndet for å få han nærmere. Mine hunder har høyt jaktinstinkt, så her lærte jeg inn "søk", som betyr "nå kaster jeg noen godbiter dere må løpe etter og fange", som fungerer veldig fint om jeg ønsker å få oppmerksomheten deres og driv fremover i et veldig distraherende miljø. Anonymkode: 75f24...7e3 Takker for rådene! 👍 Kommer til å teste det ut. Han liker å søke, så den har han inne. Men vi har kanskje ikke vært så flink til å bruke det i passering. Anonymkode: 2a61a...2bf
Tabris Skrevet 10. januar 2023 #11 Skrevet 10. januar 2023 Dette er bare delvis sant. Det er riktig at hvis en hund er anspent og usikker så kan eiers atferd, f.eks stramme båndet, være det som trigger et utfall. Samtidig er det også slik at noen hunder er så utrygge/anspente/høyt i stress at eier kunne sitte i lotusstilling og oppnå nirvana og hunden hadde fortsatt utagert. Det var vanlig før å legge det meste av skylden på hundens atferd over på eier. Eier hadde "dårlig energi" eller "dårlig lederskap" og lignende ullne beskrivelser som egentlig ikke sier noen ting. I dag vet vi at en redd hund er redd uansett om eier gjør alt riktig. Samme med oss mennesker. Hvis noen av oss sliter med angst og fobi så kan en "hysterisk" person gjøre det verre. Men selv om personen ved vår side er helt rolig, så vil vi fortsatt være redd. Fordi frykten er vår egen. Slik er det også med hunder. Noe jeg mener det er svært viktig at eiere vet om, så de ikke føler seg helt udugelige og tror skylden er bare deres når de har en redd hund. 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #12 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Nå er det vel sånn heldigvis at de fleste som har hunder som reagerer ordentlig på andre hunder eller folk ikke har de løse. Dermed veldig naturlig at du ser langt flest hunder i bånd som gjør utfall. Anonymkode: aace7...f72 Dette. Ofte en veldig god grunn til at hunden er i bånd. Mange som har hunden løs har den ikke løs fordi de har lagt ned masse tid og krefter i trening, men fordi de driter i det. Anonymkode: 239df...6bf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå