AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #1 Skrevet 9. januar 2023 Bor på et relativt lite og gjennomsiktig sted. Jeg er oppvokst her, og da var stedet mindre. Jeg kom til å filosofere litt over problemstillingen etter tråden om rekkehus i Bærum. Har fire barn som har vært del av ulike skolemiljø og klassemiljø, fotballag etc. Når man ser på de «populære» er det alltid knyttet til foreldrenes økonomi. Ikke utseende, skole prestasjoner, evner på fotballbanen etc. Det som stikker seg ut er foreldres økonomi. De som har lite er helt utenfor, og de som er midt på treet kan ikke hevde seg i toppen. Dette forbauser meg litt, jeg kan ikke huske at det var slik på 80 og 90 tallet. Andre som ser det samme? Anonymkode: 8bb2a...f8d 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #2 Skrevet 9. januar 2023 Ser det samme her på Oslo Vest. Anonymkode: a25c8...fa8 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #3 Skrevet 9. januar 2023 Hvordan kjenner du til økonomien til alle barna i klassen egentlig? Jeg synes du trekker noen rare konklusjoner om ting du ikke egentlig vet noe om. At noen bor i et fint hus og eier en dyr bil er ikke det samme som at de har god råd i hverdagen. For øvrig er min erfaring heldigvis ikke lik din, popularitet og foreldres økonomi har ingen som helst sammenheng for noen av klassene jeg har erfaring med. Anonymkode: 3e4c3...0fe 9
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #4 Skrevet 9. januar 2023 Det var sånn på '80- og '90-tallet også. Vi var bare likere, og ikke like mange var tydelig rikere enn de andre. Anonymkode: 1ad1b...401 6
fru Alving Skrevet 9. januar 2023 #5 Skrevet 9. januar 2023 Jeg har ikke helt den erfaringen. Min 15 åring er en del av et ungdomsmiljø i Drammen og her bor det folk både i store fine hus og i kommunale leiligheter for å si den sånn. Mange av hans kamerater som er de mest populære og "toneangivende" er barn av innvandrere og/eller kommer fra familier uten store økonomiske ressurser. Og det er jeg veldig glad for. Så er det og sånn at noen gang er det ikke pengene som gjør et barn populært men kanskje tilgang til ressurser, som mulighet for å delta i fritidsaktiviteter og lære seg ulike ferdigheter. Ha mulighet til å gjøre det de andre gjør osv 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #6 Skrevet 9. januar 2023 De mest populære i sønnens trinn er barn født januar-mars som har vært fysisk og mentalt langt foran og kan prate for seg selv. At de er gode i sport har også vært viktig- på både jente og guttesiden. Kun EN av de har familie med mye penger og for mange av de kommer pengene til klær og annet ikke fra foreldrene, men besteforeldrene som overøser ungene med ting. Anonymkode: 32e17...285 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #7 Skrevet 9. januar 2023 Kommer nok veldig an på hvor man bor, men det stemmer ikke her ihvertfall. Anonymkode: 921ed...aa2 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #8 Skrevet 9. januar 2023 Det stemmer ikke her jeg bor. Verken da jeg vokste opp på 80-tallet, eller nå i dag. Anonymkode: 939a7...728
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #9 Skrevet 9. januar 2023 Ja, har erfart dette med begge mine barn. Barn som kommer fra «fattige» familer, dvs foreldre som bare leier bolig, er alenemødre, ingen utdannelse, etc. De blir ikke populære. Det er de som har store hus, mye leker, nye ting, etc som har blitt populære i begge klassene. Anonymkode: 7c235...9d5
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #10 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det var sånn på '80- og '90-tallet også. Vi var bare likere, og ikke like mange var tydelig rikere enn de andre. Anonymkode: 1ad1b...401 Det var litt av det da også, men i dag er vi mye mer pengefokusert. Denne diskrimineringen er veldig skjult. Men samtidig er vi flinkere til å hjelpe i dag tror jeg, evt hjelpe til i det stille. Anonymkode: 1bf18...1b0
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #11 Skrevet 9. januar 2023 fru Alving skrev (2 timer siden): Jeg har ikke helt den erfaringen. Min 15 åring er en del av et ungdomsmiljø i Drammen og her bor det folk både i store fine hus og i kommunale leiligheter for å si den sånn. Mange av hans kamerater som er de mest populære og "toneangivende" er barn av innvandrere og/eller kommer fra familier uten store økonomiske ressurser. Og det er jeg veldig glad for. Så er det og sånn at noen gang er det ikke pengene som gjør et barn populært men kanskje tilgang til ressurser, som mulighet for å delta i fritidsaktiviteter og lære seg ulike ferdigheter. Ha mulighet til å gjøre det de andre gjør osv Men det er Drammen, da. Det er på sett og vis andre regler som gjelder på steder der mangfoldet er større. Tilstanden er nok noe tilsvarende som her på Holmlia hvor coooole, tøffe innvandrer dudes ruler gata, liksom. Men et steinkast unna, på Nordstrand, så er merkepresset mye større og der har det nok litt mer å si i hvilken grad ungene er utrustet med merkeklær og de rette tingene. Og da har økonomien til foreldre noe mer å si. Anonymkode: 52a7d...07f 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #12 Skrevet 9. januar 2023 Sånn var det verken da jeg var ung eller da mine barn var unge (henholdsvis Lier og Drammen). Man kom veldig langt med utseendet her vi bor. Spesielt fra og med rundt 3.-5. Klasse når kjærester og forhold blir spennende og fram til man er ferdig på VGS (og senere i livet) så er det noen som er de beste og andre som ikke teller så mye på den fronten. Forsåvidt fint at ingen har brydd seg om penger, men kanskje ikke så heldig uansett.. Anonymkode: 49fef...719
Gjest takinova Skrevet 9. januar 2023 #13 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Andre som ser det samme? Anonymkode: 8bb2a...f8d Dessverre er det slik at foreldrenes inntekt korrelerer direkte med barns skoleresultater også. Jo høyere lønn, jo bedre resultater på skolen.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #14 Skrevet 9. januar 2023 Stemmer ikke her jeg bor nå. Men det er for mange mennesker og for mye innflytting til å holde oversikt over andre. Men jeg vokste opp i en liten bygd i Vestfold på 90-tallet og der var det helt klart sånn. Anonymkode: 9b74d...0fb
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #15 Skrevet 9. januar 2023 det stemmer ikke her vi bor. Bor i ett ressurssterkt villastrøk, men erfarer at det er store forskjeller på tross av økonomi som er god hos de fleste her. Erfarer ikke at noen av ungdommene her er megapopulære, eller at de jeg vet om med lav inntekt og leiebolig er mindre populære. Her er mange sammensveiset på tross av dette. Anonymkode: 2685c...317
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #16 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvordan kjenner du til økonomien til alle barna i klassen egentlig? Jeg synes du trekker noen rare konklusjoner om ting du ikke egentlig vet noe om. At noen bor i et fint hus og eier en dyr bil er ikke det samme som at de har god råd i hverdagen. For øvrig er min erfaring heldigvis ikke lik din, popularitet og foreldres økonomi har ingen som helst sammenheng for noen av klassene jeg har erfaring med. Anonymkode: 3e4c3...0fe Mja, men nå ser barn/ungdom kun fasade. De reflekterer ikke over noe mer enn det de ser. Og ja, slik var det på 80-tallet når jeg vokste opp i relativ forstand. Men her ble også de med aller mest litt mindre populære, og vi fra dårlige kår kunne bare GLEMME anseelse sosialt. Men det gikk helt over på VGS, da handlet ingenting om det. Anonymkode: c3311...fde
Illuminatum Skrevet 9. januar 2023 #17 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Men det er Drammen, da. Det er på sett og vis andre regler som gjelder på steder der mangfoldet er større. Tilstanden er nok noe tilsvarende som her på Holmlia hvor coooole, tøffe innvandrer dudes ruler gata, liksom. Men et steinkast unna, på Nordstrand, så er merkepresset mye større og der har det nok litt mer å si i hvilken grad ungene er utrustet med merkeklær og de rette tingene. Og da har økonomien til foreldre noe mer å si. Anonymkode: 52a7d...07f Mangfoldet større? Mener det er belegg for å påstå at det ikke er så mange andre byer som har så stort mangfold som Drammen. 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #18 Skrevet 9. januar 2023 Bor Oslo vest, og de populære er ikke de med minst, foreldrene har mye, men det har mange andre også. De populære er rike, pene og greie, men det er det også andre som har/er, så det er ikke utelukkende basert på foreldrenes inntekt/formue i hvertfall. Men de som åpenbart har mindre (det er noen av dem i hver klasse), er ikke de aller mest populære. Klart det hjelper å kunne spandere pizza ute og hjemme, hytteturer til alpinbakken og Hvaler. De med minst kan ikke takke ja en gang, for de står ikke på slalåm og har ikke seilererfaring og var ikke på Tomm Murstad-sommerskole sammen med gjengen i fjor. De populære er greie og rause, altså. Men hva er «populær» i denne sammenhengen? De man misunner mest, det er kanskje de rike, eller de som bruker mye/barna får mye. De som har mange venner er ikke overlappende med dem. De man forelsker seg i på ungdomsskolen, er jo de «pene», blide og utadvendte, slik det alltid har vært. Flinke i sport eller flinke i annet. Noen har litt kjendisstatus (pga foreldre som regel), det korrolerer ikke. Anonymkode: 7bb73...203
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #19 Skrevet 9. januar 2023 Illuminatum skrev (30 minutter siden): Mangfoldet større? Mener det er belegg for å påstå at det ikke er så mange andre byer som har så stort mangfold som Drammen. Det er nettopp det jeg sier. Den jeg svarere motsier TS, og jeg konkluderer med at det er kun fordi mangfoldet i Drammen er større, akkurat slik som på Holmlia (kontra Nordstrand) her i Oslo. Med stort mangfold er det andre faktorer som spiller inn på hva som gir popularitet, fremfor hva som kan kjøpes med penger. Anonymkode: 52a7d...07f 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #20 Skrevet 9. januar 2023 Dessverre ja, bor på lite sted Anonymkode: b5e23...3d8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå