AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #1 Del Skrevet 9. januar 2023 Jeg har veldig lyst til å bytte beite til IT. Har alltid vært interessert og jobbet mye foran data. Jeg tenker jeg kunne gjort en god jobb som konsulent da jeg danner veldig lett relasjon med andre, kan lede samtaler, har business forståelse, løse oppgaver og har mye erfaring med kundekontakter på ledernivå. I tillegg har jeg grundet og digitalisert en bedrift. Ønsker å jobbe som konsulent/prosjektleder med typisk microsoft dynamics osv Jeg tenker jeg har mye viktig erfaring som arbeidsgiver vil sette pris på, men føler jeg trenger noe grunnleggende utdannelse for å pynte med IT forståelsen, og selvfølgelig se mer attraktiv ut. Jeg har en bachelor innen juss, etikk, sikkerhet, kommunikasjon. Tenker pynte på 90 studiepoeng for en sammensatt bachelor med fordypning i informasjonssystemer. Eller burde jeg satse på prosjektledelse? Annen erfaring: -Digitalisert egen grunder bedrift og grundet nettbutikk fra 3 mill til 22 mill i omsetning på noen år (øker fortsatt hver mnd) Hatt øverste ansvar i bedriften, ansettelser, markedsføring, budsjetter, digital strategi, soMe, bygget nettbutikken selv men basert på plattform(lite koding), photoshop av all markedsføring, nyhetsbrev design, SEO, google ads, facebook ads, dette ved siden av 100% jobb i offentlig sektor over 6 år, kundekontakt med 25 leverandører osv 10 år offentlig ansatt som konsulent med oppfølging av mennesker, arbeid, arbeidsgivere Jobbet kort med hubspot hos kunde for flere år siden (kjenner til CRM konseptet) 30 år gammel og etablert familie Er jeg en attraktiv arbeidstaker? Eller kan bli med litt flere studiepoeng? Anonymkode: 6c39a...5f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #2 Del Skrevet 9. januar 2023 Tror absolutt du kan få en god IT karriere hvis du jobber for det Det viktigste er ikke egentlig hvor mange studiepoeng du har, men heller HVA du har studiepoeng i. Det hjelper ikke at du kan litt programmering hvis det du kan er et utdatert språk. Eller hvis du kan 1 språk, men ikke kan det grunnleggende. Jeg er selv IT student og hører ofte bedrifter si at de ikke tar inn folk som har typisk «1 år fra en privatskole». Og det er fordi mange av dem fokuserer på helt feil ting. Du må lære deg grunnleggende programmering og de grunnleggende prinsippene, så er du godt i gang. Nå vet jeg ikke hvor du bor, men mange universiteteter tilbyr ulike former for IT studier. Bare pass på at du velger noe fremtidsrettet og relevant. Anonymkode: dfde2...01e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #3 Del Skrevet 9. januar 2023 Du må ha en mye dypere IT-kunnskap for å være en attraktivt IT-konsulent. Snakker om programmeringsfag, mattefag, ++. Det er dette som er krevende. Du blir ikke en attraktiv IT-konsult bare fordi man har fikla litt med en del Microsoft-produkter. Anonymkode: 0491f...620 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet 9. januar 2023 #4 Del Skrevet 9. januar 2023 HoHoi!! Her var det mye hummer og kanari! En utvikler (konsulent) vil typisk ikke ha særlig kontakt med ledelsen. Det er steg en, det er management consulting. Og prosjektleder er ikke nødvendigvis IT. Å fikle med Ms crm er ikke utvikling 😬 Skal du lirke foten innafor så ville jeg tatt løse kodefag (ren koding altså, ikke en grad med flere fyllfag) java/kotlin/vue/react/SQL semesteremner fra feks NTNU eller UiO. C# er nok det nærmeste for deg, det er mindre rendyrket hardcore koding enn de jeg har nevnt over. Men lavest terskel for å lære seg selv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #5 Del Skrevet 9. januar 2023 Summeer skrev (5 minutter siden): HoHoi!! Her var det mye hummer og kanari! En utvikler (konsulent) vil typisk ikke ha særlig kontakt med ledelsen. Det er steg en, det er management consulting. Og prosjektleder er ikke nødvendigvis IT. Å fikle med Ms crm er ikke utvikling 😬 Skal du lirke foten innafor så ville jeg tatt løse kodefag (ren koding altså, ikke en grad med flere fyllfag) java/kotlin/vue/react/SQL semesteremner fra feks NTNU eller UiO. C# er nok det nærmeste for deg, det er mindre rendyrket hardcore koding enn de jeg har nevnt over. Men lavest terskel for å lære seg selv. Av ren nysgjerrighet, hvorfor mener du c# og .Net er mindre rendyrket hardcore koding enn Java? Har jobbet med begge deler og om noe vil jeg si at .Net er Java «done right». Anonymkode: e6cd8...1f5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #6 Del Skrevet 11. januar 2023 Har jobbet i it-bransjen i femten år, og vært tett på i flere ansettelsesprosesser. Beklager, men det der er nok ikke noe du får en it-jobb med. Du har ikke noe særlig erfaring med it-systemer. Du har ikke noe som helst som gjør deg egnet til koding og utvikling. Prosjektleder ville nok vært det nærmeste du kunne satset på, men i de firmaene jeg har jobbet, har alle prosjektlederne hatt it-utdnning, og så tatt prosjektlederkurs på toppen av dette igjen. De har altså vært it-folk med prosjektleder-påbygging, ikke folk med masse ledererfaring med datakortet. Jeg ville funnet ut hva du vil. Om du vil jobbe med koding, må du ta utdanning som innebærer koding. Om du ønsker å gå prosjektleder-veien, som er det som vil være enklest med den bakgrunnen du har, ville jeg tatt noen studiepoeng innen it-systemer, for å få litt mer teknisk forståelse. Du trenger ikke kunne skrive kode for å lede it-prosjekter, men det er en absolutt fordel å kunne litt om kode-prosessen, it-systemer, osv, for å lettere skjønne hva som skjer i prosjektene, hva som tar tid, hva som er realistisk, osv. Anonymkode: c5e72...804 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zebrahead Skrevet 11. januar 2023 #7 Del Skrevet 11. januar 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Har jobbet i it-bransjen i femten år, og vært tett på i flere ansettelsesprosesser. Beklager, men det der er nok ikke noe du får en it-jobb med. Du har ikke noe særlig erfaring med it-systemer. Du har ikke noe som helst som gjør deg egnet til koding og utvikling. Prosjektleder ville nok vært det nærmeste du kunne satset på, men i de firmaene jeg har jobbet, har alle prosjektlederne hatt it-utdnning, og så tatt prosjektlederkurs på toppen av dette igjen. De har altså vært it-folk med prosjektleder-påbygging, ikke folk med masse ledererfaring med datakortet. Jeg ville funnet ut hva du vil. Om du vil jobbe med koding, må du ta utdanning som innebærer koding. Om du ønsker å gå prosjektleder-veien, som er det som vil være enklest med den bakgrunnen du har, ville jeg tatt noen studiepoeng innen it-systemer, for å få litt mer teknisk forståelse. Du trenger ikke kunne skrive kode for å lede it-prosjekter, men det er en absolutt fordel å kunne litt om kode-prosessen, it-systemer, osv, for å lettere skjønne hva som skjer i prosjektene, hva som tar tid, hva som er realistisk, osv. Anonymkode: c5e72...804 Tusen takk for at du tok deg tid til å svare! Jeg skjønner hva du mener, men er du helt sikker på at jeg ikke har relevant erfaring en arbeidsgiver vil sette pris på? Jeg skjønner selvfølgelig at dypere IT forståelse bør på plass og programmering. Det jeg tenker på er at jeg i prinsippet har jobbet med CRM i egen nettbutikk i 6 år og selvom dette ikke er egen koding så er det utbygging løsninger jeg har implimentert, det handler mye om problemløsing, kundereiser osv. Mye av dette vil jo være jobben som konsulent med microsoft dynamics feks? Store selskaper har vel også egne utviklere og front end designere. Kjenner flere som jobber som dette idag og bruker kun noen enkle java koder på repeat. Resten er kundekontakt og løsninger i dynamics som ikke krever koding. Alternativt må jeg dykke dypere i koding og bestemme meg for det som du sier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå