Gjest Wasabi Skrevet 15. desember 2005 #1 Skrevet 15. desember 2005 Flere venner har tatt helt av når de har blitt foreldre. Lesser babyen ned med leker og utstyr ukentlig. Noen driver også "opplæring" av barnet før det er i stand til å gå. Øver på ord og peking og leker osv. Stakkars barn tenker jeg!! Er gravid selv og håper så inderlig inderlig at jeg ikke blir bitt av denne basillen!!
Chiquita Skrevet 15. desember 2005 #2 Skrevet 15. desember 2005 Vet du - det er bare bra for barnet at en driver med denne "opplæringen". "All" språklig og ikke-språklig kommunikasjon er positivt for barnets utvikling. Så dette synes jeg ikke du skal bli redd for å gjøre. Men jeg er enig i dette med å overlesse barna med leker og utstyr. Etterhvert skjønner barna at de får alt de peker på, og de blir veldig store på kravene sine. (har "en sånn" nevø jeg) De sier jo at de beste lekene for barna finnes allerede i huset (som i kjøkkenskuffen, osv)
wok Skrevet 16. desember 2005 #3 Skrevet 16. desember 2005 Jeg er også gravid, og vil ikke ha et hus fullt av leker og en bortskjemt unge... jeg luftet denne bekymringen for min mor, og hun var klar på at hun ikke kom til å gi ungen mye leker. Hun gleder seg til å gi barnebarnet tid! Jeg er så glad for at hun har den innstillingen! Og den andre bestemoren er veldig overgitt over sine andre barnebarn som får ALT de peker på av sine foreldre. Ikke lett å finne på noe til dem til f eks jul, når foreldrene allerede gir dem alt. Noe av gleden mener jeg er å få noe man har ønsket seg lenge, ikke sant? Det har jeg lyst til å gi mitt barn, gleden ved å endelig få noe man har ønsket seg. Mine tantebarn klarer jo ikke å si hva de ønsker seg, for de har allerede det meste... trist når unger ikke kan komme på noenting de "lengter etter" synes jeg. Og vi foreldre er enige om at vi ikke kommer til å overlesse vår førstefødte med leker. Hvis VI begrenser oss, er det onkler og besteforeldre som kan gi leker, men jeg tror foreldre kan styre det litt også, men hva vi gir signaler om, tror du ikke? (leve i håpet....)
jeg og ;) Skrevet 16. desember 2005 #4 Skrevet 16. desember 2005 Det blir i mitt tilfelle feil å overlesse barna med både leker og utstyr. Jeg låner både barnevogn og seng og har kjøpt noen få leker nå i starten men erfarte fort atpoden min er for liten og sover for mye ennå for å leke med all slags leker. Jeg kommer ikke til å "ta av" men jeg må innrømme i begynnelsen som mamma for første gang at jeg var så stolt av babyen at det ville vært fint å ha ny barnevogn og vise seg frem med. På en annen side er barneutstyr så svindyrt og for barnet så varer dette så kort tid, pga at babyen vokser fra det at det ble feil å kjøpe ting i dungevis.. men... folk er forskjellige og jeg ser med skrekk å gru frem til når poden min kommer fra barnehagen og skal ha det kompisen har fortalt at han har..
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2005 #5 Skrevet 16. desember 2005 Mannen min og jeg er enige om at vårt barn (3,5 mnd) ikke skal overlesses i leker. Min mor er klar på at hun ønsker å gi barnet opplevelser fremfor leker, noe vi er glade for. Det er selvfølgelig fristende å kjøpe masse til barnet, men vi har verken plass eller lyst til å ha masse leker. Vi har kjøpt lite til barnet vårt, men det vi har kjøpt er ting vi føler er av beste kvalitet - rørosteppe i tovet ull, saueskinn fra nøstebarn etc.. av leker har vi kjøpt en rangle, en babygym og et "lekestativ" som vi kan sette over han når han ligger på gulvet etc. Han har fått masse bamser etc av andre, så vi føler han har alt han trenger og mer til! Når det gjelder "opplæring" av barnet, så leker vi "stimulerende" leker, både verbalt og nonverbalt. Han er veldig til å kopiere ansiktsmimikk, og synes det er kjempegøy å lage lyder, så det gjør vi en del. Han er også veldig flink til å holde ranglen sin, og lage lyder med den, og å gripe etter ting - dette synes han også er veldig morsomt. Det er bare å ha korte økter og passe på at barnet ikke blir slitent (ser bort), så er det ingenting i veien med å drive "opplæring" av barnet. De trenger så absolutt stimulering, men i sitt eget tempo...
Gjest Melk Skrevet 16. desember 2005 #6 Skrevet 16. desember 2005 (endret) Når det gjelder "trening", så har vel forskere sagt at mange foreldre drar med babyene sine (og små barn) på så mye organisert aktivitet, at de rett og slett blir stresset. Noe skjer hele tiden, og normal tid til utvikling og ro forsvinner. http://www.aftenposten.no/oslopuls/leisure...icle1007213.ece Stein Erik Ulvund, professor ved Universitetet i Oslo og en av Norges fremste eksperter på spedbarnspedagogikk, er ikke udelt positiv til de mange babyaktivitetene. Han tror altfor mange er redde for at barnet går glipp av noe og derfor er med på langt mer enn de orker og har kapasitet til. - Å være en god omsorgsperson handler om å ha tid til å være sammen med barna, og de fleste barn får utfordringer nok gjennom egen familie, venner av foreldrene og andre barn, sier Ulvund. Bodil Erdal, leder i landsgruppen av helsesøstre i Norsk Sykepleierforbund, har sett flere stressede foreldre som ikke vet hva de skal velge til beste for barnet. - Mange tror at jo flere aktiviteter de er med på, jo bedre. Men det er forskjell på hvor mye inntrykk et barn tåler. Er barnet urolig og gråter mye, trenger det kanskje å skjermes mer, sier Erdal. Barn klarer fint å utvikle seg selv i naturlig tempo, med tilrettelegging fra foreldrene! Har forøvrig en i familien som i år har kjøpt noe slikt som 18 gaver til sitt nye barnebarn til jul... Slik vil ikke jeg ha det, da kan man ihvertfall heller bli påspandert en større ting man trenger (vogn, bilsete, seng el) Endret 16. desember 2005 av Melk
Gjest *Snart medlem* Skrevet 16. desember 2005 #7 Skrevet 16. desember 2005 De færreste vil vel også ha et bortskjemt barn, og vil vel derfor også unngå å kjøpe en ny leke til det hver gang de handler. Å kjøpe leker får være begrenset til jul og bursdag. Når det gjelder "trening", så har vel forskere sagt at mange foreldre drar med babyene sine (og små barn) på så mye organisert aktivitet, at de rett og slett blir stresset. Noe skjer hele tiden, og normal tid til utvikling og ro forsvinner. Barn klarer fint å utvikle seg selv i naturlig tempo, med tilrettelegging fra foreldrene! Har forøvrig en i familien som i år har kjøpt noe slikt som 18 gaver til sitt nye barnebarn til jul... Slik vil ikke jeg ha det, da kan man ihvertfall heller bli påspandert en større ting man trenger (vogn, bilsete, seng el) ← Enig der, selv om det er litt på siden. Stimulering av barnas språklige evner fra et tidlig stadium er nok bare positivt, ikke minst for å etablere enda sterkere bånd mellom barn/foreldre, men overstimulering og det å forsøke å lære et par måneder gammelt barn å snakke er jo mildt sagt å overdrive. Dette med stressede barn leste jeg en artikkel i aftenposten om for et par dager siden. Disse barna forbinder å sitte seg ned med at dagen er over, og det fremstår som et statussymbol å være konstatt stresset. Da synes jeg virkelig det går alt for langt når det gjelder stimulering av barn hvis de til enhver tid skal være superopptatt med et eller annet.
Klips Skrevet 16. desember 2005 #8 Skrevet 16. desember 2005 En ting er jo at språktrening osv. er viktig for barna, en annen ting er at noe skal man jo finne på hele dagen. Med en baby i huset har man jo lyst til å pludre og ta på og leke, og selv om det meste faller seg naturlig, synes jeg selv det er fint med noen tips til hva slags type leker som passer for sånne små, hva de kan ha utbytte av å lære noe av.
Gjest christineemily Skrevet 16. desember 2005 #9 Skrevet 16. desember 2005 Der har jeg erfart litt av hvert. Det ene settet med besteforeldre har meldt barnebarna sine inn i bokklubber, de gir én, - ordentlig julegave, og det samme med bursda'gaver, har alle barnebarna puljevis en uke om sommeren sortert etter alder på hytta ved sjøen (hun er lærer, da lar det seg gjøre), og tar alle med seg på skiferie en uke i vinterferien. Tar de alltid med på juleteater, baker julekaker oppunder jul, osv... Kort sagt mest opplevelser og stimulering. Med det andre settet besteforeldre er det kvantitet som gjelder. Vi har en butikk her i by'n som heter MAX hvor alt koster mellom 10 & 50 kr, og policyen har blitt at de ikke kan se barnebarna uten at de må gi dem et eller annet træl som går i stykker med en gang!!! Det som er mest leit med dette syns jeg, er jo at gleden ved å se besteforeldrene for deres egen skyld nå etter hvert er borte, nå venter ungene bare på hva de skal få!!! Vi har tatt opp dette flere ganger, UTEN at det synker inn, noe som også irriterer meg kraftig, - jeg vil ha respekt for at dette er våre barn og at våre retningslinjer gjelder!!! Men for all del, - disse besteforeldrene gjør også mye flott, - det drukner bare i dette gavedrysset, ungene er jo bare opptatt av dette... Vi har også tatt opp at kvalitet i lengden lønner seg. Jeg fikk noen stekepanner ( 5 stk!!! ) en gang, som hun bare måtte kjøpe fordi de kosta TI KRONER STK... Tanken var jo veldig, veldig god , men gullets lekekjøkken ble noen panner rikere... Så når hun skal kjøpe gaver til ungene og først skal bruke endel penger, skulle jeg ønske at hun ikke var så opptatt av at det var så maaange gaver!!! Men heller en gave av god kvalitet! Men jeg er veldig, veldig glad i begge sett med besteforeldre ass'å, - blir bare så oppgitt .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå