Gå til innhold

Er jeg veeldig feit?

Fremhevede innlegg

Gjest Betty Boop
Skrevet
Jeg tillot meg å bare sitere litt av innlegget ditt.

Hva er "normalen i samfunnet"? Jeg har hørt om Norsk Standard for bretting av tegninger og for diameteren på et stearinlys. Hva NS for et menneskes mål? DET må du definere før jeg godtar at "normalen i samfunnet" et et mål som eksisterer!

:ler::klappe: Du har et poeng.

På et eller annet tidspunkt i historien ville vi alle, uansett høyde, vekt og fasong vært på moten. Kjipt når man ikke føler at man treffer bølgen "kanskje"? Jeg er nok ikke "in" i dagens motebilde. Noe som vil si jeg er ikke liten og supertynn. Men jeg er venn med kroppen min. Og det føler jeg er det viktigste. Når jeg ikke lenger er det, da skal jeg eventuelt jobbe med saken.

Til trådstarter.

Du har ingen grunn til å skamme deg! Men skjønner at du ønsker å bedre kondisjon og energinivå. Stå på! Jeg er helt sikker på at du klarer det du setter deg som mål. Ta tiden til hjelp. :klem:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjære trådstarter, la nå for all del ikke være å dra hjem til jul fordi du skammer deg over kroppen din! Det er selvfølgelig DEG de er glade i - personen du er, ikke hvordan du ser ut. Det inni hodet og hjertet ditt må da telle mest for familien din (og nå snakker vi ikke om teite ungfolefettere).

Selv om du har lagt på deg, er du fortsatt den samme personen. Og hvis du ikke klarer å tro at dine nærmeste fortsatt setter pris på deg til tross for ekstra kilo, så blir det nok vanskelig for deg å bli ordentlig glad i deg selv også.

Dra hjem til jul - og så er det jo en ypperlig tid på året etter jul å ta fatt på de ekstra kiloene. Bare la det gå sakte - ellers er det lett å fyke opp igjen.

Lykke til og håper du får en hyggelig jul!

Skrevet

Til trådstarter, jeg vil si at du ikke er feit, men du er overvektig.

Jeg har selv vært syk de siste 3 årene og i sommer var vekten på 83 kg, jeg er 165 høy, jeg har og alltid vært slank og trent tidligere. Starta og slanke meg i juli og nå veier jeg 73 kg, og jeg har gått fra og bruke str 44 til 40-42, og føler meg mye mer vel med meg selv. Jeg har fortsatt en del og gå ned, men tar meg god tid. Jeg er fortsatt syk, så jeg får trent minimalt, men lagt om kostholdet.

Synes ihvertfall du skal dra hjem til jul, for familien din er jo glad i deg uansett hva du veier.

Skrevet

Hei. Jeg kjenner meg så igjen i innlegget ditt. Det er forferdelig å ha det slik. Jeg tenker mye som deg...at jeg ikke har lyst til å treffe folk eller være i sosiale sammenkomster pga dette med vekta. Jeg var før alltid veldig fin i kroppsfasongen, og tenkte aldri over at noen kunne ha det som et problem før. Nå sitter jeg her og synes også jula er vanskerlig.

Bare når det gjelder min egen mor synes jeg det er fælt. Jeg ser tydelig på hele hu at hun synes jeg er stor. Søsteren min er noen år yngre enn jeg og hun er sånn slank som jeg var for mange år siden. Mamma kommentere gjerne i mitt nærvær hvor flott hun er og de stilige klærne hun bruker. Får lyst til å skrike ..... jeg vil ikke ha det sånn.....

Jeg elsker å være ute blandt mennesker til vanlig, er egentlig en ordentlig jåle - men dette hemmer meg fryktelig mye.

Det er vel bare å ta en dag av gangen....

Skrevet

Gjest- får jeg spørre hvor mye du veier og hvor høy du er?

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei...litt lenge siden jeg har vært inne her....men jeg er 1.65 og veier nok bortimot 80 nå.....har ikke turt å gå på vekta på en stund. Har veldig spe kroppsbygning så jeg ser tjukkere ut enn andre som veier mindre igjen og er like høy som meg. Ikke moro.

Nå skal jeg virkelig legge meg i selen fra nyttår av og jeg skal ikke gi meg..... Jeg VIL ikke ha det sånn lenger. Nå vil jeg snart glede meg hver gang jeg skal bort....og ikke skjemmes eller føle meg beklemt i sosiale sammenhenger...... Kanskje vi kunne motivere hverandre??

Skrevet
Har gruet meg for å legge in dette fordi jeg er klar over at jeg utsetter meg for "sannheten" som ikke alltid er like lett å takle.

Jeg har alltid vært tynn, ikke mager men normal og med fine former.Jeg har fått mange komplimanger for utseendet mitt, og er nok (var) ganske søt.

Har vært igjennom en lengre sykdomsperiode og lagt på meg masse.Jeg er 1.63 og veier 82kg.Er ikke trent, altså ikke muskler, men går lange turer og jeg bruker +- 44 i størrelse.

...

Noen som ser seg i speilet er ikke klar over sitt eget bilde.Noen synes dem er feite når dem egentlig er tynne, noen synes dem er syltynne når dem egentlig er normale, jeg synes jeg er enorm, som en elefant- har jeg rett?

Ja, du er nok helsefarlig overvektig! Bruk Body mass indeks som rettledning. Den er objektiv og da slipper du synsing.

En BMI på mer enn 25 over lang tid er ikke sunt. Du sliter for meget på hofte- kne og føtter.

I tillegg kan det hende det er mindre bra for hjerte-kar systemet, men dette er mye styrt av genetisk disposisjen, så for å vurdere det må du se deg om i slekta. Noen som har hjerte- kar problem, eller diabetes. I så fall; kutt ut all usunn mat nå, og for all fremtid.

Dersom ingen i familien har slike problemer, er du heldig og kan ta problemet litt mer kosmetisk. Da kan det holde med en mindre livsstilendring. Eller evt. du kan fortsette som nå, dersom du trioves. Det antar jeg imidlertid at du ikke gjør, siden du skriver her.

Du burde ikke veie særlig mer enn 66 kg med din høyde, dersom du ikke driver seriøs styrketrening og er full av muskler.

OG jeg snakker hele tiden om helse, ikke utseende. Jeg synes faktisk runde damer er helt greit, og ofte penere enn tynne, når man når en viss alder - men dessverre er det ikke sunt, og fører om ikke annet til at man blir uforholdsmessig dårlig til bens på sine gamle dager, hvor det å bevege seg er livs-, eller dødsviktig for livskvaliteten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...