AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #1 Skrevet 9. januar 2023 Min mor er i 70 årene. Hun har forandret seg mye de siste 5 årene. Hun var lett å prate med om alt, et lyttende menneske, rolig, og vi hadde fine samtaler. Dette har forandret seg. Dersom jeg skal ut å reise så kontrollerer hun hvor jeg er hele veien via telefon. Jeg kan ikke si at jeg er på butikken lenger, for da vil hun ringe å kontrollere at jeg er hjemme igjen. Er mannen ute å reiser med jobben så ringer hun å sjekker om jeg er hjemme fra jobb hver kveld. Hun virker til å ha blitt veldig nervøs. I går tok det veldig av. Hun har et stort bursdagsselskap som jeg skal komme i. Mannen kunne ikke pga jobb. Jeg ville ta bussen tur / retur , men da begynte hun å gråte hysterisk. Hun hadde folk til å kjøre meg , sa hun. Men vedkommende kjører så dårlig at jeg vil heller ta bussen. Sa til henne at jeg skulle noen ærender og at jeg ønsket å ta bussen. Hun gråt og gråt og sa at dette ble for dumt og besøket ville reagere på dette. Jeg sa at hun måtte ikke være lei seg for dette, men hun bare sa at vi diskuterer ikke dette nå. Drt gjør vi når du kommer hit. Hadet. Hun skrev velkommen og hils mannen min i sms etterpå. Men jeg ble målløs og vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til henne. Er dette normal adferd? Anonymkode: c465e...eed
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #2 Skrevet 9. januar 2023 Det er dessverre slik at enkelte endrer seg når de blir eldre. De mister litt kontrollen, forstår ting litt mindre og kan dermed utvikle mer kontrollerende og nervøs atferd. Ikke fortell henne så mye lenger om hva du gjør og hvor du reiser. Ha telefonen på lydløs og ikke ta den hver gang hun ringer. Anonymkode: 2e7dd...dca
Forundret.. Skrevet 9. januar 2023 #3 Skrevet 9. januar 2023 Var hun kanskje redd for at du skulle utsettes for koronasmitte på bussen?
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #4 Skrevet 9. januar 2023 Hm.. Det høres ikke helt bra ut. Angst eller begynnende demens? Uansett noe å informere fastlegen hennes om? Anonymkode: 1b581...f14 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #5 Skrevet 9. januar 2023 2 minutter siden, Forundret.. said: Var hun kanskje redd for at du skulle utsettes for koronasmitte på bussen? Nei. Hun skal ha et stort besøk med mange barn og ungdommer i familien involvert. Hun har fått veldig sære meninger. 6 minutter siden, AnonymBruker said: Det er dessverre slik at enkelte endrer seg når de blir eldre. De mister litt kontrollen, forstår ting litt mindre og kan dermed utvikle mer kontrollerende og nervøs atferd. Ikke fortell henne så mye lenger om hva du gjør og hvor du reiser. Ha telefonen på lydløs og ikke ta den hver gang hun ringer. Anonymkode: 2e7dd...dca Jeg tenker at dette har med alder å gjøre. Jeg distanserer meg en del fra henne for iblant kan jeg føle meg fullstendig overkjørt. Hun var ikke slik før. Men det har blitt slik. Hun virker veldig deprimert. Tror hun er skuffet på meg fordi jeg ville ta bussen. Han som kunne kjøre meg er en svært dårlig sjåfør. Han ser dårlig når det er mørkt, og vet knappt hvor han kjører så jeg tør ikke å sitte på med han. Anonymkode: c465e...eed
Gjest takinova Skrevet 9. januar 2023 #6 Skrevet 9. januar 2023 Begynnende kognitiv svikt, tenker jeg. Helt normalt.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #7 Skrevet 9. januar 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Hm.. Det høres ikke helt bra ut. Angst eller begynnende demens? Uansett noe å informere fastlegen hennes om? Anonymkode: 1b581...f14 Jeg vet ikke hvem hun har til fastlege. Men jeg tror at hun behøver litt hjelp. Hun virker veldig deprimert. Og det er tungt å ha kontakt med henne. Min far har ikke alltid vært så enkel for henne å leve med. Vet ikke om det preger henne. Men jeg er bekymret. Anonymkode: c465e...eed
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #8 Skrevet 9. januar 2023 2 minutter siden, takinova said: Begynnende kognitiv svikt, tenker jeg. Helt normalt. Hun husker dårligere, er mer kontrollerende ovenfor meg, er alltid nervøs og deprimert, og ja desverre det virker som om dette kan være noe med alderdom å gjøre. Anonymkode: c465e...eed
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #9 Skrevet 9. januar 2023 Det er normalt at folk endrer adferd gjennom livet. Og med foreldre så svelger man kameler og jatter med, og så er man glad så lenge man får ha de. Det er trist når det dør, det må du huske på. Anonymkode: 706fe...405 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #10 Skrevet 9. januar 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det er normalt at folk endrer adferd gjennom livet. Og med foreldre så svelger man kameler og jatter med, og så er man glad så lenge man får ha de. Det er trist når det dør, det må du huske på. Anonymkode: 706fe...405 Enig i det. Men jeg tør ikke å sitte på med personen som kunne kjøre meg. Jeg burde nok ha bare gjort det. Men det er vanskelig for meg. Jeg må jo ha noen grenser og, selv om jeg er glad i min mor og far. Anonymkode: c465e...eed
Gjest takinova Skrevet 9. januar 2023 #11 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hun husker dårligere, er mer kontrollerende ovenfor meg, er alltid nervøs og deprimert, og ja desverre det virker som om dette kan være noe med alderdom å gjøre. Anonymkode: c465e...eed Ja, akkurat som mine foreldre. Jeg syns det vanskeligste var at de var så nedfor så ofte. De som alltid hadde vært fremtidsrettede optimister. Men man må bare leve med det.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #12 Skrevet 9. januar 2023 3 minutter siden, takinova said: Ja, akkurat som mine foreldre. Jeg syns det vanskeligste var at de var så nedfor så ofte. De som alltid hadde vært fremtidsrettede optimister. Men man må bare leve med det. Jeg har ofte tenkt på om min mor er deprimert fordi hun kjenner at hun blir eldre? . Det er veldig trist. Men gjør du søt din mor og far sier for å tilfredsstille dem? Jeg kjente at jeg må ha grenser og. Jeg er glad i dem, men jeg må sette personlige grenser iblant. Anonymkode: c465e...eed
Gjest takinova Skrevet 9. januar 2023 #14 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har ofte tenkt på om min mor er deprimert fordi hun kjenner at hun blir eldre? . Det er veldig trist. Men gjør du søt din mor og far sier for å tilfredsstille dem? Jeg kjente at jeg må ha grenser og. Jeg er glad i dem, men jeg må sette personlige grenser iblant. Anonymkode: c465e...eed Nei, tvert i mot. Man må tenke litt som med barn. Man må sette ned foten og gi beskjed om hvordan det skal være. Og det er ofte en lettelse for dem også - at noen andre tar ansvaret. Så kan de jo surmule litt, men innordner seg oftest.
Camilla_s Skrevet 9. januar 2023 #15 Skrevet 9. januar 2023 (endret) Kan minne om begynnende demens😊 Endret 9. januar 2023 av Camilla_s Skrivefeil 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #16 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er normalt at folk endrer adferd gjennom livet. Og med foreldre så svelger man kameler og jatter med, og så er man glad så lenge man får ha de. Det er trist når det dør, det må du huske på. Anonymkode: 706fe...405 Spørs hvilke foreldre man har det.. Jeg har en narississtisk mor selv og har svelget så mange kameler og jattet så mye med som det går.. Nå orker jeg ikke mer for min egen psykiske helse. Det som er trist er at hun en dag dør uten å ha skjønt det er hun selv som har feil i at forholdet vårt har blitt som det er...og den eneste som kunne ha endret noe. Anonymkode: 6cd9e...226 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #17 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Spørs hvilke foreldre man har det.. Jeg har en narississtisk mor selv og har svelget så mange kameler og jattet så mye med som det går.. Nå orker jeg ikke mer for min egen psykiske helse. Det som er trist er at hun en dag dør uten å ha skjønt det er hun selv som har feil i at forholdet vårt har blitt som det er...og den eneste som kunne ha endret noe. Anonymkode: 6cd9e...226 Du er helt sikker på at hun er den eneste som kunne ha endret noe? Du selv har vært feilfri i relasjonen? Hvilken psykiater satte narsissist-diagnosen hennes? Anonymkode: dde91...a27
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå