Gå til innhold

Ekstremvær i Nord, og syting i sør når det kommer 30 cm med snø !


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Dei  siste dagene har det vert ekstremt dårleg ver i Nord, og flere steder har det komt så mye som 1,5 m snø, og skoler har måtte holdt stengt, og trailer har havnet utfor vegene, og båter er blitt nediset i kulden.  Ikkje ein notis  i media om uveret som har herjet over nordnorge siste dagene.  All oppmerksamheten er blitt rettet mot snøfallet, og veromslaget i sørnorge, pg kaoset.

Når ein fra nordnorge,og  verutsatte steder på vestlandet, og ein søring snakker om vær så snakker dei om to forskjellige ting.

Er det kanskje på tide å sende folk i sør på kurs til Nordnorge så de kan få lære seg å takle Norske vinter, og kjøre bil på snøføre ?  

https://www.nrk.no/nordland/uvaer-i-nord-norge-1.14374072

Endret av Evnti
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Men hvilken rolle spiller det for dere hvordan vi søringer forholder oss til været her?😜

Endret av HarlemsNocturne
  • Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
Evnti skrev (1 minutt siden):

Er det kanskje på tide å sende folk i sør på kurs til Nordnorge så de kan få lære seg å takle Norske vinter, og kjøre bil på snøføre ?  

Vi har ikke snøføre her. Vi har snø blandet med salt som blir til en slags rar masse som legger seg inni sporene på dekkene slik at man mister grepet på den islagte veien under. Saltet ligger jo i snøen og tar ikke unna isen. Det er en slags tørr sørpe. I tillegg kjører "alle" med piggfrie dekk fordi det er avgifter på avgifter på piggdekk. På toppen av dette har vi omtrent halve Norges befolkning og når én bil får problemer blir følgende av dette kaos.

Det kan rett og slett ikke sammenlignes. Når det kommer normale mengder snø går det stort sett greit med brøyting og salting.

  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Evnti skrev (6 minutter siden):

Dei  siste dagene har det vert ekstremt dårleg ver i Nord, og flere steder har det komt så mye som 1,5 m snø, og skoler har måtte holdt stengt, og trailer har havnet utfor vegene, og båter er blitt nediset i kulden.  Ikkje ein notis  i media om uveret som har herjet over nordnorge siste dagene.  All oppmerksamheten er blitt rettet mot snøfallet, og veromslaget i sørnorge, pg kaoset.

Når ein fra nordnorge,og  verutsatte steder på vestlandet, og ein søring snakker om vær så snakker dei om to forskjellige ting.

Er det kanskje på tide å sende folk i sør på kurs til Nordnorge så de kan få lære seg å takle Norske vinter, og kjøre bil på snøføre ?  

Hei, nordlæning på Østlandet her! Det har vært kaos her! Fordi det er ikke infrastruktur til å håndtere så mye snøfall.  Kommunen jeg bor i har kun 8 brøytebiler!

Veiene er nedsnødd! Det blir ikke brøytet her i i nabolaget før kl 2100. Så folk kom seg ikke hjem.  På E18 er det 110 fartsgrense og mye trafikk, men når det ikke blir brøytet og folk skal til og fra jobb og må kjøre i 40 i en 110 sone. Ja da blir det kaos.

Så tar en nord norsk storm takk! Er bedre føre over fjelloverganger i nord i stormvær enn på veiene her 😅

Håper det klarer opp en del 😉

  • Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Rosa blomst skrev (31 minutter siden):

Vi har ikke snøføre her. Vi har snø blandet med salt som blir til en slags rar masse som legger seg inni sporene på dekkene slik at man mister grepet på den islagte veien under. Saltet ligger jo i snøen og tar ikke unna isen. Det er en slags tørr sørpe. I tillegg kjører "alle" med piggfrie dekk fordi det er avgifter på avgifter på piggdekk. På toppen av dette har vi omtrent halve Norges befolkning og når én bil får problemer blir følgende av dette kaos.

Det kan rett og slett ikke sammenlignes. Når det kommer normale mengder snø går det stort sett greit med brøyting og salting.

Tonnevis med salt strøs hvert år  på veiene, og det påfører veiene, naturen, og bilene ekstermt mye  skade.  Mange søringer kjører som  om de de kjører på sommerføre hele året, også om vinteren når det snør.  Det har  utvilsamt skjedd en holdningsendring i  forhold til kjøreadferd hos mange etter at salting av veiene tok til. 

  Umiddelbart etter salting  blir  veiene omgjordt til  en  geleaktig nsurpe som legger seg på  dekkoverflaten, og dekkene   mister gripeevnen på  ekte snøføre, og islagd vei. SPiggfrie dekk er vel så gode som nedslitte / halvslitte piggdekk på vinterføre.  Saltet løser også opp asfaltet som innholder mye limfett som legger seg på dekkene. Avfetting av dekken har bare kortidseffekt, og kan også på sikt skade dekkene.

  Folk bør igjenn  lære så  å kjøre på vinterføre, og kjøre  etter forholdene., og tilpasse farten etter føre, og verforholdene. Nyere biler er blitt utstyrt med antiskrens, ABS  bremser, men dette utstyret fratar ikkje fører ansvar å tilpasse farten etter forholdene. 

Endret av Evnti
Skrevet

Fenomenet med folk fra nord som ler seg skakk av hvordan snøen skaper kaos her nede og gir uttrykk for at ting er så mye bedre i nord, synes jeg er ganske interessant egentlig. Ja, dere er så flinke i nord og dere har full kontroll på snø. Gratulerer.

Problemet er at her nede så er ikke snø i den mengden som har vært de siste ukene normalt. Kollektivtrafikken er ikke laget for å håndtere det, og ja - skal måtte krype til korset å innrømme det også - vi som bor her er ikke vant til det heller. 

Men, jeg er spent på hvor mye bedre for eksempel trikk eller t-bane hadde fungert i nord, selv med snømengden. Dere har kanskje mere snø i nord, men ikke de samme utfordringene som vi har her nede.

Kurs hadde jeg satt pris på. :) 

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Tidligere tenkte jeg at søringer kun var pinglete, men så innså jeg at det er større utfordringer sørpå om vinteren på grunn av at de ikke er vant til snømengdene og derfor ikke er forberedt på det de gangene det kommer snø, noe som skaper kaos og større utfordringer enn der hvor vi VET at det vil bli mye snø hvert år og vi er forberedt på det.

  • Liker 1
Skrevet (endret)
Vixella skrev (17 minutter siden):

Fenomenet med folk fra nord som ler seg skakk av hvordan snøen skaper kaos her nede og gir uttrykk for at ting er så mye bedre i nord, synes jeg er ganske interessant egentlig. Ja, dere er så flinke i nord og dere har full kontroll på snø. Gratulerer.

Problemet er at her nede så er ikke snø i den mengden som har vært de siste ukene normalt. Kollektivtrafikken er ikke laget for å håndtere det, og ja - skal måtte krype til korset å innrømme det også - vi som bor her er ikke vant til det heller. 

Men, jeg er spent på hvor mye bedre for eksempel trikk eller t-bane hadde fungert i nord, selv med snømengden. Dere har kanskje mere snø i nord, men ikke de samme utfordringene som vi har her nede.

Kurs hadde jeg satt pris på. :) 

Hvilke utfordringer søringer har om vinteren som folk i Nord  ikkje har ?.  Trikker og bane er vel ikkje akkurat dem som har største utfordringer i trafikken. ?.  Leddbusser er ikkje egnet på vinterføre,og burde forbys.  

Folk i sør har de utfordringer at mange desv. aldri har lærd seg å håndtere å kjøre på snø, og tilpasse farten etter forholdene.  Det er "høl i hue" å ha fartsgrenser på 110 km når ver, og føreforhold er så vekslende i Norge om vinteren.

Tidligere hadde ein  noe  i Norge som heitte vinter-ruter, og sommer-ruter i Norge, og dette er noe som bør igjenninnføres  i Norge  fra neste vinter.  Satt nyleg på ekspressbussen /sørlandekspressen, og sjåførene skal håndtere passasjer og gods samtidig som de skal opprettholde rutetidene uavhengi av føre-og føreforholdene. (Folk flest i sør er så stresset at blodpumpa går i 100 slag i sekundet for at de skal nå frem i tide.)

Endret av Evnti
Skrevet
Just now, Evnti said:

Hvilke utfordringer søringer har om vinteren som folk i Nord  ikkje har ?.  Trikker og bane er vel ikkje akkurat dem som har største utfordringer i trafikken. ?.  Leddbusser er ikkje egnet på vinterføre,og burde forbys.  

Folk i sør har de utfordringer at mange desv. aldri har lærd seg å håndtere å kjøre på snø, og tilpasse farten etter forholdene.  Det er "høl i hue" å ha fartsgrenser på 110 km når ver, og føreforhold er så vekslende i Norge om vinteren.

Tidligere hadde ein  noe  i Norge som heitte vinter-ruter, og sommer-ruter i Norge, og dette er noe som bør igjenninnføres  i Norge  fra neste vinter.  

Jo, trikker har store problemer på vinterføre. Is på skinner er som regel ikke en særlig god kombinasjon det heller, som gjør at både t-bane og tog hadde problemer også. 

Fartsgrensene for nå være som de er, de aller aller fleste er flinke på å anpasse fart etter forholdene. Man har glattkjøringskurs her i sør også, forøvrig. 

  • Liker 4
Skrevet

Det er ikke «ekstremvær» hverken her eller der. Så lenge jeg kan huske har det alltid vært slikt vær oppigjennom på vinteren , både i sør og i nor, i større og i mindre grad om hverandre. Den eneste forskjellen nå er at media hauser det opp med sin patetiske fryktpropaganda. «NÅ KOMMER EKSTEMVÆRET»😂 så viser det være helt vanlig vær, som varer et par timer🤷‍♀️og folk lar seg «skremme». F.eks nå er værkartet på værmeldingen KNALL røde ved varmegrader, selv om gradene er noe under det de var før også. ALT for å skremme og gi et inntrykk av FARE🤣 Lattelig! 

  • Liker 3
Skrevet

Har aldri hørt at Nord-Norge har hatt vinterproblemer med tog, trikk, motorveier og brøyting i storbyer så sør har nok mye å lære der.

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Vixella skrev (38 minutter siden):

Jo, trikker har store problemer på vinterføre. Is på skinner er som regel ikke en særlig god kombinasjon det heller, som gjør at både t-bane og tog hadde problemer også. 

Is på skinner er null problem for tog. De er så tunge at evt. ishinne smelter/knuses. Det største problemer er isklumper som faller av togene og legger seg i sporvekslene, slik at disse ikke kan legges om. Da blir det problemer i trafikken. 

For togtrafikken er løvfallsperioden på høsten mye verre enn vinteren sånn rent adhesjonsmessig. 

  • Liker 1
Skrevet
Just now, -jk- said:

Is på skinner er null problem for tog. De er så tunge at evt. ishinne smelter/knuses. Det største problemer er isklumper som faller av togene og legger seg i sporvekslene, slik at disse ikke kan legges om. Da blir det problemer i trafikken. 

For togtrafikken er løvfallsperioden på høsten mye verre enn vinteren sånn rent adhesjonsmessig. 

Takk for info :) Da lærte jeg noe nytt i dag.

Skrevet

Problemet i sør er rett og slett mengden av trafikk. Når en vei nordpå har 50 biler i timen er det god sjanse for at alle klarer å komme seg frem. Når en vei sørpå har en trafikk på 2000 biler i timen er det 40 ganger så stor sjanse for at noen får problemer og sperrer ett eller flere felt.   

  • Liker 12
Skrevet
LCFA skrev (51 minutter siden):

Har aldri hørt at Nord-Norge har hatt vinterproblemer med tog, trikk, motorveier og brøyting i storbyer så sør har nok mye å lære der.

Det er vel fordi de ikke har tog og trikk, kanskje? Motorveier og størrelse på by/antall mennesker og biler kan heller ikke sammenlignes.

  • Liker 4
Skrevet

Det Østlandet og Stor-Oslo har, som ingen i nord har, er halvannen million mennesker som skal på kryss og tvers i rushtida. Kombinert med at det av naturlige årsaker er helt umulig å brøyte/strø/salte (velg det som passer for værtype) overalt hele tiden, blir det naturligvis kaos - selv av relativt begrenset mengde snø. 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
-jk- skrev (4 timer siden):

Problemet i sør er rett og slett mengden av trafikk. Når en vei nordpå har 50 biler i timen er det god sjanse for at alle klarer å komme seg frem. Når en vei sørpå har en trafikk på 2000 biler i timen er det 40 ganger så stor sjanse for at noen får problemer og sperrer ett eller flere felt.   

 Hiristorisk sett har det vert vintere i Norge sålenge det har bodd folk her, men vinterveret i sør har endret seg.  På 60 -70 tallet vart det hvert år arangert skøyteløp på Bislett, men etter 70 årene har det vel knapt vert så mye kulde i hovudstaden at  Bislett kunne vert nytta som skøytearena.

Veistandarden er ikkje samanlignbar med veistandarden på 60-70 taler da Norge hadde lange vinterer m// kulde, og snø.

  Problemet sørpå er at de aller fleste har ein helt annen kjørestil,og holdning til kjøreadferd en folk i nordnorge , og  distriktnorge. Sørpå er veistandardene og fartsnivået igjennomgående  langt høgre en hos folk  i nordnorge.  Det er de ferreste  sørpå som overholder farten etter før-og føreforhold på 18, og de største innfartsveiene i, og rundt Oslo 

Endret av Evnti
Skrevet

Er ikke dette en årlig "trollejobb" fra desken i vg og dagbladet for å hisse opp de respektive folkene? Klikk og hor.

  • Liker 1
Skrevet
Evnti skrev (På 9.1.2023 den 14.53):

Dei  siste dagene har det vert ekstremt dårleg ver i Nord, og flere steder har det komt så mye som 1,5 m snø, og skoler har måtte holdt stengt, og trailer har havnet utfor vegene, og båter er blitt nediset i kulden.  Ikkje ein notis  i media om uveret som har herjet over nordnorge siste dagene.  All oppmerksamheten er blitt rettet mot snøfallet, og veromslaget i sørnorge, pg kaoset.

Når ein fra nordnorge,og  verutsatte steder på vestlandet, og ein søring snakker om vær så snakker dei om to forskjellige ting.

Er det kanskje på tide å sende folk i sør på kurs til Nordnorge så de kan få lære seg å takle Norske vinter, og kjøre bil på snøføre ?  

https://www.nrk.no/nordland/uvaer-i-nord-norge-1.14374072

Du og andre nordlendinger behøver vel ikke bli nettroll fordi en avis i Oslo skriver om snø i Oslo. Feks en artikkel i Avisa Oslo hadde over 300 kommentarer, de fleste nordlendinger ja. 

Skrevet

Den største årsaken til kaos på østlandet er at det er her folk bor. På Østlandet bor det 2.8 mill innbyggere med tilhørende bilpark. Kontra Nordland, Troms og Finnmark som tilsammen har knappe 500 000 innbyggere.

Med dertil tilhørende biler. Og generelt mye køer på Østlandet fra før så er det ikke så rart det blir kaos. 
 

Litt færre som blir rammet og havner i kø hvis noen kjører seg fast i nord.

  • Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...