AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #21 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men du mener vel ikke at korrelasjon og kausalitet er det samme? Anonymkode: cbd2d...4a2 Nei, selvfølgelig ikke. Det er heller ikke relevant for det vi snakker om. Anonymkode: ac7a0...9c4
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #22 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, selvfølgelig ikke. Det er heller ikke relevant for det vi snakker om. Anonymkode: ac7a0...9c4 Det er vel du som påstår at det er sammenheng mellom utdannelse og IQ? Anonymkode: cbd2d...4a2 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #23 Skrevet 8. januar 2023 Kommer jo an på hvor dette bydefolket er utdannet og hvor de jobber. Jeg har over 10 års høyere utdanning, og min mann har en phd. Vi bor begge på bygda, men jobber i Oslo. På sikt håper vi at vi begge kan leve som bønder på heltid, og det vil nok ikke senke vår IQ eller vår samfunnsengasjement akkurat. Anonymkode: 6aa85...c6e 4 2
herzeleid Skrevet 8. januar 2023 #24 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Det er vel rimelig å anta at byfolk har høyere IQ enn bygdefolk? Da de har gjeronmgående mer krevende jobber som trenger lengre utdannelse? Kan ikke skjønne annet enn st det er slik. Anonymkode: ac7a0...9c4 Det virker ikke rimelig å anta dette om innbyggere i byer på gruppenivå, da byer gjerne også har veldig mange som må gjøre de "enkle" jobbene og har en del sosiale problemer. Ser en derimot på bydeler eller områder ville en kanskje kunne finne at det er områder i de større byene der innbyggerne har høyere IQ enn landsgjennomsnittet, og områder der det motsatte er tilfelle. 2
aksase Skrevet 8. januar 2023 #25 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har mastergrad i et svært krevende teknologifag, og bor ikke overraskende i en storby. Anonymkode: ac7a0...9c4 Så bra! Hvis arbeidsplassen din hadde vært et sted i indre Telemark, og du kjøpte et nedlagt småbruk og flyttet dit for å jobbe med teknologi der, ville du da være byfolk eller bygdefolk? 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #26 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er vel du som påstår at det er sammenheng mellom utdannelse og IQ? Anonymkode: cbd2d...4a2 Ja, det er en sammenheng mellom IQ og utdannelse (korrelasjon). Folk med høyere IQ er i snitt betydelig mer utdannet enn andre. Dette betyr ikke at utdannelse i seg selv ikke gir høyere IQ (kausualitet). Du strør deg åpenbart rundt med begreper du ikke helt forstår. Anonymkode: ac7a0...9c4 1 1
Flintis Skrevet 8. januar 2023 #27 Skrevet 8. januar 2023 Det har gjennom årtier vært flytting fra bygd til by og gjennomsnittlig iq har gått opp begge steder.... 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #28 Skrevet 8. januar 2023 Statistikk fra USA, gjennomsnittlig IQ per høyeste oppnådd utdannelse. Folk med doktorgrad har i snitt 25 poeng høyere IQ enn de med bare videregående utdanning. High School Diploma Mean IQ 99 Associate of Arts Mean IQ 104 Bachelor of Arts Mean IQ 113 Master’s Degree Mean IQ 117 Ph.D., MD, DDS Mean IQ 124 Anonymkode: ac7a0...9c4 1 1
Flintis Skrevet 8. januar 2023 #29 Skrevet 8. januar 2023 Flintis skrev (Akkurat nå): Det har gjennom årtier vært flytting fra bygd til by og gjennomsnittlig iq har gått opp begge steder.... For å drodle litt mer rundt dette og jeg kan ikke finne noen kilde på dette, men det var ofte to typer som dro, de som ikke fikk jobb i skogen og fikk fabrikk jobb og de som tok utdannelse og noen kom selvfølgelig tilbake. I min kommune er det nå mye bygg og anlegg og mye helse og omsorg samt lærere, regnskap, og kommunalt byråktati. Så da er det moderat med jobber som ikke krever utdanning, og få folk å dele den nødvendige intelligensiaen på så jeg vil da formene at iq vil være stigende i et synkende folketall.
Aragon Skrevet 8. januar 2023 #30 Skrevet 8. januar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er vel rimelig å anta at byfolk har høyere IQ enn bygdefolk? Da de har gjeronmgående mer krevende jobber som trenger lengre utdannelse? Kan ikke skjønne annet enn st det er slik. Anonymkode: ac7a0...9c4 Har enkelte anonyme brukere lavere IQ enn andre brukere ? Bare lurer , siden de har gjennomgående dummere spørsmål . Endret 8. januar 2023 av Aragon 1 1
Ulla Ullsokk Skrevet 9. januar 2023 #31 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Å være klok, reflektert og åpen betyr høy IQ? Før man kommer med synspunkter hadde det kanskje vært greit å avklare hva alle la i høy IQ. Tror ikke de fleste vet hva det innebærer. Anonymkode: 6e8ed...319 Neida, jeg aner ikke hva de kan løse av iq-oppgaver, men det gjør dem ikke mindre kloke og gode som mennesker. Hvordan de er MED mennesker. Akkurat to av disse, de SER folk på en fantastisk måte, rett igjennom, uten å dømme dem. Og det synes jeg er viktigere enn all verdens utdanning. Disse er i mine øyne utrolig mye bedre mennesker enn min venninne i Frankrike som er høyt utdannet og har bodd over hele verden. Jeg ler meg ihjel over at hun mener alle burde bo utenlands for å bli mer åpne og få mer innsikt, når disse to fra bygda såvidt har bodd litt i Oslo og aldri utenlands, men har en forståelse og innsikt måte å tenke på som jeg bøyer meg i støvet av. Og hun i Frankrike f eks ikke rikker seg på hva hun «vet» selv når hun får forskningen presentert svart på hvitt. Og hun ser, som TS, ned på de som har mindre utdannelse. Kan godt hende TS har rett, jeg mener faktisk å ha lest noe om det. Men det gjør jo ikke folk bedre at de har høy IQ. Det er jo bare å lese TS sine nedlatende innlegg.
aksase Skrevet 9. januar 2023 #32 Skrevet 9. januar 2023 (endret) Kipling skrev (10 timer siden): Tror det er en del mer krevende å drive en gård enn de fleste jobbene folk i byer har. Det er også det poenget at det er høyere innvandrertetthet i byene, og ekstremt mange av disse er fra land med lavere iq enn Norge, så det trekker nok snittet ned en god del. Om det er mer eller mindre krevende å være bonde, det er jeg usikker på, men en bonde trenger veldig bred kompetanse. Jeg er selv bonde på heltid etter en ingeniørutdanning og 20 år innen IT-drift, og min erfaring er at en bonde må kunne litt om veldig mye. I en bedrift har man ofte forskjellige folk til ulike oppgaver. Det er som regel ikke samme folka som både driver med regnskap, ansetter medarbeidere, tar avgjørelser om investeringer, kjører trucken, fjerner avfall, vasker dassen og reparerer maskinene i fabrikken, men på en gård kan det være slik. Som bonde er jeg alene om det meste og her her noe av det jeg bør kunne noe om for å lykkes, for det er ikke penger til å kjøpe kompetanse innen alt dette: HMS Tariff og minstelønn Administrasjon og ledelse Kjemi og organisk liv i jorda Planteteknikk og biologi Maskinkjøring på alt fra traktor og vogntog til truck, gravemaskin, høstemaskiner, treskemaskiner og hjullaster Vedlikehold og reparasjon av maskiner Sveising og metallarbeid Veivedlikehold og snørydding GPS-systemer og autostyring av traktor og maskiner Skogsdrift Grøfting, rep av rør og lekkasjer i anlegg ute på jordene Vanningssystemer, ventiler og pumper Sikkerhet ved varme arbeider som sveising og sliping Dokumentasjonssystemer og kvalitetssystemer med sertifisering og rapportering Krav og regelverk for hygiene matsikkerhet fra Mattilsynet Lagringsteknologi og oppbevaring av jordbruksvarer Økonomi, fakturering, lønn og regnskap(selv om jeg har regnskapsfører) Miljøkrav, systemer og teknikker for å hindre forurensning Bruk og analyse av dronebilder og satellittbilder som grunnlag for riktig gjødsling Skadedyrbekjemping med krav om eget kurs og sertifisering for bruk av gnagermidler Plantevern med krav om eget kurs og sertifisering for bruk av plantevernmidler Brannvern, brannsikkerhet og kontroll av elektriske anlegg Snekring og vedlikehold av bygg og eiendom En bonde har ofte veldig bred erfaring og kan litt om veldig mye, så hvis du skal ansette noen i en bedrift og får en erfaren bonde på søkerlista, kan du ligge an til å gjøre et skikkelig kupp. 🙂 Endret 9. januar 2023 av aksase 3 6
TheHairyToothfairy Skrevet 9. januar 2023 #33 Skrevet 9. januar 2023 Byfolk er jo stort sett bygdefolk som ikke duger på bygda.
Kipling Skrevet 9. januar 2023 #34 Skrevet 9. januar 2023 4 minutter siden, aksase said: Om det er mer eller mindre krevende å være bonde, det er jeg usikker på, men en bonde trenger veldig bred kompetanse. Jeg er selv bonde på heltid etter en ingeniørutdanning og 20 år innen IT-drift, og min erfaring er at en bonde må kunne litt om veldig mye. I en bedrift har man ofte forskjellige folk til ulike oppgaver. Det er som regel ikke samme folka som både driver med regnskap, ansetter medarbeidere, tar avgjørelser om investeringer, kjører trucken, fjerner avfall, vasker dassen og reparerer maskinene i fabrikken, men på en gård kan det være slik. Som bonde er jeg alene om det meste og her her noe av det jeg bør kunne noe om for å lykkes, for det er ikke penger til å kjøpe kompetanse innen alt dette: HMS Tariff og minstelønn Kjemi og organisk liv i jorda Planteteknikk og biologi Maskinkjøring på alt fra traktor og vogntog til truck, gravemaskin, høstemaskiner, treskemaskiner og hjullaster Vedlikehold og reparasjon av maskiner Sveising og metallarbeid Veivedlikehold og snørydding GPS-systemer og autostyring av traktor og maskiner Skogsdrift Grøfting, rep av rør og lekkasjer i anlegg ute på jordene Vanningssystemer, ventiler og pumper Sikkerhet ved varme arbeider som sveising og sliping Dokumentasjonssystemer og kvalitetssystemer med sertifisering og rapportering Krav og regelverk for hygiene matsikkerhet fra Mattilsynet Lagringsteknologi og oppbevaring av jordbruksvarer Økonomi, fakturering, lønn og regnskap(selv om jeg har regnskapsfører) Miljøkrav, systemer og teknikker for å hindre forurensning Bruk og analyse av dronebilder og satellittbilder som grunnlag for riktig gjødsling Skadedyrbekjemping med krav om eget kurs og sertifisering for bruk av gnagermidler Plantevern med krav om eget kurs og sertifisering for bruk av plantevernmidler Brannvern, brannsikkerhet og kontroll av elektriske anlegg Snekring og vedlikehold av bygg og eiendom En bonde har ofte veldig bred erfaring og kan litt om veldig mye, så hvis du skal ansette noen i en bedrift og får en erfaren bonde på søkerlista, kan du ligge an til å gjøre et skikkelig kupp. 🙂 Ja det er det inntrykket jeg har fått, og derfor jeg tror at det blir litt annerledes enn amerikansk statistikk, for gårdene der er vel store nok til at man ansetter folk for å håndtere de ulike feltene. Slik at “storbonden” er mer en administrator som må skjønne businesssiden av det og ansette riktige folk, men ikke faktisk på detaljstyre så mye og kunne litt om alt. 2
I Grosny Skrevet 9. januar 2023 #35 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er vel rimelig å anta at byfolk har høyere IQ enn bygdefolk? Da de har gjeronmgående mer krevende jobber som trenger lengre utdannelse? Kan ikke skjønne annet enn st det er slik. Anonymkode: ac7a0...9c4 Du sikter kanskje til "brain drain", at smarte folk fra bygda drar til universitetsbyene og ikke kommer tilbake. Mulig det gjør noe med iq-balansen. Arbeidsplasser som etterspør intelligente medarbeidere kan også fungere som Iq-magneter.
aksase Skrevet 9. januar 2023 #36 Skrevet 9. januar 2023 Kipling skrev (6 minutter siden): Ja det er det inntrykket jeg har fått, og derfor jeg tror at det blir litt annerledes enn amerikansk statistikk, for gårdene der er vel store nok til at man ansetter folk for å håndtere de ulike feltene. Slik at “storbonden” er mer en administrator som må skjønne businesssiden av det og ansette riktige folk, men ikke faktisk på detaljstyre så mye og kunne litt om alt. Hva som foregår i USA er jeg usikker på, men det kan være du har rett. Nå er det lite eller ingen utdanningskrav eller IQ-krav for å bli bonde, men jeg tror at skal man lykkes som bonde og klare å drive godt og tjene penger på det, kreves mye skills og det er mye lettere å tilegne seg skills om man har høy IQ.
tøydokka Skrevet 9. januar 2023 #37 Skrevet 9. januar 2023 Jeg tror ikke det er sånn at de har mindre krevende jobber på bygden. En jobb som krever høy utdannelse er ikke nødvendigvis mer krevende enn en jobb som krever lite utdannelse, fagbrev eller bachelor. Det er heller ikke sånn at høy iq betyr høy utdannelse eller at innvandrere uten utdannelse har lavere iq. En kvinne fra Somalia kan ha iq på mensanivå, men likevel gå hjemme og ikke få utnyttet potensialet sitt pga kulturelle og økonomiske forhold. Det er dokumentert at mennesker med veldig høy utdannelse oftere må søke seg jobb i byene for å få relevant arbeid. Samtidig bor det mange innvandrere i de største byene uten utdannelse. Men utdannelse og iq er ikke det samme. 1 2
Kipling Skrevet 9. januar 2023 #38 Skrevet 9. januar 2023 1 hour ago, tøydokka said: Jeg tror ikke det er sånn at de har mindre krevende jobber på bygden. En jobb som krever høy utdannelse er ikke nødvendigvis mer krevende enn en jobb som krever lite utdannelse, fagbrev eller bachelor. Det er heller ikke sånn at høy iq betyr høy utdannelse eller at innvandrere uten utdannelse har lavere iq. En kvinne fra Somalia kan ha iq på mensanivå, men likevel gå hjemme og ikke få utnyttet potensialet sitt pga kulturelle og økonomiske forhold. Det er dokumentert at mennesker med veldig høy utdannelse oftere må søke seg jobb i byene for å få relevant arbeid. Samtidig bor det mange innvandrere i de største byene uten utdannelse. Men utdannelse og iq er ikke det samme. Har du sett hva snitt IQen i Somalia er? Du kan finne et mensamedlem hvor som helst i verden, men tettheten av dem vil variere. For å si det sånn, du finner veldig mange flere mensamedlemmer i Japan enn du gjør i Somalia. Nei utdannelse er ikke det samme som IQ, men problemet er at de samme innvandrerne som ikke har utdannelse også gjerne er fra land hvor IQen bare er veldig lav. 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #39 Skrevet 9. januar 2023 Men nå er det vel ofte sånn at alle de smarte fra bygda, må flytte for å studere. Og en stor del av de, flytter ikke tilbake, enten grunnet jobbmuligheter, at de har møtt noen, eller at de trives mye bedre i by enn på bygd. Har familie som bor på bygda, og hadde noen venner der og som ung, men alle mine venner flyttet, og ingen av de bor der lenger. Anonymkode: 619fb...7b3 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #40 Skrevet 9. januar 2023 tøydokka skrev (1 time siden): Jeg tror ikke det er sånn at de har mindre krevende jobber på bygden. En jobb som krever høy utdannelse er ikke nødvendigvis mer krevende enn en jobb som krever lite utdannelse, fagbrev eller bachelor. Det er heller ikke sånn at høy iq betyr høy utdannelse eller at innvandrere uten utdannelse har lavere iq. En kvinne fra Somalia kan ha iq på mensanivå, men likevel gå hjemme og ikke få utnyttet potensialet sitt pga kulturelle og økonomiske forhold. Det er dokumentert at mennesker med veldig høy utdannelse oftere må søke seg jobb i byene for å få relevant arbeid. Samtidig bor det mange innvandrere i de største byene uten utdannelse. Men utdannelse og iq er ikke det samme. Har du sjekket hva gjennomsnittlig IQ i Somalia er? Anonymkode: f35e9...0a8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå