Gå til innhold

Tvillinger på 16 døde av mulig overdose i Spydeberg.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Kaneel skrev (43 minutter siden):

De var under omsorg av Bv men foreldrene hadde fremelskes foreldreansvaret, slik svært mange foreldre har inne Bv tiltak.. tiltaket kan også ha vært frivillig fra foreldrene sin side og dem selv som feks har etterspurt hjelp 

Hvor har du funnet informasjon om at de var under omsorg av BV? Jeg har kun lest at de hadde tiltak fra BV, ikke at de var under BV sin omsorg. 

• Liker 2
Skrevet
Vixella skrev (4 minutter siden):

Ja, jeg også. Spesielt at innholdet har fått bli liggende også, synes jeg. Trodde TikTok var strenge på den slags. 

TikTok er jo bare søppel. Da jeg selv hadde konto der, så jeg så innmari mye som ikke burde vises. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
Vixella skrev (2 minutter siden):

Spørs hvor mottakelige 16-åringer som skryter av doplangeren sin på TikTok vil være for hjelp. 😕 

Enig,  hjelpe avhengige som ikke ønsker det er en utfordring

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Kinder skrev (9 minutter siden):

Hvor har du funnet informasjon om at de var under omsorg av BV? Jeg har kun lest at de hadde tiltak fra BV, ikke at de var under BV sin omsorg. 

Slå opp vg i dag da vel! Daglig omsorg(som vg skriver i dag) er også et tiltak fra Bv.. en fin måte å vri seg unna ansvar i vanlig offentlig takt 

• Liker 2
Gjest Paramount
Skrevet

Håper dere som er så liberale i forhold til rus og narkotika nå får dere oppvåkning. Samme med politikerne som ikke tar med i sine politisk korrekte regnestykker økt import av narkotika.

Skrevet
Kinder skrev (13 minutter siden):

3CB9F518-CFAE-4251-BB92-69A85DDDAD99.png

• Liker 4
Skrevet (endret)

Dersom de er under omsorg av BVT, er det BVT som har ansvaret for dem. Det ligger i begrepet omsorgsansvar.

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, adm.
  • Liker 5
  • Nyttig 5
Gjest Warrior
Skrevet
Vixella skrev (8 minutter siden):

Spørs hvor mottakelige 16-åringer som skryter av doplangeren sin på TikTok vil være for hjelp. 😕 

Bør jo prøve alt når det er snakk om barn. Greit nok det er ikke alltid enkelt å hjelpe voksne det skjønner jeg, men barn må prøves å hjelpe igjen og igjen mener jeg. Aldri gi opp å hjelpe barn under 18.  

Ja tiktok har jeg hørt mye om. Tiktok skulle vært ulovlig fordi det er så mye negativt å høre/se blant barn under 18 år der. 

Fælt er det når sånt skjer. Å skummelt at så unge jenter ruser seg. 

Skrevet
2 minutter siden, Paramount said:

Håper dere som er så liberale i forhold til rus og narkotika nå får dere oppvåkning. Samme med politikerne som ikke tar med i sine politisk korrekte regnestykker økt import av narkotika.

Hva mener du med oppvåkning? 
Mine holdninger til narkotika endrer seg ikke. Jeg mener fortsatt at vi skal legalisere enkelte rusmidler, for da har staten kontroll på hva som er i stoffet de selger over disk til myndige personer. I tillegg til at de får inn masse kroner til statskassen i form for avgifter. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Problemet når du kjøper rusmidler på gata er at du egentlig aldri vet hva du får eller hvordan det skal doseres. Det kan være fentanyl eller det kan være noe annet. Mange stoffer som vanligvis ikke tar livet av en kan raskt bli langt farligere også hvis de kombineres med andre rusmidler eller alkohol.

Skadebegrensning har også vært og er fortsatt ganske tabu i Norge. I motsetning til i mange andre land er det få hjelpetilbud hvor du kan få testet ting du har kjøpt på gata og da kan havne i politiets søkelys om du kjøper testkit.

Endret av Rhodiola
  • Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

En grunn er at mange med barn som begynner med rus tar kontakt med barnevernet for hjelp. Så sammenhengen her sier ingenting. Vet om familier hvor det har skjedd i den rekkefølge. Også der foreldrene har ønsket selv å sende barnet på institusjon fordi de ikke klarer å håndtere det hjemme. Sekstenåringer er ikke lette å holde styr på, hverken på institusjon eller hjemmebane, de kan ikke låses ikke døgnet rundt. Så det er ikke sånn at det på magisk vis blir helt bra den dagen man får tiltak av barnevernet. 

Tiltakene er ikke gode nok og barnevernet og institusjonene burde ha mer ressurser. Ofte burde der vært hjelp for psykisk helse lenge før det går over til rus. 

Men man kan ikke kritisere barnevernet for at mange barn med tiltak tar overdoser, når det er de "verste" tilfellene som ender med tiltak og rusmisbruket er ille før de kommer på banen. 

Om vi hadde begynt å sende barn med alvorlige rusproblemer til deg og noen av dem hadde tatt overdose så hadde det ikke vært din feil. Du kunne vært verdens beste fosterforelder og allikevel ikke klart å stoppe noe som allerede er i full rulle. 

Endret av Rhodiola
  • Liker 22
  • Nyttig 18
Skrevet

Nå kjenner jo ikke offentligheten alle detaljene her, men det er en kjent sak at folk lar være å ringe etter hjelp ved overdoser og skader knyttet til ulovlig rusbruk, fordi de risikerer straff.

Det har vært oppe et forslag i Stortinget om rettslig amnesti til folk som ringer etter hjelp i slike situajsoner, men det ble ikke vedtatt. De mente vel det ville gi feil signaler. Underforstått: det er viktigere at vi får straffet så mange som mulig for å ruse seg, enn at unge mennesker overlever rusbruken.

• Liker 16
Skrevet
Macro skrev (43 minutter siden):

16 åringer gjør feil og det er forventet at de prøver og feiler mye. De tenker ikke konsekvens i like stor grad som voksne. Det er voksne, enten det er familie,etat eller samfunn, sin jobb å hjelpe de med å unngå de groveste feilene. Ungdommer vet hva de vil og lykkes i noen tilfeller. De er tross alt egne individer.

Hele saken er bare grusom for alle parter. Voksne som selger narkotika til barn har jeg derimot lite til overs for.

Vi må ikke glemme at vi har vært 16 selv. Man tror man har kontroll.

Nja, var vel alltids gjerne en gjeng som gikk litt lengre enn andre. Viste seg gjerne mange år etter at de hadde det tøft, beklageligvis så ble gjerne ikke mange så gamle heller, de som gikk den veien der.

De fleste ungdom tiltrekkes nok heldigvis ikke av narkotika, dealing osv

• Liker 2
Skrevet
Trikker skrev (2 minutter siden):

Nja, var vel alltids gjerne en gjeng som gikk litt lengre enn andre. Viste seg gjerne mange år etter at de hadde det tøft, beklageligvis så ble gjerne ikke mange så gamle heller, de som gikk den veien der.

De fleste ungdom tiltrekkes nok heldigvis ikke av narkotika, dealing osv

Det har du rett i. Men man kan ikke forvente at ungdommer som har det tøft skal klare å rydde opp selv.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Kaneel skrev (25 minutter siden):

3CB9F518-CFAE-4251-BB92-69A85DDDAD99.png

«Bufetat bekreftet søndag kveld at jentene var under ulike barneverntiltak, men at barnevernet ikke hadde overtatt omsorgen i juridisk forstand. 
Vi kan bekrefte at de to ungdommene som døde under tragiske omstendigheter nå i helgen hadde tiltak gjennom barnevernet. Vi kan også bekrefte at dette gjelder ungdommen som nå er ivaretatt av helsevesenet. sier Ingrid Pelin Berg, regiondirektør i Bufetat.» 

https://www.aftenposten.no/norge/i/2B9R1l/tvillingsoestrene-som-doede-i-spydeberg-var-under-barnevernets-daglige-omsorg

Lillemor_Meg skrev (30 minutter siden):

Kan være behandlingsinstitusjon? Må barnevernet ta omsorgen fra foreldrene for å legge inn ungdom på institusjoner? Jeg spør altså, for dette er jeg usikker på. 

• Liker 2
Skrevet
Kinder skrev (5 minutter siden):

Kan være behandlingsinstitusjon? Må barnevernet ta omsorgen fra foreldrene for å legge inn ungdom på institusjoner? Jeg spør altså, for dette er jeg usikker på. 

Nei, det må de ikke, men de er jo gjerne inne i bildet når en ungdom ruser seg såpass at et slikt opphold er nødvendig.

• Liker 5
Skrevet

Tråden er ryddet for brudd på rommets retningslinjer, personangrep, krenkende ytringer, spekulasjoner, persondebatt, avsporing og svar til slettede innlegg.

Rhodiola, adm.

Skrevet
Kinder skrev (På 9.1.2023 den 15.51):

«Bufetat bekreftet søndag kveld at jentene var under ulike barneverntiltak, men at barnevernet ikke hadde overtatt omsorgen i juridisk forstand. 
Vi kan bekrefte at de to ungdommene som døde under tragiske omstendigheter nå i helgen hadde tiltak gjennom barnevernet. Vi kan også bekrefte at dette gjelder ungdommen som nå er ivaretatt av helsevesenet. sier Ingrid Pelin Berg, regiondirektør i Bufetat.» 

https://www.aftenposten.no/norge/i/2B9R1l/tvillingsoestrene-som-doede-i-spydeberg-var-under-barnevernets-daglige-omsorg

Nei selvsagt trenger ikke Bv ta fra foreldreretten, de aller aller fleste foreldre beholder foreldrerett til ungene sine selv om barnet er under Bv sin omsorg skal mye til for å fjerne foreldreretten 

Det går frem i flere medie oppslag hvilken institusjon de bodde på

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Noen som kan forklare saken? Jentene døde av overdose, men hvordan? Ble de dopet ned? Kjøpte narkotika og tok overdosen selv? Hvorfor er en tiltalt for uaktsomt drap? 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...