Gå til innhold

Drittunge i sameiet som ikke kan å lage mat, har jeg noen rettigheter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bor i et sameie, bygg med 12 boenheter. Har fått en ny nabo. Bodd her i knapt 4 måneder og jeg vil ha ha han ut!! Det er en inkompetent pappagutt som ikke kan å lage mat uten å forsøke å drepe halve nabolaget. Han burde få permanent bruksforbud av komfyren av styret! 

På 4 måneder så har han utløst brannalarmen minst 5 ganger som jeg vet om. Utrykning med brannvesen 2 ganger. Begge de to gangene var seint på kvelden. Vi har ikke felles brannvarsling av noe slag. Vi må få beskjed av naboene om det brenner i naboleiligheten, og han sier ikke ifra heller!. Det er ikke enkelt å vite når det er bare ekstrem matlaging som holder på å går skeis og når det er reell fare. 

I dag skjedde det igjen, han lagde mat, røykla hele leiligheten sin og brannvesenet kjørte nå nettopp. Jeg har fått nok. Jeg har tenkt å skrive en klage. Vi bor vegg i vegg, ingen brannvegg oss imellom. Jeg føler meg ikke trygg her lengre og sliter med å sove. Har jeg noen rettigheter? Noen som vet hvilke lov-paragrafer jeg kan bruke i klagen? Det er noe om å være til sjenanse for andre i vedtektene i sameiet, har standard regler. 

Beklager banningen, jeg er så sint at jeg koker, og ja, jeg vil holde meg saklig i klagen. Må bare få det ut før jeg går ut og å brøler i trynet på han. Jeg må lufte ut leiligheten min i kulden, for det stinker her på grunn av han men lukten forsvinner ikke. 

Anonymkode: 15180...b91

• Liker 2
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke han som er problemet, men sameiet som ikke har felles varslingssystem, innstallert brannvegger og komfyrvakter. At dere er 12 boenheter og må selv varsle alle er hårreisende. Istedenfor å angripe han må du få sameiet til å forstå at det er av fellesinteresse at alle skal være sikret, fordi alle kan tross alt begå samme feil. Worst case så brenner det i trappeoopgangen i første etasje, men de øverste ikke får beskjed fordi man ikke får varslet dem fysisk.

Anonymkode: a2d20...a5e

• Liker 20
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

The food is ready when the smoke alarm goes off 😂😂🙈

Anonymkode: e9183...6c1

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hjelpes meg, skjønner godt du er stressa! Her må du nok først og fremst få sameiet til å kjøpe bedre brannvarsling. 

Anonymkode: 1295c...cfe

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Eier han derre pappagutten leiligheten? Eller LEIER han. Styret er uansett riktig vei å gå, du må KLAGE, hver jævla gang. 

Anonymkode: bd1be...39e

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Du må sende mail til styret, gjør det hver eneste gang det er noe. Hvordan vet du at det ikke er brannvegg forresten?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Beklager banningen,

Banning? Hvor da? 

Jeg tror jeg vet hvordan du har det akkurat nå. Når jeg blir tilstrekkelig sint og skal ordlegge meg, flyr det så mange banneord rundt i hodet at jeg ikke har kontroll på hvor mange som holder seg der inne og hvor mange som slipper ut 🙂

Få ut litt aggresjon her og nå, marsjér over dit og skjell ham ut. 

Han må få høre det. 

Anonymkode: 13f12...83a

• Liker 3
Skrevet

Har han kjøpt borett i sameiet så er det null å nix pluss ingenting du eller noen andre kan gjøre vedr å få han ut som du sier. Har han kjøpt så er det hans bolig. 

Skrevet
Morten1 skrev (12 minutter siden):

Du må sende mail til styret, gjør det hver eneste gang det er noe. Hvordan vet du at det ikke er brannvegg forresten?

Styret i et sameie har da ingenting med dette og gjøre. Hva eller hvordan noen lever sine liv innenfor sine egne vegger, selvfølgelig så lenge det overholdes ordensregler. Å være uheldig å utløse brannalarm er ikke ulovlig. 

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Jeg skjønner ikke at det kan være lovlig å ikke ha felles brannvarsling hvis det ikke er brannvegg mellom leilighetene.

Ringer han brannvesenet selv eller er det direktevarsling dit? 

Skrevet
Just now, Trøndere1 said:

Styret i et sameie har da ingenting med dette og gjøre. Hva eller hvordan noen lever sine liv innenfor sine egne vegger, selvfølgelig så lenge det overholdes ordensregler. Å være uheldig å utløse brannalarm er ikke ulovlig. 

Gjentagene feil som setter andres liv i fare er absolutt en faktor her, styret kan over tid kaste ut folk og faktisk gå til tvangssalg av bolig på de verste tilfellene, men det tar lang tid. 

Hvis naboen leier er det lettere å bli kvitt vedkommende enn om en eier. Styret må informeres, det er de som representerer alle eiere i sameiet. 

• Liker 4
Skrevet

Du bør føle deg uttrygg fordi du bor i et utdatert bygg. Hvem som helst kan være uheldig, elktroniske ting kan ta fyr osv.

Skrevet

Vi bor i borettslag... rekkehus. På enden het vi bor er det en kommunal bolig...der har brannvesenet vært 4 ganger på ca 5 år.  3 av disse fant vi ut da vi hørte brannalarm hens...1 gang sov hans med det tørkoking...2 ganger borte...

Vi har så og si mulighet å kaste hen ut ..men vi vet aldri hva annet vi får...

Men har du snakket med han? Ev foreldre hans 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Det er ikke han som er problemet, men sameiet som ikke har felles varslingssystem, innstallert brannvegger og komfyrvakter. At dere er 12 boenheter og må selv varsle alle er hårreisende. Istedenfor å angripe han må du få sameiet til å forstå at det er av fellesinteresse at alle skal være sikret, fordi alle kan tross alt begå samme feil. Worst case så brenner det i trappeoopgangen i første etasje, men de øverste ikke får beskjed fordi man ikke får varslet dem fysisk.

Anonymkode: a2d20...a5e

Det er ingen trappeoppgang. Vi har ingen fellesområde i bygget (annet enn kjeller med boder). Det er åpen fasade på hele fremsiden.  

Vi har ikke hatt en eneste brann eller utrykning her på de 6 årene jeg har bodd her. Har kjent lukten av mat som har vært overstekt eller tørrkokt én gang. Han har utløst alarmen 5 ganger på veldig, veldig kort tid. Han er problemet her, ikke sameiet. 

Jeg har bodd med seriekoblet brannvarsling før... det er ikke morsomt. Det hadde vært et enda større mareritt nå. Hadde vi hatt det nå, så hadde jeg i alle fall ikke fått sove! De varslerne er veldig sensitive og tåler absolutt ingenting. Selv damp fra dusjen setter dem av. De er ingenting i forhold til vanlig røykvarsler. 

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Eier han derre pappagutten leiligheten? Eller LEIER han. Styret er uansett riktig vei å gå, du må KLAGE, hver jævla gang. 

Anonymkode: bd1be...39e

Han eier ja. Han kjøpte med startlån, så kommunen er involvert men er jo han som eier den. 

Morten1 skrev (41 minutter siden):

Jeg har spurt styrelederen tidligere ang brannsikkerheten på grunn av han. Uformelt, muntlig. Det er brannvegg imellom etasjene, men så er selve enhetene side om side delt opp 2 og 2. Det vil si at jeg har ikke brannvegg med han, men naboen ved siden av han har brannvegg med han. Han setter hele bygget i fare, men det er min leilighet som vil brenne ned med hans først. 

TS

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Morten1 skrev (46 minutter siden):

Gjentagene feil som setter andres liv i fare er absolutt en faktor her, styret kan over tid kaste ut folk og faktisk gå til tvangssalg av bolig på de verste tilfellene, men det tar lang tid. 

Hvis naboen leier er det lettere å bli kvitt vedkommende enn om en eier. Styret må informeres, det er de som representerer alle eiere i sameiet. 

Jeg bodde i en blokk der det ikke var felles brannvarslingsanlegg,.og en idiot satte fyr på leiligheten sin med vilje. Vi ble vekket av naboer som hørte at vinduet eksploderte. Vi fikk felles brannvarsling,.Men å kaste ut fyren var ikke mulig, han eide egen leilighet. Selv om han satte alles liv i fare midt på natta

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har spurt styrelederen tidligere ang brannsikkerheten på grunn av han. Uformelt, muntlig. Det er brannvegg imellom etasjene, men så er selve enhetene side om side delt opp 2 og 2. Det vil si at jeg har ikke brannvegg med han, men naboen ved siden av han har brannvegg med han. Han setter hele bygget i fare, men det er min leilighet som vil brenne ned med hans først. 

TS

Her er det noen misforståelser ute og går. Det er ikke krav til brannvegg mellom leiligheter i samme bygg. En brannvegg er en vegg i tunge materialer som betong eller mur. Men, det er krav til branncellebegrensende vegg/etasjeskille mellom leiligheter. Dette er jeg helt sikker på at du har, med mindre dere kun har en gardin mellom boenhetene deres, eller det er åpne hull i veggen, så dere kan se inn til hverandre. Det har jeg ingen tro på.

Den aller enkleste typen vegg dere kan ha, har ett lag gips evt. sponplate (avhenger litt av byggeår) på hver side, med isolasjon i mellom. En slik type veggkonstruksjon vil hindre brannspredning i minst 30 minutter. Da er det snakk om 30 minutter med fullt utviklet brann, og dette er veldig konservativt. Så hvis det begynner å brenne hos naboen, har du i verste fall godt over 30 minutter på å komme deg ut, sannsynligvis også mye mer. Det skal myyye til for at du ikke har blitt henta ut av brannvesenet eller naboer før den tiden har gått.

Jeg forstår også av hva du skriver at du har utgang direkte til det fri, så du slipper å ta deg ut gjenom et røykfylt trapperom. Jeg hadde altså ikke vært så bekymra for brannsikkerheten, men jeg forstår veldig godt at du er forbanna. Kjeft opp naboen, og send klage til styret hver gang det skjer. Hvis brannvesenet har vært der flere ganger, har han helt sikkert fått høre det av dem og. De er ikke veldig begeistra for å bruke tid og ressurser på sånne idioter.

Anonymkode: c56b4...907

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Her er det noen misforståelser ute og går. Det er ikke krav til brannvegg mellom leiligheter i samme bygg. En brannvegg er en vegg i tunge materialer som betong eller mur. Men, det er krav til branncellebegrensende vegg/etasjeskille mellom leiligheter. Dette er jeg helt sikker på at du har, med mindre dere kun har en gardin mellom boenhetene deres, eller det er åpne hull i veggen, så dere kan se inn til hverandre. Det har jeg ingen tro på.

Den aller enkleste typen vegg dere kan ha, har ett lag gips evt. sponplate (avhenger litt av byggeår) på hver side, med isolasjon i mellom. En slik type veggkonstruksjon vil hindre brannspredning i minst 30 minutter. Da er det snakk om 30 minutter med fullt utviklet brann, og dette er veldig konservativt. Så hvis det begynner å brenne hos naboen, har du i verste fall godt over 30 minutter på å komme deg ut, sannsynligvis også mye mer. Det skal myyye til for at du ikke har blitt henta ut av brannvesenet eller naboer før den tiden har gått.

Jeg forstår også av hva du skriver at du har utgang direkte til det fri, så du slipper å ta deg ut gjenom et røykfylt trapperom. Jeg hadde altså ikke vært så bekymra for brannsikkerheten, men jeg forstår veldig godt at du er forbanna. Kjeft opp naboen, og send klage til styret hver gang det skjer. Hvis brannvesenet har vært der flere ganger, har han helt sikkert fått høre det av dem og. De er ikke veldig begeistra for å bruke tid og ressurser på sånne idioter.

Anonymkode: c56b4...907

Byggeår er 2002. Ikke det nyeste, ikke det eldste. Jeg vet det ikke er krav til brannvegg mellom leilighetene, det er det jeg fikk beskjed om også. Samtidig så er det bygd slik at enhetene er delt inn i 2 og 2 med murvegg imellom. Så min og hans er ett på en måten. Den veggen som er imellom oss to er ikke mur eller betong og det er ganske lytt. 30 minutter er ikke mye hvis det skjer om natten og han ikke varsler naboene om hva han har gjort. Ene kvelden han utløste alarmen og røykla sin bolig, så evakuerte han seg selv men varslet ingen. Ble vekket av blålys og sirener. Andre gangen så var det en nabo som så røyk og hørte røykvarsleren og ringte inn. 

Jeg var ikke bekymret for brannsikkerheten, før han flyttet hit. Jeg vet han har fått bot/gebyr eller hva du nå får for falsk alarm. Men takk for utdypende svar. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Du kan tipse forebyggende avdeling i brannvesenet, om de mener det er grunnlag for det kan de dra på inspeksjon.

Anonymkode: e4fff...cfa

Skrevet

Går ut fra at det er en ung fyr som prøver å ordne seg selv med mat? Går det ikke an å snakke med ham på en fornuftig og sivilisert måte, og heller gi ham råd for hvordan han skal gjøre matlagingen på en trygg måte? Det er ikke alltid den beste løsningen er å kjefte unge mennesker huden full fordi man mener at de skal kunne alt.

Dessverre har ikke alle foreldre om stiller opp og viser dem ting.

Anonymkode: 0e784...67c

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...