AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #1 Skrevet 9. januar 2023 Hei! Sliter veldig med søvn for tiden. Sover under 8 timer, men over 5. Dette er jo altfor lite. Er 23 år. Sliter med innsoving og mye tankevirksomhet, som jeg prøver skyve vekk. Sliter en del med angst og, men mangel på søvn forverrer alt. Trenger så sårt råd for å få bedre søvn. Har melatonin 2 mg jeg tar hver kveld på, bruker ikke skjerm på kvelder og trener en del innendørs. Setter så stor pris på råd. Blir så stressa på dagen og tåler ingenting. Anonymkode: e3d8c...801
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #2 Skrevet 9. januar 2023 Kom deg ut og tren. Få deg naturlig dagslys og frisk luft. Og ikke fall for fristelsen til å sove på dagtid. Anonymkode: f2c5e...cb0
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #3 Skrevet 9. januar 2023 Stå opp til samme tid hver dag. Ikke legg deg før du er trøtt. Ha passe temp. på soverommet. Sett av 15-30 min tidligere på kvelden der du aktivt tenker igjennom alt du bekymrer deg for. Om du får 6-7 timer søvn hver natt så kan det faktisk være nok. Men at du nå er så opphengt i at du sover "lite" gjør at du tåler mindre. Tenk at "jaja. Det ble i det minste 6 timer søvn", i stedet for "huff, fikk bare 6 timer". Anonymkode: 23ee9...50a
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #4 Skrevet 9. januar 2023 For det første, ikke stress med søvnen. Det er helt vanlig og ikke bekymringsfullt å sove seks timer, selv om du gjerne skulle hatt mer. Prøv å gi deg selv tid til å kjenne på følelser og tanker tidligere på dagen, feks ved å gå en tur, meditere, sitte i ro med en kopp te uten lyd eller skjerm, se på utsikt el. Du kan prøve å legge deg litt senere, planlegge for seks timers søvn. Du må stå opp når du våkner, ikke bruk tid i senga på å kikke på klokka og vri deg! Anonymkode: c03eb...ab8
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #5 Skrevet 9. januar 2023 Først og fremst, får du hjelp eller behandling for angsten? Det kan hjelpe å ha noen å snakke med. Jeg fikk hjelp gjennom lavterskel tilbud i kommunen, og etter en stund med kognitiv terapi så har jeg fått bedre kontroll på tanker og følelser. Ellers så bruker jeg å høre på lydbok når jeg skal sove hvis det er mye tanker eller bekymringer. Som regel så husker jeg nesten ingenting av boka dagen etterpå, men jeg liker å ha litt støy i bakgrunnen for da sovner jeg veldig fort. Anonymkode: eda24...9c5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå