Fru2020 Skrevet 9. januar 2023 #1 Skrevet 9. januar 2023 Katten vår er blitt åtte måneder. Hun blir chippet og sterilisert på onsdag. Jeg har nå googlet og googlet å funnet ut at vanlige katter kan slippes ut når de er mellom åtte og ti måneder. Vi har tenkt å ha henne i bånd den første tiden. Men hvordan gjør vi det når hun skal ut helt alene. Jeg kan ikke la døren stå åpen siden det fremdeles er kaldt. Jeg er også usikker på om hun klarer å hoppe opp på rekkverket til terrassen vår. Nabokattene gjør det fordi de er titt og stadig på terrassen, men de er jo voksne. Kan jeg forvente at hun som er yngre kan hoppe like høyt?
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #2 Skrevet 10. januar 2023 Hos oss er det i hvert fall ikke noe problem for kattene å hoppe opp på høye ting (selv om de er unge). Tenker du fint kan teste ut dette på forhånd: ta med katten ut i bånd, legg noe våtfor eller annet godt på rekkverket og se om pus hopper opp Anonymkode: ab988...7e4
Heisann12345 Skrevet 11. januar 2023 #3 Skrevet 11. januar 2023 Jeg ventet til vårparten og lot snøen smelte litt før jeg tok med pus ut i bånd for første gang. Hadde noen runder med det først. Deretter slapp jeg henne ut uten bånd, men jeg var alltid hjemme, hadde døren åpen og lokket henne inn etter en liten stund. Pusen vår syntes omverdenen ute var skummel, og gjemte seg mye under verandaen. Hun brukte lang tid på å faktisk like å være ute, selvom hun kunne fritt løpe inn igjen. Mener å huske at hun ikke fikk gå helt fritt før vi fikk installert katteluke, og da var hun vell blitt ett år gammel. 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #4 Skrevet 11. januar 2023 Vent til det er mindre snø og mildere vær. Øv heller på å gå med bånd i nabolaget så pusen blir kjent og øv på å rope pusen inn. Er snakk om å minimere eventuelle risikoer. Anonymkode: b8d77...d02 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #5 Skrevet 11. januar 2023 Jeg ville nok ventet minst 2 måneder til. 8-10 måneder er tidligst år de har utviklet stedsans, men noen katter har ikke utviklet den før de er 1 år. I tillegg er det enda dårlig vær, og en liten bortkommen kattunge kan fort fryse. Om du er såpas usikker som du er på om hun er stor nok til å gjøre det du beskriver, føler jeg det i seg selv er et bevis på at kattungen enda er litt liten. Vent til våren er kommer noe nærmere. Ut på tur med katten i bånd, for så å slippe den, og håpe på det beste. Anonymkode: f5e22...fa8
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #6 Skrevet 11. januar 2023 Vil også anbefale gps til katten ! Vi har det på vår og jeg føler det som en stor sikkerhet. Har funnet han i høye trær et par ganger hvor han ikke har kommet ned selv (trolig blitt skremt langt opp av en hund). Da har jeg funnet han ved hjelp av gps’en. Anonymkode: ab988...7e4
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #7 Skrevet 12. januar 2023 Har sjeldent hørt anbefaling om å slippe ut så ung, de fleste sier rundt ett år. Ville ha ventet til nærmere påsketider, og så begynt la henne bli kjent med området deres. Med mine så var jeg ute sammen med de de første gangene de var ute, altså jeg var på veranda og i hage, mens pus sjekket ut hagen og naboene sine hager. Og verandadør sto åpen hele tiden når de var ute de første ukene. Mine begynte hoppe opp å rekkverk/vinduskarm/kjøkkenbenk i 4-5 måneders alderen. AnonymBruker skrev (På 11.1.2023 den 5.50): Vent til det er mindre snø og mildere vær. Øv heller på å gå med bånd i nabolaget så pusen blir kjent og øv på å rope pusen inn. Er snakk om å minimere eventuelle risikoer. Anonymkode: b8d77...d02 Her er det grønne flekker i hagen og 5-6 plussgrader. Værmessig ikke så stor utfordring. Anonymkode: 8a99d...a19 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #8 Skrevet 13. januar 2023 Vent! Fort de roter seg vekk når de er så unge. Anbefalinger er nærmere året. Og selv om det er 5-6 grader nå er det fort det snur. I verste fall kan den fryse ihjel Anonymkode: 4a66b...a64 1
Hedda-78 Skrevet 13. januar 2023 #9 Skrevet 13. januar 2023 Hvorfor må man vente med å ta katten med ut i bånd? Kan man ikke egentlig gjøre det helt fra katten kan gå stødig?
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #10 Skrevet 13. januar 2023 Hedda-78 skrev (5 timer siden): Hvorfor må man vente med å ta katten med ut i bånd? Kan man ikke egentlig gjøre det helt fra katten kan gå stødig? Jo, jeg begynte med en gang jeg fikk kattungen (da var han 12 uker). Anonymkode: ab988...7e4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå