Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2005 #1 Skrevet 16. desember 2005 Har gruet meg for å legge in dette fordi jeg er klar over at jeg utsetter meg for "sannheten" som ikke alltid er like lett å takle. Jeg har alltid vært tynn, ikke mager men normal og med fine former.Jeg har fått mange komplimanger for utseendet mitt, og er nok (var) ganske søt. Har vært igjennom en lengre sykdomsperiode og lagt på meg masse.Jeg er 1.63 og veier 82kg.Er ikke trent, altså ikke muskler, men går lange turer og jeg bruker +- 44 i størrelse. Jeg synes jeg spiser ganske bra mat, men det kan bli nokså uregelmessig.Føler at jeg går på og av det å slanke meg.Dette har jeg nå så store problemer og komplexer av at jeg isolerer meg fra omverlden.Føler meg stygg og enorm og har mistet all selvtillitt.Jeg "lever" ikke. Familien min bor i et annet land så jeg møter dem kun 2ggr per år.Dem fikk sjokk når dem såg meg med min nye vekt-kjente meg ikke igjen og en spurte om jeg var gravid..... Nå skal jeg møte dem igjen til jul og jeg gruer meg sånn.Tenker tom at jeg skal finne på en unnskyldning for ikke å dra.Jeg har nå slitit med vekten i tre år.Ifjor gikk jeg ned litt, men nå er jeg like stor som første år.Føler meg så misslykket. Har en veldig fin familie og vet at dem hade blitt veldig lei seg hvis jeg ikke kom osv og at dem er gla i meg uansett, men allikevel, gruer meg for blikkene. Vet at jeg ikke er tynn, men er jeg sååå stor? Tanken med dette innlegget er ikke å få tips til kost og trening for jeg vet egentlig vad som skal til, det er for å høre hvordan dere ser på en som meg... Er ganske feminin og velstelt og tråler butikkene for å finne klær jeg ser best mulig ut i. Noen som ser seg i speilet er ikke klar over sitt eget bilde.Noen synes dem er feite når dem egentlig er tynne, noen synes dem er syltynne når dem egentlig er normale, jeg synes jeg er enorm, som en elefant- har jeg rett?
Nella Skrevet 16. desember 2005 #2 Skrevet 16. desember 2005 Hmm.. Jeg er omtrent samme høyde som deg og startet på 83kg da jeg begynte å gå ned i vekt. Syns ikke jeg var så ille egentlig jeg, men når jeg ser bilder fra den tiden nå så ser jeg jo at det var mer enn det burde være for å si det sånn. Str 44+- er mye for en så lav person. Var det jeg brukte også. Og går du på bmi utregninga som er litt veiledende og du ikke er spesielt trent kommer den på over 30 som betyr at du bør ta tak i dette. Måler du over 80cm rundt magen (et par cm over navelen) er det også et tegn på at det er litt for mye av skadelig fett der. Ikke lett å svare på et slikt innlegg for vi ser deg jo ikke, men jeg hadde som sagt omtrent samme mål og snakker av egen erfaring på meg selv.
Gjest Bellatrix Skrevet 16. desember 2005 #3 Skrevet 16. desember 2005 Du høres ikke veldig feit, ut. Som du selv skriver så er du ikke tynn, men det å ikke være tynn er ikke det samme som å være feit.
xeliasse Skrevet 16. desember 2005 #4 Skrevet 16. desember 2005 Jeg må bare si at jeg føler med deg. Selv har også jeg bestandig vært slank, og i ungdomstiden og tidlig i 20-årene var det ille. Jeg hadde skikkelig komplekser fordi jeg var så tynn. Var 38 kilo og 167 høy. Helsesøster på skolen spurte meg til og med en gang om jeg hadde bendelorm. Det hadde jeg ikke asså..hadde bare utrolig problemer med å legge på meg. De siste 2 årene nå har jeg gått opp mellom 20-25 kilo, og er som deg ganske fortvilet. I mitt tilfelle skyldes det depresjoner, medisiner og en passivt tilværelse foran tv og dataen. Og det verste jeg vet er når tankeløse mennesker kommer med kommentarer. Nå har du blitt feit, eller åhh..jeg kjente deg nesten ikke igjen. 'Så er det alle blikkene til de som ikke tør å si noe. Jeg blir så lei meg og sinna. Heldigvis er jeg nå på vei ned igjen. Har klart å gå ned 8 kilo i høst. Og flere skal det bli!! Jeg synes vel ikke akkurat at du er feit, men du er på god vei, dessverre. Akkurat som jeg var. Det er ikke noe morro å gå forbi et speil og nesten ikke kjenne seg selv igjen. Jeg håper det ordner seg for deg, og at kiloene bare renner bort.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 16. desember 2005 #5 Skrevet 16. desember 2005 åh takk så mye for fine svar! Veldig gla for at det ikke var annet en ærlige, konstruktive,positive og oppmuntende svar her. Jeg må absolutt gjøre noe med dette ja, men sliter liksom med å føle at jeg "får lov" å finnes til pga min vekt.. Jeg har på ingen måter planer om å forbli der jeg er nå, for det plager meg så mye, men jeg ER der nå og prøver bare å finne noe som kan holde meg litt oppe. Ja, jeg måler langt over 80cm...Det er også på magen det meste satt seg og det er veldig vansklig å skjule... Jeg har tidligere jobbet i prinsipp dobbel heltid-jobbet som en gal-i en leder stilling.Fra det til å plutselig bli sykemeldt og nå under utbildning er det mange mil.Selv om jeg spiser ok og går mine turer så vil mitt daglige energinivå aldrig komme opp i det det var før.Da måtte jeg vært i bevegelse nesten hele tiden, og det er vanskelig å løpe rundt med en skolebenk Jeg skal ned i trivselvekt igjen, men vet at dette bør ta tid for å bli varig. Sist jeg gikk ned var det pga en sydentur og det var med hjelp av en streng diett, og det viser seg fort at det ikke lønner seg. Har ikke søsken men fettere, og den ene er på min alder og vi har alltid vært som søsken.Vært mye på byen og han har vært stolt av meg, fordi jeg var pen og morsomm og slank.Nå når jeg er hjemme så spørr han ikke engang om jeg vil va med ut..trur han er flau over meg og ser meg som fortapt.Jeg hade uansett ikke blitt med, for jeg er flau over meg selv, men allikevel så sårer det og jeg er så langt fra den jeg en gang var. Når jeg ser på sånne programm som -du blir vad du spiser osv, så blir jeg bare enda mer deppa. Jeg spiser ikke fast food, majonnes, snop, potetgull og brus faktisk- men det er det folk trur når dem ser meg-at jeg er en latsabb som bare sitter å stapper i meg.Kanskje jeg har nåt fel på emnesomsettningen...
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2005 #6 Skrevet 16. desember 2005 må bare tillegge at jeg skjønner at selv om jeg bare trener en par timer per dag (dvs går tur per dags dato) såer det tempoet på treningen som må opp. Har alltids vært aktiv, trent på helsesenter og ridd, men nå våger jeg meg ikke in på et treningssenter for jeg er så redd for å være den "feite". Jeg klarer faktisk å løpe nesten like langt som jeg går, men føler da også att alle ser på meg og tenker se hu feite der...........Ja, de fleste har nok mer enn nok med sitt og er nok ikke så opptatt av meg, men det føles nå sånn.Må nok bare drite i det... Som sagt, vet at jeg ikke er tynn, jeg har vel 20kg for mye, men kanskje jeg ser meg som mye større en vad jeg egentlig er?Slankekrigen tex-følte meg som Linda, ja, akkurat sånn såg jeg ut om ikke større!Men, når jeg etterpå såg hennes lengde og vekt så var jeg jo betydelig mindre, men allikevel, føler meg sånn.
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2005 #7 Skrevet 16. desember 2005 Str 44 sier ike så mye lengre. Produsenter har krympet str sine. Jeg har alltid brukt 38,men nå må jeg både ha 40 og 42. Kommer an på produsenten. Jeg er 167 og veier 84 kg,men ingen mener jeg har for mye. selv om jeg synes det selv,men det kan komme av at jeg er trent. Fin sier folk. ← At ingen SIER til deg at du har for mye betyr ikke at de ikkke mener du har for mye. De fleste har da normal folkeskikk og leggger oss ikke opp i vekten til andre folk sånn helt uten videre. At du er trent/muskuløs ser sikkert bedre ut enn en utrent 167cm på 84 kilo. Men uten å ha sett deg så må du jo være bodybuildertype kropp om den skal se det normalen i samfunnet regnes som "fin" med de målene der. For selv er jeg 165 og veier 73 kilo. Jeg ser ihvertfall absolutt ikke fin ut, men så er jeg ikke akurat topptrent heller da.
Brunhilde Skrevet 16. desember 2005 #8 Skrevet 16. desember 2005 ...den skal se det normalen i samfunnet regnes som "fin" med de målene der. ← Jeg tillot meg å bare sitere litt av innlegget ditt. Hva er "normalen i samfunnet"? Jeg har hørt om Norsk Standard for bretting av tegninger og for diameteren på et stearinlys. Hva NS for et menneskes mål? DET må du definere før jeg godtar at "normalen i samfunnet" et et mål som eksisterer!
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2005 #9 Skrevet 16. desember 2005 Kjære deg...du må ikke skamme deg over deg selv slik at du ikke tør å gå på helsestudio! Helsestudioet ER der trossalt for dem som vil trene opp kroppen sin...Du er nok overvektig, med for stor fettprosent, men du skal ikke skamme deg eller tro at alle tenker stygt om deg....for det gjør vi ikke! Du vil gjøre noe med vekta di, og det syntes jeg er knallbra! Ikke for at du skal "passe inn i samfunnet", men fordi det er bra for helsa di og for ditt eget selvbilde... Jeg vil anbefale deg å gå inn på slankenett jeg...der kan du opprette en egen dagbok med masse andre personer i din situasjon som trenger god støtte og motivasjon til vekttap...er en knall bra side! En ting er sikkert; Du skal IKKE skamme deg over deg selv! Du er en flott person med masse kvaliteter, og mennesker som er så overfladiske at de ser ned på personer med vektproblemer kan bare reise ett viss sted Lykke til! http://www.slankenett.no/
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2005 #10 Skrevet 16. desember 2005 Jeg tillot meg å bare sitere litt av innlegget ditt. Hva er "normalen i samfunnet"? Jeg har hørt om Norsk Standard for bretting av tegninger og for diameteren på et stearinlys. Hva NS for et menneskes mål? DET må du definere før jeg godtar at "normalen i samfunnet" et et mål som eksisterer! ← Snakk om å være pirkete BMI er en mål hva som regnes som hva som er normalen feks. Og en med de målene er ifølge BMI regnet som overvekt. At noen synes smålubne damer er fint er en annen sak, men at dette er det gjengse synet må du jo både være blind og døv dersom du har klart å unngå å få med deg at det vi "alle" trakter etter er å komme oss inn i ei bukse som er under 30 i livvidde. Man kan gjerne misslike at det faktisk er slik, men å late som at det ikke er en norm om at man helst skal være slank i dette samfunnet blir bare dumt.
la_luz Skrevet 16. desember 2005 #11 Skrevet 16. desember 2005 Str 44 sier ike så mye lengre. Produsenter har krympet str sine. Jeg har alltid brukt 38,men nå må jeg både ha 40 og 42. Kommer an på produsenten. Jeg er 167 og veier 84 kg,men ingen mener jeg har for mye. selv om jeg synes det selv,men det kan komme av at jeg er trent. Fin sier folk. Dette er tull. Størrelsen har blitt større med årene. DEt som var medium før er small nå i mange tilfeller, ikke motsatt. Jeg syns ikke fokusere skal være på vekten, men på helsa. Har du over 80 vm rund livet og en BMI på over 30 er det ikke til stikke under en stol at dett går utover helsen.
Bree Skrevet 16. desember 2005 #12 Skrevet 16. desember 2005 Fra http://www.dagbladet.no/dinside/2000/10/14/223712.html Din BMI er: 30 BMI på under 18,5 = undervektig. BMI på mellom 18,5 og 24,9 = normal kroppsvekt. BMI på mellom 25 og 29,9 = overvektig. BMI på 30 og over = fedme. BMI på 35 - 39,9 = fedme, klasse II. BMI på 40 og over = fedme, klasse III (ekstrem fedme).
Gjest -eline- Skrevet 16. desember 2005 #13 Skrevet 16. desember 2005 Hei! Føler med deg, har vært der du er nå... Jeg var slank og veltrent helt til jeg begynte på universitetet, samtidig fikk jeg en skade som gjorde at jeg la treninga på hylla... La på meg over 30 kg i løpet av 1 år... Jeg er 1.67 høy og veide på det meste 92 kg. Følte meg heller aldri "feit", ikke før jeg måtte ut på shopping og måtte opp i 44/46++ i størrelse og når jeg så meg selv på bilder så så jeg jo at jeg var ganske så stor... I tillegg så legger fettet seg rundt magen på meg også, bare for å være sikker på at det var vanskelig å finne klær. Sunt er det ikke, 20-30 ekstra kilo er tungt å bære på, så det er klart at kroppen har det bedre når disse kiloene er av. Når det gjelder slankinga så er trening alfa og omega! Utholdenhetstrening forbrenner fett og styrketrening bygger muskler, som igjen hjelper til med å øke forbrenninga (i tillegg så blir kroppen slankere av å bygge muskler selv om du ikke nødvendigvis veier mindre). Vet at det å starte å trene på helsestudio er et stort steg, jeg fant meg aldri til rette selv, men tvang meg selv på trening 3 ganger i uka de første 7-8 månedene. Siden det har jeg trent styrke på egenhånd og gått turer, mest fordi jeg har flytta. Tror det er viktig å finne noe du liker å trene, når lystfølelsen er der så er det enklere å gjennomføre det. Jeg har store planer om å starte med tae kwon-do igjen nårjeg flytter til Norge, trente det før jeg ble skada og det er det morsomste jeg har trent... Og bra trening for hele kroppen er det og Jeg starta slankinga i april 2002, og er pr i dag nesten i havn, mangler etpar skjønnhetskilo... Det har tatt lang tid, og jeg har ikke vært like fokusert gjennom hele perioden, det har glidd ut og det har vært tidspunkt jeg har vært dritlei, men alt i alt så tror jeg det har vært greit at kroppen har fått tid til å venne seg til den nye vekta gradvist. De siste 7-8 kiloene har vært verst, har tatt stabiliseringspauser etpar ganger i løpet av de siste to årene, jeg studerer og jobber, så det er perioder hvor jeg rett og slett ikke har tid til å fokusere på slanking, i disse periodene så har jeg fokusert på å spise omtrent like mye som jeg har forbruker, og har sakte men sikkert gått ned mellom disse pausene. Nå gjenstår det vel bare etpar kilo fordi jeg har lyst til å bli "skikkelig" ferdig, men har tenkt å sette opp et hardere treningsprogram etter jul, så det er mulig jeg heller trener mer enn å gå ned, får se hva jeg finner ut Ønsker deg lykke til! Ser du har fått tips om Slankenett, et annet tips er Slankere.com, og dersom du ønsker å få full oversikt over hvor mye kalorier du får i deg så har Grethe Roede en gratis tjeneste, Vektklubben, hvor du kan legge inn all mat & trening for å få opp hvor mye du har spist/forbrent.
Gjest -eline- Skrevet 16. desember 2005 #14 Skrevet 16. desember 2005 Fra http://www.dagbladet.no/dinside/2000/10/14/223712.html Din BMI er: 30 BMI på under 18,5 = undervektig. BMI på mellom 18,5 og 24,9 = normal kroppsvekt. BMI på mellom 25 og 29,9 = overvektig. BMI på 30 og over = fedme. BMI på 35 - 39,9 = fedme, klasse II. BMI på 40 og over = fedme, klasse III (ekstrem fedme). ← I de fleste tilfeller så gir BMI en grei pekepinne, men dersom du har høy muskelmasse/spe beinbygging så kan den være direkte misvisende. Kjæresten min har en BMI på over 25, men har en meget lav fettprosent, mens venninna mi er spe i beinbygninga, har former og ser meget bra ut og har en BMI som skal tilsvare undervekt... Så man skal ikke se seg helt blind på BMI-tallet, selv om det i de fleste tilfeller vil gi en viss indikasjon.
Bree Skrevet 16. desember 2005 #15 Skrevet 16. desember 2005 Benbygning har lite å si for vekt, i motsetning til hva folk trodde før. Det som gjerne avgjør om BMI'en er passende, er muskelmassen, og kjønn. Uansett: med BMI på 30, er det på tide å gjøre noe med livsstilen uansett (med mindre mna er kroppbygger, har man da for høy fettprosent).
Holly Hobbie Skrevet 16. desember 2005 #16 Skrevet 16. desember 2005 Det er en kjent sak at stoerrelsene har forandret seg, hvertfall siden 60-70 tallet. Min mor bruker naa str. 36-38, da hun var ung (og like slank!) brukte hun str. 40-42. Proevde en bluse (kjopt i Norge da hun var yngre) som var merket str. 42 for litt siden. Den var altfor liten - og jeg bruker str. 40. Til traadstarter: du sier du ikke spiser godteri, potetgull o.l. I tillegg gaar du lange turer. Jeg synes det er rart om du ikke gaar ned med den lkivsstilen du har naa. Har du sjekket om stoffskiftet er i orden eller om du er insulinresistent? Saerlig med tanke paa at du har en del ekstra rundt livet kan det vaere en sammenheng der.... Haaper du finner motivasjonen og et opplegg som fungerer for deg!
Gjest Malina Skrevet 16. desember 2005 #17 Skrevet 16. desember 2005 Jeg er 1.63 og veier 82kg.Er ikke trent, altså ikke muskler, men går lange turer og jeg bruker +- 44 i størrelse. ← Jeg er litt høyere enn deg,men samme vekt. Bruker noe mindre klesstørrelse. Jeg har muskler og kraftig beinbygging. Jeg har aldri følt meg feit,men synes allikevel at det er nødvendig å slanke meg. Jeg slanker meg fordi jeg vil føle meg bedre! Så er det jo selvfølgelig fordi det rett og slett ikke er sunt å ha for mange kg-selv om det ikke er så mange. Ikke heng deg for mye opp i vekten( letter sagt enn gjort)...tallene på vekten viser ikke helt hvordan det er. Ei venninne av meg veier bare 5 kg mindre enn meg,men allikevel ser hun ca. 10 kg mindre ut...Hun har masse muskler og fettet er mer jevnt "fordelt". BMI kan gi en pekepinn, ja..,men ikke heng deg opp i den. Mål på kroppen og fettprosent er vitigere og viser mer om du bør gjøre noe...
Gjest *Sexy*Cat* Skrevet 16. desember 2005 #18 Skrevet 16. desember 2005 i mine øyne hadde du vært feit, ja. du spurte.
Gjest gjest 0 Skrevet 16. desember 2005 #19 Skrevet 16. desember 2005 Dette er tull. Størrelsen har blitt større med årene. DEt som var medium før er small nå i mange tilfeller, ikke motsatt. Jeg syns ikke fokusere skal være på vekten, men på helsa. Har du over 80 vm rund livet og en BMI på over 30 er det ikke til stikke under en stol at dett går utover helsen. ← :klø: ¨ Eh... Jeg kan ikke si meg enig.. Hvordan vet du dette? Til trådstarter: Du skal ikke bry deg om alle andre. Det er du selv som bestemmer om du vil trene og ha et sunt liv. Synes du det er flaut, kan du skaffe deg en treningssykkel og trimme hjemme, men jeg synes likevel ikke at dette burde stoppe deg.
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2005 #20 Skrevet 16. desember 2005 Skulle ønske trådstarter kune tenkt mer på helsegevinst ved å ikke være overvektig enn kun på det utseendemessige. Vet det er vanskelig med utseendefokuset man har i i samfunnet i dag. Men faktum er at du vil få bedre overskudd hvis du kommer deg i god form, som vil si at du tar av noen kilo samtidig. Og jeg tenker IKKE noe stygt om overvektige som trener på treningssenteret der jeg trener. Det viser bare at de tar tak i problemene sine. Synes det er verre hvis de overvektige bare blir sittende hjemme i sofaen fordi de ikke tør å møte opp på trening. Hvis man skal snakke om hva slags folk som er på helsestudio, reagerer jeg mer på disse bertene som sminker seg før de skal på trening. Nei, du er velkommen på trening der jeg trener. Og så håper jeg du også finner ut at trening faktisk er gøy
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå