Gå til innhold

Når barn over 18 ikke ønsker å søke bidrag.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ei som fyller 18 år som ikke ønsker å søke bidrag fra far. Hun går på vgs, og vil gjøre dette i minst 1 1/2 år til.

Hun er blitt «enig» med far om dette.

Hun bor hos meg 100 % av tiden, men vi har på papiret 70/30 samvær. Samværet opphørte for flere år siden, og hun er nå på besøk hos far noen timer maks et par ganger i måneden. Han bidrar heller ikke på andre måter, hverken med tjenester, penger eller annet hun måtte trenge.

Er det sånn at jeg nå har forsørgeransvaret alene til hun er ferdig på vgs?

Anonymkode: b433d...9e3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det sånn at jeg nå har forsørgeransvaret alene til hun er ferdig på vgs?

Ja. Hvorfor vil hun ikke søke bidrag? Jobber hun og forsørger seg selv? 

Anonymkode: aced8...e46

• Liker 4
Gjest Chroma
Skrevet

Søker hun ikke bidrag fra far er det du som må forsørge henne, ja. Kanskje far har overtalt henne til å ikke søke? 

AnonymBruker
Skrevet

Begge foreldrene har forsørgeransvar så lenge hun går på skole. Legg frem regnestykke og si hun må selv betale 1/2 av mobil osv. Så får hun selv finne en måte å betale den halvparten. Mest sannsynlig vil hun da søke bidrag fra far.

Anonymkode: 1b7d1...a68

• Liker 19
  • Nyttig 13
AnonymBruker
Skrevet

Her må far ha snakket henne rundt og fått henne til å ta den avgjørelsen....

Har du snakket med henne om hva bidrag innebærer osv? At det blir mindre rom for utgifter, shopping, mobilabonnement og strømmetjenester, feks?

Anonymkode: b3b5f...486

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan forstå henne og hun har sikkert blitt utsatt for litt press av far. Hva bidrar far med av penger i løpet av en måned?

Hun må jo da forvente at siden far ikke lenger skal betale bidrag, må hun ta seg en jobb og betale sitt eget underhold selv. Det er jo sånn at alle stønader stopper når hun er 18 og hun kan ikke forvente at du tar hele regningen. 

Anonymkode: f6794...42c

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja. Hvorfor vil hun ikke søke bidrag? Jobber hun og forsørger seg selv? 

Anonymkode: aced8...e46

Hun jobber ikke. Tror nok det blir for ubehagelig for henne. Vet dette har vært et tema mellom dem nå når hun snart blir myndig, og far har aldri vært tilhenger av å forsørge henne ut over det som har vært høyes nødvendig. Han tjener godt, bedre en meg, og dette vet hun.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun jobber ikke. Tror nok det blir for ubehagelig for henne. Vet dette har vært et tema mellom dem nå når hun snart blir myndig, og far har aldri vært tilhenger av å forsørge henne ut over det som har vært høyes nødvendig. Han tjener godt, bedre en meg, og dette vet hun.

Han høres ut som en egoistisk dritt av en far!! 

• Liker 4
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
Chroma skrev (7 minutter siden):

Søker hun ikke bidrag fra far er det du som må forsørge henne, ja. Kanskje far har overtalt henne til å ikke søke? 

Han har nok det. Jeg vet at bidrag har vært et tema de har snakket om. Jeg vet ikke hva han har sagt, og hun delte det ikke meg meg når vi var inne på dette temaet. Vanligvis er hun svært meddelsom (til tider litt for mye 🙉).

Skrevet

Hun er myndig og dette må du akseptere.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som du kan ta en prat med henne for å høre hva far egentlig har sagt til henne.

Anonymkode: c4083...e7f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Også bør ikke du kompensere for hva far skulle ha bidratt med. 

Anonymkode: c4083...e7f

• Liker 7
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Her må far ha snakket henne rundt og fått henne til å ta den avgjørelsen....

Har du snakket med henne om hva bidrag innebærer osv? At det blir mindre rom for utgifter, shopping, mobilabonnement og strømmetjenester, feks?

Anonymkode: b3b5f...486

Ja, jeg har snakket med henne om det. Hun har fått innføring i husholdningsbudsjettet, og hun kjenner til utgiftene, og hva ett bidrag skal dekke. Hun kjenner til at begge foreldrene skal være med å forsørge henne ut vgs.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (1 minutt siden):

Hun er myndig og dette må du akseptere.

Ja, jeg gjør jo det. Spørsmålet var om jeg da er pliktig til å forsørge henne alene nå.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg har snakket med henne om det. Hun har fått innføring i husholdningsbudsjettet, og hun kjenner til utgiftene, og hva ett bidrag skal dekke. Hun kjenner til at begge foreldrene skal være med å forsørge henne ut vgs.

Da er det vel bare å følge opp med at hun bor gratis og det er mat på kjøkkenet, resten får hun ordne selv.

Anonymkode: e95b8...197

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg gjør jo det. Spørsmålet var om jeg da er pliktig til å forsørge henne alene nå.

Hun. Er. Myndig.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du er pliktig til å gi henne tak over hodet og mat på bordet. Ut over det, kan du da forvente at hun forsørger seg selv. Velger hun å flytte, får hun ikke støtte av lånekassa før hun har søkt bidrag av foresatte og da begge to. Hun vil heller ikke få hjelp i fra nav, før bidrag er søkt. Så dette låser en del veier for henne.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg kan forstå henne og hun har sikkert blitt utsatt for litt press av far. Hva bidrar far med av penger i løpet av en måned?

Hun må jo da forvente at siden far ikke lenger skal betale bidrag, må hun ta seg en jobb og betale sitt eget underhold selv. Det er jo sånn at alle stønader stopper når hun er 18 og hun kan ikke forvente at du tar hele regningen. 

Far bidrar ikke med noe penger utenom det han har betalt i bidrag utregnet fra 70/30 (en ordning som i praksis opphørte for mange år siden, men som var umulig for meg å bevise overfor nav siden hun ikke lengre  gikk i barnehage/sfo.

AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (1 minutt siden):

Hun. Er. Myndig.

Er ikke sånn det fungerer. BEGGE foreldre har forsørgeransvar til ungdommene er ferdig på videregående skole. 

• Liker 10
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min ville heller ikke søke bidrag fra far da han fylte 18. Jeg printet ut skjemaet og fylte det ut. Dagen etter fikk han beskjed om å skrive under eller flytte til far. Han ville ikke være hos far omtrent.

Han skrev under og jeg krevde hver krone han fikk fra far på konto.

Anonymkode: abe3f...229

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...