AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #1 Skrevet 9. januar 2023 Som overskriften sier. Er vi i Norge mer påvirket av “purity culture” enn vi tror? legger med en link med forklaring av dette faenskapet. https://lindakayklein.com/what-is-purity-culture/ Anonymkode: 6c165...a9a
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #2 Skrevet 9. januar 2023 JA, uten tvil. Kulturen vår er gjennomsyret av det. For oss som har vokst opp i religiøse miljøer er i tillegg det hakket verre. Anonymkode: aaec2...27f 4 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #3 Skrevet 9. januar 2023 Mer og mer her i Norge enn på åttitallet og det er nok grunnet innvandring. Anonymkode: 7b42a...80e 1 1
Isambard Skrevet 9. januar 2023 #4 Skrevet 9. januar 2023 Nei, ikke sånn som jeg leser lknken. Det er ikke noe ideal i Norge å vente med sex til ekteskapet. Det er få i Norge som mener at en kvinne må være jomfru for å være "ren". Jeg tror få eller ingen land i verden har mindre purity culture enn Norge. Jeg reagerer på påstanden om at det er en europeisk, protestantisk oppfinnelse at menn skal være sterke om macho mens kvinner skal være beskjedne og underdanige. Verken Japan, Russland, Tyrkia, Saudi Arabia, Tanzania, India eller Spania er protestantiske land. Alle har mer gammeldagse kjønnsroller og er mer homo- og transfientlige enn Norge. 8 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #5 Skrevet 9. januar 2023 Isambard skrev (4 minutter siden): Det er få i Norge som mener at en kvinne må være jomfru for å være "ren". Stort sett alle innvandrere og deres etterkommere fra Pakistan, Midtøsten og deler av Afrika har dette som ideal. Anonymkode: 7b42a...80e 4
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #6 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Stort sett alle innvandrere og deres etterkommere fra Pakistan, Midtøsten og deler av Afrika har dette som ideal. Anonymkode: 7b42a...80e Du kjenner jammen meg mange folk altså. Anonymkode: e1bd8...43f 5
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #7 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du kjenner jammen meg mange folk altså. Anonymkode: e1bd8...43f Det er da ingen hemmelighet at den sosiale kontrollen er skyhøy i disse miljøene. Eller er du en av disse naive folka som fornekter dette? Anonymkode: 7b42a...80e 6
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #8 Skrevet 9. januar 2023 Isambard skrev (11 minutter siden): Nei, ikke sånn som jeg leser lknken. Det er ikke noe ideal i Norge å vente med sex til ekteskapet. Det er få i Norge som mener at en kvinne må være jomfru for å være "ren". Jeg tror få eller ingen land i verden har mindre purity culture enn Norge. Jeg reagerer på påstanden om at det er en europeisk, protestantisk oppfinnelse at menn skal være sterke om macho mens kvinner skal være beskjedne og underdanige. Verken Japan, Russland, Tyrkia, Saudi Arabia, Tanzania, India eller Spania er protestantiske land. Alle har mer gammeldagse kjønnsroller og er mer homo- og transfientlige enn Norge. I mange miljøer er det fortsatt slik, jo. Har du vokst opp i et religiøst miljø? Og ellers er det til dels sterk fordømmelse av kvinner med mange partnere og motsatt hyllest av menn som har draget. Anonymkode: aaec2...27f 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #9 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er da ingen hemmelighet at den sosiale kontrollen er skyhøy i disse miljøene. Eller er du en av disse naive folka som fornekter dette? Anonymkode: 7b42a...80e Er litt forskjell på at noe har høyere forekomst blant visse befolkningsgrupper og at "stort sett alle" fra disse befolkningsgruppene tenker sånn. Anonymkode: e1bd8...43f
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #10 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er litt forskjell på at noe har høyere forekomst blant visse befolkningsgrupper og at "stort sett alle" fra disse befolkningsgruppene tenker sånn. Anonymkode: e1bd8...43f Det gjelder stort sett alle fra disse gruppene, dessverre. Muslimer er svært opptatt av å holde kvinnens seksualitet under kontroll. Anonymkode: 7b42a...80e 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #11 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det gjelder stort sett alle fra disse gruppene, dessverre. Muslimer er svært opptatt av å holde kvinnens seksualitet under kontroll. Anonymkode: 7b42a...80e Hehe. Som sagt: du kjenner veldig mange folk du, gitt. Anonymkode: e1bd8...43f 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #12 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hehe. Som sagt: du kjenner veldig mange folk du, gitt. Anonymkode: e1bd8...43f Statistikk hjelper. Men du er tydeligvis i full fornektelse. Anonymkode: 7b42a...80e 5
Isambard Skrevet 9. januar 2023 #13 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): I mange miljøer er det fortsatt slik, jo. Har du vokst opp i et religiøst miljø? Og ellers er det til dels sterk fordømmelse av kvinner med mange partnere og motsatt hyllest av menn som har draget. Anonymkode: aaec2...27f Ja, jeg har delvis vokst opp i et kristent miljø. Jeg var personlig kristen til jeg nådde tenårene. Det finnes god gammeldags purity culture i sånne miljøer, men de er tross alt en minioritet i dag. 5
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #14 Skrevet 9. januar 2023 Isambard skrev (Akkurat nå): Ja, jeg har delvis vokst opp i et kristent miljø. Jeg var personlig kristen til jeg nådde tenårene. Det finnes god gammeldags purity culture i sånne miljøer, men de er tross alt en minioritet i dag. Er muslimske innvandrere og deres etterkommere en liten minoritet? Har du sjekket SSB de siste årene? Anonymkode: 7b42a...80e 1
Isambard Skrevet 9. januar 2023 #15 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Er muslimske innvandrere og deres etterkommere en liten minoritet? Har du sjekket SSB de siste årene? Anonymkode: 7b42a...80e Ja. 4% av befolkningen er muslimer. 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #16 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mer og mer her i Norge enn på åttitallet og det er nok grunnet innvandring. Anonymkode: 7b42a...80e Trolig mye mer på grunn av vår hodeløse adopsjon av amerikansk film, tv, og sosiale medier. Vi identifiserer oss lettere med hvite amerikanere, og deres tildels ekstreme holdninger sniker seg inn overalt. Anonymkode: 09744...6d9 4 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #17 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Trolig mye mer på grunn av vår hodeløse adopsjon av amerikansk film, tv, og sosiale medier. Vi identifiserer oss lettere med hvite amerikanere, og deres tildels ekstreme holdninger sniker seg inn overalt. Anonymkode: 09744...6d9 Helt enig.. Var jo greit å være toppløs på stranda før. Amerikanske kultur og media har påvirket oss negativt. Anonymkode: 4d3f1...165
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #18 Skrevet 9. januar 2023 Fremdeles mange som har ulike forventninger til kvinner vs menn angående seksualitet, og fremdeles skammelig mange menn som ikke skjønner at kvinner skal ha like mye utbytte av sex som menn. Presser på angående handlinger kvinner ikke nyter og ønsker også, fordi de mener egen tilfredsstillelse er viktigere enn kvinners. Det er også en forventning til at kvinner skal være snille, milde og føyelige fremdeles, og at kvinner er den som skal sette egne behov til side for andre. Hore- og Madonna- begreper er ganske utbredt fremdeles, både seksuelt og angående forventning om rollen i hjemmet. Anonymkode: 8241b...af2 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #19 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det gjelder stort sett alle fra disse gruppene, dessverre. Muslimer er svært opptatt av å holde kvinnens seksualitet under kontroll. Anonymkode: 7b42a...80e Vel jeg er gift med muslimsk mann, etter fire forhold til helnorske menn som samtlige hadde mer slike holdninger. Norske menn skryter på seg en likestilt tankegang som ofte ikke er der i praksis. Anonymkode: 8241b...af2 1
Kipling Skrevet 9. januar 2023 #20 Skrevet 9. januar 2023 Nei, det ser jeg ingen grunn til å tro. Som artikkelen sier så er “purity culture” globalt og krysser både ulike religioner og ulike kulturer, og jeg tror det er såpass enkelt som at det ikke har noe med kulture å gjøre. Jeg tror det er grunnleggende menneskelig natur, og at vi heller har en anti-purity kultur som får oss til å leve lengre unna “purity” enn vi ville gjort om vi ikke ble dratt i den retningen av kulturen. Det er anti-purity kultur som har endret folks perspektiv til det punktet hvor de ser på tradisjonelle kjønnsroller og syns de er rare, fordi det er så langt unna det anti-purity kulturen har programmert de fleste til å tro på. Når et fenomen dukker opp globalt på tvers av kulturer, og tidsepoker for den saks skyld, så tror jeg det er god grunn til å tro at det skjer fordi det faktisk resonerer med noe dypt i vår natur. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå