Gå til innhold

Tvillinger på 16 døde av mulig overdose i Spydeberg.

Anbefalte innlegg

Skrevet
anon01 skrev (1 minutt siden):

Joda, man kan bli straffa for å ringe nødetater ved mistanke om overdose. Det har skjedd flere., og det er derfor mange ikke tørr. De stikker heller av, og risikoen er av vi mister flere til overdoser. Ref linker i tidligere innlegg i denne tråden.  

Hva blir man i så fall straffet for?

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sultan skrev (9 minutter siden):

Man får ikke straff for å ringe etter hjelp når noen tatt overdose. 

Man får straff når man IKKE gjør det.

Hvis det er DU som har skaffet dem stoffet, så får du straff. Og det er et av argumentene i debatten om avkriminalisering av narkotika. At folk ikke tør å ringe ved overdose, da de er redd for å bli straffet.

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
anon01 skrev (21 minutter siden):

Joda, man kan bli straffa for å ringe nødetater ved mistanke om overdose. Det har skjedd flere., og det er derfor mange ikke tørr. De stikker heller av, og risikoen er av vi mister flere til overdoser. Ref linker i tidligere innlegg i denne tråden.  

Hannah80 skrev (12 minutter siden):

Hvis det er DU som har skaffet dem stoffet, så får du straff. Og det er et av argumentene i debatten om avkriminalisering av narkotika. At folk ikke tør å ringe ved overdose, da de er redd for å bli straffet.

Nei, man blir ikke automatisk straffet for å ringe etter hjelp ved en overdose. 

Det er dumt å spre slikt tull.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Hannah80 skrev (3 minutter siden):

Hvis du leser artikkelen var den som hadde tatt overdose allerede død og han ble bøtelagt fordi han selv fortalte politiet som kom at han hadde noen piller i en jakke.

Det er ikke det samme som at man får straff for å ringe etter hjelp til noen som trenger det.

Endret av Sultan
  • Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Det er faktisk ikke alltid foreldrene sin feil. Nå snakker jeg generelt og ikke denne spesifikke familien.

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, adm.
  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Sultan skrev (1 minutt siden):

Hvis du leser artikkelen var den som hadde tatt overdose allerede død og han ble bøtelagt fordi han selv fortalte at han hadde noen piller i en jakke.

Ja, og det er flere slike tilfeller, som gjør at enkelte vegrer seg for å ringe etter hjelp. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Hannah80 skrev (Akkurat nå):

Ja, og det er flere slike tilfeller, som gjør at enkelte vegrer seg for å ringe etter hjelp. 

Du må nyansere litt her. 

Å ringe etter hjelp til noen betyr ikke automatisk at politiet bøtelegger deg. Ringer du pga. overdose kommer ambulanse eller overdoseteam.

Ringer du fordi noen ligger død i leiligheten og er så dum at du sier til politiet "sjekk den jakka, har noen piller der", så er det noe helt annet.

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet

Ser mange her refererer til tiktok osv. Det som faktisk er veeldig tragisk er de som sitter her å sjekker opp og gjør seg opp meninger om hvem som har skyld,hvem som skal straffes osv. Hele saken er tragisk for ALLE involverte, så lar vi rettssystemet plassere evt.skyld og evt.straff.....finn fem strikketøyet deres å ha fokuset der isteden.

• Liker 6
  • Nyttig 6
Skrevet

Tragisk sak. Håper det kan redde andre ungdom fra å prøve narkotika eller havne i slik dritt, mange ganger trengs det en slik vekker 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Sultan skrev (6 minutter siden):

Nei, man blir ikke automatisk straffet for å ringe etter hjelp ved en overdose. 

Det er dumt å spre slikt tull.

Problemet er at man risikerer å bli straffet, og at det sitter mange unge mennesker og føler at det er utrygt å ringe nødetatene, i en del situasjoner hvor vi åpenbart burde kunne se bort fra straff. Da bør det neste spørsmålet være hvordan vi kan fikse det? Ikke sitte her og kverulere på hvem som allerede var død og hvem som i sjokk fortalte hva de hadde i lomma, i håp om at det kunne hjelpe noen.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet (endret)

16 åringer gjør feil og det er forventet at de prøver og feiler mye. De tenker ikke konsekvens i like stor grad som voksne. Det er voksne, enten det er familie,etat eller samfunn, sin jobb å hjelpe de med å unngå de groveste feilene. Ungdommer vet hva de vil og lykkes i noen tilfeller. De er tross alt egne individer.

Hele saken er bare grusom for alle parter. Voksne som selger narkotika til barn har jeg derimot lite til overs for.

Vi må ikke glemme at vi har vært 16 selv. Man tror man har kontroll.

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, adm.
  • Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
Apollonia skrev (1 time siden):

Problemet er at man risikerer å bli straffet, og at det sitter mange unge mennesker og føler at det er utrygt å ringe nødetatene, i en del situasjoner hvor vi åpenbart burde kunne se bort fra straff. Da bør det neste spørsmålet være hvordan vi kan fikse det? Ikke sitte her og kverulere på hvem som allerede var død og hvem som i sjokk fortalte hva de hadde i lomma, i håp om at det kunne hjelpe noen.

Man fikser det ved å opplyse dem om at de ikke blir straffet, for man blir ikke det når man ringer etter hjelp.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Men er det ikke trist at man begynner å ruse seg tidlig da? Det ligger jo åpent ute på både tiktok og instagrammen deres. 

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet

En ting verdt å merke seg er at Spydeberg og især Askim - som jentene var fra - har store problemer knyttet til rus, spesielt med ungdom. Det er et problem som politikerne må ta på alvor. Jeg har vokst opp delvis i Askim og gikk på videregående der, det var en kjent sak at dop var lett å få tak i dersom man ville ha det. Tror ikke det har blitt noe mer vanskelig med tiden, akkurat. Dypt tragisk sak. Stakkars, stakkars foreldre.

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Blir sjokkert og lei meg når jeg ser tik tok kanalene til disse jentene. 

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Just now, Miss perfect said:

Blir sjokkert og lei meg når jeg ser tik tok kanalene til disse jentene. 

Ja, jeg også. Spesielt at innholdet har fått bli liggende også, synes jeg. Trodde TikTok var strenge på den slags. 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Gjest Warrior
Skrevet (endret)

Grusomt :( Unge jenter som hadde hele livet foran seg. Hvorfor hjelper de ikke mer når det er rus med i bildet? Ja noen får hjelp. Men er mange som ikke får den hjelpen de trenger før det er for sent. Hvorfor er det fortsatt sånn i Norge. 

Føler med de pårørende :(❤️

Endret av Warrior
Skrevet
Just now, Warrior said:

Grusomt :( Unge jenter som hadde hele livet foran seg. Hvorfor hjelper de ikke mer når det er rus med i bildet? Ja noen får hjelp. Men er mange som ikke får den hjelpen de trenger før det er for sent. Hvorfor er det fortsatt sånn i Norge. 

Spørs hvor mottakelige 16-åringer som skryter av doplangeren sin på TikTok vil være for hjelp. 😕 

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...