Gå til innhold

Hvordan velge privat psykolog?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Legen min skal henvise meg til privatpraktiserende psykolog med driftsavtale. Hun ba meg om å finne en selv, så skulle hun henvise. 

Men altså, hvordan velger man egentlig? Jeg har søkt opp listen over psykologer med driftsavtale i min kommune. Men det står kun navn og adresse, ikke noe om hva de spesialiserer seg i, alder, erfaring, etc. Jeg har prøvd å google mange av dem, men 99% av dem finner jeg ingenting mer om, annet enn adresse og firma de jobber i. 

Jeg ser mange psykologi-sentre med mange psykologer, som legger ut info om hva den enkelte psykologen har som spesialfelt, men ingen av disse ser ut til å ha driftsavtale.. 

Noen råd? Jeg er litt skeptisk til å bare velge utfra adresse og navn.. Jeg har hatt negativ erfaring tidligere, med en psykolog som viste seg å ha spesialisering innen noe veldig eksperimentelt, og nektet prøve noen annen form for behandling, og det var overhodet ikke noe for meg i det hele tatt. 

Anonymkode: 972c8...197

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du søkt dem opp på Legelisten.no? Da finner du i alle fall alder, og basert på vurderingene folk har skrevet, kan du kanskje også finne ut om hva de er gode på.

Mange som driver for seg selv, også de med refusjonsordning, har egne hjemmesider hvor du kan lese om hva de har slags spesialisering.

Anonymkode: 9c735...417

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du søkt dem opp på Legelisten.no? Da finner du i alle fall alder, og basert på vurderingene folk har skrevet, kan du kanskje også finne ut om hva de er gode på.

Mange som driver for seg selv, også de med refusjonsordning, har egne hjemmesider hvor du kan lese om hva de har slags spesialisering.

Ja, har funnet alder på en del på legelisten. Men ingen av dem har noen vurderinger, så fint lite info å få der (annet enn at da er det ihvertfall ingen som er så misfornøyd at de har giddet skrive om det der inne, da..). 

Har ikke funnet hjemmeside på noen av dem. 

Synes det er litt rart, spesielt siden mange av dem ser ut til å ha egne firma. Får de kun pasienter via henvisninger, liksom, hvordan når de ut til potensielle kunder? 

AnonymBruker
Skrevet

Behandlere med driftsavtale får alle pasientene sine fra henvisninger. Det er som regel stor pågang og ikke noe problem å fylle timer. Mange prioriterer derfor ikke hjemmesider eller andre tiltak for å presentere seg selv. Jeg ville snakket med fastlegen, ofte kjenner de til behandlere på listen. Gjør de ikke det må du nesten bare velge. Er du heldig får du komme på venteliste. Det står gjerne forventet ventetid på nettsiden til helseforetaket ditt. Her jeg bor er det mellom 53-104 ukers ventetid. Ikke alle får stå på venteliste.

Anonymkode: 206f7...a9c

Skrevet

Ville valgt den med kortest venteliste.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Behandlere med driftsavtale får alle pasientene sine fra henvisninger. Det er som regel stor pågang og ikke noe problem å fylle timer. Mange prioriterer derfor ikke hjemmesider eller andre tiltak for å presentere seg selv. Jeg ville snakket med fastlegen, ofte kjenner de til behandlere på listen. Gjør de ikke det må du nesten bare velge. Er du heldig får du komme på venteliste. Det står gjerne forventet ventetid på nettsiden til helseforetaket ditt. Her jeg bor er det mellom 53-104 ukers ventetid. Ikke alle får stå på venteliste.

Det var fastlegen som ba meg velge en selv, ellers kom hun bare til å sette meg opp på den første på listen... Så ikke så mye hjelp å få derfra. 

Hvor ser jeg ventelisten deres, da? Den dukker ikke opp på legelisten sin side. 

Må også velge litt praktisk, mtp hvor lett det er å komme seg dit. Kan ikke bruke halve arbeidsdagen på det. 

Gjest GjesteSpiller
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det var fastlegen som ba meg velge en selv, ellers kom hun bare til å sette meg opp på den første på listen... Så ikke så mye hjelp å få derfra. 

Må også velge litt praktisk, mtp hvor lett det er å komme seg dit. Kan ikke bruke halve arbeidsdagen på det. 

Jeg ville plukket ut de som er innen området du synes er greit i forhold til avstand. Så ringt å spurt de hva de spesialiserer seg på eller har mest erfaring med. Eventuelt kort forklare hva du skal til psykolog for slik at du kan få en tilbakemelding direkte og selv vurdere.

Fastlegen min anbefalte en privat til meg siden jeg sa jeg ikke ville vente og hadde økonomi til åbetale det ekstra det kostet. Og den psykologen var faktisk bra og hadde erfaring med det jeg søkte. Psykologen anbefalte videre en god psykriat for utredning av ADHD siden hun kjente han og at han spesialiserte seg på ADHD.

Skrevet
GjesteSpiller skrev (54 minutter siden):

Jeg ville plukket ut de som er innen området du synes er greit i forhold til avstand. Så ringt å spurt de hva de spesialiserer seg på eller har mest erfaring med. Eventuelt kort forklare hva du skal til psykolog for slik at du kan få en tilbakemelding direkte og selv vurdere.

Fastlegen min anbefalte en privat til meg siden jeg sa jeg ikke ville vente og hadde økonomi til åbetale det ekstra det kostet. Og den psykologen var faktisk bra og hadde erfaring med det jeg søkte. Psykologen anbefalte videre en god psykriat for utredning av ADHD siden hun kjente han og at han spesialiserte seg på ADHD.

Om det er veldig lang ventetid, kommer jeg nok tli å punge ut for en uten driftsavtale jeg også. Men hørtes ikke ut som om legen min var behjelpelig med å anbefale det heller. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis legene har for vane å henvise til den første på listen, dersom det ikke er andre ønsker, har denne sikkert den lengste ventelista... 🙂 Så pass på at hun IKKE henviser til denne.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.1.2023 den 9.13):

Jeg skrev at du finner ventelisten i oversikten på helseforetaket ditt. Søk opp avtalespesialister og helseforetaket ditt. Det varierer fra helseforetak til helseforetak om de legger ut venteliste-tiden. Legelisten har ikke med det offentlige helsetilbudet å gjøre, du må gå på helfo, helseforetaket, helsenorge osv for å få offisiell informasjon.

her jeg bor får 60% avslag på henvisningen. (Ifølge fastlegen) så det er nok lurt å ha en prioritert liste med navn, ikke bare velge en.

• Liker 1
Skrevet

Skjønner godt at dette er krevende å finne ut av på egen hånd. Du kan kontakte Informasjonstjenesten Velg behandlingssted for å få info om hvilke tjenester de ulike avtalespesialistene har samt ventetid. De kan nås på telefon 800 41 004. Lykke til, håper du finner en psykolog som kan være en god match for deg og som ikke har for lang ventetid 😊

https://www.helsenorge.no/velg-behandlingssted/fa-hjelp-til-a-velge/

Anonymkode: fd3a3...e54

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...