Gå til innhold

Bytte gave fra kjæresten?

Anbefalte innlegg

Gjest anonym bruker
Skrevet

Jeg føler meg nokså utakknemlig for å skrive dette, men:

Jeg har fått en bursdagsgave fra kjæresten min som jeg ærlig talt ikke tror jeg kommer til å bruke. Det er overhodet ikke "min stil", ikke det at jeg har noen gjennomført stil, men denne gaven føler jeg passer best for bestemor. Jeg forstod på ham at han har kjøpt julegave også i samme butikk, så da antar jeg at den er i samme stilen. Litt av problemet er at jeg vet han har byttelapp, men han har ikke lagt den ved gaven.

Hadde dette vært noe billig juggel så hadde det jo ikke vært så farlig, kunne "glemt" det i skuffen med god samvittighet. Men han hadde lagt fra seg kortkvitteringen på spisebordet, og da jeg ryddet, så jeg at han har betalt et firesifret beløp i denne butikken.

Jeg synes det er svært ubehagelig å tenke på at han har brukt mye penger på en gave (i verste fall 2) som ikke vil bli brukt.

Samtidig ønsker jeg ikke å såre ham ved å si min ærlige mening om gaven.

Skal jeg bare glemme min egen smak og gå med gaven som jeg egentlig ikke liker, slik at han blir glad?

Eller hvordan kan jeg på en fin måte ymte frempå om at jeg gjerne vil ha den byttelappen?

Er som regel tilhenger av ærlighet og åpenhet, men her føler jeg at jeg må trå varsomt.

Gode råd mottas med takk!

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

Si hva du synes og spør om han synes det er dumt om du bytter den. Han vil nok at du skal ha noe du vil kunne bruke og glede deg over, så du kan sikkert få byttet den.

Skrevet

Jeg ville nok forklart det på en pen måte og jeg vet sambo ville tatt det pent. Samme i motsatt tillfelle.

Når sambo har kjøpt gaver til meg har han alltid vært flink til å si ifra at jeg bare må bytte for han vil at jeg skal ha noe jeg liker og at jeg skal bruke det :)

Men han har så godt som lik smak som meg så det har aldri vært noe problem ;)

Prøv å si det på en litt pen måte. Ikke sikkert han tar det ille opp i det hele tatt.

Han vil sikkert lure på hvorfor du ikke bruker det om du bare legger det til side og han aldri ser det.

Skrevet

Jeg hadde blitt mer såret over at gaven ikke ble brukt enn at mottaker ba om å få bytte den.

Det ER vanskelig å kjøpe ting til andre.

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

I utgangspunktet enig med alle som sier at du må spørre ham om det er ok at du bytter den. Det er jo for ille om en så dyr ting bare ikke skal bli brukt.

Men det kommer jo an på hva for en type ting det er. Hvis det er klær, smykker e.l. må du jo bare si fra. Men hvis det er en eller annen kjøkkenmaskin eller annen dings så kan vel dette være noe som kan brukes innimellom?

Synes det er litt vanskelig å gi eksakte råd når vi ikke vet hvilken type ting det er.

Skrevet

Her hadde jeg nok trådd varsomt rundt grøten tror jeg, men prøvd å komme inn på saken og få ham i snakk. Det beste ville jo være å få ham til å foreslå bytte.

Ellers er jeg enig i at det er vanskelig å uttale seg når man ikke vet hva skags ting det er snakk om.

Skrevet

Jeg har byttet en eller to gaver som jeg har fått av kjæresten. Han er vansligvis veldig flink til og kjøpe gaver, så de få gangene han har bommet litt, sier jeg det bare som det er, og spør om han synes det er ok at jeg bytter den.

Piglet

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Gaven jeg fikk er et par øredobber. Og jeg aner at det kommer et liknende smykke e.l. til jul.

Jeg må nok ta det opp på en pen måte. Er enig i at det er best å være ærlig. Men et annet spørsmål: Bør jeg si det nå, eller vente og se om julegaven også blir aktuell å bytte? (snakk om å forvente det verste...)

Skrevet

Ta det så for som mulig du. Jo lengre du venter jo verre blir det å si det.

Han skjønner det sikkert om du legger det pent frem. Og smykker er jo litt spesielt ja og bør være noe du liker og som passer deg. Tipper han er enig i det :)

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Jeg ville ventet til etter jul - man kan jo aldri være sikker. Men du kan jo forsøke å fiske litt angående øredobbene, noe om at du er usikker på om du kler de osv, og at du kanskje vurderer å bytte. (Hvis han sier at du kler dem, så er det jo bare å stå på sitt om at du ikke synes du gjør det ;) )

Men nå er heldigvis smykker noe som er lett å bytte, og jeg tror nok han heller vil at du skal ha noe som du liker - og som du faktisk kommer til å bruke.

Gjest Gjest_Lille My_*
Skrevet

Jeg synes du må få byttet det så snart som mulig! Om han har planer om å kjøpe enda et smykke til deg til jul kommer han jo sikkert til å kjøpe et smykke som matcher det du har. Så om du bytter til øredobber du liker, kommer han sikkert til å kjøpe et annet matchende smykke som du liker til jul! Så kan du bli kjempeglad til jul og si at denne gangen har han virkelig klart å kjøpe den perfekte gaven til deg :)

Kan du ikke si at du ble kjempeglad for øredober, og at du synes det er veldig romantisk at han kjøper smykker til deg, men at du ikke har noen klær du synes passer til disse øredobbene?

Kanskje du kan feks ta på deg øredobbene, også skifte masse topper, også så si veldig trist at du ikke kan finne noe som matcher, og at det er jo kjempetrist fordi det var så utrolig romantisk gave av ham.

Om han blir med i butikken for å bytte kan du jo til og med hinte litt... "De øredobbene der er virkelig lekre, også se på det flotte matchende armbåndet da! Kanskje jeg skulle kjøpe det til... men det må i så fall bli etter jul, når jeg vet hvor mye penger jeg har igjen etter julehandelen".

Skrevet

Du burde si ifra, og ikke pakk det inn i masse tull om at du ikke har klær som passer. Det er lov å bomme på gaver, det vet alle. Om dere har et forhold hvor dere kan prate om ting, burde det ikke være nødvendig å finne på et helt skuespill for å få bytte de..

Skrevet
Jeg hadde blitt mer såret over at gaven ikke ble brukt enn at mottaker ba om å få bytte den.

Det ER vanskelig å kjøpe ting til andre.

Veldig enig i dette! :enig:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...