Gå til innhold

Usikker på om vi skal holde barnebursdag for 5-åringen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet fyller 5 år i mars, og jeg er usikker på om vi skal holde barnebursdag eller ikke. Dette grunnet at barnet er så sjenert/forsiktig/tilbakeholden.

Når vi har vært i andre barnebursdager og sosiale arrangementer med de han går i barnehage med, holder han seg kun med meg og pappaen, og vil ikke leke med de andre barna. Lurer derfor på hvordan dette ville blitt i en barnebursdag holdt av oss, og om det i det hele tatt er noen vits.

Ønsker derfor innspill fra dere. Det er første barnet vårt og isåfall første barnebursdagen. 

Vil også påpeke at han i barnehagen ikke har noen problemer sosialt. Da er han med de andre barna, leker osv. Men virker som at så fort det er en setting med oss, holder han seg kun til oss og vil ikke.

Anonymkode: 8c905...e15

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva sier han selv da? Har han lyst til å ha bursdagsselskap?

Anonymkode: ff59f...c54

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Vår barn har nylig fylt 4, vi valgte å ikke arrangere barnebursdag. Mye av samme grunn som du oppgir - hen leker i bursdager etc., men vil da helst at vi skal være med/være like i nærheten. Hen hadde ikke noe stort ønske selv, så da valgte vi å droppe det. Ser at slike dager også er ekstremt energikrevende, og ofte gjør barnet sliten både i forkant og på selve dagen. Det igjen fører jo ofte til tårer etc., så usikker på om det ville kostet mer enn det smakte her i huset. Dersom hen selv hadde hatt et stort ønske om barnebursdag ville vi nok arrangert det. 

Anonymkode: 68bbe...660

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt greit å vente til neste år, men har barnet en eller to venner fra barnehagen kan dere jo avtale noe med de. En tur på kino eller noe annet som er litt stas for bursdagsbarnet.

Anonymkode: e0d6d...45e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva sier han selv da? Har han lyst til å ha bursdagsselskap?

Anonymkode: ff59f...c54

Han har aldri sagt selv at barnebursdag er noe han ønsker, men hvis jeg spør han, tenker jeg at jeg fort får «ja» til svar, men kanskje mest på grunn av det rundt. Kaker, gaver, ballonger osv, og kanskje ikke så mye for selskapet. Og det er jo litt kjedelig - om han får gjester på besøk, også er han ikke interessert i å være med dem. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er rart å ikke arrangere bursdag for en femåring. Vår er like gammel og har hatt barnebursdag siden toårsdagen. Er ingen i vår barnehage som ikke inviterer til bursdag.

Anonymkode: 0371f...75c

• Liker 8
Skrevet

Jeg tenker at det lett kan være hyggeligere for ham med bursdagsfeiring hjemme i kjente omgivelser enn når dere har vært i selskap til andre. I alle fall når han har det greit sosialt i barnehagen. Her hadde jeg nok forsøkt om gutten ønsker det selv. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen av våre barn hadde barnebursdag før de begynte på skolen. Sjenerte begge to, og ville bare sitte på fanget mitt når de var i bursdag til andre. De hadde selvsagt stor familiebursdag med tanter, onkler,  søskenbarn og besteforeldre, og kosa seg da😊 

Da de begynte på skolen så syntes de det var greit å ha bursdag med klassen, og det gikk veldig fint. 

Anonymkode: 252fc...38d

AnonymBruker
Skrevet

Vi inviterte venner, ikke de fra barnehagen. Det var vel 2 fra barnehagen som også var hans venner privat, samt søskenbarn og venner fra andre arenaer. Har aldri bedt kun de fra barnehagen, de har jo uansett ingenting med de å gjøre fra skolestart, det er kun noen få av de som begynner på samme skole og enda færre i samme klasse. Blir annerledes når de begynner på skolen, dette er jo venner de følger i mange år.

Anonymkode: 0e56f...3cc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Synes det er rart å ikke arrangere bursdag for en femåring. Vår er like gammel og har hatt barnebursdag siden toårsdagen. Er ingen i vår barnehage som ikke inviterer til bursdag.

Man arrangerer jo bursdag selvom man ikke ber de fra barnehagen. Vi har alltid vennebursdag, men ber som oftest ikke de fra barnehagen eller skolen, etter barnets ønske. Nå ønsker han feks å feire med vennene fra fotballen, som er mange fra andre skoler. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker han bør få bestemme det selv. 

Sier han "ja", uansett om det nå er for å få gaver, så lag besøk. Om han ikke er noe med gjestene, men gjemmer seg på rommet, hva så? De andre ungene leker nok helt fint uten ham likevel. 

Jeg har også en som fyller fem straks, som også er av typen som vil ha oss med i alle besøker. 

Han sier klart og tydelig at han IKKE vil ha bursdagsbesøk. Jeg synes det er litt leit, for det er noe jeg har gledet meg til (4-årsdag utgikk pga korona-restriksjoner i kommunen). 

Men det respekterer jeg. Uaktuelt å arrangere bursdag når han ikke selv vil. 

Jeg hadde også respektert et "ja" selv om det ble en bursdag hvor bursdagsbarnet kun åpnet gaver og så gjemte seg på rommet sitt. 

Anonymkode: f1dca...f21

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Han har aldri sagt selv at barnebursdag er noe han ønsker, men hvis jeg spør han, tenker jeg at jeg fort får «ja» til svar, men kanskje mest på grunn av det rundt. Kaker, gaver, ballonger osv, og kanskje ikke så mye for selskapet. Og det er jo litt kjedelig - om han får gjester på besøk, også er han ikke interessert i å være med dem. 

Ts

Gjestene leker uansett med hverandre. Sønnen min nylig var i bursdag til en med Asberger, han var overhodet ikke interessert i gjestene sine, men sønnen min hadde jo uansett lekt med vennene sine. Bursdagsbarnet var også fornøyd, tross at han ikke lekte med gjestene sine ☺️

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Her vi bor er det ingen som arrangerer barndbursdager for unger under 4.. og det er også en del som ikke arrangerer besøk for barnehagebarna. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er flere som venter litt med bursdag nå for disse som er oppvokst under corona. Før covid var det utenkelig å ikke feire med selskap fra de var 4år. Men de aller fleste har startet ved 5år. Greit å øve seg med små selskap nå før skolestart om 1,5år. 

Selskapet trenger ikke vare lenge. Du kan invitere fra feks 1730-1800. Da rekker de å spise litt mat og kaker, leke litt også er det plutselig tid for henting. Og om barna ikke har vært i selskap før og er 4-5år, vil jeg regne med at foreldrene er med dem. 

Anonymkode: 415bb...d49

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ts

Jeg tenker kanskje at dere gjør lurt i å øve lutt på det før skolestart. Er man redd for noe bør man jo eksponeres for det, og ikke støtte han i at han har helt rett i at det er «farlig» med barnebursdag. Kanskje ikke kjøre på med masse, masse barn, men prøve å lure han litt utpå med noen? 

Anonymkode: cf141...e3d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kan jo hende det går mye bedre hjemme hos dere selv og at det blir en positiv opplevelse? Men ville invitert så få som det er "lov" via barnehagen da, feks kun gutter i samme alder eller noe :) Evnt inviter utenom bhg og ta bare 1-3 han kjenner derfra og 1-2 fra andre steder om han har noen barn han kjenner. 

Anonymkode: 6bc12...f8c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vår barn har nylig fylt 4, vi valgte å ikke arrangere barnebursdag. Mye av samme grunn som du oppgir - hen leker i bursdager etc., men vil da helst at vi skal være med/være like i nærheten. Hen hadde ikke noe stort ønske selv, så da valgte vi å droppe det. Ser at slike dager også er ekstremt energikrevende, og ofte gjør barnet sliten både i forkant og på selve dagen. Det igjen fører jo ofte til tårer etc., så usikker på om det ville kostet mer enn det smakte her i huset. Dersom hen selv hadde hatt et stort ønske om barnebursdag ville vi nok arrangert det. 

Anonymkode: 68bbe...660

«Nei vi feiret aldri barnebursdag for deg, for da hadde du blitt sliten etterpå. Dessuten ba du aldri om det heller».

🤦‍♀️🤦‍♀️

Anonymkode: d8a8b...5b9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det høres for meg ut som om dere skjermer ungene deres så mye at dere tar fra dem sosial mestringsfølelse. Min gutt har også tendenser til å være sjenert (det har vel alle?), men har utfordret komfortsonen og mestrer nå helt fint både å være på besøk og å ha besøk. Å ikke få feire bursdag med de han er aller mest sammen med ville jo vært helt ugreit? Hans vennegjeng består ikke primært av søskenbarn eller barna til foreldrenes venner.

At de ikke skal gå på skole sammen med barna i barnehagen er et utrolig mystisk argument - er det ikke viktig at de lærer seg å danne relasjoner i grupper fra ung alder? Det er jo ikke bare viktig for ditt barn, men for hele barnegruppa og særlig for barn som ikke er så inkludert eller ikke har det så greit hjemme.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Her vi bor er det ingen som arrangerer barndbursdager for unger under 4.. og det er også en del som ikke arrangerer besøk for barnehagebarna. 

Hva betyr det å ikke arrangere besøk for barnehagebarna? At barna ikke får ha med seg venner hjem?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva betyr det å ikke arrangere besøk for barnehagebarna? At barna ikke får ha med seg venner hjem?

Tråden handler om bursdagsbesøk.... Ingen har sagt noe om ikke få ha med seg venner hjem: det er snakk om å arrangere bursdagsbesøk, og det er det altså flere som ikke har invitert barn fra barnehagen i barnebursdag. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...