AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #1 Skrevet 9. januar 2023 Jeg venter barn nummer to og det er et annet kjønn enn førstefødte (første er gutt, andre jente). Førstefødte startet i barnehagen i høst og vi holder på å kjøpe yttertøy til han, og ettersom at det er såpass dyrt lurer vi på om vi skal kjøpe nøytrale farger slik at lillesøster slipper å arve de blå klærne (kall meg gjerne gammeldags som kjøper blått til gutt og rosa til jente, men jeg arvet gutteklær av storebroren min og husker jeg syntes det var litt kjipt😂). Spørsmålet mitt er altså; kan vi regne med at ytterklær slites såpass mye at vi uansett må kjøpe nye klær til lillesøster eller opplever dere at klærne holder til flere barn (vi skal ha tre barn så det er kanskje litt mye å forvente?😂) Anonymkode: dfc8d...d91
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #2 Skrevet 9. januar 2023 Spørs helt på bruk og kvalitet, men en god del kan nok arves. Anonymkode: efd0c...85f 9
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #3 Skrevet 9. januar 2023 Da jeg jibbet i bhg var det utrolig mange med arvetøy. Det kommer litt an på kvaliteten såklart, men det holder hvertfall til to barn om det er av greie merker. Anonymkode: 667f5...b52 4
Fru2020 Skrevet 9. januar 2023 #4 Skrevet 9. januar 2023 De sliter ikke klærne ut de første årene er min erfaring, så er det noen år i midten hvor det kan bli litt hull, men så roer det seg igjen. Jeg hadde lagt opp til arv. 4
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #5 Skrevet 9. januar 2023 Jobbet i barnehage i 20 år og hatt to tette barn selv og vil si at 95% av alt yttertøy kan arves videre ja. Enkelte dresser og regntøy av god kvalitet har vært i eie av 3-5 barn før de avgår «med døden». Særlig første årene. Vinterdresser til aktive 5 åringer kan få litt mer juling. Avhengig av vær kan det være nødvendig å kjøpe nye cherrox innimellom, men ellers har mine arvet alt. Anonymkode: bb6b2...191 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #6 Skrevet 9. januar 2023 Kommer an på hvordan det brukes. Ingenting av yttertøyet til den ene broren min kunne arves ned, samme hvor bra kvalitet det var på klærne. Han herjet og var overalt, og lekte mye i skogen med greiner og busker som ripet opp. Han klarte å bruke opp en splitter ny Reima-dress på én høst mens jeg hadde samme dress, var tredje arveledd og arvet den videre når den ikke passet mere. Niesen min sitter for det meste i ro når hun er ute, leker bare på lekeplasser, og mye av yttertøyet hun har brukt i flere sesonger ser fortsatt splitter nytt ut. Yttertøyet hennes har definitivt flere arveledd igjen, spesielt om det går til barn som leker like rolig ute. Anonymkode: 5fbbc...7e8
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #7 Skrevet 9. januar 2023 La meg snu på det for deg; hvis du kjøper klær i farger du tenker er greit å arve på tvers av kjønn, og det viser seg at klærne blir for slitt - har du tapt noe på det? Anonymkode: 71f38...204 6 5
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #8 Skrevet 10. januar 2023 Vår på 2 har til nå kun brukt arvet yttertøy. Det er ett sett regntøy som har vært slitt ut og ikke kunnet brukes, men ellers er alt av vinterdresser, regntøy, og jakker, helt fint fremdeles. Selv om vi har et aktivt barn som leker hardt. Kjøper klær i materialer som tåler en trøkk. Trenger ikke kjøpe dyre merker, vi har kjøpt mye på Sport Outlet og Kaph Ahl og Obs. Og det holder altså helt fint. Uteklær er som regel slitesterke. Stort sett de eneste klærene som slites ut her, er innebukser, som alltid får hull på knærene etter irriterende kort tid. Anonymkode: 49493...a19
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #9 Skrevet 10. januar 2023 Det kommer an på kvalitet og barn. Mest kommer det an på barnet. Vi har tre stykker, og noe tøy kan gå i arv fra mellomste til yngste og også videre til noen som har behov. Eldste kan ikke arves til folk uten penger en gang. Vi kjøper nytt tøy og nye sko opptil flere ganger i sesongen. Det ødelegges ikke med vilje, men det brukes hardt og masse. Det har avtatt nå når han har blitt 12, men det var ekstremt i barnehagealder og tidlig barneskole. Kunne aldri arvet noe videre til yngre søsken, uansett kvalitet. Anonymkode: e8b54...cde 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #10 Skrevet 10. januar 2023 Vi har alltid hatt to sett, et i bhg/skole og ett hjemme. Dermed har slitasjen aldri vært større enn at det fint kan arves til neste. Anonymkode: 38ab0...4b4
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #11 Skrevet 10. januar 2023 Her har alt yttertøy gått i arv fra gutt til jente. Supplert etter behov. Sa som regel kjøpt bruk på finn.no. Bra for lommeboken og miljøet Anonymkode: 61462...1d6
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #12 Skrevet 10. januar 2023 Blått er kjempefint til jenter 😍 Anonymkode: 866e9...dd9
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #13 Skrevet 10. januar 2023 Vi har hatt jente, gutt, jente. Etter gutten ble tre år, er det nesten ingenting som kan gis videre. Men tøyet jentene har brukt kan ofte gis videre til kusiner selv om to barn allerede har brukt det. Jeg ville forsøkt med litt nøytrale farger, men i barnehage er det mange som bruker arvetøy som helt klart er laget til motsatt kjønn. Anonymkode: a56d7...81d
Drizzt Skrevet 10. januar 2023 #14 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg venter barn nummer to og det er et annet kjønn enn førstefødte (første er gutt, andre jente). Førstefødte startet i barnehagen i høst og vi holder på å kjøpe yttertøy til han, og ettersom at det er såpass dyrt lurer vi på om vi skal kjøpe nøytrale farger slik at lillesøster slipper å arve de blå klærne (kall meg gjerne gammeldags som kjøper blått til gutt og rosa til jente, men jeg arvet gutteklær av storebroren min og husker jeg syntes det var litt kjipt😂). Spørsmålet mitt er altså; kan vi regne med at ytterklær slites såpass mye at vi uansett må kjøpe nye klær til lillesøster eller opplever dere at klærne holder til flere barn (vi skal ha tre barn så det er kanskje litt mye å forvente?😂) Anonymkode: dfc8d...d91 Når barna er små bryr de seg ikke om farge så mye. Så de første 3-4 årene er du ganske trygg. Hvis dere skal kjøpe yttertøy som etter intensjonen skal brukes til nestemann også, er det flere ting du bør tenke på. 1. Kjøp klær av god kvalitet. Merker som Reima, Didrikson, osv er av bedre kvalitet tross dyrere. 2. Ta vare på klærne slik at de ikke blir altfor utslitte. Pass på å ikke vaske vinterdress veldig ofte - da slites impregneringen ut. Ta på regnbukse oppå vinterdressen ved behov fordi regnbukser generelt tåler hyppigere vask og kan skylles under rennende vann enklere. 3. Det er en fordel med kjønnsnøytrale farger som gul, grønn, oransje, rød, men blå er helt greit for jente. De første 3-4 årene bryr barna ikke seg om farge. Jeg ville ikke hevet en øyebryn hvis noen kler en gutt i arvet rosa vinterdress. Det er til og med noe positivt for meg at man bruker klærne igjen. Hos oss arver yngre søsken av eldre søsken i den grad det er mulig. Et barn i barnehagen er gutt men alltid går i rosa og lilla som han har arvet fra storesøster. Ingen bryr seg, ingen kommenterer, alle synes det er bra å arve klær. Luer og votter kan du stå friere å kjøpe rosa til jente hvis du vil - det er ikke der de store pengene er. Men vintersko og vinterdress som er de dyreste kan du med god samvittighet gjenbruke. For øvrig - vi har tre barn og det avhenger veldig av barna. Eldste sliter nesten ikke klærne ut, men mellomste tar helt av i sølepytter og gjørme, så der er det større fare for slitasje. Yngste har både arvet og måtte få nytt der hvor plagget ikke kunne brukes mer. P.S. Jeg har sluttet å kjøpe vinterdress og regntøy på finn fordi jeg opplever at jeg kjøper klær som overhodet ikke er pent vedlikeholdt. Kanskje jeg har vært maks uheldig, men det er et sjansespill. Da snakker jeg ikke bare om brukslitasje, men også feilvask, osv. Det er kjipt å ha en 1-åring leke i regnet og regntøyet leker som sil så barnet blir gjennomvått på hele kroppen etter 10 minutter. Det opplevde jeg en gang og det var siste gang jeg kjøpte brukt på finn.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #15 Skrevet 10. januar 2023 Har tre gutter og alle ytterklær av merket Polarn O Pyret og Didrikson har kunne brukes av alle, pluss gis videre etterpå. Prøvde meg noen få ganger med å kjøpe rimeligere klær da jeg syntes de andre er så dyre, men alt (alt faktisk, helt utrolig!) har gått i stykker/slitt for mye etter ett barn så nå kjøper jeg bare kvalitet med en gang. Anonymkode: 02ebf...477 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #16 Skrevet 10. januar 2023 Jeg har 3 barn. I begynnelsen arvet han alt av klæ,spesielt yttertøy. Så var det litt å velge mellom, enkelte plagg kunne ikke brukes. Nå har han arvet ytterklær og skoleklær. Første og andremann er to tette barn så de har gått i samme størrelse også så jeg har to jakker, to skiutstyr, klær også. De er ikke så slitt,bare kanskje enkelte plagg. Jeg er også den person som elsker å bruke ting til de dør. 😀 det ville være latterlig å kjøpe nytt på nytt. Anonymkode: b34a1...26b
Visla Skrevet 10. januar 2023 #17 Skrevet 10. januar 2023 Eldste jenten på 12 år får alt nytt. Skallbukser og vinterbukser kjøper jeg som regel i svart eller annet nøytalt. Det sparer jeg på. Resten velger hun selv, og fadderjenten min arver. Ofte sko også gutter på 6 og 8 år: yngste arver alt av yttertøy. Sko sliter de ut etter en sesong. Mye av ytterklær er fortsatt brukende. Det arver datteren til en venninne på 4 år. jenta på straks 3 år: kjøper mye nytt. Noe har jeg arvet tilbake fra venninnen, som fortsatt er brukende. forrige sesong var alle «gutte» ullklærne til pierre robert på salg, så da ble det blå og grønn. Betaler ikke 40% ekstra for «rett» farge. Nå går niesen min i klærne, hun arver alt fortløpende fra minste mi. Så begge de har fått i name it parkdress med både biler og dinosaurer, som gutta på 6 og 8 år har brukt🤷♀️ ja til arveklær og gå utenfor kjønnsboksen ang farger og motiver. Jeg lærer barna å gå i det de liker, selv om der er rosa eller blått, eller med prinsesse eller dinosaur
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #18 Skrevet 10. januar 2023 Her har yttertøy gått i arv. Det er sjelden i bruk mer enn en sesong for hvert barn. Anonymkode: 521a2...fa1
Anonym6789 Skrevet 10. januar 2023 #19 Skrevet 10. januar 2023 Vi har en 4 åring og nettopp fått en baby. Har tatt vare på alt av regntøy og vinterdresser, det ser omtrent ubrukt ut. Har stort sett kjøpt didriksons, syns det holder seg veldig bra! Har også arvet et par parkdresser, som har overlevd to barn og er klart for nr tre 😊
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #20 Skrevet 10. januar 2023 Tusen takk for innspill, alle sammen! ts Anonymkode: dfc8d...d91
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå