Gå til innhold

Har bygdefolk lavere IQ enn byfolk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel rimelig å anta at byfolk har høyere IQ enn bygdefolk? Da de har gjeronmgående mer krevende jobber som trenger lengre utdannelse? Kan ikke skjønne annet enn st det er slik.

Anonymkode: ac7a0...9c4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det må du nok ha rett i. Har også oppdaget at katter i byen har skarpere hue enn katter på landet. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hmmm...hva med oss som har bodd litt begge steder? Mistet jeg IQ da jeg flyttet til bygda? 

Anonymkode: 34751...107

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Tror ikke det har så mye å si om du bor på landet eller i byen. 😂

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor mener du at byfolk har mer krevende utdannelser enn bygdefolk? Finnes de fleste yrkesgrupper på bygda også. 

Anonymkode: 1fa17...361

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Er nok flere høyt utdanna i byene. De smarteste drar nok ut for å studere, og har en mistanke om at kun de teiteste drar hjem igjen. Jeg er en av dem.

Anonymkode: 1e57d...144

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Nå har vel ikke IQ så mye med utdanning å gjøre, men høy IQ kan gjøre det lettere å ta høyere utdanning. Det går an å være Mensa-medlem uten utdanning, og du kan ha fancy utdanninger med mer gjennomsnittlig IQ. IQ er mest et mål på hvor god man er på problemløsing og det å se sammenhenger.

Forskjell i utdanningsnivå kan det nok være, men det er nok mest fordi de fleste jobbene er i og omkring byene.

Nå er det også mye bygdefolk i byene, og for alt jeg vet, er bygdefolket med på å øke både IQ og utdanningsnivå i byene. Eller kanskje ikke..... Jeg vet ikke. 

Men å påstå at bygdefolket er mindre smarte en byfolk, det er litt drøyt, og også vanskelig å dokumentere fordi folk flytter ut og inn av byene hele tida og vanskelig å definere hva som er hva.

Endret av aksase
  • Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er vel rimelig å anta at byfolk har høyere IQ enn bygdefolk? Da de har gjeronmgående mer krevende jobber som trenger lengre utdannelse? Kan ikke skjønne annet enn st det er slik.

Du skulle vel ha lagt deg nå, det er skole i morgen:)

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Er nok folk som har studert seg til en fancy kontorpult, helt uten andre evner.

Utdanning sier ingenting om IQ nivået ditt.

Ikke alle syns asvalt er så givende i lengden.

Anonymkode: 169f5...ccd

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Så - hvilken bygd er du fra, TS?

Anonymkode: a68ed...3e4

• Liker 3
Skrevet

Nå kom jeg til å tenke på en venninne som har bodd i mange land og mener at det er superviktig for å kunne være en oppegående person. Tilfeldigvis er hun den mest trangsynte inni-boksen-dama jeg kjenner😄 Mine venninner på bygda, bl a to stk som jobber i barnehage, er utrolig kloke og reflekterte og åpne. 

Så akkurat i dette tilfellet er det ihvertfall helt feil. 

Dessuten tror jeg folk i byen ofte er mer stressa og det gjør ikke underverker for hjernekapasiteten.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
MortenMunkholm skrev (2 minutter siden):

Du skulle vel ha lagt deg nå, det er skole i morgen:)

Du har ingen motargumenter, skjønner jeg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så - hvilken bygd er du fra, TS?

Jeg har mastergrad i et svært krevende teknologifag, og bor ikke overraskende i en storby.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har mastergrad i et svært krevende teknologifag, og bor ikke overraskende i en storby.

Jøss. Åpningsinnlegget kunne tyde på det motsatte. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er nok folk som har studert seg til en fancy kontorpult, helt uten andre evner.

Utdanning sier ingenting om IQ nivået ditt.

Ikke alle syns asvalt er så givende i lengden.

Anonymkode: 169f5...ccd

Hvis du tror det er ingen sammenheng mellom IQ og utdanning, da er du på bærtur.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det mener du er en målestokk for IQ?

Anonymkode: cbd2d...4a2

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jøss. Åpningsinnlegget kunne tyde på det motsatte. 

Skjønner du er bygdefolk med mindreverdighetskompleks. Lykke til med å snu fraflyttinga.

AnonymBruker
Skrevet

Det mener du er en målestokk for IQ?

Ja.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Ulla Ullsokk skrev (1 minutt siden):

Nå kom jeg til å tenke på en venninne som har bodd i mange land og mener at det er superviktig for å kunne være en oppegående person. Tilfeldigvis er hun den mest trangsynte inni-boksen-dama jeg kjenner😄 Mine venninner på bygda, bl a to stk som jobber i barnehage, er utrolig kloke og reflekterte og åpne. 

Så akkurat i dette tilfellet er det ihvertfall helt feil. 

Dessuten tror jeg folk i byen ofte er mer stressa og det gjør ikke underverker for hjernekapasiteten.

Å være klok, reflektert og åpen betyr høy IQ? Før man kommer med synspunkter hadde det kanskje vært greit å avklare hva alle la i høy IQ. Tror ikke de fleste vet hva det innebærer. 

Anonymkode: 6e8ed...319

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du tror det er ingen sammenheng mellom IQ og utdanning, da er du på bærtur.

Men du mener vel ikke at korrelasjon og kausalitet er det samme?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...