Gå til innhold

Forbli i et forhold med ulike følelser, eller finne et nytt med mer jevne følelser?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er et tema som på ulike vis går igjen i flere tråder, så beklager om dette temaet allerede er dekket nok.

Situasjonen er at jeg er i et forhold med mannen i mitt liv. Det høres fint ut, men jeg merker mer og mer stress og konflikter som jeg tror kommer av at følelsene jeg har for han ikke gjengjeldes i stor nok grad.

Jeg har tenkt at jeg er veldig heldig som har funnet denne mannen, og kanskje jeg bare burde bite i meg hans litt labre interesse for meg fordi han er tross alt kjæresten min og ikke alle får oppleve å ha en partner de er så forelska i?

Likevel, oftere og oftere kjenner jeg på en tristhet over håp, drømmer og fantasier jeg har som han ikke er interessert i å høre noe om, men som jeg skulle ønske han var nysgjerrig på og ville vite om.

I det siste har jeg tenkt mer og mer på om det er bedre å ha et forhold med en partner du kanskje ikke er stormforelsket i, men hvor følelsene er mer gjensidige og jevnbyrdige, enn å ha et forhold med en partner du er vilt forelska i, men som ikke har like sterke føleselser for deg?

Om en partner i et forhold uten de store følelsene viser lite interesse for deg, er det jo ikke så sårende og vondt som når dette skjer i et forhold med en du har veldig sterke følelser for. Eller tar jeg feil?

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor han er sammen med meg, når han viser så lite interesse for meg? Er det bare fordi det er praktisk og bra for selvtilliten hans å ha en kjæreste som alltid er klar, alltid ønsker å gjøre det han vil, finner seg i å bli bortprioritert og den han kan falle tilbake på når det er roligere dager på jobb og ikke noe annet presserende venter?

Anonymkode: a9fa1...8f9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke vits å være ilag om man ikke viser interesse for hverandre.

Anonymkode: 3536b...641

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Likevel, oftere og oftere kjenner jeg på en tristhet over håp, drømmer og fantasier jeg har som han ikke er interessert i å høre noe om, men som jegskulle ønske han var nysgjerrig på og ville vite om.

hvorfor har du så oppheng i dette egentlig? Og hvorfor mener du at det han ikke er så interessert i å høre deg brette ut om dine fantasier og drømmer betyr at han ikke elsker deg?
Du fikk vel ganske mange svar i din forrige tråd, kanskje du burde lese den på nytt?

Anonymkode: d1e32...123

Skrevet

Jeg kjenner meg så forferdelig godt igjen i dette, og står i samme avgjørelse som deg. Dessverre, har jeg ingen gode svar eller råd. 

Jeg blir så skremt når jeg ser på utvalget av single menn, og møter aldri på en mann jeg kunne tenke meg å bli kjent med. Ser jeg på venniner sin tinder blir jeg deprimert, og tenker at det er et sted jeg ikke vil havne.

Jeg føler jeg har en mann som er "over min liga", og at det straffer seg mtp hans interesse i meg. Samtidig er det vanskelig å forlate en mann som man aldri vil kunne få igjen. Hos han er jeg trygg, og vi har like verdier, men jeg føler jeg mister lidenskap og en del begjær. Vil jeg kunne finne alt i noen andre, og skal jeg ta til takke med det jeg har?

Anonymkode: 4e68f...382

• Liker 1
Skrevet

Herregud så trist! Det der hadde jeg aldri orket. Hvis han ikke har nok følelser så er han nok på utkikk etter en annen han får mer følelser for men vil ikke være singel i mellomtiden. 

Anonymkode: 48592...7fb

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Altså ja, det er alltid utrygt og smertefullt å være den som elsker mest og høyest. Den mer likegyldige og distanserte har makta.

Anonymkode: 894cf...0e3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg kjenner meg så forferdelig godt igjen i dette, og står i samme avgjørelse som deg. Dessverre, har jeg ingen gode svar eller råd. 

Jeg blir så skremt når jeg ser på utvalget av single menn, og møter aldri på en mann jeg kunne tenke meg å bli kjent med. Ser jeg på venniner sin tinder blir jeg deprimert, og tenker at det er et sted jeg ikke vil havne.

Jeg føler jeg har en mann som er "over min liga", og at det straffer seg mtp hans interesse i meg. Samtidig er det vanskelig å forlate en mann som man aldri vil kunne få igjen. Hos han er jeg trygg, og vi har like verdier, men jeg føler jeg mister lidenskap og en del begjær. Vil jeg kunne finne alt i noen andre, og skal jeg ta til takke med det jeg har?

Ja, akkurat sånn er det. Han er en kvalitetsmann og som du sier føler jeg at han er over min liga også. Tvilsomt om jeg noengang vil få en bedre mann enn han, men føler ikke noen lidenskap fra han dessverre. Men, vil jeg ha lidenskap fra en mann jeg ikke har sterke følelser for? VIl det da være ekkelt på en måte?

Kjæresten min er det umulig å få nok av, men det er også en vond følelse å være den som alltid vil mer, og at jeg må undertrykke begjær og følelser for ikke å virke for desperat.

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Altså ja, det er alltid utrygt og smertefullt å være den som elsker mest og høyest. Den mer likegyldige og distanserte har makta.

Makt?

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ja, han har all makta egentlig. Han som avgjør når vi møtes, hvor mye kontakt vi har, hva vi gjør. Nå har jeg prøvd å holde litt tilbake siden han var hos meg søndag til mandag. Har ikke sendt melding eller ringt, ikke spurt når vi skal møtes igjen. Resultatet er (selvsagt) at vi ikke har hatt noen kontakt siden mandag morgen. Han har tydeligvis ikke noe behov for det.

Da han dro mandag morgen hadde vi hatt det fint, så det er ikke noen grunn til at han ikke skulle tatt kontakt. Men det er jo bare det som alltid ligger i bunnen; han har ikke sterke følelser for meg, har mindre behov for kontakt.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, han har all makta egentlig. Han som avgjør når vi møtes, hvor mye kontakt vi har, hva vi gjør. Nå har jeg prøvd å holde litt tilbake siden han var hos meg søndag til mandag. Har ikke sendt melding eller ringt, ikke spurt når vi skal møtes igjen. Resultatet er (selvsagt) at vi ikke har hatt noen kontakt siden mandag morgen. Han har tydeligvis ikke noe behov for det.

Da han dro mandag morgen hadde vi hatt det fint, så det er ikke noen grunn til at han ikke skulle tatt kontakt. Men det er jo bare det som alltid ligger i bunnen; han har ikke sterke følelser for meg, har mindre behov for kontakt.

Behovet for eller mulighet til kontakt henger ikke nødvendigvis sammen med graden av følelser. Men det virker jo ikke som du får helt det du ønsker i forholdet. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Behovet for eller mulighet til kontakt henger ikke nødvendigvis sammen med graden av følelser. Men det virker jo ikke som du får helt det du ønsker i forholdet. 

Du har sikkert rett, men det er også flere ting enn behovet for kontakt som tyder på at han har lite følelser for meg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du har sikkert rett, men det er også flere ting enn behovet for kontakt som tyder på at han har lite følelser for meg.

Det kan være. Men det kan også være at han senser at du driver med mye selvkontroll. Det pleier ikke være noe folk faller for.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det kan være. Men det kan også være at han senser at du driver med mye selvkontroll. Det pleier ikke være noe folk faller for.

Kanskje det, men uten selvkontroll vil jeg jo sikkert oppleves som for klengete og det vil jeg jo ikke. Selv om jeg egentlig vil ta på han og kose masse, så holder jeg jo tilbake for ikke å kvele han og støte han bort.

Skrevet

Det er et uttrykk som heter :" Å bli elsket av noen gir deg styrke - Å elske noen krever mot " Det ligger mye sannhet i dette i de fleste forhold. Gitt at det ofte er avveining av en type balanse i ethvert forhold også.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Cancellara skrev (På 10.1.2023 den 11.56):

Det er et uttrykk som heter :" Å bli elsket av noen gir deg styrke - Å elske noen krever mot " Det ligger mye sannhet i dette i de fleste forhold. Gitt at det ofte er avveining av en type balanse i ethvert forhold også.

Hm, ja kanskje det.

Jeg vurderer iblant å gjøre det slutt, men vet jeg ikke kommer til å finne noen jeg kan bli like forelska i. Tenker ofte på å si at vi i det minste burde ta en pause, se om han kommer til å savne meg?

Skrevet

Jeg tenker hvor mye han bryr seg om deg, ikke kan måles i ditt eget kjærlighetsspråk. Kanskje du har mer behov for bekreftelse, mer behov for å høre at du er hans alt, mens han er en balansert fyr som tenker han viser det nok via at han velger nettopp deg som sin kjæreste hver dag. Du kan ikke endre dette. Jeg syns det er merkelig å skulle forlate noen man elsker fordi man har ulik grad av følelser - man føler ulikt (på godt og vondt). Og i perioder vil det alltid være ulike følelser i et forhold. Det må man klare å takle. Det blir ikke noe annerledes med en annen person. 

Anonymkode: 67efb...861

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tenker hvor mye han bryr seg om deg, ikke kan måles i ditt eget kjærlighetsspråk. Kanskje du har mer behov for bekreftelse, mer behov for å høre at du er hans alt, mens han er en balansert fyr som tenker han viser det nok via at han velger nettopp deg som sin kjæreste hver dag. Du kan ikke endre dette. Jeg syns det er merkelig å skulle forlate noen man elsker fordi man har ulik grad av følelser - man føler ulikt (på godt og vondt). Og i perioder vil det alltid være ulike følelser i et forhold. Det må man klare å takle. Det blir ikke noe annerledes med en annen person. 

Anonymkode: 67efb...861

Kan hende det blir bedre med en person med samme kjærlighetsspråk? Han inviterer f.eks. aldri til en romantisk kveld sammen, eller tar meg med på restaurant. Han sender sjelden romantiske meldinger, går egentlig 99% i praktisk informasjon om når vi skal møtes, om han skal kjøpe med noe fra butikken, om jeg har pakket til en telttur etc. Synes det er så kjedelig og gir meg lite. Føler at han ikke ser meg i det hele tatt. Siden jeg er forelska har jeg behov for å snakke om helt andre ting enn hvilke plantefrø han skal kjøpe på plantasjen. Det virker absurd og vondt for meg å våkne opp ved siden av han, og så vil han ofte bare stå opp uten engang å holde rundt meg, uten knapt å se på meg.

Skrevet

Er du helt sikker på at han ikke er like glad i deg som du er i ham? Kan det hende at han bare har en annen måte å vise det på enn deg? 
Og at han ikke har forstått hvor viktig det er for deg å snakke om fremtidsplaner og drømmer – antagelig fordi han selv ikke har dette behovet? Kan du forsøke å forklare for ham hvorfor dette er viktig for deg, og samtidig også si noe konkret om hva du ønsker deg fra ham?

Skrevet

Høres som han dater flere. Hadde ikke giddet. Ikke gi kjærestefordeler til en mann som ikke vil ha deg! Kutt han ut. 

Anonymkode: 001c5...eda

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.1.2023 den 10.38):

Dette har ikke noe med ligaer å gjøre. Det er nok av damer som er sammen med håpløse menn som er uengasjerte.

Anonymkode: b50f7...748

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...