AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #1 Skrevet 9. januar 2023 Jeg får rett og slett så sterk angst av jobb at jeg ikke klarer å gå dit mer. Jeg får ikke sove om natten før jobb, jeg klarer ikke å forberede meg til jobb fordi hjernen min bare blanker ut, jeg kaster opp og får diare, skjønner ikke hva folk sier til meg, blir stressa, får høyt blodtrykk og høy hvilepuls. Så hva kan jeg gjøre med det? Legen min vil at jeg skal finne en annen jobb, og det er jeg enig i, men akkurat nå er det lite å finne. Jeg har prøvd å presse meg på jobb i håp om at angsten skal bli mindre, men resultatet er at jeg blir fullstendig utslitt og har null energi når jeg kommer hjem. Angsten blir heller ikke mindre. Problemet er at jobben er så uforutsigbar, kombinert med at det er så mye å gjøre. Plutselig skal vi ha et møte, de som ikke er der får ikke vite hva møtet handler om, plutselig skal jeg jobbe sammen med en annen, plutselig skal vi ha samtaler med foreldre, plutselig er det et møte eller konferanse. Det kan umulig være sånn at lederen min får vite om disse tingene dagen før/natten før/ samme dag, men det gjør jeg. Hun kan sende sms klokka 22 om noe jeg må være forberedt på neste dag klokka 8. Når jeg er syk får jeg aldri tilbakemelding fra vikar på hva som er gjort i timen, men bøkene mine er ofte borte og siden jeg ikke vet hvem som var vikar er det vanskelig å finne dem igjen. Jeg må bruke mye tid på å spore dem opp og finne ut hvor jeg skal fortsette i tema. Jeg er lærer. Har snakket med verneombud, hR-avdeling og fagforening. Hva mer kan jeg gjøre? Anonymkode: 78470...ff7 10
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #2 Skrevet 9. januar 2023 Ville sykemeldt -> behandlet angsten-> funnet ny jobb. Ingen jobb er verdt en ødelagt helse, og jo lengre du venter jo verre blir det. Anonymkode: ac1af...c2a 7
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #3 Skrevet 9. januar 2023 Du MÅ si til leder at du blir syk som følge av stresset på jobbet. Du bør kunne forvente normal planlegging av en arbeidsdag. Anonymkode: 98d6b...f0c 6
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #4 Skrevet 9. januar 2023 Snart kommer det ut stillingsannonser for lærerstillinger. Da kan du jo søke på en annen skole. Høres ut som om du har en dårlig ledelse. Slik er det ikke der jeg jobber. I mellomtiden kan du sette litt krav til leder. Ikke svar på meldinger du får kl 22, og gi beskjed til leder at du må få slike meldinger mye tidligere. Når du skal ha vikar, så lag helt enkle opplegg som ikke må følges opp. Elevene kan stillelese, jobbe med et "vikarhefte" du kan lage, eller noe annet ikke-viktig. Drit litt i den faglige progresjonen akkurat når du er borte, og når ledelsen tydeligvis ikke klarer å sette krav til vikarer. Det er ikke din feil. Anonymkode: 3e70f...61c 2 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #5 Skrevet 9. januar 2023 Høres ut som legen din har rett i at du må bytte jobb.. Jeg vet ikke om det er så mye mer du kan gjøre. Kan legen din skrive ut sykemelding frem til du har funnet ny jobb? Anonymkode: 772e3...991 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #6 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du MÅ si til leder at du blir syk som følge av stresset på jobbet. Du bør kunne forvente normal planlegging av en arbeidsdag. Anonymkode: 98d6b...f0c Jeg har gjort det, flere ganger. Har vært langvarig sykemeldt før, og har snakket om dette med leder sammen med nav og lege. Lederen min sier hun skal bli bedre, men i praksis er det ingen endring. Anonymkode: 78470...ff7
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #7 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Snart kommer det ut stillingsannonser for lærerstillinger. Da kan du jo søke på en annen skole. Høres ut som om du har en dårlig ledelse. Slik er det ikke der jeg jobber. I mellomtiden kan du sette litt krav til leder. Ikke svar på meldinger du får kl 22, og gi beskjed til leder at du må få slike meldinger mye tidligere. Når du skal ha vikar, så lag helt enkle opplegg som ikke må følges opp. Elevene kan stillelese, jobbe med et "vikarhefte" du kan lage, eller noe annet ikke-viktig. Drit litt i den faglige progresjonen akkurat når du er borte, og når ledelsen tydeligvis ikke klarer å sette krav til vikarer. Det er ikke din feil. Anonymkode: 3e70f...61c Problemet er at jeg kjenner angst ved å søke nye lærerstillinger også, jeg er redd for at de blir på samme måten. I tillegg føler jeg meg dum, svak, ubrukelig og skammer meg fordi jeg kjenner på denne angsten og veldig redusert selvtillit. Jeg sier til meg selv at jeg aldri kommer til å klare å finne en jobb jeg vil mestre. Anonymkode: 78470...ff7 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #8 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Problemet er at jeg kjenner angst ved å søke nye lærerstillinger også, jeg er redd for at de blir på samme måten. I tillegg føler jeg meg dum, svak, ubrukelig og skammer meg fordi jeg kjenner på denne angsten og veldig redusert selvtillit. Jeg sier til meg selv at jeg aldri kommer til å klare å finne en jobb jeg vil mestre. Anonymkode: 78470...ff7 Da må du jobbe med deg selv og angsten før du drar ut i ny jobb! :-) kanskje var ikke lærerstilling noe for deg, kanskje du skal finne deg noe annet? Anonymkode: 772e3...991 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #9 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da må du jobbe med deg selv og angsten før du drar ut i ny jobb! 🙂 kanskje var ikke lærerstilling noe for deg, kanskje du skal finne deg noe annet? Anonymkode: 772e3...991 Så det handler ikke om at jeg må skjerpe meg og ta meg sammen? Anonymkode: 78470...ff7 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #10 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Problemet er at jeg kjenner angst ved å søke nye lærerstillinger også, jeg er redd for at de blir på samme måten. I tillegg føler jeg meg dum, svak, ubrukelig og skammer meg fordi jeg kjenner på denne angsten og veldig redusert selvtillit. Jeg sier til meg selv at jeg aldri kommer til å klare å finne en jobb jeg vil mestre. Anonymkode: 78470...ff7 Føler med deg. Sliter veldig med læreryrket selv. Konstant press til å være på og til å levere. Anonymkode: 6db9f...740 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #11 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har gjort det, flere ganger. Har vært langvarig sykemeldt før, og har snakket om dette med leder sammen med nav og lege. Lederen min sier hun skal bli bedre, men i praksis er det ingen endring. Anonymkode: 78470...ff7 Da må du bare søke ny jobb. Anonymkode: 7ed09...6a9 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #12 Skrevet 9. januar 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Så det handler ikke om at jeg må skjerpe meg og ta meg sammen? Anonymkode: 78470...ff7 Jo - i form av at du må jobbe med deg selv og angsten din. Ta kontakt med fastlege og hør evt om mulighet for behandling. Anonymkode: 51ba4...1f5
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #13 Skrevet 9. januar 2023 9 minutter siden, AnonymBruker said: Problemet er at jeg kjenner angst ved å søke nye lærerstillinger også, jeg er redd for at de blir på samme måten. I tillegg føler jeg meg dum, svak, ubrukelig og skammer meg fordi jeg kjenner på denne angsten og veldig redusert selvtillit. Jeg sier til meg selv at jeg aldri kommer til å klare å finne en jobb jeg vil mestre. Anonymkode: 78470...ff7 Forbered noen spørsmål for å finne ut hvordan skolen er, når du er på ev intervju. Undersøk om du finner noe info om de andre skolene på nett, spør folk du kjenner om hva de vet osv. Du kan også prøve å søke jobb som faglærer, enten på nåværende arbeidsplass, eller en ny. Jeg er faglærer nå, og er nesten usynlig på jobb 🤣. Ingen møter, ingen som maser om ting, ingen rapporter, veldig lite kontakt med hjemmet osv. Passer meg utmerket Anonymkode: 3e70f...61c
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #14 Skrevet 9. januar 2023 Prøv å få komme inn til disse, de har kontorer over hele landet(bare google så finner du rett fylke). https://www.nav.no/no/lokalt/vestfold-og-telemark/satsinger-og-aktiviteter/senter-for-jobbmestring De hjalp meg! Anonymkode: 18c7f...193
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #15 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Så det handler ikke om at jeg må skjerpe meg og ta meg sammen? Anonymkode: 78470...ff7 Kanskje ikke :-) tenker at hvis du har prøvd alt uten at det går, så kanskje ikke den type jobb ikke er noe for deg, men det finner du nok ut av/vet best selv :-) Finn ut av angsten din og jobb med selvtilliten først!! Anonymkode: 772e3...991
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #17 Skrevet 9. januar 2023 Prøv å bytte arbeidssted! Det hjalp meg. Hadde det på samme måte ❤️ Anonymkode: 50917...9c1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #18 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg får rett og slett så sterk angst av jobb at jeg ikke klarer å gå dit mer. Jeg får ikke sove om natten før jobb, jeg klarer ikke å forberede meg til jobb fordi hjernen min bare blanker ut, jeg kaster opp og får diare, skjønner ikke hva folk sier til meg, blir stressa, får høyt blodtrykk og høy hvilepuls. Så hva kan jeg gjøre med det? Legen min vil at jeg skal finne en annen jobb, og det er jeg enig i, men akkurat nå er det lite å finne. Jeg har prøvd å presse meg på jobb i håp om at angsten skal bli mindre, men resultatet er at jeg blir fullstendig utslitt og har null energi når jeg kommer hjem. Angsten blir heller ikke mindre. Problemet er at jobben er så uforutsigbar, kombinert med at det er så mye å gjøre. Plutselig skal vi ha et møte, de som ikke er der får ikke vite hva møtet handler om, plutselig skal jeg jobbe sammen med en annen, plutselig skal vi ha samtaler med foreldre, plutselig er det et møte eller konferanse. Det kan umulig være sånn at lederen min får vite om disse tingene dagen før/natten før/ samme dag, men det gjør jeg. Hun kan sende sms klokka 22 om noe jeg må være forberedt på neste dag klokka 8. Når jeg er syk får jeg aldri tilbakemelding fra vikar på hva som er gjort i timen, men bøkene mine er ofte borte og siden jeg ikke vet hvem som var vikar er det vanskelig å finne dem igjen. Jeg må bruke mye tid på å spore dem opp og finne ut hvor jeg skal fortsette i tema. Jeg er lærer. Har snakket med verneombud, hR-avdeling og fagforening. Hva mer kan jeg gjøre? Anonymkode: 78470...ff7 Jeg fikk tips om å legge bort eller sette tlf på flymodus etter kl 21 da sjefen jeg hadde var slik. Det var ikke veldig populært.. en morgen våknet jeg til normal tid, gjorde meg klar til å reise på jobb, kikker på tlf som hadde vært på lydløs. 5 tapte anrop mellom kl 21.30 og 23.05. Et tapt anrop kl 04. Et igjen kl 6. Så jeg ringte henne opp og fikk drittkjeft i 10 min i strekk før jeg fikk vite hva problemet var. Noen var syke, jeg måtte være på jobb 2t før min vanlige arbeidstid. Kunder sto å ventet og alt var skeivt. Jeg kom meg til jobb 1t før jeg pleier og fikk da beskjed om å reise et helt annet sted for å hjelpe henne. Kom meg dit og fikk kjeft igjen for da hadde hun ombestemt seg, tilbake til der jeg egentlig var i første omgang. Nei, søk ny jobb eller sykemeld deg frem til du har ny jobb. Du vinner ikke mot slike uansett. Jeg var inne med fagforeningen 4 ganger på 3 mnd uten at det hjalp. Anonymkode: ce974...c6d 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #19 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Prøv å bytte arbeidssted! Det hjalp meg. Hadde det på samme måte ❤️ Anonymkode: 50917...9c1 Det føles liksom som at alle vet at jeg har det sånn og synes at jeg er ubrukelig og heller vil at en annen skal jobbe der. Og når jeg skal søke andre jobber blir det sånn, hvem vil ha meg, da? Og tenker at de sikkert snakker med nåværende arbeidsplass om hvor dårlig jeg er osv. Anonymkode: 78470...ff7 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #20 Skrevet 9. januar 2023 Jeg tror ikke læreryrket er noe for deg, finn deg noe enklere. Anonymkode: aadb4...dc2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå