Gå til innhold

Ventetid på behandling. Hvor tålmodig er du?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så i tvil om hva jeg bør gjøre nå, og derfor spør jeg dere.

La oss si at du har en kronisk sykdom som må behandles på sykehuset.

Fastlegen sender henvisning, og så hører du ikke noe mer.
Du får ingen brev om at henvisning er mottatt, du får ingen informasjon om "henvisning er vurdert, og du skal behandles innen *dato*".

5 uker etter sendt henvisning ringer du selv inn til avdelingen for å forhøre deg om hva som skjer, og når du kan forvente hjelp.
Der får du beskjed om at du er satt opp til en "tentativ time *dato*", men den datoen kommer og går uten at du får høre noe mer.

Du vet at sykehuset er presset, og har økt beredskap på grunn av luftveisinfeksjoner og bruddskader, men du vet også at du selv har en sykdom som må behandles, og at behandlingen burde ha blitt påbegynt for flere uker siden.
Du har smerter og andre symptomer, og selv om du gjør alt du kan ser du at det blir stadig vanskeligere å holde sykdommen i sjakk (hindre forverring).

Hvor tålmodig er du?
Hvor ofte purrer du på?
Tar du hensyn til at du vet at sykehuset er overbelastet på grunn av sesongbasert sykdom?

Anonymkode: 99d80...805

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, syns jeg er tålmodig. Ble henvist i sommer, ennå ikke fått time. Blir henvist på nytt så får vi se. 

Anonymkode: c805b...e33

AnonymBruker
Skrevet

Ikke tålmodig. Det er derfor jeg har helseforsikring.

Anonymkode: 28bb9...811

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Purrer nok mer enn en gang, ja. Ville nok også bedt om å bli oppringt på kort varsel ved avbestillinger. Ville ringt en gang i uka hvis jeg hadde vondt nok.

Jeg venter på time selv, men har ingen symptomer og vil helst ikke ut og kjøre langt på glatta, så jeg purrer ikke. Kommer du foran meg i køen så vær så god! Jeg trenger den ikke nå, men det gjør du. Flott at du tar ansvar for din egen helse. 

Anonymkode: 6db66...e28

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke tålmodig. Det er derfor jeg har helseforsikring.

Anonymkode: 28bb9...811

Gjør helseforsikring at du kommer foran i behandlingskøen?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gjør helseforsikring at du kommer foran i behandlingskøen?

Da betaler forsikringen for at man kommer inn til helprivat behandler, man kommer ikke foran i køa hos det offentlige eller hos de legene som mottar tilskudd.

Anonymkode: 8a3a5...e16

AnonymBruker
Skrevet

Purrer nok mer enn en gang, ja. Ville nok også bedt om å bli oppringt på kort varsel ved avbestillinger. Ville ringt en gang i uka hvis jeg hadde vondt nok.

Jeg venter på time selv, men har ingen symptomer og vil helst ikke ut og kjøre langt på glatta, så jeg purrer ikke. Kommer du foran meg i køen så vær så god! Jeg trenger den ikke nå, men det gjør du. Flott at du tar ansvar for din egen helse. 

Beklageligvis utgår denne muligheten siden det må tas blodprøver 2-3 dager før behandling.

Men takk for svaret :) 

Da betaler forsikringen for at man kommer inn til helprivat behandler, man kommer ikke foran i køa hos det offentlige eller hos de legene som mottar tilskudd.

Anonymkode: 8a3a5...e16

Det er ingen private behandlere som utfører denne behandlingen, den må foregå på sykehuset.  Ut i fra denne forklaringen hjelper det ikke med privat helseforsikring i et slikt tilfelle som jeg beskriver.

AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig det her. Hadde det vært mulig å gjøre privat så hadde jeg gjort det.

Forståelse for at det er stor belastning på helsevesenet nå. Men det er veldig synd når en helsetilstand blir gående ubehandlet lenge og får tid til å forverres, slik at total kostnad og lidelse blir mye større.

Anonymkode: 1369d...b1c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vanskelig det her. Hadde det vært mulig å gjøre privat så hadde jeg gjort det.

Forståelse for at det er stor belastning på helsevesenet nå. Men det er veldig synd når en helsetilstand blir gående ubehandlet lenge og får tid til å forverres, slik at total kostnad og lidelse blir mye større.

Anonymkode: 1369d...b1c

Det er akkurat dette som er dilemmaet mitt.
Jeg har forståelse for at sykehuset er overbelastet, men samtidig vet jeg at ved å vente til tilstanden er ytterligere forverret  vil jeg få et mer komplisert behandlingsbehov enn jeg har i dag, noe som ikke er positivt hverken for sykehuset eller meg selv.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Beklageligvis utgår denne muligheten siden det må tas blodprøver 2-3 dager før behandling.

Behøver muligheten å utelukkes selv om du må ta blodprøver? Å stille på kort varsel betyr jo ikke nødvendigvis at de ringer samme dag. Kommer jo selvsagt an på hvor blodprøvene skal tas. Hvis du kan ta de på fastlegekontoret, er det ikke sikkert at du behøver å bestille time først, engang. Kanskje du kan høre med de om å bare komme innom? Jeg får det på mitt fastlegekontor hvis det bare er snakk om å komme på lab'en, og jeg ikke behøver legetime. Men jeg ringer selvsagt først og spør om det er greit.

Anonymkode: aa01a...b58

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er akkurat dette som er dilemmaet mitt.
Jeg har forståelse for at sykehuset er overbelastet, men samtidig vet jeg at ved å vente til tilstanden er ytterligere forverret  vil jeg få et mer komplisert behandlingsbehov enn jeg har i dag, noe som ikke er positivt hverken for sykehuset eller meg selv.

Det er ikke noe dilemma. Du trenger timen. Du har symptomer og står i fare for å bli verre. Datoen de gav deg har kommet og gått. Så klart skal du purre. Det er ingen som gir deg noen medalje for å vente i stillhet, det er bare dumt. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Behøver muligheten å utelukkes selv om du må ta blodprøver? Å stille på kort varsel betyr jo ikke nødvendigvis at de ringer samme dag. Kommer jo selvsagt an på hvor blodprøvene skal tas. Hvis du kan ta de på fastlegekontoret, er det ikke sikkert at du behøver å bestille time først, engang. Kanskje du kan høre med de om å bare komme innom? Jeg får det på mitt fastlegekontor hvis det bare er snakk om å komme på lab'en, og jeg ikke behøver legetime. Men jeg ringer selvsagt først og spør om det er greit.

Anonymkode: aa01a...b58

Blodprøvene må tas på sykehuset 2-3 dager før behandling, men det er "drop-in" uten timebestilling.

Det var sykehuset som sa at innkalling på kort varsel ikke var aktuelt da jeg ringte inn for å spørre om timen, og da regner jeg med at de ser på "kort varsel" som innkalling mindre enn 3 dager før.

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er ikke noe dilemma. Du trenger timen. Du har symptomer og står i fare for å bli verre. Datoen de gav deg har kommet og gått. Så klart skal du purre. Det er ingen som gir deg noen medalje for å vente i stillhet, det er bare dumt. 

Du har rett.

Skrevet

Jeg er svært tålmodig når det gjelder dette. Timeavtalen kommer når den kommer.

AnonymBruker
Skrevet

Har det gått en måned før jeg får beskjed fra sykehuset om ca tid («vi anslår at du kan få time senest *****) så purrer jeg. Hvis anslått tid er over 3 måneder så ber jeg legen vurdere å sende inn en purring så lenge det ikke er noe som kan vente 6 måneder (uviktig). 

Anonymkode: 28948...67e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...