Gå til innhold

Tror du at det er mange som studerer kriminologi som er potensielle massemordere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

At de oppsøker et slikt fagfelt fordi de har suspekte interesser?

Anonymkode: 5f0a7...e9a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hæ? Nei. 

Kjemi, derimot...😛

Anonymkode: 19a5a...447

AnonymBruker
Skrevet

Ja. På samme måte som de fleste som tenner på hus osv er oftest å se blant publikum 

Anonymkode: 33b3d...199

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Jeg tror du finner en tredjedel som uføre, arbeidsledige eller i skiftende ufaglærte yrker, en tredjedel i autoritære yrker som politi eller i fengselsvesenet hvor man kan utøve makt og en tredjedel i statusyrker hvor man kan skinne og vise seg fram. Lege (spesielt kirurg), tannlege, skrankeadvokat, børsmegler eller lignende. 

Anonymkode: 604be...c4d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei. Jeg tror du finner en tredjedel som uføre, arbeidsledige eller i skiftende ufaglærte yrker, en tredjedel i autoritære yrker som politi eller i fengselsvesenet hvor man kan utøve makt og en tredjedel i statusyrker hvor man kan skinne og vise seg fram. Lege (spesielt kirurg), tannlege, skrankeadvokat, børsmegler eller lignende. 

Muligens i nyere tid; har ikke navnene i hodet akkurat nå, men synes å huske at flere av dem som hadde sansen for å ta livet av andre på slutten av 1800-tallet, hadde helt alminnelige yrker, slik at de ikke skilte seg ut i et samfunn der yrkene du nevner, antagelig ville ha gjort det.

Med unntak av Jack the Ripper; han var nå noe for seg selv.

Håper forresten at det ikke er 33% sjanse for at tannlegen min er massemorder; i tilfelle må jeg revurdere neste tannlegetime. :tunge:

Anonymkode: d6822...95d

Skrevet

Ikke mange, men noen. Jeg er usikker på om du indirekte hintet til han som er siktet for drapene i Idaho? Han studerte visstnok kriminologi, såvidt jeg har fått med meg.

Uansett så tror jeg sjansen for at dette skjer er mye mindre i Norge - og for så vidt "alle" andre land - enn i USA, de er jo verdensmestere i å avle seriemordere der borte. Grøss!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.1.2023 den 1.33):

Muligens i nyere tid; har ikke navnene i hodet akkurat nå, men synes å huske at flere av dem som hadde sansen for å ta livet av andre på slutten av 1800-tallet, hadde helt alminnelige yrker, slik at de ikke skilte seg ut i et samfunn der yrkene du nevner, antagelig ville ha gjort det.

Med unntak av Jack the Ripper; han var nå noe for seg selv.

Håper forresten at det ikke er 33% sjanse for at tannlegen min er massemorder; i tilfelle må jeg revurdere neste tannlegetime. :tunge:

Anonymkode: d6822...95d

Du er ikke så god på prosentregning og sannsynlighetsberegning, ser jeg :fnise:

Gjest Vitalogy
Skrevet

Jeg har kriminologi i fagkretsen. I nordisk tradisjon er det et sosiologisk fag og dreier seg mye om kritisk maktanalyse. En radikal tradisjon, det er lite å hente i den disiplinen for Farlige Fiffus og Spøkelseskladden. Som for øvrig knapt finnes her til lands.

Skrevet

Nei de fleste kriminelle er ikke interessert i å lære om hvorfor mennesker er kriminelle. De bare liker å utføre kriminalitet for adrenalinens skyld og å sitte å studere et tungt fag er det siste de gidder. 

Anonymkode: 35378...f87

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...