AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #1 Del Skrevet 9. januar 2023 Jeg er kjemiingeriør og begynte nylig i min første jobb. Jeg har lyst til å jobbe og bo i USA? Skal jeg finne ledig stilling, søke og bestille dem ha online intervju? Hvor vanlig er det at de går med på å intervjue folk i utlandet, og ansette selv uten å ha møtt fysisk? Kanskje vanlig I internasjonale firmaer? Jeg kunne tenkt å bo i mer anonym by, og ikke de store kjente. Anonymkode: d355f...463 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #2 Del Skrevet 9. januar 2023 Beklager masse skrive feil. Mente og be dem intervjue meg online? Anonymkode: d355f...463 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 9. januar 2023 #3 Del Skrevet 9. januar 2023 Husk at med mindre du har amerikans statsborgerskap så skal det veldig mye til for å finne en arbeidsplass som vil sponse deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #4 Del Skrevet 9. januar 2023 Fru Uperfekt skrev (6 timer siden): Husk at med mindre du har amerikans statsborgerskap så skal det veldig mye til for å finne en arbeidsplass som vil sponse deg. Lettere den veien enn motsatt i alle fall. Lettere for en nordmann å få jobb i USA enn en amerikaner i Norge. Vi har et mer firkantet system. Dårlig til å hente kompetanse fra utlandet. Anonymkode: 31a47...ea4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #5 Del Skrevet 9. januar 2023 Jeg har vært gjennom intervjuprosesser med selskaper i andre land, hvor prosessen kan sammenlignes. Intervjuene ble gjort over Skype. For min del gikk kontakten via et rekrutteringsfirma som kontaktet meg gjennom LinkedIn, da jeg har kompetanse innenfor et veldig spesielt område. Det er for øvrig ikke noe problem å ta direkte kontakt med selskapet eller søke direkte på en stilling de har utlyst. De fleste selskaper vil helst slippe ekstrakostnaden med rekrutterere hvis de kan få tak i gode kandidater på egen hånd. Det hele forutsetter at du har en type kompetanse som det er mangel på i USA, da prosessen med ansettelse/visum er langt mer krevende enn om de fant kompetansen i sitt eget land. Les deg opp på visumregler, så får du et inntrykk av hva det går i. Enkelte typer ingeniører er det veldig stor etterspørsel etter på arbeidsmarkedet også i USA, og det kan derfor være mulig å finne en arbeidsgiver som er villig til til å ansette og også ta kostnaden/risikoen med visumsøknad. Om kjemiingeniører er blant disse, har jeg dessverre ikke kunnskap om. Uansett vil jeg anta at du, som jeg forstår er nyutdannet, ikke vil være spesielt attraktiv for en arbeidsgiver i USA før du har fått noen års erfaring. Jeg vil anbefale deg å prøve å finne ut om det er spesielle fagfelt innenfor ditt område som er spesielt ettertraktet eller at det framover vil bli stor mangel på kompetanse, og forsøke å få mer erfaring/spesialisering innenfor dette. Er det kanskje noe du kan videreutdanne deg til i USA? Da vil du jo og få god mulighet til å knytte kontakter der. Lykke til! Anonymkode: c0de9...8cb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå