lille my Skrevet 16. desember 2005 #1 Skrevet 16. desember 2005 (endret) hvorfor regner de ikkje ut permisjonsstart fra da barnet egentli blir født, og ikkje fra termin???? føler jeg har tapt heimetid sammen med barne mitt jeg nå, han er jo to uker mindre når jeg må ut i arbeid en om han hadde komt på termindato....+ penger..... eksempel...... fekk ut gutten min 22.oktober, men hadde termin den 12.oktober. da regner de at min permisjon startet tre uker før 12.oktober, og ikkje 3 uker før 22.oktober..... stemmer det??? hva hadde skjedd om jeg fekk to uker før 12.okt da??? hadde de fortsatt bare regnet ut fra 3 uker før termin,eller hadde de da startet 5 uker før??????? en annen ting er dette med jobbing under permisjonstiden..... her oppererer jeg med fikserte tall og fakta for å gjøre det enklest muli å forstå hva jeg mener jeg er alene og tar all permisjonen sjøl, og jobber 100% med utbetalt 10.000 kr i mnd tar jeg da ut 100% får jeg 10.000 kr i mnd i 10 mnd det blir 100.000 i stønadsperioden + 20.ooo for de to mnd jeg arbeider(for å komme opp i 12 mnd)= 120.000kr tar jeg ut 80% får jeg utbetalt 8.000kr i mnd i 12 mnd og det blir ca 100.00kr vi får med andre ord utbetalt 20.000 kr mindre på de 12 mnd om vi tar 80% permisjon,og ikkje 100%,,,,,,,,,,,,,, hvorfor kan vi ikkje få jobbe de restrerendes 20% om vi tar 80% permisjon da????? da får vi jo utbetalt det samme på like lang tid, og trygdekontoret gir oss bare det samme??? jeg har kjempelyst til å jobbe en kveld eller to i uken, for far kan mate gutten da han bare får flaske, men trygdekontoret tar jo krone for krone..... da jobber jeg jo gratis+ at jeg får utgifter til reise.... __________________ jeg har verdens herligste familie Endret 16. desember 2005 av lille my
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2005 #2 Skrevet 16. desember 2005 Det var nå et artig regnestykke du hadde.... Om jeg jobber 80% stilling så får jeg ikke 100% lønn, det sier seg selv. Men til spørsmålet ditt: "hvorfor kan vi ikkje få jobbe de restrerendes 20% om vi tar 80% permisjon da?????" Finnes tidskonto-ordningen enda? Da kan du bruke den her. Jeg tar forbehold om at jeg ikke er helt oppdatert, for tre år siden var dette mulig. Det jeg mener er at dere kan ta 100% permisjon i starten, noen uker eller måneder. Og så kan dere ta redusert permisjon resten av tiden (og jobbe ved siden av). Skjønner godt at svært få brukte tidskonto-ordningen, for den var ganske komplisert å finne ut av. Men egentlig var den genial synes jeg. Vi brukte den. Og du, reiseutgifer til jobb, det har vi alle...
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2005 #3 Skrevet 16. desember 2005 tar jeg da ut 100% får jeg 10.000 kr i mnd i 10 mnd det blir 100.000 i stønadsperioden + 20.ooo for de to mnd jeg arbeider(for å komme opp i 12 mnd)= 120.000kr tar jeg ut 80% får jeg utbetalt 8.000kr i mnd i 12 mnd og det blir ca 100.00kr vi får med andre ord utbetalt 20.000 kr mindre på de 12 mnd om vi tar 80% permisjon,og ikkje 100%,,,,,,,,,,,,,, ← Unnskyld meg, men du blander sammen arbeidstid og permisjon i regnestykket ditt. Du må da se på hva du får av staten tilsammen, ikke blande inn arbeidsinntekt! 10 ganger 10.000 er 100.000. 12 ganger 8.000 er 96.000. Så ja, du får litt mindre (4.000) om du tar tolv måneder permisjon (til gjengjeld slipper du utgifter til barnepass i to måneder). Alt i alt er det ganske rettferdig, spør du meg. Angående spørsmål 2, bør du sjekke opp tidskonto-reglene.
Vimsevips Skrevet 16. desember 2005 #4 Skrevet 16. desember 2005 Føder man 2 uker før UL-termin, mister man 2 uker med permisjon. Føder man 2 uker etter UL mister man 2 uker med barnet. Man jo velge 53 eller 43 uker med permisjon. Av disse skal 3 uker være før barnet kommer. De resterende 50/40 skal være etterpå. Føder man senere enn UL-termin får man mindre tid hjemme sammen med barnet, men mer tid alene på forhånd. Føder man før UL-termin får man 50/40 uker sammen med barnet, men mindre tid alene på forhånd.
lille my Skrevet 16. desember 2005 Forfatter #5 Skrevet 16. desember 2005 tar jeg da ut 100% får jeg 10.000 kr i mnd i 10 mnd det blir 100.000 i stønadsperioden + 20.ooo for de to mnd jeg arbeider(for å komme opp i 12 mnd)= 120.000kr tar jeg ut 80% får jeg utbetalt 8.000kr i mnd i 12 mnd og det blir ca 100.00kr vi får med andre ord utbetalt 20.000 kr mindre på de 12 mnd om vi tar 80% permisjon,og ikkje 100%,,,,,,,,,,,,,, trygdekontoret godtek at jeg tjener 120.000kr dette året om jeg tar ut 100% men bare 100.000kr om jeg tar ut 80%. Det er en diff på 20.000kr å tidskonto må takast ut med minimum 50%, og da må jeg jo jobbe 18-19 timer i mnd, og det tilsvarer jo ca 4 kvelder med kveldsvakte. (16-21) det blir litt masse for min del......
Eliza Doalot Skrevet 16. desember 2005 #6 Skrevet 16. desember 2005 Tror du blander begrepene litt her... Du kan ikke regne med det du eventuelt tjener resten av året dersom du bare tar 10 mnd permisjon. Det er jo å penger du arbeider for, ikke penger du får av staten. Summen du får av staten er nesten den samme uansett hvilken løsning du velger, de blir bare posjonert ut på forskjellige måter.
lille my Skrevet 17. desember 2005 Forfatter #7 Skrevet 17. desember 2005 les alt da...... hvorfor kan ikkje vi som tar 80% få jobbe de restrerende 20%? staten hadde betalt det samme, og årsinntekten hadde vert denn samme..... men jobber du i stønadsperioden tar trygdekontoret en krone om du tjener en krone.....
Gjest En mor Skrevet 18. desember 2005 #8 Skrevet 18. desember 2005 Du kan jo dele permidjonen med far, så du jobber en viss prosent og han resten. Ellers er det tidskonto, emn den ordningen har etter min mening klare svakheter: Man må ta ut maks 50% permisjon, dvs at jobber du 80% (tar ut 20% perm) må far jobbe 70% ( 30%perm) for at det skal gå. Prinsipielt er jeg enig i at permisjonen burde sarte når babyen blir født, de er ca like mange som føder før og etter termin så jeg tror det store regnestykket hadde gått opp.
lille my Skrevet 19. desember 2005 Forfatter #9 Skrevet 19. desember 2005 et problem er at far har nettopp startet i ny jobb, og kan ikkje ta ut noen form for perm enda.... skall ha en uke nå i julen, men da er det bare fordi de har fri alikavell. kunne godt ha delt opp permisjonen hans, slik at han hadde fri en dag u uken, og jeg fekk jobbe, men det går ikkje..... og en annenting er at: hvorfor ken en ikkje ta ut feks 20% tidskonto???? er teoretisksett like lett å regne seg frem til at det blir rett resultat med 20 som med 50% tidskonto????? vill bare forklare at en vesentlig grunn til at jeg ønske å jobbe en kveld i uken nå, er at her på øya er det veldi vandskeli å få seg arbeid., men akkurat no er her masse nystartinger, og det er litt enklerer å få en fot innenfor nå en om et år....
Gjest gurimalla ii Skrevet 19. desember 2005 #10 Skrevet 19. desember 2005 les alt da...... hvorfor kan ikkje vi som tar 80% få jobbe de restrerende 20%? staten hadde betalt det samme, og årsinntekten hadde vert denn samme..... men jobber du i stønadsperioden tar trygdekontoret en krone om du tjener en krone..... ← Du tar ikke 80 % permisjon, du tar 100 % permisjon med 80 % dekning. Det er ingen 20 % igjen for deg å jobbe. Hvis du har 100 % dekning får du fødselspenger i 43 uker, og hvis du har 80 % dekning får du 53 uker. Du får i begge tilfellene ca det samme beløpet fra staten. For alle vil det lønne seg økonomisk å velge 100 % dekning i 43 uker og så jobbe resten. 80 % dekning er et tilbud du kan benytte deg av, hvis du vil være lenger hjemme med barnet. Det er politikerne som har bestemt at tidskonto kun kan tas fra og med 50 %. Det er anbefalt fra medisinsk hold at permisjon starter senest tre uker før termin. Hvis du føder før termin taper du permisjon og etter termin vil du (som andre har påpekt) tape tid hjemme. Det er kun de som føder på termindato som får det optimalt her. Synes ikke du skal bruke mye tid på å sutre over dette, vi har i grunnen veldig bra fødselspengeordninger i Norge.
gaja Skrevet 19. desember 2005 #11 Skrevet 19. desember 2005 Ja, vi har bra ordninger i Norge, men de kunne vært enda bedre! jeg skjønner heller ikke hvorfor vi ikke kan ha en tidskonto-ordning, eller deling av permisjonstiden, slik at f.eks. jeg jobber fire dager i uken og mannen min jobber én.. (Eller kan vi det? Blir litt forvirret av alle reglene ) Helt enig i at permisjonen burde begynt ved fødselen, hvis man ikke selv valgte å ta deler av den før. Det er jo noen som holder seg veldig friske. Det må jo være bedre samfunnsøkonomisk å legge til rette for at folk jobber mest mulig? Evt. burde man sagt at vi har 50 uker fødselspermisjon, og 3 uker svangerskapspermisjon, slik at ikke folk føler seg lurt
Gjest gurimalla ii Skrevet 19. desember 2005 #12 Skrevet 19. desember 2005 Ja, vi har bra ordninger i Norge, men de kunne vært enda bedre! Jada, verdens beste fødselspermisjonsordning kunne selvfølgelig vært enda bedre. Alt kan bli bedre, men jeg skjønner ikke at folk gidder å fokusere på det. Jeg skjønner heller ikke hvorfor vi ikke kan ha en tidskonto-ordning, eller deling av permisjonstiden, slik at f.eks. jeg jobber fire dager i uken og mannen min jobber én.. (Eller kan vi det? Blir litt forvirret av alle reglene ) Helt enig i at permisjonen burde begynt ved fødselen, hvis man ikke selv valgte å ta deler av den før. Det er jo noen som holder seg veldig friske. Det må jo være bedre samfunnsøkonomisk å legge til rette for at folk jobber mest mulig? ← Du kan jobbe fire dager i uken og mannen din kan jobbe en. Etter at du har tatt de første ni ukene kan dere dele resten av permisjonen. Det eneste dere må passe på er at far tilsammen får fem uker. Det er enighet blant leger om at man ikke bør jobbe de siste tre ukene før termin, man kan jobbe hvis man vil, men permisjonen begynner å løpe tre uker før termin. Dette fordi folk ikke skal tvinge seg ut i jobb på et tidspunkt hvor de bør ta det med ro. Det er en helsemessig gevinst med å reservere tre uker til før termin. Hvis du sammenligner med andre land er det veldig vanlig at permisjonen begynner før tre uker. Evt. burde man sagt at vi har 50 uker fødselspermisjon, og 3 uker svangerskapspermisjon, slik at ikke folk føler seg lurt ← Er folk i Norge så hjelpesløse at de ikke skjønner "53 uker og permisjonstiden starter tre uker før termin"?
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2005 #13 Skrevet 19. desember 2005 Ja maken til syting I mange land har de knappe 3 mnd permisjon. Ta 100% permisjon da så slipper du å "tape" de 20000 kronene da.
Angelheart Skrevet 19. desember 2005 #14 Skrevet 19. desember 2005 Da vår lille ble født så delte vi permisjonen. Mor MÅ ta de første 9 ukene, men etter dette er det fritt hvordan man ønsker å dele. (Så sant far får minst 5 uker, som det ble påpekt lenger opp her.) I vårt tilfelle hadde jeg full permisjon i 4 mnd. etter dette delte vi slik at jeg var hjemme 3 dager og far var hjemme 2 dager. fra barnet var 9 mnd. tok vi ut tidskonto slik at barnet var i familiebarnehage 2 dager, far var hjemme 2 dager og jeg var hjemme en dag. På denne måten måtte vi ikke ut i full jobb noen av oss før junior var 1 år og 5 mnd. Synes ordningen er helt topp slik den er, jeg, men den kan være litt vanskelig å forstå. Be om time på trygdekontoret slik at de kan være med dere å sette opp en løsning som alle er fornøyde med.
Holly Hobbie Skrevet 19. desember 2005 #15 Skrevet 19. desember 2005 Sorry meg, men jeg faar litt bakoversveis naar jeg leser dette. Altsaa - i Storbritannia, der jeg bor, er ordningene mye stivere og vi faar ikke saa mye utbetalt. Synes dere i Norge har det kjempebra, og burde egentlig vaere fornoeyde. Husk at noen skal betale for gildet ogsaa...
Caramba Skrevet 19. desember 2005 #16 Skrevet 19. desember 2005 Sorry meg, men jeg faar litt bakoversveis naar jeg leser dette. Altsaa - i Storbritannia, der jeg bor, er ordningene mye stivere og vi faar ikke saa mye utbetalt. Synes dere i Norge har det kjempebra, og burde egentlig vaere fornoeyde. Husk at noen skal betale for gildet ogsaa... ← Men vi har også ganske høye skatter og avgifter. Jeg har sikkert betalt inn så mye penger til staten i mitt voksne liv at jeg gladelig tar ut den lille brøkdelen jeg får igjen i svangerskapspermisjon
Holly Hobbie Skrevet 19. desember 2005 #17 Skrevet 19. desember 2005 Det er jo "ond" sirkel, det da! Altsaa - vi betaler mye skatt fordi vi har mye offentlige utgifter! Men jeg er absolutt for bra ordninger i forb. med foedsel!!
Gjest Gjest_Kaja_* Skrevet 19. desember 2005 #18 Skrevet 19. desember 2005 Hvis det er så viktig for deg å komme deg ut i jobb NÅ, kan du ikke bare begynne å jobbe en kveld i uka da?!
Gjest Pecado Skrevet 19. desember 2005 #19 Skrevet 19. desember 2005 Hvis det er så viktig for deg å komme deg ut i jobb NÅ, kan du ikke bare begynne å jobbe en kveld i uka da?! ← Gratis?
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2005 #20 Skrevet 19. desember 2005 Men vi har også ganske høye skatter og avgifter. ← Ehh, i forhold til hvem da? Det er ikke spesielt høye skatter i Norge i forhold til resten av Europa, men høye avgifter på f.eks. bil etc.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå