AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #1 Skrevet 9. januar 2023 Er det noen som har erfaringer? Ammet du når barnet startet i barnehage og var det mye eller lite syk det første året i barnehagen? Anonymkode: 9cb41...c4f
snurk Skrevet 9. januar 2023 #2 Skrevet 9. januar 2023 Har ammet begge barna og sjeldent vært syk. Jeg selv har også alltid hatt et ganske godt immunforsvar så det kan jo også være genetisk (?) 🙂 tingen er jo at ingen vet hva forskjellen ville vært om man heller hadde gitt mme 🤷♀️ det man vet er at morsmelk inneholder komponenter som er med på å modne og styrke immunforsvaret.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #3 Skrevet 9. januar 2023 Har lite sammenheng. Sykdom første året i barnehagen er veldig vanlig. Begge mine ble ammet, fortsatt mye sykdom. Men det er fint å kunne tilby bryst til en som ikke orker noe særlig annet av drikke og mat pga sykdom. Andre året i barnehagen og videre var det betraktelig mindre sykdom. Anonymkode: 1c19a...349 1
Arkana Skrevet 9. januar 2023 #4 Skrevet 9. januar 2023 Her vil du sikkert få like ulike svar som det er brukere. Ingen av mine tre ble ammet utover et par måneder og alle tre har vært svært lite syke. Med unntak av da de hadde vannkopper var ingen av dem borte fra barnehagen mer enn kanskje 10 dager til sammen på alle barnehageår. Det er mange faktorer som inngår i sykdom hos barnehagebarn så du kan ikke uten videre trekke noen konklusjoner bare ut fra noen få menneskers svar på amming og sykdomsfrekvens.
Gjest Anonyme-meg Skrevet 9. januar 2023 #5 Skrevet 9. januar 2023 Jeg sluttet å amme veldig tidlig 4 mnd eller noe. 9 år siden nå. Barnet begynte så smått i barnehagen ved 8-9 mnd. Han er skjelden syk. I barnehagen slapp han unna flere runder med omgangssyke, forkjølelse. Ble heller ikke smittet da det gikk hånd, fot og munnsykdom. Og dessverre ble han heller ikke smittet av vannkopper, skulle ønske vi kunne være ferdig med det.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #6 Skrevet 9. januar 2023 Ped.leder som har lang erfaring med barn som er blitt ammet ved tilvenning, kan melde om at det ikke ser ut til å ha noen påvirkning verken eller. Anonymkode: 78c6c...e12
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #7 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har lite sammenheng. Sykdom første året i barnehagen er veldig vanlig. Begge mine ble ammet, fortsatt mye sykdom. Men det er fint å kunne tilby bryst til en som ikke orker noe særlig annet av drikke og mat pga sykdom. Andre året i barnehagen og videre var det betraktelig mindre sykdom. Anonymkode: 1c19a...349 Har du data til å begrunne den første setningen? TS, du må søke etter ordentlig forskning på dette - hvis det finnes. Individuelle erfaringer er jo nettopp individuelle, og sier lite om sannsynlighet for verken det ene eller andre. Mine har aldri hatt omgangssyke, jeg kan jo velge å si at det er pga amming og at de har god tarmflora. Sannsynligvis en god dose flaks, da det har gått ørten runder i barnehagene. Anonymkode: 172b2...06c
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #8 Skrevet 9. januar 2023 Vår ble ammet, men var mye syk da det gikk mye i barnehagen. Er jo umulig å vite om det ville vært mer sykdom uten ammingen eller om sykdommene ville vært verre. Forskning har vist mest sammenheng med mage tarm infeksjoner og ikke så mye med luftveissykdommer Anonymkode: 7cf54...e83 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #9 Skrevet 9. januar 2023 Ammet min eldste til 15 måneder. Startet i barnehagen ved 18 måneder, ekstremt sjelden syk. Min andre ble ammet de to første månedene, men pga kort tungebånd så fikk vi ikke til lengre. Begynte i barnehagen ved 11 måneder og hun har vært veldig mye syk.. Anonymkode: 384bd...719
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #10 Skrevet 9. januar 2023 Annet aldri noen av mine, de fikk mme fra starten av. Eldste er nå 5 år og begge har vært lite syke hittil. Anonymkode: 5fa97...59b 1
Lorieen Skrevet 9. januar 2023 #11 Skrevet 9. januar 2023 De av mine fem som har vært ammet ved barnehagestart har ikke blitt mindre hyppig syke.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #12 Skrevet 9. januar 2023 Sluttet å amme eldste ved barnehagestart (ufrivillig, mistet melka da jeg ble gravid), og han var mye syk de første par årene (anslår at han var i barnehagen 60% av tiden omtrent). Lillesøster ammes enda og har vært mye mindre syk (kun en gang på 7 mnd, og da bare med såvidt litt feber). Umulig å vite om eldste hadde vær mer frisk med amming da, unger er jo forskjellige. Her kommenterte en ansatt på lillesøsters avdeling at på et tidpunkt i høst var det kun barna som enda ble ammet som var i barnehagen, resten av gjengen var syke (men igjen, kan jo ha vært helt tilfeldig). Men det er en del av motivasjonen min til å fortsette ammingen Anonymkode: c7641...84e
Anonym6789 Skrevet 9. januar 2023 #13 Skrevet 9. januar 2023 Jeg ammet kun 3 mnd før melken forsvant. Vår 4 åring er seriøst ALDRI syk, vært vekke 3-4 dager det siste året og da kun pga forkjølelse. Så det varierer nok veldig
Arkana Skrevet 9. januar 2023 #14 Skrevet 9. januar 2023 (endret) Jeg synes det er veldig merkelig hvis det finnes barnehageansatte som vet nøyaktig hvilke barn som ammes og ikke, det er tross alt ikke noe som gjøres i barnehagetiden og det er ikke noe man spør foreldre om. Endret 9. januar 2023 av Arkana 2
Harepucifer Skrevet 9. januar 2023 #15 Skrevet 9. januar 2023 (endret) 6 minutter siden, Arkana said: Jeg synes det er veldig merkelig hvis det finnes barnehageansatte som vet nøyaktig hvilke barn som ammes og ikke, det er tross alt ikke noe som gjøres i barnehagetiden og det er ikke noe man spør foreldre om. Vi har blitt spurt om det i begge barnehagene barna har gått i. Har også sett at flere har ammet de minste ved henting. Endret 9. januar 2023 av Harepucifer
Arkana Skrevet 9. januar 2023 #16 Skrevet 9. januar 2023 Harepucifer skrev (Akkurat nå): Vi har blitt spurt om det i begge barnehagene barna har gått i. Har også sett at flere har ammet de minste ved henting. Det synes jeg er veldig merkelig, jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være relevant for en barnehageansatt på noen som helst måte. Jeg har heller aldri sett noen amme barnehagebarn ved levering eller henting og heller ikke under tilvenning hvor foreldrene er i barnehagen hele dagen. 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #17 Skrevet 9. januar 2023 Den som ble ammet, nesten alltid syk. Den som fikk MME, nesten aldri syk. Til og med når den andre er syk, smittes ikke den som fikk MME. De har bare ulikt immunforsvar. Anonymkode: 31436...8d7 1
Heln Skrevet 9. januar 2023 #18 Skrevet 9. januar 2023 En relativt stor myte at amming=bedre immunforsvar. Noe ja, men ikke så markant at de ikke får alle de samme sykdommene som mme barn pådrar seg i barnehagen. Jeg har en som fikk flaske som har vært mye syk, og smittet lillesøster med alt selvom hun ammes. De har nok bare arvet mitt ræva immunforsvar🤷♀️
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #19 Skrevet 9. januar 2023 Om du googler litt om amming og immunsystem, vil du finne ut at å amme barnet de tre første månedene, gir en boost i immunsystemet i forhold til de som ikke får noe morsmelk, i seks måneder. Men etter det, er det ikke påvist noe sterkere immunforsvar hos de som får morsmelk kontra de som ikke gjør det. Så nei, de fleste unger i Norge er over et halvt år før de begynner i bhg, og er da så gamle at amming ikke har noe å si for immunforsvaret. Anonymkode: 601f7...75f
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #20 Skrevet 9. januar 2023 Barnets helse, når på året det er født og amming har noe å si for hvor friskt barnet holder seg i barnehagen. Jeg helammet yngste til hun var 6 mnd og sluttet å amme rett før barnehagestart. Eldste ble ammet, men fikk delvis erstatning og ble tidligere introdusert for mat. Eldste kunne jeg ta med i åpen barnehage fra han var noen mnd, yngste ble født i perioden med stor frykt for svineinfluensa og ble ikke utsatt for masse barn før barnehagestart (utenom eldre nabobarn som broren lekte med) Det var ikke ammingen til yngste som gjorde at hun alltid har hatt bedre helse, men det faktum at hun er født med bedre utviklede lunger… Eldste fikk påvist det når han var liten og har alltid alltid kraftig hoste og lettere feber. Virus bare satt seg lettere i hals og lunger og tok lenger tid å bli kvitt det. Personligheten gjorde litt også, yngste er typen forsiktig og var rett og slett ikke like oppi andre barn like mye og dro aldri snørr rundt i hele ansiktet, men snøt seg i papir tidlig om det var forkjølelse. Har alltid vært mye flinkere til å vaske hendene. Begge ungene som nå er tenåringer fikk influensa i høst og covid i våres. Eldste fikk begge ganger høy feber som varte i mange dager og kraftig hoste. Yngste fikk høy feber som varte i 1 døgn, fikk bare lettere hoste etterpå. Sånn var det også i bhg, yngste ble lettere frisk, men jeg kan ikke skylde på amming 13 år senere for hennes jernhelse. Anonymkode: 314d1...94a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå