Gå til innhold

Føler meg usikker og forvirret...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor kan man få utfyllende og god informasjon om SA/MA/PROGESTERON/IVF?

Situasjon:

45 år

Vært gravid 4 ganger siste tre år, tre SA og en MA 

Har brukt progesteronstøtte siste tre svangerskap fra eggløsning

Har gode AMH verdier

Regelmessig menstruasjon 

Har brukt clomifen Ferring også for å styrke eggløsning 

Har vært i kontakt med IVF klinikk.. de mener jeg burde gå i gang med prøverør. De sier de bruker sterkere progesteron enn hva min gynekolog har gitt meg. Da jeg prøvde å snakke med gynekologen min om det, ble han sur og mente sjansen ikke var større for vellykket resultat med ivf. 

Vanskelig å vite hvem man skal stole på, at det ikke er å ville tjene penger som gjør at de råder sånn  eller slik.

Jeg har brukt crinone vag gel - 1 pr da (kveld

Ivf sier progynova (2mg) morgen og kveld

Tiden tikker.. når jeg fyller 46 er ivf ikke tillatt.. 

Anonymkode: d0a74...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slik jeg har forstått det, disse klinikkene pleier ikke å anbefale IVF dersom de mener at sjansene er for små, fordi dette påvirker suksessraten. Så selv om de skal tjene penger, ønsker de også å velge kunder som faktisk har sjanser for å lykkes - høy suksessrate er viktig for klinikkene. 

Dersom jeg var i din situasjon, hadde jeg nok kjørt på med IVF, men også lest litt mer om mitokondrier + ATP + antioksidanter som kan øke kvaliteten på eggene. Det er mye forskning på antioksidanter, så ikke bare noe kosttilskudds-tull. For eksempel denne studien synes jeg var interessant. Jeg blir nemlig også gravid, men har hatt MA 2 ganger på rad, så har lest enormt mye studier om hvordan man kan påvirke kvaliteten på eggene.

Her er også en god del linker til studier som kan være av interesse. For eksempel myo-inositol, melatonin, Coenzyme Q10 og N-acetyl cysteine er kosttilskudd med nesten ingen bivirkninger, men samtidig er det mye studier også om hvordan disse brukes i kombinasjon medisiner som er vanlige i IVF. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CatMom82 skrev (7 minutter siden):

Slik jeg har forstått det, disse klinikkene pleier ikke å anbefale IVF dersom de mener at sjansene er for små, fordi dette påvirker suksessraten. Så selv om de skal tjene penger, ønsker de også å velge kunder som faktisk har sjanser for å lykkes - høy suksessrate er viktig for klinikkene. 

Dersom jeg var i din situasjon, hadde jeg nok kjørt på med IVF, men også lest litt mer om mitokondrier + ATP + antioksidanter som kan øke kvaliteten på eggene. Det er mye forskning på antioksidanter, så ikke bare noe kosttilskudds-tull. For eksempel denne studien synes jeg var interessant. Jeg blir nemlig også gravid, men har hatt MA 2 ganger på rad, så har lest enormt mye studier om hvordan man kan påvirke kvaliteten på eggene.

Her er også en god del linker til studier som kan være av interesse. For eksempel myo-inositol, melatonin, Coenzyme Q10 og N-acetyl cysteine er kosttilskudd med nesten ingen bivirkninger, men samtidig er det mye studier også om hvordan disse brukes i kombinasjon medisiner som er vanlige i IVF. 

Tusen takk for oppmuntring og gode anbefalinger🥰 Skal lese meg opp på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CatMom82 skrev (15 minutter siden):

Dette stemmer etter min opplevelse. Vi hadde lave sjanser for å lykkes og de anbefalte oss kun å kjøpe ett forsøk for å teste det ut og se hva som skjedde. Opplevde ikke at de prøvde pushe mer enn de trodde det ville gå. Heldigvis satt vår på første ♥️ og vi fikk flere på frys. 

Anonymkode: 1427a...416

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Dette stemmer etter min opplevelse. Vi hadde lave sjanser for å lykkes og de anbefalte oss kun å kjøpe ett forsøk for å teste det ut og se hva som skjedde. Opplevde ikke at de prøvde pushe mer enn de trodde det ville gå. Heldigvis satt vår på første ♥️ og vi fikk flere på frys. 

Å så godt å høre💖

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

CatMom82 skrev (29 minutter siden):

Masse lykke til! 🧡 Håper virkelig at du lykkes!

Tusen takk🥰❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Å så godt å høre💖

Lykke til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lykke til :) 

Tusen takk🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som tar ivf får høyere progesteron. Jeg er selv gravid med lav dose progesteron nå og snakket med spiren fertilitetsklinikk om jeg kanskje burde ha høyere progesgerondose for ikke å miste igjen. Disse driver jo med bl.a ivf.

De sa at pasienter med ivf fikk tre ganger så høy dose progesteron enn hva jeg var anbefalt å ta, men de sa at dette var fordi ved ivf produserte de ikke progesteron naturlig selv. Jeg som har hatt vanlig eggløsning produserte selv progesteron og trengte derfor ikke mer.

Anonymkode: 3338c...8db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mtp alderen din ville jeg tatt ivf dersom det er veldig viktig å få barn. Sjansen er høyere fordi de velger ut best mulig egg og sperm.

Anonymkode: 3338c...8db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...