GrønnNellik68 Skrevet 9. januar 2023 #1 Skrevet 9. januar 2023 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/O86R2w/spydeberg-siktede-moeter-selv-i-retten Begge var under tiltak av barnevernet. Tragisk sak var bra den tredje overlevde😔 4 1 2
mariie Skrevet 9. januar 2023 #2 Skrevet 9. januar 2023 Har egentlig opplysningen om at de var under tiltak av BV noe med saken å gjøre? Tragisk at unge mennesker ruser seg tenker jeg uansett hvem som er dems omsorgspersoner 30 1
Jajajane Skrevet 9. januar 2023 #3 Skrevet 9. januar 2023 De to jentene slet med rus, og gjentatte overdoser (ifølge dem selv på tiktok). Her fikk de nok ikke hjelpen de så sårt trengte. Hvil i fred 🌹 20 10
Hensatt Skrevet 9. januar 2023 #4 Skrevet 9. januar 2023 Her blir vel noen fra rusmiljøet hengt ut og siktet. Det offentlige går fri fra sitt ansvar som vanlig. 14 5
Populært innlegg Purple Basil Skrevet 9. januar 2023 Populært innlegg #5 Skrevet 9. januar 2023 Blizz1 skrev (1 minutt siden): Her blir vel noen fra rusmiljøet hengt ut og siktet. Det offentlige går fri fra sitt ansvar som vanlig. Endelig sier jeg bare. Er ikke første gang folk dør fordi deres rus"venner" gir faen i å hjelpe. 41 15
Flamme Skrevet 9. januar 2023 #6 Skrevet 9. januar 2023 Jajajane skrev (3 minutter siden): De to jentene slet med rus, og gjentatte overdoser (ifølge dem selv på tiktok). Her fikk de nok ikke hjelpen de så sårt trengte. Hvil i fred 🌹 Kan du pm meg med tiktoken? Tragisk sak 😞 2
Hensatt Skrevet 9. januar 2023 #7 Skrevet 9. januar 2023 Purple Basil skrev (Akkurat nå): Endelig sier jeg bare. Er ikke første gang folk dør fordi deres rus"venner" gir faen i å hjelpe. Er vel ikke så lett å hjelpe når du er hinsides rusa selv. I bunn og grunn er det deres egen feil som ruser seg, men de som har ansvaret for barna har i tillegg begått grov omsorgssvikt. 21 3
mariie Skrevet 9. januar 2023 #8 Skrevet 9. januar 2023 Flamme skrev (3 minutter siden): Kan du pm meg med tiktoken? Tragisk sak 😞 Hvis du googler navnet så kommer de opp 2 1
anon01 Skrevet 9. januar 2023 #9 Skrevet 9. januar 2023 (endret) 7 minutter siden, Purple Basil said: Endelig sier jeg bare. Er ikke første gang folk dør fordi deres rus"venner" gir faen i å hjelpe. Ofte går det på at man er redd for straff for rusbruk. Dessverre overgår denne redselen det å faktisk potensielt redde liv. Vært flere artikler om dette før. Artikler om dette: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/GawB6Q/ringte-113-da-vennen-tok-overdose-fikk-bot https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/16-aring-dode-av-overdose-_-mann-domt-for-a-ikke-ringe-etter-hjelp-tidsnok-1.15948342 Endret 9. januar 2023 av anon01 La ved kilder på artikler om straff for å ringe AMK 5 6
Purple Basil Skrevet 9. januar 2023 #10 Skrevet 9. januar 2023 Blizz1 skrev (2 timer siden): Er vel ikke så lett å hjelpe når du er hinsides rusa selv. I bunn og grunn er det deres egen feil som ruser seg, men de som har ansvaret for barna har i tillegg begått grov omsorgssvikt. I mange tilfeller kunne personene ha skaffet hjelp jo. Så det er på sin plass at de som ikke hjelper får sin straff. anon01 skrev (2 timer siden): Ofte går det på at man er redd for straff for rusbruk. Dessverre overgår denne redselen det å faktisk potensielt redde liv. Vært flere artikler om dette før. Ja, og da er det bra at dette faktisk får konsekvenser. 13
Kvittre Skrevet 9. januar 2023 #11 Skrevet 9. januar 2023 Purple Basil skrev (1 minutt siden): I mange tilfeller kunne personene ha skaffet hjelp jo. Så det er på sin plass at de som ikke hjelper får sin straff. Problemet er jo at de får straff hvis de hjelper. 10 1 4
Blueblizz Skrevet 9. januar 2023 #12 Skrevet 9. januar 2023 mariie skrev (24 minutter siden): Har egentlig opplysningen om at de var under tiltak av BV noe med saken å gjøre? Tragisk at unge mennesker ruser seg tenker jeg uansett hvem som er dems omsorgspersoner Det handlet vel mest om at man pga feil opplysninger fra Bufetat trodde at de var under omsorgen til barneverntjenesten, og at det var kommunen som hadde hovedansvaret (og at ikke foreldrene hadde det ansvaret). Det er jo ingen som helst nytte i å vite at familien hadde tiltak gjennom bv når man ikke får vite hvilket tiltak. 1
Leonaen Skrevet 9. januar 2023 #13 Skrevet 9. januar 2023 Purple Basil skrev (10 minutter siden): I mange tilfeller kunne personene ha skaffet hjelp jo. Så det er på sin plass at de som ikke hjelper får sin straff. Han ringte vel nødetatene selv. 8
Nussepus Skrevet 9. januar 2023 #14 Skrevet 9. januar 2023 Helt tragisk sak. Foreldrene har det sikkert helt jævlig. Glad jeg til enhver tid vet hvor 16 åringen min er. Det er så lett å komme borti feil venner. 3 1
Vera Skrevet 9. januar 2023 #15 Skrevet 9. januar 2023 (endret) 16-åringer er kjent for å tenke grundig gjennom konsekvensene av sine valg.. Dødsfallene er dypt tragiske for alle involverte - inkludert samfunnet som har mistet 2 ungdommer som er blitt fratatt muligheten til å skape seg et liv med alt det innebærer. Endret 9. januar 2023 av Rhodiola delryddet for å fjerne sitering av og svar til slettet innlegg - Rhodiola, adm. 20 1 4
anon01 Skrevet 9. januar 2023 #16 Skrevet 9. januar 2023 (endret) Tiktokene til jentene er egentlig en stor tankevekker til alle foreldre i dag tror jeg. Foreldre aner ingenting... Kommentarfeltene på videoene er også spesielt, dette med å lære seg å rulle joints, og annet rus(mis)bruk. Og de barna som tror dette ikke er "farlig" å la ligge offentlig. Tragisk er det at vi mister unge mennesker til rus, men jeg synes også tiktokene til mange unge mennesker er nærmest like tragisk. Endret 9. januar 2023 av Rhodiola for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, adm. 20 11
Vandelay Skrevet 9. januar 2023 #17 Skrevet 9. januar 2023 Kvittre skrev (36 minutter siden): Problemet er jo at de får straff hvis de hjelper. Man får ikke straff for å ringe etter hjelp når noen tatt overdose. Man får straff når man IKKE gjør det. 8 2
Kaneel Skrevet 9. januar 2023 #18 Skrevet 9. januar 2023 Blueblizz skrev (29 minutter siden): Det handlet vel mest om at man pga feil opplysninger fra Bufetat trodde at de var under omsorgen til barneverntjenesten, og at det var kommunen som hadde hovedansvaret (og at ikke foreldrene hadde det ansvaret). Det er jo ingen som helst nytte i å vite at familien hadde tiltak gjennom bv når man ikke får vite hvilket tiltak. De var under omsorg av Bv men foreldrene hadde fremelskes foreldreansvaret, slik svært mange foreldre har inne Bv tiltak.. tiltaket kan også ha vært frivillig fra foreldrene sin side og dem selv som feks har etterspurt hjelp 8
Thyra Skrevet 9. januar 2023 #19 Skrevet 9. januar 2023 (endret) Ingen fortjener vel en slik skjebne. Flotte eller ei. Endret 9. januar 2023 av Rhodiola for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, adm. 8 2
anon01 Skrevet 9. januar 2023 #20 Skrevet 9. januar 2023 2 minutter siden, Sultan said: Man får ikke straff for å ringe etter hjelp når noen tatt overdose. Man får straff når man IKKE gjør det. Joda, man kan bli straffa for å ringe nødetater ved mistanke om overdose. Det har skjedd flere., og det er derfor mange ikke tørr. De stikker heller av, og risikoen er av vi mister flere til overdoser. Ref linker i tidligere innlegg i denne tråden. 14
Anbefalte innlegg