Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har akkurat kommet meg etter lang tid med sykdom og det merkes på huden. Dessuten er jeg i midten av 30 årene og tenker det er på tide å innføre en god hudpleierutine. Gjerne med fokus på "anti-age" og tørr hud. Hvilke produkter bruker dere og i hvilke rekkefølge? Rens, toner, serum og krem? Exfoliating? Hver dag? 

Og hvilken merker? Har erfart at Dermalogica er gode produkter. Pris betyr ikke så mye. 

Anonymkode: 649dd...af9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så godt å høre at du er frisk nok til å bruke tid på hudpleie. Det er virkelig en oversett luksus i hverdagen. 

Jeg er i starten av 30-åra, huden min kan være normal, tørr, dehydrert, kombinert, den viser tegn til aldring og noe rødhet i kinna. Får også noen kviser før menstruasjon. Hudpleie er noe jeg har brukt vanvittig mye tid og penger på siden tenårene, og jeg har vært gjennom de fleste faser. Fra parfymeri, dagligvare, apotek, hudpleieklinikk, clean beauty, koreansk. Har herpet huden med soling, rensebørster, microneedling, syrer, altså vi snakker hele bøtteballetten av eksperimentering. 

Med alder kommer visdom, og gjennom 5-6 år har jeg fått etablert en skikkelig velfungerende hudpleierutine. Høyere naturfaglig utdannelse og det at jeg kobler av ved å høre på hudleger på YouTube har hjulpet ekstremt mye. Tankegangen min er at rutinen skal føles godt, gi effekt nå og i fremtiden og den skal være praktisk. 

1. Fjerne sminke: Clinique Take The Day Off Cleansing Balm / Banila Cleansing Balm
Cleansing balm er en oljebasert rens som løser opp sminke og solkrem. Det er så mye deiligere og mer lettvint enn micellær-vann eller oljerens. Disse to gjør jobben perfekt, de har riktig smeltepunkt (andre produkter må jobbes mer med, og det føles unødvendig), og gjør sminkefjerning like tilfredsstillende hver gang. 

2. Rens: Cerave Cleansing Foam 
Kommer alltid tilbake til denne, og bruker den både til ansikt og kropp. Jeg blir lei av produkter, og har forsøkt å bytte denne ut i flere år, men hver gang jeg kjøper noe nytt er det rett tilbake til denne. Den er billig, har stygg emballasje og ingen lukt, men den føles luksuriøs ut ved bruk. Teksturen, skummet og hvordan den skylles av er bare perfekt. Huden føles bra, og den gir en synlig effekt. Dette er produkter som ikke blir liggende på huden, så ingen behov for fancy ingredienser. 

3. Aktiv ingrediens: Tretenoin
Reseptbelagt, men ikke vanskelig å få utskrevet. Det tar noen mnd med regelmessig bruk før huden gradvis blir jevnere, klarere og glattere. En av de få ingrediensene som egentlig reduserer rynker og fine linjer, men dette tar tid. Gir også god effekt mot solskader, og bidrar over tid til å gjøre huden mer bestandig mot sol. 
Bruker dette hver kveld. 

5. Fuktgivende kremer: Ole Henriksen Strength Trainer Peptide Boost Moisturizer / La Roche Posay Hydraphase HA Rich Cream / La Roche Posay Cicaplast Gel / Vaseline Intensive Care Intensive Care Body Lotion / Cerave Moisturizing Lotion. 
Ulikt de andre kategoriene er det mange bra produkter, her har jeg listet produkter som virker såpass bra at jeg kjøper dem om og om igjen. Jeg bruker litt forskjellig, men velger produkter som styrker hudbarrieren. Noen ganger bruker jeg den fra Ole Henriksen til 600 for 50 ml, andre ganger bruker jeg body lotion fra Vaseline til 30 kr for halvliteren. 

6. Oklusive kremer: La Roche Posay Cicaplast Balm
Lager en beskyttende barriere mellom hud og miljø. Begrenser transepidermalt vanntap som gjør at huden føles tørr og dehydrert. Dette "forsegler" jeg trynet med før jeg legger meg, og det gjør underverker når lufta er tørr. Denne balmen har en fæl konsistens, men gir synlig resultat. Bruker tidvis også denne som dagkrem på vinteren, dersom jeg ikke skal sminke meg. Den gir bare så glad og flott hud. I denne kategorien vet jeg ikke om dyrere og gode produkter, mange av de fancy merkene bruker mye oljer fremfor vaselin føler jeg, og dette fungerer ikke bra på min hud. Planteoljer er kanskje naturlig, men det blir ikke så nøytralt som vaselin. 

7. Solkrem: EVY Daily Defence Face Mousse SPF 50
Solkrem er helt nødvendig. Det er så mye bra på markedet, alt fra Nivea til SkinCeuticals, men EVY sin er min desiderte favoritt. Den beste solkremen er den man bruker, og jeg er såpass barnslig at jeg aldri blir lei av solkrem i mousseform. Den svir ikke i øynene eller påvirker min hud negativt på noe vis. Man smører den på, og glemmer den. EVY tester produktene sine skikkelig, og hvis jeg ikke husker feil skal denne holde huden beskyttet en hel dag. 

8. Lipbalm: Dior Addict Lip Glow
Jeg klarer ikke å ta vare på billige leppepomader, så bruker heller ti ganger så mye på en lipbalm jeg ikke mister fordi jeg elsker hvor fin og god den er. Denne er ikke den beste mot sprukne lepper, men man blir så glad av dette produktet at man aldri får sprukne lepper uansett.  

Ellers:

Eksfoliering: 
Når man renser med hender, barberer ansiktet eller bruker tretenoin eksfolieres huden. Så eksfoliering i seg selv er ikke en del av min rutine. Men dersom jeg først skal eksfoliere huden bruker jeg The Ordinary sitt AHA + BHA Peeling Solution. Bruker også denne på kroppen. COSRX sin AHA+BHA toner er også et bra produkt. Påføres da etter rens. 

Andre aktive ingredienser og serum: 
CosRX Snail Mucin Essence er verdt å nevne. Bruker denne etter rens dersom huden trenger litt ekstra hjelp, eller før sminke. Men denne gir ikke noe merkbar effekt til vanlig. 
Hyularonsyre: Finnes i mange fuktighetskremer, men jeg kan bruke et serum før sminke. Dette er ikke en ingrediens som gir noen langvarig effekt, og den synlige effekten er såpass minimal at jeg ikke gidder å bruke det. 
Vitamin C : En vanskelig ingrediens. Effekten peker alle veier, askorbinsyre er ustabilt og det er vanskelig å lage gode produkter. 
Niacinamid: Elsker niacinamid, og det er en enkel ingrediens som fungerer i mange typer produkter. Bruker av og til dette på dagtid når jeg ser at huden er litt døll. Det er ikke nødvendig å ha et eget Niacinamid-serum dersom f. eks fuktighetskremen har det. 

Anonymkode: 0ab69...95b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...