Gå til innhold

BMI, forskjell høye og lave

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Tradisjonell BMI er beregnet ut fra at en er 170 cm. De som laget den på 1840-tallet hadde ikke kalkulator, og ville gjøre det enkelt. Det gjør at tallene stemmer dårligere ettersom hvor mye lavere eller høyere enn 170 man er.

Ifølge den nye kalkulatoren er min normalvekt mellom 44,66 kg og 60,34 kg. To kg mindre enn det vanlig BMI-kalkulator tilsier. De som er høye kan veie mer enn det den vanlige tilsier, og likevel ha normal BMI ifølge den nye.

Bruker dere andre som er lave eller høye den nye, eller bruker dere den tradisjonelle?

Det er sikkert flere steder på nett som har den nye BMI-kalkulatoren, men jeg bruker denne: https://bmi-kalkulator.com/ny/

Endret av MyMichelle
Fiksa stavefeil.
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det har lite å si rent praktisk sett. BMI er bare en indikator.

Anonymkode: 35e2d...57e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Siden jeg er veldig lav, skal jeg max veie 47 kg for å være "normalvektig" ifølge den nye BMI kalkulatoren.... Skrekk og gru... Hadde den eksistert når jeg var tenåring hadde det blitt alvorlige spiseforstyrrelser av det. 

Anonymkode: ba906...3ac

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det har lite å si rent praktisk sett. BMI er bare en indikator.

Ja, men jeg synes uansett den nye passer meg mye bedre. Jeg brukte jeansstr. 44 da jeg var 61 kg. Jeg har spinkel beinbygning.

Skrevet (endret)

Siden jeg er veldig lav, skal jeg max veie 47 kg for å være "normalvektig" ifølge den nye BMI kalkulatoren.... Skrekk og gru... Hadde den eksistert når jeg var tenåring hadde det blitt alvorlige spiseforstyrrelser av det. 

Anonymkode: ba906...3ac

Ja, jeg mener generelt. Ikke at man skal ha ambisjoner om den lave. Den er uansett skummel, enten den er gammel eller ny, synes jeg.

Jeg er 158 høy, med spinkel beinbygning.

Endret av MyMichelle
La til de to siste linjene.
AnonymBruker
Skrevet
MyMichelle skrev (11 minutter siden):

Ja, men jeg synes uansett den nye passer meg mye bedre. Jeg brukte jeansstr. 44 da jeg var 61 kg. Jeg har spinkel beinbygning.

Men hvis man ligger akkurat på grensen mellom 25 og 26 bruker man jo ikke medium eller 38 Det sier seg jo selv. 

Er man i øvre sjikt av normalvekt er man på grensen til overvektig.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Om noen lurer på hva jeg mener med at jeg har spinkel beinbygning: håndleddsomkretsen min er 14,5 cm, og jeg har problemer med å finne sko som passer, for jeg må ned i barnestr. om jeg ikke skal ha sokker i skoene. Mamma var like høy som meg, og brukte skostr. 38-39.

Jeg er 58,3 kg etter desemberspising. Og lagrer fett på magen (sikkert pga stress og at jeg er 47 år).

Endret av MyMichelle
AnonymBruker
Skrevet

Bmi fungerer ikke på noen som trener, jeg trener mye, har mye muskler og en del vann, og veier nå 77kg fordelt på 168cm. Jeg bruker small i klær. I følge bmi er jeg vel overvektig. 

Anonymkode: 0d0f4...3c9

• Liker 2
Skrevet

Bmi fungerer ikke på noen som trener, jeg trener mye, har mye muskler og en del vann, og veier nå 77kg fordelt på 168cm. Jeg bruker small i klær. I følge bmi er jeg vel overvektig. 

Anonymkode: 0d0f4...3c9

Ja, akkurat det som er problemet med BMI, uansett gammel eller ny. 

AnonymBruker
Skrevet
MyMichelle skrev (1 minutt siden):

Ja, akkurat det som er problemet med BMI, uansett gammel eller ny. 

Enklere å ta høyde minus 110+vekt for damer/høyde minus 100+vekt for menn.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Enklere å ta høyde minus 110+vekt for damer/høyde minus 100+vekt for menn.

Enten kan jeg ikke regne med mobilkalkulator, eller så blir min BMI da 10,3 😅😂

AnonymBruker
Skrevet

Bmi er utdatert og bør ikke brukes uansett om man er lav eller høy. Den sier egentlig ingenting om hvorvidt du er tykk eller tynn. 

Anonymkode: b7ecb...d96

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men hvis man ligger akkurat på grensen mellom 25 og 26 bruker man jo ikke medium eller 38 Det sier seg jo selv. 

Er man i øvre sjikt av normalvekt er man på grensen til overvektig.

Jeg er virkelig lei av fokus på størrelse. "Du kan ikke bruke størrelse ditt og datt om du er lett overvektig" eller ting som "bruker du størrelse 44 så er du feit".

Hvilken størrelse man har er ikke alltid en indikator på om man er overvektig eller ei. Dessuten så er bmi 25-26 lett overvektig, men det er ikke dermed sagt at det synes særlig godt. Det er heller ikke nødvendigvis helseskadelig å være lett overvektig, men det er en annen diskusjon.

Selv er jeg normalvektig, men jeg bruker størrelse 44. Jeg er også veldig høy så det påvirker og jeg har ikke brukt størrelse 38 på mange år. Selv da jeg var sylslank så brukte jeg ikke størrelse 38, men 40/42. Så hvilken størrelse man har er ikke alltid noen korrekt måleenhet selv om enkelte ønsker å tro det.

Jeg ville tatt bmi og klesstørrelse med en klype salt. Man burde heller se seg selv i speilet eller få medisinske råd fra en lege.

Anonymkode: 99888...09a

• Liker 6
Skrevet (endret)

Noe jeg også synes er vanlig hos de jeg kjenner i virkeligheten er at de med overvektig og undervektig BMI hater BMI-tabellen. Mens de som er normalvektige synes den er grei. Ikke at det behøver være representativt.

Endret av MyMichelle
La til siste setning.
AnonymBruker
Skrevet
MyMichelle skrev (1 minutt siden):

Noe jeg også synes er vanlig hos de jeg kjenner i virkeligheten er at de med overvektig og undervektig BMI hater BMI-tabellen. Mens de som er normalvektige synes den er grei. 

Det stemmer ikke. De som opplever at den er feil liker den heller ikke. For eksempel menn som trener veldig mye og da får en høyere vekt er ifølge bmi overvektige.

Jeg er normalvektig, men jeg synes den er feilaktig i mange tilfeller. Kanskje de passer inn i malen bmi-kalkulatoren er beregnet ut fra er de som liker den. Naturlig nok.

Anonymkode: 99888...09a

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg synes jeg bare får «kjeft» fordi BMI, særlig ny, passer MEG godt. Jeg føler at selv om jeg er liten og spinkel mener dere jeg må passe inn blant dere. Jeg synes selvsagt det er greit dere ikke passer inn, og vet selvsagt BMI ikke er pålitelig. Og jeg føler meg som idiot fordi dere tror jeg ikke VET det. Jeg ville bare vite hvilken kalkulator dere foretrakk. Ikke hvor mye dere misliker BMI. Nå forlater jeg denne tråden for i dag.

Endret av MyMichelle
Fiksa stavefeil.
AnonymBruker
Skrevet

Better bmi har eksistert lenge. Det er også andre kalkulasjoner for de av asiatisk opprinnelse. 

Personlig bruker jeg ikke bmi kalkulatorer fordi det er et verktøy for samfunnshelse og ikke individuell helse. Vekt er også en veldig liten del av helse. 

Anonymkode: 10653...f28

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bmi er ganske ubrukelig.

Kun basert på BMI er jeg overvektig. 
Akkurat nå har jeg 9-10% kroppsfett.

Uten annen info, eller variabler om man vil, så er BMI ubrukelig.

Anonymkode: d6b59...b2a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
MyMichelle skrev (1 time siden):

Tradisjonell BMI er beregnet ut fra at en er 170 cm. De som laget den på 1840-tallet hadde ikke kalkulator, og ville gjøre det enkelt. Det gjør at tallene stemmer dårligere ettersom hvor mye lavere eller høyere enn 170 man er.

Ifølge den nye kalkulatoren er min normalvekt mellom 44,66 kg og 60,34 kg. To kg mindre enn det vanlig BMI-kalkulator tilsier. De som er høye kan veie mer enn det den vanlige tilsier, og likevel ha normal BMI ifølge den nye.

Bruker dere andre som er lave eller høye den nye, eller bruker dere den tradisjonelle?

Det er sikkert flere steder på nett som har den nye BMI-kalkulatoren, men jeg bruker denne: https://bmi-kalkulator.com/ny/

Om du trenger kalkulator for å regne ut BMI, så stemmer det jo at feite er også dumme.

Anonymkode: b4740...3b2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Bmi er ganske ubrukelig.

Kun basert på BMI er jeg overvektig. 
Akkurat nå har jeg 9-10% kroppsfett.

Uten annen info, eller variabler om man vil, så er BMI ubrukelig.

Anonymkode: d6b59...b2a

9-10% fett.... Særdeles tvilsomt.

Body-Fat-percentage-.jpg

Female-Bodyfat-Comparison-WEB-1.jpg

Anonymkode: b4740...3b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...