AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #1 Skrevet 8. januar 2023 Det er vel rimelig å anta at byfolk har høyere IQ enn bygdefolk? Da de har gjeronmgående mer krevende jobber som trenger lengre utdannelse? Kan ikke skjønne annet enn st det er slik. Anonymkode: ac7a0...9c4
Tatja Skrevet 8. januar 2023 #2 Skrevet 8. januar 2023 Det må du nok ha rett i. Har også oppdaget at katter i byen har skarpere hue enn katter på landet. 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #3 Skrevet 8. januar 2023 Hmmm...hva med oss som har bodd litt begge steder? Mistet jeg IQ da jeg flyttet til bygda? Anonymkode: 34751...107 9 1 5
helene_harepus Skrevet 8. januar 2023 #4 Skrevet 8. januar 2023 Tror ikke det har så mye å si om du bor på landet eller i byen. 😂 5 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #5 Skrevet 8. januar 2023 Hvorfor mener du at byfolk har mer krevende utdannelser enn bygdefolk? Finnes de fleste yrkesgrupper på bygda også. Anonymkode: 1fa17...361 3 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #6 Skrevet 8. januar 2023 Er nok flere høyt utdanna i byene. De smarteste drar nok ut for å studere, og har en mistanke om at kun de teiteste drar hjem igjen. Jeg er en av dem. Anonymkode: 1e57d...144 2 2
aksase Skrevet 8. januar 2023 #7 Skrevet 8. januar 2023 (endret) Nå har vel ikke IQ så mye med utdanning å gjøre, men høy IQ kan gjøre det lettere å ta høyere utdanning. Det går an å være Mensa-medlem uten utdanning, og du kan ha fancy utdanninger med mer gjennomsnittlig IQ. IQ er mest et mål på hvor god man er på problemløsing og det å se sammenhenger. Forskjell i utdanningsnivå kan det nok være, men det er nok mest fordi de fleste jobbene er i og omkring byene. Nå er det også mye bygdefolk i byene, og for alt jeg vet, er bygdefolket med på å øke både IQ og utdanningsnivå i byene. Eller kanskje ikke..... Jeg vet ikke. Men å påstå at bygdefolket er mindre smarte en byfolk, det er litt drøyt, og også vanskelig å dokumentere fordi folk flytter ut og inn av byene hele tida og vanskelig å definere hva som er hva. Endret 8. januar 2023 av aksase 11 2
MortenMunkholm Skrevet 8. januar 2023 #8 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Det er vel rimelig å anta at byfolk har høyere IQ enn bygdefolk? Da de har gjeronmgående mer krevende jobber som trenger lengre utdannelse? Kan ikke skjønne annet enn st det er slik. Anonymkode: ac7a0...9c4 Du skulle vel ha lagt deg nå, det er skole i morgen:) 4 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #9 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Det er vel rimelig å anta at byfolk har høyere IQ enn bygdefolk? Da de har gjeronmgående mer krevende jobber som trenger lengre utdannelse? Kan ikke skjønne annet enn st det er slik. Anonymkode: ac7a0...9c4 Er nok folk som har studert seg til en fancy kontorpult, helt uten andre evner. Utdanning sier ingenting om IQ nivået ditt. Ikke alle syns asvalt er så givende i lengden. Anonymkode: 169f5...ccd 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #10 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Det er vel rimelig å anta at byfolk har høyere IQ enn bygdefolk? Da de har gjeronmgående mer krevende jobber som trenger lengre utdannelse? Kan ikke skjønne annet enn st det er slik. Anonymkode: ac7a0...9c4 Så - hvilken bygd er du fra, TS? Anonymkode: a68ed...3e4 3
Ulla Ullsokk Skrevet 8. januar 2023 #11 Skrevet 8. januar 2023 Nå kom jeg til å tenke på en venninne som har bodd i mange land og mener at det er superviktig for å kunne være en oppegående person. Tilfeldigvis er hun den mest trangsynte inni-boksen-dama jeg kjenner😄 Mine venninner på bygda, bl a to stk som jobber i barnehage, er utrolig kloke og reflekterte og åpne. Så akkurat i dette tilfellet er det ihvertfall helt feil. Dessuten tror jeg folk i byen ofte er mer stressa og det gjør ikke underverker for hjernekapasiteten. 6
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #12 Skrevet 8. januar 2023 MortenMunkholm skrev (2 minutter siden): Du skulle vel ha lagt deg nå, det er skole i morgen:) Du har ingen motargumenter, skjønner jeg. Anonymkode: ac7a0...9c4
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #13 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så - hvilken bygd er du fra, TS? Anonymkode: a68ed...3e4 Jeg har mastergrad i et svært krevende teknologifag, og bor ikke overraskende i en storby. Anonymkode: ac7a0...9c4 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #14 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har mastergrad i et svært krevende teknologifag, og bor ikke overraskende i en storby. Anonymkode: ac7a0...9c4 Jøss. Åpningsinnlegget kunne tyde på det motsatte. Anonymkode: a68ed...3e4 6 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #15 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er nok folk som har studert seg til en fancy kontorpult, helt uten andre evner. Utdanning sier ingenting om IQ nivået ditt. Ikke alle syns asvalt er så givende i lengden. Anonymkode: 169f5...ccd Hvis du tror det er ingen sammenheng mellom IQ og utdanning, da er du på bærtur. Anonymkode: ac7a0...9c4 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #16 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har mastergrad i et svært krevende teknologifag, og bor ikke overraskende i en storby. Anonymkode: ac7a0...9c4 Det mener du er en målestokk for IQ? Anonymkode: cbd2d...4a2 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #17 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jøss. Åpningsinnlegget kunne tyde på det motsatte. Anonymkode: a68ed...3e4 Skjønner du er bygdefolk med mindreverdighetskompleks. Lykke til med å snu fraflyttinga. Anonymkode: ac7a0...9c4
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #18 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det mener du er en målestokk for IQ? Anonymkode: cbd2d...4a2 Ja. Anonymkode: ac7a0...9c4 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #19 Skrevet 8. januar 2023 Ulla Ullsokk skrev (1 minutt siden): Nå kom jeg til å tenke på en venninne som har bodd i mange land og mener at det er superviktig for å kunne være en oppegående person. Tilfeldigvis er hun den mest trangsynte inni-boksen-dama jeg kjenner😄 Mine venninner på bygda, bl a to stk som jobber i barnehage, er utrolig kloke og reflekterte og åpne. Så akkurat i dette tilfellet er det ihvertfall helt feil. Dessuten tror jeg folk i byen ofte er mer stressa og det gjør ikke underverker for hjernekapasiteten. Å være klok, reflektert og åpen betyr høy IQ? Før man kommer med synspunkter hadde det kanskje vært greit å avklare hva alle la i høy IQ. Tror ikke de fleste vet hva det innebærer. Anonymkode: 6e8ed...319
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #20 Skrevet 8. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis du tror det er ingen sammenheng mellom IQ og utdanning, da er du på bærtur. Anonymkode: ac7a0...9c4 Men du mener vel ikke at korrelasjon og kausalitet er det samme? Anonymkode: cbd2d...4a2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå