Gå til innhold

Usikker på om vi skal holde barnebursdag for 5-åringen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville invitert 2-4 av de nærmeste vennene som barnet ofte har på besøk. Både fra barnehagen og (eller) andre. 

Anonymkode: cc2a7...f57

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg tenker kanskje at dere gjør lurt i å øve lutt på det før skolestart. Er man redd for noe bør man jo eksponeres for det, og ikke støtte han i at han har helt rett i at det er «farlig» med barnebursdag. Kanskje ikke kjøre på med masse, masse barn, men prøve å lure han litt utpå med noen? 

Anonymkode: cf141...e3d

Men nå kan man vel ikke kun invitere noen fra gruppa? Kun guttene eller kun jentene er ikke aktuelt, da han leker like mye med et par av jentene, som et par av guttene. Og hele gruppa blir fort ganske mange.

Ts

Anonymkode: 8c905...e15

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Synes det er rart å ikke arrangere bursdag for en femåring. Vår er like gammel og har hatt barnebursdag siden toårsdagen. Er ingen i vår barnehage som ikke inviterer til bursdag.

Anonymkode: 0371f...75c

Selskap hadde han fått uansett, men da med familie, og ikke barnehagebarna.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men nå kan man vel ikke kun invitere noen fra gruppa? Kun guttene eller kun jentene er ikke aktuelt, da han leker like mye med et par av jentene, som et par av guttene. Og hele gruppa blir fort ganske mange.

Ts

Du må se på hva som er vanlig i din bhg. Hos oss er det enten alle, kun guttene, kun jentene, eller kun de på samme alderstrinn. Det er veldig mange som velger alderstrinnet  (noe som er veldig dumt for vårt barn, som kun leker med de som er et år eldre enn ham selv, og da aldri blir invitert i bursdag til de han faktisk leker med....)

Det er også helt innafor å invitere bare noen barn, så lenge man ikke inviterer via bhg. Altså man kan da ikke levere ut invitasjoner i barnehagen. 

Anonymkode: f1dca...f21

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

«Nei vi feiret aldri barnebursdag for deg, for da hadde du blitt sliten etterpå. Dessuten ba du aldri om det heller».

🤦‍♀️🤦‍♀️

Anonymkode: d8a8b...5b9

Nå sier jeg ikke at vi aldri skal arrangere barnebursdag, men lurer på om vi skal vente til litt. Er ikke alle barna i barnehagen vår som inviterer, så tenker det ikke er så uvanlig å vente til de begynner på skolen.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Nå sier jeg ikke at vi aldri skal arrangere barnebursdag, men lurer på om vi skal vente til litt. Er ikke alle barna i barnehagen vår som inviterer, så tenker det ikke er så uvanlig å vente til de begynner på skolen.

Ts

Jeg ville satt barnets ønske høyere enn nva som er vanlig og uvanlig. Om barnet deres ønsker det, synes jeg det er dårlig gjort å ikke ha besøket bare fordi dere er redd han skal anses som "Uhøflig" ved å ikke leke med gjestene. Som sagt: ungene leker helt fint med hverandre, uavhengig om bursdagsbarnet gjemmer seg på rommet eller ei. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det høres for meg ut som om dere skjermer ungene deres så mye at dere tar fra dem sosial mestringsfølelse. Min gutt har også tendenser til å være sjenert (det har vel alle?), men har utfordret komfortsonen og mestrer nå helt fint både å være på besøk og å ha besøk. Å ikke få feire bursdag med de han er aller mest sammen med ville jo vært helt ugreit? Hans vennegjeng består ikke primært av søskenbarn eller barna til foreldrenes venner.

At de ikke skal gå på skole sammen med barna i barnehagen er et utrolig mystisk argument - er det ikke viktig at de lærer seg å danne relasjoner i grupper fra ung alder? Det er jo ikke bare viktig for ditt barn, men for hele barnegruppa og særlig for barn som ikke er så inkludert eller ikke har det så greit hjemme.

Vi drar i barnebursdag og på andre sosiale arrangementer, så vil ikke si at vi skjermer han. Men forskjell på dette og å ha all oppmerksomhet på seg selv, når man er så sjenert som han faktisk er i disse settingene. 

Men jeg skal spørre han og høre hva han sier selv.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ville satt barnets ønske høyere enn nva som er vanlig og uvanlig. Om barnet deres ønsker det, synes jeg det er dårlig gjort å ikke ha besøket bare fordi dere er redd han skal anses som "Uhøflig" ved å ikke leke med gjestene. Som sagt: ungene leker helt fint med hverandre, uavhengig om bursdagsbarnet gjemmer seg på rommet eller ei. 

Han gjemmer seg ikke på rommet, men holder seg med meg hele tiden. Svarer ikke hvis noen snakker til han, vil ikke ta i mot gaver selv og kan faktisk begynne å gråte om han får for mye oppmerksomhet (å synge bursdagssang er helt uaktuelt, for eksempel).

Men skal som sagt høre hva han selv tenker.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du må se på hva som er vanlig i din bhg. Hos oss er det enten alle, kun guttene, kun jentene, eller kun de på samme alderstrinn. Det er veldig mange som velger alderstrinnet  (noe som er veldig dumt for vårt barn, som kun leker med de som er et år eldre enn ham selv, og da aldri blir invitert i bursdag til de han faktisk leker med....)

Det er også helt innafor å invitere bare noen barn, så lenge man ikke inviterer via bhg. Altså man kan da ikke levere ut invitasjoner i barnehagen. 

Det er nok noe sånt her også, ja. Men om jeg kan invitere 5-6 barn fra gruppa, så lenge jeg gjør det privat, går jo det an - og det ikke blir sett på som at jeg holder noen utenfor.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ts

Inviter noen andre da. Har dere ikke noen venner privat? Hos oss er det for øvrig greit å invitere bare noen om det ikke gjøres i barnehagen (invitasjonen ikke blir delt ut der). 

Anonymkode: cf141...e3d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ts

Går det an å ta alle fra ett årskull? 
jeg hadde invitert hvis han selv ønsker - bursdag er ganske stort i den alderen, og jeg tror det er stas å invitere i sin egen bursdag (selv om man er sjenert). Har selv et sjenert barn, men hun var sååå stolt og gledet seg veldig, fikk være med å bestemme kakepynt, pynt til bordet etc. Jeg tror også det er lurt å øve på å invitere, oppleve at det er gøy og at de andre barna gleder seg og har det fint i din bursdag. Tror det kan bli en positiv opplevelse! 
ps; som litt sjenert mamma var jeg også selv litt usikker og stresset før feiringen, men tok meg sammen og viste stor entusiasme og glede for arrangementet :)

Anonymkode: 8e1a4...5e5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hva betyr det å ikke arrangere besøk for barnehagebarna? At barna ikke får ha med seg venner hjem?

Jeg tror det er en del bergensere her… I Bergen kaller man det ikke bursdagsselskap men bursdagsbesøk.

Anonymkode: 3b04e...afe

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Han gjemmer seg ikke på rommet, men holder seg med meg hele tiden. Svarer ikke hvis noen snakker til han, vil ikke ta i mot gaver selv og kan faktisk begynne å gråte om han får for mye oppmerksomhet (å synge bursdagssang er helt uaktuelt, for eksempel).

Men skal som sagt høre hva han selv tenker.

Ts

Si at dere ikke ønsker gaver, evt at disse bare legges til side og åpnes etterpå. Ikke kake med lys eller sang, men sørg for en WOW kake (altså en imponerende kake, skal ikke så mye til med 5 åringer) sånn at alle synes han har kul kake! 
Ha noe, fels masse ballonger, som tar nye oppmerksomhet i begynnelsen, så blir det ikke så stort press på bursdagsbarnet.

AnonymBruker
Skrevet

Han er jo tryggere hjemme enn hos andre, så det går nok mye bedre. I tillegg blir mange på den aldreren ekstra sjenerte når foreldrene er tilstede, så kanskje han bør få gå i bursdager uten dere neste gang? 

Anonymkode: 47b71...7e0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Si at dere ikke ønsker gaver, evt at disse bare legges til side og åpnes etterpå. Ikke kake med lys eller sang, men sørg for en WOW kake (altså en imponerende kake, skal ikke så mye til med 5 åringer) sånn at alle synes han har kul kake! 
Ha noe, fels masse ballonger, som tar nye oppmerksomhet i begynnelsen, så blir det ikke så stort press på bursdagsbarnet.

Enig. 

Når det er dere som organiserer, er det også dere som lager opplegget. 

Vår har vært i flere bursdager hvor det har stått i invitasjonen at "vi ønsker ikke gaver", og det ikke har vært noe gaveåpning. Det har også vært flere bursdager uten bursdagssangen, og uten at bursdagsbarnet settes fokus på. Som i at alle barna har bare sittet rundt bordet, så har det blitt servert mat og vært leker. Uten at bursdagsbarnet har blitt singlet ut på noen som helst måte. 

AnonymBruker
Skrevet

Enig. 

Når det er dere som organiserer, er det også dere som lager opplegget. 

Vår har vært i flere bursdager hvor det har stått i invitasjonen at "vi ønsker ikke gaver", og det ikke har vært noe gaveåpning. Det har også vært flere bursdager uten bursdagssangen, og uten at bursdagsbarnet settes fokus på. Som i at alle barna har bare sittet rundt bordet, så har det blitt servert mat og vært leker. Uten at bursdagsbarnet har blitt singlet ut på noen som helst måte. 

Men han ønsker jo gaver 😆 vil bare at jeg tar dem i mot/at han ikke får for mye fokus når dem åpnes.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men han ønsker jo gaver 😆 vil bare at jeg tar dem i mot/at han ikke får for mye fokus når dem åpnes.

Ts

Kan du ikke da bare legge dem til side, da? Og åpne senere? Vår har vel kun vært i ETT bursdagsselskap hvor gaveåpningen var en felles-greie, hvor det ble åpnet en og en gave mens alle så på. Ellers har det enten vært sånn at papiret rives av i det ungen får gaven i hende, altså er det ingen som står og ser på annet enn evt den som ga gaven, eller så har gavene blitt lagt på et bord og glemt helt av. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Han er jo tryggere hjemme enn hos andre, så det går nok mye bedre. I tillegg blir mange på den aldreren ekstra sjenerte når foreldrene er tilstede, så kanskje han bør få gå i bursdager uten dere neste gang? 

Anonymkode: 47b71...7e0

Vi har forøvrig ikke plass til å ha flere enn 3-4 barn hjemme hos oss, så skulle vi hatt mer enn det, måtte vi nok leid et lokale.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Synes det er rart å ikke arrangere bursdag for en femåring. Vår er like gammel og har hatt barnebursdag siden toårsdagen. Er ingen i vår barnehage som ikke inviterer til bursdag.

Jeg syns det er rart å feire barnebursdag fra toårsalderen. Typisk førstegangsmor. Det er som andre skriver nok å feire med familie og evt familiens venner. Barnebursdag med klassen kommer tidsnok på barneskolen. 

Anonymkode: d4be9...aa3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan du ikke da bare legge dem til side, da? Og åpne senere? Vår har vel kun vært i ETT bursdagsselskap hvor gaveåpningen var en felles-greie, hvor det ble åpnet en og en gave mens alle så på. Ellers har det enten vært sånn at papiret rives av i det ungen får gaven i hende, altså er det ingen som står og ser på annet enn evt den som ga gaven, eller så har gavene blitt lagt på et bord og glemt helt av. 

Joda, det går nok an. Her har gaveåpning vært en felles greie i alle selskap, men tenker vi må gjøre det på vår måte, om vi skal arrangere.

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...