Gå til innhold

Tvillinger på 16 døde av mulig overdose i Spydeberg.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har egentlig opplysningen om at de var under tiltak av BV noe med saken å gjøre? 

Tragisk at unge mennesker ruser seg tenker jeg uansett hvem som er dems omsorgspersoner

• Liker 30
  • Nyttig 1
Skrevet

De to jentene slet med rus, og gjentatte overdoser (ifølge dem selv på tiktok). Her fikk de nok ikke hjelpen de så sårt trengte. Hvil i fred 🌹

• Liker 20
  • Hjerte 10
Skrevet

Her blir vel noen fra rusmiljøet hengt ut og siktet. Det offentlige går fri fra sitt ansvar som vanlig.

• Liker 14
  • Nyttig 5
Skrevet
Jajajane skrev (3 minutter siden):

De to jentene slet med rus, og gjentatte overdoser (ifølge dem selv på tiktok). Her fikk de nok ikke hjelpen de så sårt trengte. Hvil i fred 🌹

Kan du pm meg med tiktoken?

Tragisk sak 😞

• Liker 2
Skrevet
Purple Basil skrev (Akkurat nå):

Endelig sier jeg bare. Er ikke første gang folk dør fordi deres rus"venner" gir faen i å hjelpe. 

Er vel ikke så lett å hjelpe når du er hinsides rusa selv. I bunn og grunn er det deres egen feil som ruser seg, men de som har ansvaret for barna har i tillegg begått grov omsorgssvikt.

• Liker 21
  • Nyttig 3
Skrevet
Flamme skrev (3 minutter siden):

Kan du pm meg med tiktoken?

Tragisk sak 😞

Hvis du googler navnet så kommer de opp

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
7 minutter siden, Purple Basil said:

Endelig sier jeg bare. Er ikke første gang folk dør fordi deres rus"venner" gir faen i å hjelpe. 

Ofte går det på at man er redd for straff for rusbruk. Dessverre overgår denne redselen det å faktisk potensielt redde liv.

Vært flere artikler om dette før.

Artikler om dette:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/GawB6Q/ringte-113-da-vennen-tok-overdose-fikk-bot

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/16-aring-dode-av-overdose-_-mann-domt-for-a-ikke-ringe-etter-hjelp-tidsnok-1.15948342

Endret av anon01
La ved kilder på artikler om straff for å ringe AMK
  • Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet
Blizz1 skrev (2 timer siden):

Er vel ikke så lett å hjelpe når du er hinsides rusa selv. I bunn og grunn er det deres egen feil som ruser seg, men de som har ansvaret for barna har i tillegg begått grov omsorgssvikt.

I mange tilfeller kunne personene ha skaffet hjelp jo. Så det er på sin plass at de som ikke hjelper får sin straff. 

anon01 skrev (2 timer siden):

Ofte går det på at man er redd for straff for rusbruk. Dessverre overgår denne redselen det å faktisk potensielt redde liv.

Vært flere artikler om dette før.

Ja, og da er det bra at dette faktisk får konsekvenser. 

• Liker 13
Skrevet
Purple Basil skrev (1 minutt siden):

I mange tilfeller kunne personene ha skaffet hjelp jo. Så det er på sin plass at de som ikke hjelper får sin straff. 

Problemet er jo at de får straff hvis de hjelper. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
mariie skrev (24 minutter siden):

Har egentlig opplysningen om at de var under tiltak av BV noe med saken å gjøre? 

Tragisk at unge mennesker ruser seg tenker jeg uansett hvem som er dems omsorgspersoner

Det handlet vel mest om at man pga feil opplysninger fra Bufetat trodde at de var under omsorgen til barneverntjenesten, og at det var kommunen som hadde hovedansvaret (og at ikke foreldrene hadde det ansvaret). Det er jo ingen som helst nytte i å vite at familien hadde tiltak gjennom bv når man ikke får vite hvilket tiltak. 

• Liker 1
Skrevet
Purple Basil skrev (10 minutter siden):

Han ringte vel nødetatene selv.

• Liker 8
Skrevet

Helt tragisk sak. Foreldrene har det sikkert helt jævlig. Glad jeg til enhver tid vet hvor 16 åringen min er. Det er så lett å komme borti feil venner. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

16-åringer er kjent for å tenke grundig gjennom konsekvensene av sine valg..

Dødsfallene er dypt tragiske for alle involverte - inkludert samfunnet som har mistet 2 ungdommer som er blitt fratatt muligheten til å skape seg et liv med alt det innebærer. 

Endret av Rhodiola
delryddet for å fjerne sitering av og svar til slettet innlegg - Rhodiola, adm.
  • Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Tiktokene til jentene er egentlig en stor tankevekker til alle foreldre i dag tror jeg. 
Foreldre aner ingenting... Kommentarfeltene på videoene er også spesielt, dette med å lære seg å rulle joints, og annet rus(mis)bruk. Og de barna som tror dette ikke er "farlig" å la ligge offentlig. 

Tragisk er det at vi mister unge mennesker til rus, men jeg synes også tiktokene til mange unge mennesker er nærmest like tragisk. 

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, adm.
  • Liker 20
  • Nyttig 11
Skrevet
Kvittre skrev (36 minutter siden):

Problemet er jo at de får straff hvis de hjelper. 

Man får ikke straff for å ringe etter hjelp når noen tatt overdose. 

Man får straff når man IKKE gjør det.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
Blueblizz skrev (29 minutter siden):

Det handlet vel mest om at man pga feil opplysninger fra Bufetat trodde at de var under omsorgen til barneverntjenesten, og at det var kommunen som hadde hovedansvaret (og at ikke foreldrene hadde det ansvaret). Det er jo ingen som helst nytte i å vite at familien hadde tiltak gjennom bv når man ikke får vite hvilket tiltak. 

De var under omsorg av Bv men foreldrene hadde fremelskes foreldreansvaret, slik svært mange foreldre har inne Bv tiltak.. tiltaket kan også ha vært frivillig fra foreldrene sin side og dem selv som feks har etterspurt hjelp 

• Liker 8
Skrevet (endret)

Ingen fortjener vel en slik skjebne. Flotte eller ei. 

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, adm.
  • Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
2 minutter siden, Sultan said:

Man får ikke straff for å ringe etter hjelp når noen tatt overdose. 

Man får straff når man IKKE gjør det.

Joda, man kan bli straffa for å ringe nødetater ved mistanke om overdose. Det har skjedd flere., og det er derfor mange ikke tørr. De stikker heller av, og risikoen er av vi mister flere til overdoser. Ref linker i tidligere innlegg i denne tråden.  

• Liker 14
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...