AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #1 Del Skrevet 8. januar 2023 Kjøpt mye godteri over flere år, gjemmer det langt bak i skapet slik ikke samboer skal finne det, og spiser det i skjul. Hele sjokoladeplater. Poser med twist. Hva som helst. Helt krise nå med julegodteri på halv pris. Spist noen poser QualityStreet og Malaco julestrømpe, dessverre. Samboer lurer nok fælt på hvorfor jeg er overvektig mens han forblir slank.. vi spiser sunn mat i normale mengder, og vi trener begge to ca 3/uken. Men med denne overspisingen min, har jeg lagt på meg over 15 kg over de siste 10 årene. Hvordan og hvor få hjelp til å slutte med denne overspisingen? Spiser godteriet når jeg er emosjonelt stressa, sliten, lei meg, osv. Anonymkode: 4efe6...15d 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #2 Del Skrevet 8. januar 2023 Fortell han det i et sterkt øyeblikk! Så kan han hjelpe deg 😊 Anonymkode: 2212c...3d3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugresset Skrevet 9. januar 2023 #3 Del Skrevet 9. januar 2023 Vet du, denne type overspising er en sykdom på lik linje med andre spiseforstyrrelser som bulimi og anoreksi. Kanskje du kan klare å komme deg ut av dette mønsteret på egenhånd, men siden det har vart i 10 år er det trolig at du trenger profesjonell hjelp. Årsaken til overspising grunner gjerne i noe psykisk du trenger å ta tak i. Jeg vil råde deg til å ta kontakt med fastlegen din og ta det derifra. Vil også råde deg til å fortelle mannen din om dette, det er ikke noe å skamme seg over og han vil sikkert være med å hjelpe deg til bedring. Ønsker deg masse lykke til. 7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #4 Del Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Kjøpt mye godteri over flere år, gjemmer det langt bak i skapet slik ikke samboer skal finne det, og spiser det i skjul. Hele sjokoladeplater. Poser med twist. Hva som helst. Helt krise nå med julegodteri på halv pris. Spist noen poser QualityStreet og Malaco julestrømpe, dessverre. Samboer lurer nok fælt på hvorfor jeg er overvektig mens han forblir slank.. vi spiser sunn mat i normale mengder, og vi trener begge to ca 3/uken. Men med denne overspisingen min, har jeg lagt på meg over 15 kg over de siste 10 årene. Hvordan og hvor få hjelp til å slutte med denne overspisingen? Spiser godteriet når jeg er emosjonelt stressa, sliten, lei meg, osv. Anonymkode: 4efe6...15d Se for deg at det er dop. At du er en avhengig. Hva ville du da tenkt? Du ville tenkt at dette måtte opphøre straks for du er ikke en slik person. Så tenker du at avhengigheten ikke skal bestemme over deg. Du har selvkontroll. Snop skal ikke bestemme over deg. Å gå ned i vekt er hard jobb og nå bare øker den. Første bud er å ikke ha snop i hus. Den avgjørelsen må du ta når du er sterk, ikke ha snopet liggende til du er svak. Selv spiste jeg en halv pose nonstop i går kveld i mitt svakeste øyeblikk. Nå kastet jeg resten. Det er ikke å kaste penger. Det er å spare seg fra å spise resten. Å kaste resten er bra. En liten seier. Gjør det du også: kast snopet. Ikke kjøp nytt. Anonymkode: c6186...db7 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #5 Del Skrevet 9. januar 2023 Og jeg liker egentlig ikke nonstop... Anonymkode: c6186...db7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #6 Del Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Spiser godteriet når jeg er emosjonelt stressa, sliten, lei meg, osv. Anonymkode: 4efe6...15d Hvorfor? Hva er det som skjer i forkant? Er det ting på jobben, hjemme, inni ditt eget hode som puffer deg ut av balanse? Anonymkode: 7dadd...548 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #7 Del Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Kjøpt mye godteri over flere år, gjemmer det langt bak i skapet slik ikke samboer skal finne det, og spiser det i skjul. Hele sjokoladeplater. Poser med twist. Hva som helst. Helt krise nå med julegodteri på halv pris. Spist noen poser QualityStreet og Malaco julestrømpe, dessverre. Samboer lurer nok fælt på hvorfor jeg er overvektig mens han forblir slank.. vi spiser sunn mat i normale mengder, og vi trener begge to ca 3/uken. Men med denne overspisingen min, har jeg lagt på meg over 15 kg over de siste 10 årene. Hvordan og hvor få hjelp til å slutte med denne overspisingen? Spiser godteriet når jeg er emosjonelt stressa, sliten, lei meg, osv. Anonymkode: 4efe6...15d Kanskje du kan finne en annen form for avreagering når du blir stressa og sliten? Jeg er litt sånn selv, men har klart å kutte overspisingen med periodisk faste. Overspisingen min skjedde mest på kveldstid, så nå har jeg det slik at jeg faster fra etter middag. Hvis jeg blir veldig nøden på sukker drikker jeg lakris-te som er litt søt i seg selv. Har gått ned 8 kg det siste halve året pga av det. Anonymkode: 957b3...f71 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #8 Del Skrevet 9. januar 2023 Her kjenner jeg igjen mye. Samboeren min blir bare tykkere og tykkere, men spiser omtrent den samme maten som meg, til de fleste faste måltider, som er slank. Jeg hadde lenge hatt mistanke om at han spiste ekstra etter at jeg hadde lagt meg, men for ikke så lenge siden fant jeg en hel søppelpose full av tomt sjokoladepapir fra de største sjokoladeplatene. Det var gjemt helt innerst inne i et kott. Han tror nok at jeg ikke vet, for jeg har ikke sagt noe. Saken er at man som regel alltid vet. Det blir det samme som med skapdrikkere. De tror at ingen merker noe, men det gjør man altså. Det er bare at det er vanskelig å si noe om det. Vil ikke såre. Redd for å spørre. Så hvordan bli kvitt slike uvaner med overspising? Ikke ha det i hus. Finn erstatninger som frukt, søt te, nøtter, oppkuttede grønnsaker, sukkerfrie drikker. Start med en dag om gangen. Ta bare dagen i dag. Kom deg gjennom bare dagen i dag i første omgang. Se hvordan du føler deg når du legger deg i kveld etter en dag uten. Ønsker deg lykke til Anonymkode: 0ed13...259 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #9 Del Skrevet 9. januar 2023 Anonymkode: cacec...5b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #10 Del Skrevet 9. januar 2023 Ts her. Takk for så mange gode ord og råd. Har ingenting i hus nå, og det er mandag, hehe, så ny start (igjen..!) men, skal ta en dag av gangen og uke kjøpe noe mer! Kan ikke gi opp. Anonymkode: 4efe6...15d 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #11 Del Skrevet 9. januar 2023 Kan du ordne det slik at du ikke handler? Kan mannen handle eller dere bestille fra Oda? Hadde jeg hatt det i hus hadde jeg heller ikke klart å la være for å si det sånn. Ellers kan jeg anbefale spisfo dersom du føler at dette er en spiseforstyrrelse mer enn dårlige vaner. Det er gratis og krever ikke henvisning. Anonymkode: 24e61...699 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #12 Del Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Spiser godteriet når jeg er emosjonelt stressa, sliten, lei meg, osv. Anonymkode: 4efe6...15d Dette er en sykdom. Det er samme mønsteret som folk med rusproblemer eller andre spiseforstyrrelser har. Du trenger profesjonell hjelp til å stoppe. Du trenger å lære deg alternative måter å håndtere psykisk smerte på. Psykolger er trent til å hjelpe med dette. Anonymkode: ce4a8...b43 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #13 Del Skrevet 9. januar 2023 Jeg vil gjerne anbefale en podcast til deg, eller rettere sagt en podcast episode. #37 av Uforstyrra (gitt ut av ROS) som heter «Få bukt med overspising». Det er en introduksjon til selvhjelpsprogrammet ved samme navn - som igjen kommer av boka som det tar utgangspunkt i. Episoden har bl.a intervju med ei dame som forteller om sin erfaring, og de går gjennom de 5 stegene. Så kan du evt låne/kjøpe boka etterpå om du tror det er noe for deg. Boka er utgangspunkt for mye behandling av overspisingslidelse, men det er ikke slik at programmet kun er for de med diagnosen. Det «holder» at du har et problem med overspising 😊 Anonymkode: d222b...76a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #14 Del Skrevet 9. januar 2023 Bytt ut godteri med vin og brennevin i teksten din........ Avhengiget heter det vel. Du må snakke med ham om det og ikke minst være ærlig med deg selv. Og så tar du det derfra, helst med noen profesjonelle. Anonymkode: 7bfb7...f37 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #15 Del Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg vil gjerne anbefale en podcast til deg, eller rettere sagt en podcast episode. #37 av Uforstyrra (gitt ut av ROS) som heter «Få bukt med overspising». Det er en introduksjon til selvhjelpsprogrammet ved samme navn - som igjen kommer av boka som det tar utgangspunkt i. Episoden har bl.a intervju med ei dame som forteller om sin erfaring, og de går gjennom de 5 stegene. Så kan du evt låne/kjøpe boka etterpå om du tror det er noe for deg. Boka er utgangspunkt for mye behandling av overspisingslidelse, men det er ikke slik at programmet kun er for de med diagnosen. Det «holder» at du har et problem med overspising 😊 Anonymkode: d222b...76a Tusen takk! Skal lytte! Anonymkode: 4efe6...15d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april #16 Del Skrevet 25. april AnonymBruker skrev (På 9.1.2023 den 9.55): Ts her. Takk for så mange gode ord og råd. Har ingenting i hus nå, og det er mandag, hehe, så ny start (igjen..!) men, skal ta en dag av gangen og uke kjøpe noe mer! Kan ikke gi opp. Anonymkode: 4efe6...15d Jeg har samme problem selv. Har selv begynt på helsestudio nå og trener 12 timer i uka. Men det er viktig å spise nok proteiner for å unngå sug etter sukker. Ofte spiser jeg godteri fordi jeg er dilfen og har lav blodsukker Har nå begynt å kjøpe litt smågodt hver gang jeg er i butikken.. kanskje 5 til 15 godteri ting . I stedet for å spise masse på en gang. Men jeg har sånne dager jeg kan spise en hel boks med is og eller en pose boller alene pluss en stor bolle med smågodt. Men det er heldigvis bare en gang i måneden ca. Når jeg har mensen Anonymkode: da1a8...d46 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april #17 Del Skrevet 27. april Jeg var som deg. Måtte bestemme meg for å slutte med godteri. Spiser potetgull fremdeles, men det har jeg ikke er slikt sykt forhold til. Men rart nok så provoserer det mange at jeg ikke tar en eneste bit, fordi at "man må jo kose seg litt". Men for meg funket kun å kutte helt, nå har jeg fått ro i hodet for tankene som sa "bare en bit til". Anonymkode: 67139...aeb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå