AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #1 Skrevet 9. januar 2023 Er det positivt at to venner har PTSD? Er det slik at de forstår og tar hensyn mer enn andre? Feks at den ene sier «dette trigger meg» så forstår den andre og tar hensyn og ser på vennen som normal? Vil de bli bedre venner om begge har ptsd? Jeg har ptsd selv og hvis jeg er med en annen person som har det, så ser jeg på personen som helt normal og er ganske trygg på hvordan jeg skal ta hensyn for jeg forstår. Jeg vil også føle meg tryggere med denne personen fordi vi er i samme situasjon, vi har begge sår som kan gjøre vondt og då er vi like på en måte. Vi vil derfor ikke trigge hverandre. hva mener du? Anonymkode: 289b9...ae9
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #2 Skrevet 9. januar 2023 Eller så kan det bli stor konflikt av det, fordi begge bare ser seg selv og sine behov. I tillegg blir samtaleemnene som oftest bare om sykdom, fra det minuttet dere treffer hverandre. Jeg er generelt for type gruppesamtaler og gruppeterapi, men når likesinnede finner hverandre med sine lyter så blir det en dårlig dynamikk som ikke er spesielt helsefrembringende over tid. Tvert om, det kan være at dere drar hverandre ned uten å se det selv. Dette er det gjort mange studier på, det å dra hverandre ned eller kun samtale om hvor dårlig man har det, hva som trigger èn vil forverre symptomene. Anonymkode: 19473...14a 4
MortenMunkholm Skrevet 9. januar 2023 #3 Skrevet 9. januar 2023 Begynner vi å bevege oss litt langt fra hva PTSD opprinnelig var ment å omfatte? 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #4 Skrevet 9. januar 2023 Er det bare negativt å være to med PTSD då? Flere svar takk?🥰 Anonymkode: 289b9...ae9
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #5 Skrevet 9. januar 2023 Jeg har en helt annen sykdom, men jeg opplever at andre med samme sykdom har en viss forståelse for mine problemstillinger. Men sykdommen er jo en veldig liten del av hvem jeg er, så det har vel ikke så kjempemye å si. Venner er bra! Kan vi ikke bare si det sånn. Anonymkode: b51f8...b87
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #6 Skrevet 9. januar 2023 PTSD er ikke noe annerledes enn andre diagnoser. Det å dra hverandre ned i sykdommen er ikke positivt. Man kan også løfte hverandre opp, men det blir litt som når en blind leder en blind. Anonymkode: 96a1f...ee4
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #7 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det positivt at to venner har PTSD? Er det slik at de forstår og tar hensyn mer enn andre? Feks at den ene sier «dette trigger meg» så forstår den andre og tar hensyn og ser på vennen som normal? Vil de bli bedre venner om begge har ptsd? Jeg har ptsd selv og hvis jeg er med en annen person som har det, så ser jeg på personen som helt normal og er ganske trygg på hvordan jeg skal ta hensyn for jeg forstår. Jeg vil også føle meg tryggere med denne personen fordi vi er i samme situasjon, vi har begge sår som kan gjøre vondt og då er vi like på en måte. Vi vil derfor ikke trigge hverandre. hva mener du? Anonymkode: 289b9...ae9 Veldig induviduelt. En med adhd kan være hyper og en annen rolig utvendig men kaos innvendig. Begge trenger gjerne forskjellig tilnærming. Det samme med ptsd. Noen har svake og noen kraftige triggere. Kanskje det trigger dere at dere trigges eller måten dere er på og? Ikke godt å vite. Jeg har det og kan ikke forstå at det ikke skal gå bra. Det er vel personlighetene i seg selv som må klaffe Anonymkode: 70c50...3ff
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #8 Skrevet 9. januar 2023 En av mine beste venninne har ptsd og jeg har det. Vi forstår hverandre på en helt annen måte enn andre og høyere aksept for hverandre. Hos oss har det vært positivt. Vi bruker mye humor, mørk humor. Vi kan forstå hverandre uten å måtte forklare alt. Anonymkode: 595db...605
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #9 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): En av mine beste venninne har ptsd og jeg har det. Vi forstår hverandre på en helt annen måte enn andre og høyere aksept for hverandre. Hos oss har det vært positivt. Vi bruker mye humor, mørk humor. Vi kan forstå hverandre uten å måtte forklare alt. Anonymkode: 595db...605 Der reddet du ett lite håp, lager ny tråd pga dette. Anonymkode: 289b9...ae9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå