Gå til innhold

Norske menn som svindles i polske nattklubber og stripperbarer

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/gEvLGk/norske-menn-om-nattklubb-svindel-hun-ber-meg-taste-inn-koden

Hva får norske menn til å dra til Øst-Europa på strippebar og nattklubb uten å gjøre bakgrunnsjekk at Øst-Europa er korrupt og farlig for norske lommebøker?

Og han som ga mobilen sin til en fremmed som skulle vise ham noe mens han selv gikk på do? Hvor naiv går det an å være?

Er det ingen som lærer disse unge menn at de må aldri ha med seg bankkort på et sånt sted? At de må alltid betale i kontanter og ikke røre bankterminal?

Nå har jeg hørt flere lignende historier fra min omgangskrets - noens bror, mann, kjæreste, samboer, svoger har blitt svindlet slik, men skammen overtok og det ble ikke anmeldt. Alle menn mellom 20 og 40. 

En i min familie skulle på ferietur fra jobben til Polen og det var planlagt 2 netter på slike nattklubber. Jeg advarte ham sterkt mot å ha bankkort med seg og ba ham kjøpe rumpetaske og la bankkortene på hotellrommet. Han hørte på meg heldigvis, men 1 i følget ble svindlet for ca 15.000 den første natta. Han oppdaget det ikke før alle kom seg hjem til Norge og sjekket nettbanken. Han som ble svindlet fortalte at dama ved baren bare tok kortet hans og bankterminalen, forsvant i noen minutter og så fikk han kortet tilbake som om ingenting hadde skjedd. Da hadde kontoen blitt tappet for 15.000 kroner på en eller annen vis. Offeret selv hadde sagt at han skulle betale en regning på 2.000 kroner med kortet. Saken er ikke anmeldt fordi han skammer seg den dag i dag, noen år senere etter denne turen.

Jeg håper flest mulig har lært nå at faren å bli svindlet er STOR. Så la bankkortene være hjemme eller på hotellrommet og bruk kun kontanter. Ideelt sett velg et annet land å feriere til.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Drizzt skrev (3 timer siden):

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/gEvLGk/norske-menn-om-nattklubb-svindel-hun-ber-meg-taste-inn-koden

Hva får norske menn til å dra til Øst-Europa på strippebar og nattklubb uten å gjøre bakgrunnsjekk at Øst-Europa er korrupt og farlig for norske lommebøker?

Og han som ga mobilen sin til en fremmed som skulle vise ham noe mens han selv gikk på do? Hvor naiv går det an å være?

Er det ingen som lærer disse unge menn at de må aldri ha med seg bankkort på et sånt sted? At de må alltid betale i kontanter og ikke røre bankterminal?

Nå har jeg hørt flere lignende historier fra min omgangskrets - noens bror, mann, kjæreste, samboer, svoger har blitt svindlet slik, men skammen overtok og det ble ikke anmeldt. Alle menn mellom 20 og 40. 

En i min familie skulle på ferietur fra jobben til Polen og det var planlagt 2 netter på slike nattklubber. Jeg advarte ham sterkt mot å ha bankkort med seg og ba ham kjøpe rumpetaske og la bankkortene på hotellrommet. Han hørte på meg heldigvis, men 1 i følget ble svindlet for ca 15.000 den første natta. Han oppdaget det ikke før alle kom seg hjem til Norge og sjekket nettbanken. Han som ble svindlet fortalte at dama ved baren bare tok kortet hans og bankterminalen, forsvant i noen minutter og så fikk han kortet tilbake som om ingenting hadde skjedd. Da hadde kontoen blitt tappet for 15.000 kroner på en eller annen vis. Offeret selv hadde sagt at han skulle betale en regning på 2.000 kroner med kortet. Saken er ikke anmeldt fordi han skammer seg den dag i dag, noen år senere etter denne turen.

Jeg håper flest mulig har lært nå at faren å bli svindlet er STOR. Så la bankkortene være hjemme eller på hotellrommet og bruk kun kontanter. Ideelt sett velg et annet land å feriere til.

Når det lille hodet tar over, forsvinner restene av fornuften. Disse menn er kåte idioter. På samme måte som kvinner, som blir svindlet av lykkejegere på nett. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Drizzt skrev (3 timer siden):

eg håper flest mulig har lært nå at faren å bli svindlet er STOR. Så la bankkortene være hjemme eller på hotellrommet og bruk kun kontanter. Ideelt sett velg et annet land å feriere til.

Barnelærdom, utrolig mange naive (mann)folk.

• Liker 1
Skrevet
bullehurk skrev (2 timer siden):

Barnelærdom, utrolig mange naive (mann)folk.

Sant. Det er typisk norsk å være naiv, og  veldig mangle blir mer unøyaktige, uforsiktige og ukritiske hvis de får i seg alkohol. Så i tillegg til å ikke ta med bankkort, så anbefaler jeg å unngå alkohol.

Skrevet

Jeg er en mann på snaue 50, og var på en kollegatur til Gdansk for en tid tilbake. Dessverre forlot jeg de andre, og ble gående og rusle rundt i sentrum. En jente kom bort til meg og sa at de hadde et meget godt tilbud på drikke, husker ikke detaljene, og jeg ble med henne til det som viste seg å være en strippeklubb. Husker svært lite av kvelden, var blitt godt full, men husker at ei dame i 50 års alderen satt ved siden av meg med mitt visa kort og prøvde å få ut penger. Jeg snappet kortet tilbake. Husker også at jeg var med en jente i et «privat» rom, alt er overvåket så klart. Jeg ville gå, hun ville først ikke la meg dra, men så pekte hun på utgangsdøra. Jeg slapp billig, hadde brukt ca 1300, hadde et kort på meg med 100 000 tilgjengelig.

Det er ikke det at norske menn er dumme og naive. Alle vet man skal være forsiktig på slike steder. Men jeg visste ingenting om at svindelen var så gjennomført. At folk blir rutinemessig dopet ned, kortene tømt, og klubbene sikrer seg ved at de har overvåkingsbilder der kunden frivillig taster koden. Ikke spør meg om videoen er manipulert, eller det er psykoaktiva som gjør folk medgjørlige. Jeg vil også tro politiet er kjøpt og betalt. Igjen, det virker utrolig at en slik svindel har pågått i årevis, og fortsatt pågår. Ikke rart norske menn ikke kan forestille seg dette.

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...