AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #1 Skrevet 8. januar 2023 Hei Er det noen som skal så sommerblomster/stauder / grønnsaker etterhvert? Hvilken skal du så nå og i sesongen og hvilken metoder går du for? En hyggelig tråd om planting Anonymkode: fb17e...e44 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2023 #2 Skrevet 8. januar 2023 Mine planer dette året er gulrøtter, sukkererter, rødbeter, reddiker og jordbær. Det eneste jeg er noenlunde sikker på å få til er jordbæra 😅 Jeg må vel kanskje lese meg litt opp på om noen av disse skal/bør starte inne, eller om det er like greit å sette de rett ut når våren kommer. Stauder spontankjøpte jeg litt av hvert av på høstsalg, i tillegg til de jeg allerede hadde på første året. Skal se hva som har overlevd vinteren, og noen av dem må nok deles og flyttes. Det var så flott sist sommer da noen av staudene holdt koken til godt utpå høsten 🤩 Jeg er spesielt glad i solhatt. På diverse hagekontoer på insta kombinerer de den så flott med en lavere plante i forkant. Det vurderer jeg også å prøve. Anonymkode: ccdf8...473
Amossa Skrevet 8. januar 2023 #3 Skrevet 8. januar 2023 Jeg skal aller først så blodbeger. I fjor sådde jeg i begynnelsen av mars, og det var altfor sent. De blomstret ikke før langt ut på høsten. De skal kunne overvintre, så på gjesterommet (kaldt og lyst) står fjorårets blodbeger sammen med alle pelargoniaene som jeg kjøpte til vinduskassene i fjor. Er spent på om de vil klare vinteren hos meg. Så har jeg poser med frø av blomkarse, erteblomst, kornblomst og ringblomst klare for planting. Kanskje starter jeg såing inne i år, bare for at de skal få et lite forsprang. Bor i nord, så derfor. Jeg planter i lave kasser med "tak". Sånne man kjøper på Europris, Felleskjøpet osv. Bruker frøjord som jeg blander med Perlite. 1
Amossa Skrevet 8. januar 2023 #4 Skrevet 8. januar 2023 Jeg glemte å si noe om planene mine for stauder og bær/grønnsaker. Har mange stauder, så noe må deles i år. Kjøpte mange på salg i fjor, og er spent på hvordan de trives der jeg har plantet dem. Planen er å IKKE kjøpe stauder i år... Har poteter, jordbær, rabarbra, timian, gressløk, løpstikke, sitronmelisse og mynte. I år har jeg tenkt å samle urtene i en ny kjøkkenhage. Har et område som nå er plen, men som vil egne seg godt. Gleder meg veldig til hagesesongen starter! 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #5 Skrevet 9. januar 2023 Amossa skrev (8 timer siden): Jeg glemte å si noe om planene mine for stauder og bær/grønnsaker. Har mange stauder, så noe må deles i år. Kjøpte mange på salg i fjor, og er spent på hvordan de trives der jeg har plantet dem. Planen er å IKKE kjøpe stauder i år... Har poteter, jordbær, rabarbra, timian, gressløk, løpstikke, sitronmelisse og mynte. I år har jeg tenkt å samle urtene i en ny kjøkkenhage. Har et område som nå er plen, men som vil egne seg godt. Gleder meg veldig til hagesesongen starter! Jeg gleder meg også veldig! Jeg skal også gjøre endringer i hagen i år for å finne plass til er par ekstra dyrkekasser. Farvel, ubrukelige plen! Googlet blodbeger, og den var jo helt nydelig 😍 Om jeg forstår rett så trenger den noe å klatre på, og den bør settes ut i potte dersom man vil prøve å overvintre den? (framfor å så den ut i bed). Eller kan man grave den opp igjen fra beddet om høsten? Jeg vil helst ha mest mulig planta i jorda. Anonymkode: ccdf8...473 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #6 Skrevet 9. januar 2023 Jeg sådde både blodbeger og stemorsblomst i forrige uke. I høst samlet jeg inn frø fra mange forskjellige blomster, så jeg er spent på hvordan de vil spire. Det er første gangen jeg bruker egenproduserte frø. I tillegg har jeg tatt stiklinger av en kjempeverbena som jeg flyttet inn i potte i høst. Jeg tenkte å gjøre et forsøk for å se om jeg får stiklingene til å rote seg. Hvis det mislykkes så har jeg fortsatt god tid til å så frø. I fjor sådde jeg kjempeverbena for første gang, og de ble en ny favoritt. De blomstret uavbrutt helt til frosten kom, og tiltrakk seg mengder med sommerfugler og bier. Og så har jeg bestilt frø til en sort tomater som heter Hundreds and Thousands. Den har jeg ikke prøvd før, så det blir spennende. Anonymkode: ef19a...1c5 2 1
Amossa Skrevet 9. januar 2023 #7 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg gleder meg også veldig! Jeg skal også gjøre endringer i hagen i år for å finne plass til er par ekstra dyrkekasser. Farvel, ubrukelige plen! Googlet blodbeger, og den var jo helt nydelig 😍 Om jeg forstår rett så trenger den noe å klatre på, og den bør settes ut i potte dersom man vil prøve å overvintre den? (framfor å så den ut i bed). Eller kan man grave den opp igjen fra beddet om høsten? Jeg vil helst ha mest mulig planta i jorda. Anonymkode: ccdf8...473 Blodbeger kan enten klatre eller henge. Ellers er det som du skriver. Og ja, hva skal man med den kjedelige plenen?
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #8 Skrevet 9. januar 2023 Hagen er sååå gjørmete nå! Noen tips mot det? Anonymkode: d17fd...aac
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #9 Skrevet 9. januar 2023 Har et håp om å plante noen syrintre i år, noen som har tips for å lykkes med syrin?🤩 Anonymkode: ace48...0cc 1
Amossa Skrevet 9. januar 2023 #10 Skrevet 9. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har et håp om å plante noen syrintre i år, noen som har tips for å lykkes med syrin?🤩 Anonymkode: ace48...0cc Syrin er lett å få til. Spa et godt hull og vann godt. Alltid viktig at busker får nok vann i starten 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #11 Skrevet 10. januar 2023 Her har jeg ikke noen spesielle planer akkurat nå. Men tenker litt på en pallekasse til i hagen, det kom en del bringebær og jordbær i fjor selv om de nok var litt sure pga for lite sol. Nå gleder jeg meg til de første spirene av krokus kommer opp igjen. Hagen har nå et stort teppe av snø. Vi har diverse frøposer jeg skal så etterhvert så får vi se hva som kommer opp av dem. Jeg vil prøve rabarbra igjen i år. Anonymkode: 73096...18c 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #12 Skrevet 10. januar 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hagen er sååå gjørmete nå! Noen tips mot det? Anonymkode: d17fd...aac Vente på våren 😊😉 Eller mente du generelt gjørmete? Er det mye leire i jorda som holder på fuktighet? Anonymkode: ccdf8...473
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2023 #13 Skrevet 10. januar 2023 Nå ble jeg inspirert til blodbeger og kjempe verbena. I januar så tenkte jeg å så: Jordbær, purre, løk, solhatt, chilli, tomat og basilikum, aubergin og stemor. Kjøpte mange små stauder i fjor så spent på om de overlevde da d har vært mye is i det store bedet. Har veldig mange planer for hagen min til våren og håper å hvertfall få til noen av dem. I februar tenker jeg å ta opp georginene. Er h4 og veldig undersolte her jeg bor Elsker hage/planter og gleder meg vilt til sommeren 🥳 hage er bare super terapi Anonymkode: fb17e...e44 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå