Gå til innhold

Blødningsforstyrrelser og legeskrekk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har vært hos legen og gynekolog nå mange ganger, jeg har blitt sjekket for polycystisk ovariesyndrom, entemitriose og alle kjønnssykdommer som er, uten resultat.

Jeg har i snart ett år hatt problemer med at hver måned, konsekvent mellom 3-7 dager etter endt menstrasjon begynner jeg igjen å blø, få menstruasjonssmerter, som oftere er mer eller like store som ved mens, blødningene varer 2/3 dager og er så store at jeg bruker tampong eller innlegg. Sammen med dette kan jeg få store smerter under samleie, noen ganger så store at jeg ikke kan foreta meg noen ting etter og den følgende dag. Jeg har utrolig legeskrekk og får angstanfall ved å skulle ringe å bestille tid, har lyst til å «stikke av» når jeg sitter på venterommet og kvier meg meget for hele prosessen. Legen min ønsker å ta en «smear» prøve, er det noen som kan fortelle meg hva de kan finne ut av eller om jeg kan veilede min lege i ett svar, jeg ønsker å dra til legen så mye som mulig og blir oppgitt av at hele prosessen har og skal ta så lang tid, (selv om jeg selv vet jeg forlenger prosessen selv) 

jeg har kobberspiral men tar ingen hormoner.

Hva kan dette være, og hva kan legen eventuelt finne ut av? 

Anonymkode: c935d...c19

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Smear prøve, mener du at du skal ta celleprøve? Celleprøve tar man for å sjekke om man har celler som kan bli til kreft hvis de ikke fjernes i tide.

Snakk med legen din om legeskrekken, det går an å få behandling for den! Dumt å gå rundt og ha det fælt hvis man ikke trenger det. :)

Anonymkode: b35f9...71d

AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å vite. Menes det "pap smear" som i livmorhalsprøve eller vil han ta skrapning/celleprøve av livmoren? Første for å se forandringer og om det er kreftceller, og siste for å se om du har endometrial celler når du ikke skal ha menstruasjon (cellene som danner ene delen av livmorlaget og som faller av og skaper mensen). Da skal det være mulig å se hvor mange celler du har og om det er her blødningen kommer fra, men det måles også under ultralyd. 

Anonymkode: e4774...6bb

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er en “celleprøve” han så skal ta :), de har også sjekket meg med ultralyd flere ganger uten andre svar en at det ser fint ut! 

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel heller ikke sånn at man får «regelmessige» uregelmessige blødninger hvis man har livmorhalskreft? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er vel heller ikke sånn at man får «regelmessige» uregelmessige blødninger hvis man har livmorhalskreft? 

Nei ikke nødvendigvis, men smerter etter samleie er ofte et symptom og derfor ønsker nok legen test. 

Anonymkode: e4774...6bb

AnonymBruker
Skrevet

Tipper spiralen kan være synderen her. Ville tatt ut den og sett om det ble bedre.

Anonymkode: c2dea...ac4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...