AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #1 Skrevet 9. januar 2023 Hei. Har en unge på snart 3 år som vi ikke har fått helt kontroll på når det gjelder søvn. Legger vi ungen tidlig, f.eks 7-8 tiden, så våkner barnet for det meste opp rundt 12-1 tiden og kan holde på frem til 2-3 på natten.(sprelle rundt i sengen, eller gå rett ut på stuen og legge seg der og vimser rundt under teppet) og er trøtt og grinete om morran. Legger vi ungen rundt 10-11tiden, så sover hen gjennom hele natten og våkner opp av seg selv rundt 630-7, blid, fornøyd og opplagt hele dagen. Så hva ville dere ha gjort? Anonymkode: 90287...0ed
Gjest takinova Skrevet 9. januar 2023 #2 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hei. Har en unge på snart 3 år som vi ikke har fått helt kontroll på når det gjelder søvn. Legger vi ungen tidlig, f.eks 7-8 tiden, så våkner barnet for det meste opp rundt 12-1 tiden og kan holde på frem til 2-3 på natten.(sprelle rundt i sengen, eller gå rett ut på stuen og legge seg der og vimser rundt under teppet) og er trøtt og grinete om morran. Legger vi ungen rundt 10-11tiden, så sover hen gjennom hele natten og våkner opp av seg selv rundt 630-7, blid, fornøyd og opplagt hele dagen. Så hva ville dere ha gjort? Anonymkode: 90287...0ed Det sier seg vel selv det?
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #3 Skrevet 9. januar 2023 Sover hen på dagtid? Anonymkode: b940a...41c 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #4 Skrevet 9. januar 2023 takinova skrev (2 minutter siden): Det sier seg vel selv det? Nei. Det gjør det virkelig ikke. Det er flere alternativer enn "legg ungen seint" eller "Legg ungen tidlig". Som "tren på å ikke gå ut av sengen om han våkner om natten", osv. Jeg ville gjort det. Jeg ville ikke vennet ungen til å være så seint oppe om kvelden. Selv om ungen ser ut til å få nok søvn, hadde jeg ikke orket å ikke få voksentid om kvelden. Anonymkode: cd697...0cc
*Marihøna* Skrevet 9. januar 2023 #5 Skrevet 9. januar 2023 (endret) Ville tatt tak i problemet for lenge siden... Barn trenger hjelp til å regulere søvn og lage en sunn søvnrutine. Ville først gått til fastlegen/helsestasjonen for en samtale om søvn, deretter ville jeg satt meg ned med samboer/barnefar for å bli enig om en kveldsrutine -begge- må følge til punkt å prikke. Ville jobba meg utifra å legge mellom 22-23. Lag en fast rutine med dempa lys, kveldsbad, kveldsmat og ei bok før legging, bort med tv/telefon/ipad. Begynn leggingen 5-10min før med jevne mellomrom, altså at dere kutter ned på kvelden regelmessig og jobber dere ned til en normal leggetid. Går barnet i barnehage? Kutt evt dagdupper. Min 4åring hadde aldri holdt ut fra 06.30/7-23.00 for hun har ikke bygget opp samme toleranse. Når har dere som foreldre egentid/partid? Å fikse søvn tar tid, men stå i det! Les dere også opp på søvnsyklus og sunn søvnhygiene. Endret 9. januar 2023 av *Marihøna*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå