Akryl Skrevet 9. januar 2023 #1 Skrevet 9. januar 2023 Samfunnet står for fall. Dette er også tegn på familieverdier i fall og dårlig kvinnesyn. Sjekk artikkel der voksne menn groomer småjenter https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/BWG8zl/har-du-hoert-om-hentetjenesten-overgripere-kan-gaa-fri-hvis-den-seksuelle-lavalderen-senkes For en stund siden ble britisk politi kritisert på kvinneguiden fordi de ikke stoppet grooming i en by i England utført av de med bakgrunn fra muslimske land. Men det ser ut som at grooming har blitt generell europeisk ukultur, der jenter fra ressurssvake hjem er ofre. 2 1
ops2 Skrevet 9. januar 2023 #2 Skrevet 9. januar 2023 "Har blitt?" Slik har det vært hele tiden. Det ble om skrevet en god del om ukulturen i Kautokeino. Overgrepssaken i Kautokeino – Alle artikler – NRK Det var et tv-program på denne tiden, men jeg husker ikke mer enn at jentene ble omtalt nedsettende av andre voksne. De var "småhorer" og ville drikke og feste, da var det ikke overgrep. Og det er absolutt ikke sjeldent. Ellers husker jeg Trøndelag. Bygdedans på lokalet. Og voksne menn som oppsøker studentfester og russefester. 5 4
Madame Butterfly Skrevet 14. januar 2023 #4 Skrevet 14. januar 2023 Jeg tror ikke det er særlig vanlig. Jeg tror på innsenderen, men jeg ser ingen parallell i dette til grooming skandalene i England. 1 1
Tiuren Skrevet 14. januar 2023 #5 Skrevet 14. januar 2023 3 minutter siden, Madame Butterfly said: Jeg tror ikke det er særlig vanlig. Jeg tror på innsenderen, men jeg ser ingen parallell i dette til grooming skandalene i England. Jeg har bodd i bygdesamfunn i nesten hele mitt liv (bortsett fra studetiden), og dette som meldes om har jeg ikke sett som et systematisk fenomen. Ja, noen jenter ble sammen med elder gutter (type 10 år eldre). Men at "voksne menn" (det leser jeg som "generasjonen før") systematisk henter og utnytter 15åringer har jeg aldri sett.
Druid Skrevet 16. januar 2023 #6 Skrevet 16. januar 2023 Tiuren skrev (På 14.1.2023 den 9.43): Jeg har bodd i bygdesamfunn i nesten hele mitt liv (bortsett fra studetiden), og dette som meldes om har jeg ikke sett som et systematisk fenomen. Ja, noen jenter ble sammen med elder gutter (type 10 år eldre). Men at "voksne menn" (det leser jeg som "generasjonen før") systematisk henter og utnytter 15åringer har jeg aldri sett. Jeg har heller ikke hørt om voksne i type 40, men vi vet jo fra en del av de mer alvorlige sakene at det også skjer, Men type 10år eldre var normalen der jeg kom fra. Våga ordføreren er spesialtilfelle , men han er neppe særlig alene Madame Butterfly skrev (På 14.1.2023 den 9.36): Jeg tror ikke det er særlig vanlig. Jeg tror på innsenderen, men jeg ser ingen parallell i dette til grooming skandalene i England. Grooming skandalene i Storbritannia er noe helt annet. Det handler om parallell samfunn og en fattigdom som mangler sidestykke. Du har et litt mer komplekst problem , når foreldre ser vekk på at unger prostituerer seg, fordi de kun følger sine foreldres oppvekst... I Norge har man i praksis to scenarioer : Bygdementalitet som handler om at gamle mønster fra fortiden sitter igjen : da myndighetsalderen var 15 og dette var normalen, og en del parallell samfunn som preges av evangeliske trossamfunn i bygdene og narkotikamiljøene i byene. Akryl skrev (På 10.1.2023 den 20.04): Hvor er barnevernet? De sliter å komme inn i disse miljøene. (OG i visse tilfeller er de ikke til hjelp siden vi har lokalt forankret barnevern. Hvis du som kommunalt ansatt har større lojalitet til pastoren enn BUFDIR, er det vanskelig for varsler å komme til overflaten) 1
Nattens rytter Skrevet 21. januar 2023 #7 Skrevet 21. januar 2023 Det med han Rune er heller ikkje sant. Ho hevda jamvel at han skulle ha skjenka henne, men alle vagværar veit at han Rune er fråhaldsmann (mange har freista få han til å taka ein slurk, men han har aldri gjeve etter same kor kjekt folk har hatt det).
Anonymbruker*** Skrevet 21. januar 2023 #8 Skrevet 21. januar 2023 Nattens rytter skrev (5 minutter siden): Det med han Rune er heller ikkje sant. Ho hevda jamvel at han skulle ha skjenka henne, men alle vagværar veit at han Rune er fråhaldsmann (mange har freista få han til å taka ein slurk, men han har aldri gjeve etter same kor kjekt folk har hatt det). Så han var klinkende edru når han er forgrep seg på barnet? Det gjør jo alt så mye bedre. 1
Nattens rytter Skrevet 21. januar 2023 #9 Skrevet 21. januar 2023 Det er rein spekulasjon. https://www.aftenposten.no/meninger/i/mRv5q/retten-kan-ikke-gjette
Helene1982 Skrevet 21. januar 2023 #10 Skrevet 21. januar 2023 Nattens rytter skrev (4 minutter siden): Det er rein spekulasjon. https://www.aftenposten.no/meninger/i/mRv5q/retten-kan-ikke-gjette Det var mye rart i den rettsaken som ble lest opp som betydde noe HELT ANNET på dialekt. Det å ikke ta ansvar og se at handlingne dine mot et barn ikke har konsekvenser, er tragisk og ekkelt. Det var nok bevis i den saken som bekreftet at hans oppførsel var helt uakseptabel.
Nattens rytter Skrevet 21. januar 2023 #11 Skrevet 21. januar 2023 Helene1982 skrev (4 minutter siden): Det var mye rart i den rettsaken som ble lest opp som betydde noe HELT ANNET på dialekt. Det å ikke ta ansvar og se at handlingne dine mot et barn ikke har konsekvenser, er tragisk og ekkelt. Det var nok bevis i den saken som bekreftet at hans oppførsel var helt uakseptabel. Som han har aldri har skrive. ”Vi forventar alle å gå kjende vegar. Spor og mål som er ønskte og trygge. Men innimellom slår storbølgene til. Bølger så store og sterke at liv og helse blir sett på prøve. Reidun og eg har møtt på mange av desse bølgene den seinare tida. Men slekt og venner, og tryggheit om kva som er sant og usant gjer oss sterke og trygge i bølgjekasta. Vi har fått sett tilliten til politi og rettsvesen på prøve den siste tida. Likevel ser vi framover og er overtydde om at rettsstaten til slutt vil skilje det sanne frå det usanne og konkludere i tråd med virkelegheita. Avsløre meldingane eg ikkje har skrive, avsløre handlingane eg ikkje har utført, avsløre tankane og motiva eg ikkje har tenkt. Oss alle har Nelson Mandela i tankane om dagen. I respekt, for verdiane han sådde og som motivasjon. Alle vil oss i løpet av livet kjenna på kampen mot det håplause. Mandela gav aldri opp. Kampen er ikkje håplaus. Mandela lot seg ikkje knekkje. Vi må tru på rettferd. Og tru på at dei verdiar og ideal vi har skal leva vidare. Vi må tru på ljos der det er mørke, og at kampen for rettferd, forsoning og håp er det rette.”
Helene1982 Skrevet 21. januar 2023 #12 Skrevet 21. januar 2023 Nattens rytter skrev (15 minutter siden): Som han har aldri har skrive. ”Vi forventar alle å gå kjende vegar. Spor og mål som er ønskte og trygge. Men innimellom slår storbølgene til. Bølger så store og sterke at liv og helse blir sett på prøve. Reidun og eg har møtt på mange av desse bølgene den seinare tida. Men slekt og venner, og tryggheit om kva som er sant og usant gjer oss sterke og trygge i bølgjekasta. Vi har fått sett tilliten til politi og rettsvesen på prøve den siste tida. Likevel ser vi framover og er overtydde om at rettsstaten til slutt vil skilje det sanne frå det usanne og konkludere i tråd med virkelegheita. Avsløre meldingane eg ikkje har skrive, avsløre handlingane eg ikkje har utført, avsløre tankane og motiva eg ikkje har tenkt. Oss alle har Nelson Mandela i tankane om dagen. I respekt, for verdiane han sådde og som motivasjon. Alle vil oss i løpet av livet kjenna på kampen mot det håplause. Mandela gav aldri opp. Kampen er ikkje håplaus. Mandela lot seg ikkje knekkje. Vi må tru på rettferd. Og tru på at dei verdiar og ideal vi har skal leva vidare. Vi må tru på ljos der det er mørke, og at kampen for rettferd, forsoning og håp er det rette.” Det er det lengste avsnittet av bla bla jeg har lest i dag. Er han Nelson Mandela nå? Mener du at dette er en tekst som beviser hans uskyld? Jeg tenker: oj!
Nattens rytter Skrevet 21. januar 2023 #13 Skrevet 21. januar 2023 Eg vonar at Bjørn Olav Jahr kjem til å sjå nærare på saka. Rune og Jens Stoltenberg hadde mange mektige fiendar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå