Gjest someone_here Skrevet 9. januar 2023 #1 Skrevet 9. januar 2023 (endret) I lys av dagens høyst aktuelt tema - krigen i Ukraina - vil jeg gjerne høre hvorfor menn skal krige, mens kvinner får beholde sine vanlige rettigheter som borger. For eksempel kan ikke ukrainske menn nå forlate landet, mens kvinner, uansett om de er fruktbare, med barn, uten barn, med god helse, dårlig helse, får velge selv, som om at det er ingen krig. Det finnes noen få unntak, for eksempel helsepersonell. Har ofte lest at mange klaget på at det er unge, friske menn fra Syria som har forlatt landet, nesten utelukkende den gruppen, mens kvinner måtte være hjemme i Syria. Det i utgangspunktet usunt at så mange, nesten utelukkende menn, som har forlatt landet, men hvorfor er det kjønnet som skaper ramaskrik? Krigen i Ukraina har pågått i snart 9 år, og fullskala i nesten ett. Det vil si at menn blir innkalt til militærtjeneste osv. Synes dere at menn, fordi de får begrensede rettigheter, skal få fordeler på på generelt grunnlag? Endret 17. januar 2023 av someone_here
Akryl Skrevet 9. januar 2023 #2 Skrevet 9. januar 2023 Du ser dette fra norsk perspektiv. Det er i Norge man mener kvinner og menn skal gjøre alt likt. I Ukraina er de imidlertid inneforstått med at det er menns plikt til å krige og kvinner kan krige frivillig. Smuglerrutene fra Asia er farlige og fysisk krevende. Jenter kan bli utsatt for voldtekt av smugler eller bli solgt til menneskehandlere. Nesten alle syriske gutter har som mål å få familiegjenforening og hente kvinnene etter seg. 7 3
I Grosny Skrevet 9. januar 2023 #3 Skrevet 9. januar 2023 someone_here skrev (10 minutter siden): I lys av dagens høyst aktuelt tema - krigen i Ukraina - vil jeg gjerne høre hvorfor menn skal krige, mens kvinner får beholde sine vanlige rettigheter som borger. For eksempel kan ikke ukrainske menn nå forlate landet, mens kvinner, uansett om de er fruktbare, med barn, uten barn, med god helse, dårlig helse, får velge selv, som om at det er ingen krig. Det finnes noen få unntak, for eksempel helsepersonell. Har ofte lest at mange klaget på at det er unge, friske menn fra Syria som har forlatt landet, nesten utelukkende den gruppen, mens kvinner måtte være hjemme i Syria. Det i utgangspunktet usunt at så mange, nesten utelukkende menn, som har forlatt landet, men hvorfor er det kjønnet som skaper ramaskrik? Krigen i Ukraina har pågått i snart 9 år, og fullskala i nesten ett. Det vil si at menn blir innkalt til militærtjeneste osv. Synes dere at menn, fordi de får begrensede rettigheter, skal få fordeler på på generelt grunnlag? Jeg tenker at Russland kan mobilisere damer fra 40 til 60 år i stedet for å ta barna og ektemennene deres. Mange av disse damene er veldig ivrige på krigen. Tenker de får en annen tone dersom plutselig det er de som skal kastes i kjøttkverna. 3 1
Gjest someone_here Skrevet 9. januar 2023 #4 Skrevet 9. januar 2023 Akryl skrev (29 minutter siden): Du ser dette fra norsk perspektiv. Det er i Norge man mener kvinner og menn skal gjøre alt likt. I Ukraina er de imidlertid inneforstått med at det er menns plikt til å krige og kvinner kan krige frivillig. Smuglerrutene fra Asia er farlige og fysisk krevende. Jenter kan bli utsatt for voldtekt av smugler eller bli solgt til menneskehandlere. Nesten alle syriske gutter har som mål å få familiegjenforening og hente kvinnene etter seg. I Ukraina har menn og kvinner "like" rettigheter. I realiteten er de et priviligert kjønn.
Peters Skrevet 9. januar 2023 #5 Skrevet 9. januar 2023 Biologisk er en kvinne verdt mange menn, det er utløst kriger over kvinner og de har vært ett yndet plyndrings objekt. Det kan bygges opp en sivilisasjon med få menn og mange kvinner, ikke andre veien. 2 1
Gjest someone_here Skrevet 9. januar 2023 #6 Skrevet 9. januar 2023 Peters skrev (11 minutter siden): Biologisk er en kvinne verdt mange menn, det er utløst kriger over kvinner og de har vært ett yndet plyndrings objekt. Det kan bygges opp en sivilisasjon med få menn og mange kvinner, ikke andre veien. Får ikke barn helseutfordringer om deres foreldre er i slekt?
Gjest qstar Skrevet 9. januar 2023 #7 Skrevet 9. januar 2023 (endret) someone_here skrev (18 minutter siden): Får ikke barn helseutfordringer om deres foreldre er i slekt? Slettet Endret 9. januar 2023 av qstar
Gugglo Skrevet 9. januar 2023 #8 Skrevet 9. januar 2023 Hvem er det som starter kriger? Menn. Krig er en maskulinitetsgreie. Derfor er det menn som drar i krig, ikke kvinner. 10
Peters Skrevet 9. januar 2023 #9 Skrevet 9. januar 2023 (endret) someone_here skrev (På 9.1.2023 den 19.36): Får ikke barn helseutfordringer om deres foreldre er i slekt? Til en viss grad, men både mor og far må ha defekt i samme genet. Uansett så blir det aldri problem i befolknings rikt land som Ukraina, det er nok av ikke stridsdyktige menn som kan bli fedre. Baby boomen etter første og andre verdenskrig er gode eksempler. Endret 13. januar 2023 av Peters
kar90 Skrevet 10. januar 2023 #10 Skrevet 10. januar 2023 I Grosny skrev (15 timer siden): Jeg tenker at Russland kan mobilisere damer fra 40 til 60 år i stedet for å ta barna og ektemennene deres. Mange av disse damene er veldig ivrige på krigen. Tenker de får en annen tone dersom plutselig det er de som skal kastes i kjøttkverna. Veldig godt poeng. Men det er jo nettopp disse støttespillerene Putin vil beholde, mens all oposisjon skal kastes i kjøttkverna. Det er motbydelig hvor mange kvinner som støtter Putin eller er i mot sanksjoner mot Russland. Det viser med all tydelighet at det ofte er kvinner, mot konsensus, som driver og presser fram kriger. Menn gjør ikke det i samme grad, nettopp fordi menn er de som blir ofret først i krig. 2
kar90 Skrevet 10. januar 2023 #11 Skrevet 10. januar 2023 Gugglo skrev (14 timer siden): Hvem er det som starter kriger? Menn. Krig er en maskulinitetsgreie. Derfor er det menn som drar i krig, ikke kvinner. Hvem er det som støtter krigen. Det er kvinnene i landet. Hvem er mot sansksjoner mot russland? Oftest kvinner. Det er kvinnene som er blodåra i denne krigen. 1
I Grosny Skrevet 10. januar 2023 #12 Skrevet 10. januar 2023 (endret) kar90 skrev (5 timer siden): Veldig godt poeng. Men det er jo nettopp disse støttespillerene Putin vil beholde, mens all oposisjon skal kastes i kjøttkverna. Det er motbydelig hvor mange kvinner som støtter Putin eller er i mot sanksjoner mot Russland. Det viser med all tydelighet at det ofte er kvinner, mot konsensus, som driver og presser fram kriger. Menn gjør ikke det i samme grad, nettopp fordi menn er de som blir ofret først i krig. Jeg har mistanke om at noen av mennene som drar til Ukrainakrigen planlegger å bli drept for å vinne erstatning til familien og kanskje for å unnslippe smerter og fæle koner. Men de glemmer inflasjonen. Når masse krigsdødserstatninger blir utbetalt så kommer Putin til å skrive ned verdien av rubelen så hardt at det blir lite igjen av den erstatningen. Endret 10. januar 2023 av I Grosny
Gorgonzola Skrevet 13. januar 2023 #13 Skrevet 13. januar 2023 (endret) Til alle dere som hyler ut om likestilling, like rettigheter, nå må kvinner slippe til og alskens bla-bla-bla, hør etter Ekstremsituasjonen "krig" avslører/avdekker hvordan det egentlig er. Da mister kjønnet mann den mest grunnleggende rettigheten vi mennesker har, nemlig retten til å (over)leve. Vi får aldri høre noe om tapene (av menn) i kamp, det er kun fokus på sivile og da gjerne lange reportasjer om kvinner og barn som må flykte, de gråter, får hjelp, alle verdens ledere står opp for dem, det støttes, interneres, integreres og jeg vet ikke hva. Og bra er det - understreker det. De sivile som drepes, i hopetall, er altså menn uten uniform. Sees noen ganger på nyhetene, liggende på gater, funnet i massegraver, blottstilles gjerne foran kamera. Headline er allikevel en barnevogn der det fortelles om den (ene?) uskyldige jenta som ble rammet av en granatsplint og døde, noe som selvsagt er meningsløst og grusomt. Kunne skrevet side opp og side ned men konklusjonen, i krig, er: Women are victims/faiths/stories/tragedies, men are numbers. Forza likestilling Endret 13. januar 2023 av Gorgonzola 3 1
Wednesday Addams Skrevet 14. januar 2023 #14 Skrevet 14. januar 2023 Jeg trodde at menn var det sterkeste kjønnet, jeg? Det er det jeg har vokst opp med å bli lært nemlig. I så fall er det jo menn som er best egnet til å krige.
Maestro Skrevet 14. januar 2023 #15 Skrevet 14. januar 2023 Vixella skrev (4 minutter siden): Jeg trodde at menn var det sterkeste kjønnet, jeg? Det er det jeg har vokst opp med å bli lært nemlig. I så fall er det jo menn som er best egnet til å krige. Er sånn jeg tenker og. Menn er biologisk sterkere enn kvinner. Har sikkert snudd litt da for de kvinnene som trener mye og bygger opp muskler. Men om kroppen tåler like mye som en mann, er jo en annen sak. Og nei, en mann hadde ikke takla og født et barn. Der er kvinner lagt for og takle den type smerte/påkjenninger for kroppen og visa versa. 1
Wednesday Addams Skrevet 14. januar 2023 #16 Skrevet 14. januar 2023 Just now, Maestro said: Er sånn jeg tenker og. Menn er biologisk sterkere enn kvinner. Har sikkert snudd litt da for de kvinnene som trener mye og bygger opp muskler. Men om kroppen tåler like mye som en mann, er jo en annen sak. Og nei, en mann hadde ikke takla og født et barn. Der er kvinner lagt for og takle den type smerte/påkjenninger for kroppen og visa versa. Veldig enig.
Gjest someone_here Skrevet 15. januar 2023 #17 Skrevet 15. januar 2023 Vixella skrev (På 14.1.2023 den 2.28): Jeg trodde at menn var det sterkeste kjønnet, jeg? Det er det jeg har vokst opp med å bli lært nemlig. I så fall er det jo menn som er best egnet til å krige. Og? Menn og kvinner har bare ett liv å rute med. Hvorfor skal kvinner kose seg i Europa mens menn har ikke et valg?
Drizzt Skrevet 15. januar 2023 #18 Skrevet 15. januar 2023 someone_here skrev (På 9.1.2023 den 18.33): I lys av dagens høyst aktuelt tema - krigen i Ukraina - vil jeg gjerne høre hvorfor menn skal krige, mens kvinner får beholde sine vanlige rettigheter som borger. For eksempel kan ikke ukrainske menn nå forlate landet, mens kvinner, uansett om de er fruktbare, med barn, uten barn, med god helse, dårlig helse, får velge selv, som om at det er ingen krig. Det finnes noen få unntak, for eksempel helsepersonell. Har ofte lest at mange klaget på at det er unge, friske menn fra Syria som har forlatt landet, nesten utelukkende den gruppen, mens kvinner måtte være hjemme i Syria. Det i utgangspunktet usunt at så mange, nesten utelukkende menn, som har forlatt landet, men hvorfor er det kjønnet som skaper ramaskrik? Krigen i Ukraina har pågått i snart 9 år, og fullskala i nesten ett. Det vil si at menn blir innkalt til militærtjeneste osv. Synes dere at menn, fordi de får begrensede rettigheter, skal få fordeler på på generelt grunnlag? Hvorfor mener du at det er lettere å være mann? Det er kvinnene som mister sine sønner, menn og fedre og må leve med sorgen resten av livet. Hvis du virkelig mener noen koser seg når deres kjære risikerer livet hvert sekund i hjemlandet, så er du ganske langt unna sannheten. 1 3
Wednesday Addams Skrevet 15. januar 2023 #19 Skrevet 15. januar 2023 2 hours ago, someone_here said: Og? Menn og kvinner har bare ett liv å rute med. Hvorfor skal kvinner kose seg i Europa mens menn har ikke et valg? Personlig så hadde jeg ikke "kost meg" dersom min mann, far eller bror var ute i krigen, men ok. 6 2
Gjest PanteneProVVV Skrevet 15. januar 2023 #20 Skrevet 15. januar 2023 Krigsideologi som del av samfunnet er siste rest av uheldig og pompøs mannstenkning og patriarkatet. Når vi blir helt likestilt er det denne totalt meningsløse sysselen det første som ryker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå