AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #1 Skrevet 9. januar 2023 En dame i pasientforeningen har tatt tilbake pikenavnet sitt. Eksmannen har fått seg ny samboer. De har to barn under ti år. Hun har vært syk i over to tiår, mange sykehusinnleggelser og operasjoner, smertepasient og vært sengeliggende. innimellom så har de fått to barn ( surrogati) Jeg kan ikke fatte at ting har gått rundt - Det må være tøft for hele familien og ikke minst "klippen" som har måttet ta mesteparten av arbeidet med barna. Hun kunne i perioder ikke kjøre, da de smertestillende medisinene hadde varselstrekant. Blir det bare å satse på 50/50 fordeling og håpe for hennes del at hun vil klare sin uke? Har hun rett på noe hjelp fra det offentlige? BPA for å hjelpe til med barna? Hun bor i en annen by enn der hun er oppvokst. Så besteforeldre, tanter etc er mange timer unna med bil. Barna er ikke genetisk hennes, da de har brukt donoregg. Har det noen betydning for omsorgssituasjonen for barna? Har far mer "rett" på barna enn henne? Jeg regner med at de er stedbarnsadoptert. Anonymkode: 8311b...674 1
Eplejuice123 Skrevet 9. januar 2023 #2 Skrevet 9. januar 2023 Slutt å blande deg. Er du dama til eksmannen? ;-) 2 1 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #3 Skrevet 9. januar 2023 Selvfølgelig har ikke mannen mer rett på barna fordi de er biologisk hans, hva slags menneske er du som har slike tanker? Jeg foreslår at du slutter å blande deg inn i ting du ikke har noe med. Anonymkode: 1c5c3...d19 3 1 5
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #4 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): En dame i pasientforeningen har tatt tilbake pikenavnet sitt. Eksmannen har fått seg ny samboer. De har to barn under ti år. Hun har vært syk i over to tiår, mange sykehusinnleggelser og operasjoner, smertepasient og vært sengeliggende. innimellom så har de fått to barn ( surrogati) Jeg kan ikke fatte at ting har gått rundt - Det må være tøft for hele familien og ikke minst "klippen" som har måttet ta mesteparten av arbeidet med barna. Hun kunne i perioder ikke kjøre, da de smertestillende medisinene hadde varselstrekant. Blir det bare å satse på 50/50 fordeling og håpe for hennes del at hun vil klare sin uke? Har hun rett på noe hjelp fra det offentlige? BPA for å hjelpe til med barna? Hun bor i en annen by enn der hun er oppvokst. Så besteforeldre, tanter etc er mange timer unna med bil. Barna er ikke genetisk hennes, da de har brukt donoregg. Har det noen betydning for omsorgssituasjonen for barna? Har far mer "rett" på barna enn henne? Jeg regner med at de er stedbarnsadoptert. Anonymkode: 8311b...674 De er hennes fordi hun har signert papiret der hun er mor. Det beste for barna er vel 50/50, men løs avtale om å være med mor like ofte som far. Når mor har dårlige perioder så stiller far opp og når mor har gode perioder så stiller hun opp. Jeg er den som fungerer fysisk mens eksen har en fysisk sykdom som kom etter barnet kom til verden. Vi har en avtale på papiret, men far følger opp mindre. Hva så? Han kommer på besøk 1 gang i uken akkurat nå. I gode perioder har han mer, på sikt når barnet er eldre så vil det gå lettere. De er ikke adoptert. Anonymkode: 81f26...7f4 2 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #5 Skrevet 9. januar 2023 Høres veldig rart ut at i en pasientforening så skulle dette være første tilfellet med brudd og aleneforeldre. Hvorfor er dere ikke heller til støtte for henne, og hjelper til så hun får søkt om den hjelpen hun trenger og har krav på? Dette er jo typiske ting en pasientforening har oversikt over og hjelper til med. Er vel det en pasientforening er til for - ikke baksnakke på nett… Anonymkode: c12c0...183 1 1 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #6 Skrevet 9. januar 2023 Hun har rett på BPA som kan hjelpe med barna 😊 Kjenner ei som har det og det fungerer kjempebra! Anonymkode: ae943...b98 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #7 Skrevet 9. januar 2023 Kronisk syk er ikke det samme som at man ikke klarer å ta vare på barna i hverdagen. Jeg har også en kronisk sykdom, og var alene med mine barn i mange år. Uansett, tipper dette paret klarer å finne gode løsninger som passer for dem. Anonymkode: 45897...cfd 2 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #8 Skrevet 9. januar 2023 Hvorfor lurer du på alt dette? Anonymkode: d1f80...778 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #9 Skrevet 9. januar 2023 Nei, han har ikke mer rett på barna, det er det samme som ved f.eks adopsjon. De har like foreldre rettigheter. Jeg tenker at far må være forberedt for å stille opp for barnemor selv om det er slutt, og kanskje måtte belage seg på å ha barna mer i perioder. Godt samarbeid er nøkkelen. Men hvorfor lurer du på alt dette når det hverken er du, din eksmann eller dine barn som står ovenfor disse problemstillingene? Anonymkode: f0999...7f2 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #10 Skrevet 9. januar 2023 Det lyser jo at du har noen motivasjon i dette når du føler for å trekke frem at de brukte surrogati, at de ikke er genetisk hennes osv, om det kan tale til fordel for far. Anonymkode: d1181...da2 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #11 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det lyser jo at du har noen motivasjon i dette når du føler for å trekke frem at de brukte surrogati, at de ikke er genetisk hennes osv, om det kan tale til fordel for far. Anonymkode: d1181...da2 Hvilken motivasjon tenker du at jeg skulle ha? Jeg lurer rett og slett på om fedre i slike situasjoner har et ekstra "ess" i ermet når det gjelder fordeling etter samlivsbrudd hvor par har brukt surrogati? Er det en risiko å få barn på denne måten hvis det senere blir slutt? Jeg er ikke farens nye dame. Jeg er bare en nysgjerrig person på KG, som blir halshugd for det. Anonymkode: 8311b...674
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #12 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det lyser jo at du har noen motivasjon i dette når du føler for å trekke frem at de brukte surrogati, at de ikke er genetisk hennes osv, om det kan tale til fordel for far. Anonymkode: d1181...da2 Spiller det noen rolle?? Det er et konkret spørsmål, som kanskje flere lurer på. Hva med å svare på det man spør om, istedet for å lage spekulasjoner?? Det spiller jo ingen rolle om det er sant, oppdiktet eller annet! Poenget er at det er en situasjon og TS spør om reglene…. Anonymkode: 06ff7...64f 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #13 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hvorfor lurer du på alt dette? Anonymkode: d1f80...778 Hvorfor spør du om det? Er det andre regler hvis det er en motivasjon bak spørsmålet? Svarer du feil om reglene hvis dette er noe personlig som gjelder for TS? Anonymkode: 06ff7...64f
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #14 Skrevet 9. januar 2023 Min mor ble kronisk syk da jeg var barn, og da forlot pappa henne slik at hun ble alene med ansvaret for barn og hjem. Selv med kronisk sykdom var hun verdens beste mor. Fordi hun var ufør var hun alltid hjemme og tilgjengelig for oss. Vennene våre likte å være hos oss fordi mamma alltid hadde tid til å snakke med oss. Anonymkode: 55f31...a6c 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #15 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Min mor ble kronisk syk da jeg var barn, og da forlot pappa henne slik at hun ble alene med ansvaret for barn og hjem. Selv med kronisk sykdom var hun verdens beste mor. Fordi hun var ufør var hun alltid hjemme og tilgjengelig for oss. Vennene våre likte å være hos oss fordi mamma alltid hadde tid til å snakke med oss. Anonymkode: 55f31...a6c Jeg vet ikke hva slags sykdom hun hadde og hvordan det påvirket henne. Men fint at det fungerte med dere. Fikk hun noe ekstra hjelp i huset? fikk hun fulgt dere opp utenfor hjemmet også? Hadde dere andre familiemedlemmer som også kunne stille opp? Anonymkode: 8311b...674
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #16 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): De er hennes fordi hun har signert papiret der hun er mor. Det beste for barna er vel 50/50, men løs avtale om å være med mor like ofte som far. Når mor har dårlige perioder så stiller far opp og når mor har gode perioder så stiller hun opp. Jeg er den som fungerer fysisk mens eksen har en fysisk sykdom som kom etter barnet kom til verden. Vi har en avtale på papiret, men far følger opp mindre. Hva så? Han kommer på besøk 1 gang i uken akkurat nå. I gode perioder har han mer, på sikt når barnet er eldre så vil det gå lettere. De er ikke adoptert. Anonymkode: 81f26...7f4 i situasjoner hvor den andre partneren vet at hen kan bidra mindre og ha barna mindre, så er det sikkert ikke så stort problem. Problemet oppstår vel når den andre vil ha 50/50, men har mange dårlige perioder. Hva hadde du tenkt eller gjort hvis han ville ha 50/50? Hadde du tilrettelagt for det? Anonymkode: 8311b...674
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #17 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hvilken motivasjon tenker du at jeg skulle ha? Jeg lurer rett og slett på om fedre i slike situasjoner har et ekstra "ess" i ermet når det gjelder fordeling etter samlivsbrudd hvor par har brukt surrogati? Er det en risiko å få barn på denne måten hvis det senere blir slutt? Jeg er ikke farens nye dame. Jeg er bare en nysgjerrig person på KG, som blir halshugd for det. Anonymkode: 8311b...674 Glem det, bare glem det. Barna er like mye mors, far har ikke noe ess i ermet. Prøver far seg på den "jeg er biologisk og mor er ikke" greia i retten så kommer han til å få passet sitt påskrevet. Anonymkode: 93707...661 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #18 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hun har rett på BPA som kan hjelpe med barna 😊 Kjenner ei som har det og det fungerer kjempebra! Anonymkode: ae943...b98 Er det vanlig å få innvilget BPA når det er kronisk sykdom og ikke bevegelseshemming? Hadde hun BPA før samlivsbruddet også? Anonymkode: 8311b...674
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #19 Skrevet 9. januar 2023 At man er kronisk syk betyr jo ikke automatisk at man ikke klarer å ta seg av barna sine🙄 Hvis det skulle blitt slutt mellom meg og samboer hadde vi nok delt 50/50 selvom jeg er kronisk syk… det betyr jo bare at jeg hadde hatt helt fri annenhver uke og kunne henta meg inn/ladet opp den uken barnet er hos far. Anonymkode: 6c088...3c2 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #20 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er det vanlig å få innvilget BPA når det er kronisk sykdom og ikke bevegelseshemming? Hadde hun BPA før samlivsbruddet også? Anonymkode: 8311b...674 BPA er avhengig av funksjonsevne og stort behov for hjelp, ikke kun for bevegelseshemmede. Noen kronisk syke med alvorlig sykdom og stort hjelpebehov vil kvalifisere. Anonymkode: c12c0...183 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå