Gå til innhold

Hvor mye burde jeg spare etter faste utgifter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjøpt ny bolig, og boliglånet øker en del fra det jeg hadde før. Pleide å sitte igjen med 24 000 kr etter at faste utgifter som boliglån, felleskostnader, strøm, transport og forsikringer var betalt, og hadde da fast trekk til sparing på 12 000 kr i måneden.

Med den nye boligen og økte renter så sitter jeg nå igjen med 17 000 kr i måneden. 

Må senke det månedlige sparebeløpet, men er usikker på hvor mye. Har hatt veldig god økonomi, der jeg alltid sitter igjen med penger hver måned. 

Hvor mye tenker dere at jeg burde spare i måneden med dette utgangspunktet etter faste kostnader?

Er forresten singel uten barn.

Anonymkode: 93d1c...abc

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Hva skal du spare til?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Anonym Brukar0 said:

Hva skal du spare til?

Hmm, det er faktisk et godt poeng. Har bare alltid blitt oppdratt til at sparing er viktig. Har egentlig ikke tenkt over hva jeg faktisk sparer til 😅

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Finnes ingen regel for det. Høres ut som at du har mye å gå på. Mange sliter med å klare å spare 500 i måneden, så om du klarer 10-20 ganger det, må jo det være bra. 🙂

Med så mye til overs hver måned som du har, ville jeg vurdert å øke nedbetalinga på huslånet i tillegg til sparing. Hvis du f.eks. sparer 5000,- pr mnd og i tillegg betaler 5000,- ekstra på huslånet hver måned, da er du rustet for dårlige tider, og du har også råd til å unne deg litt ekstra om du skal reise eller finne på noe gøy.

Om du ikke har noe konkret sparemål, kan du jo ha som  må å investere i aksjer? Kanskje du kan kjøpe deg opp i noen spennende selskaper. 🙂 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har kjøpt ny bolig, og boliglånet øker en del fra det jeg hadde før. Pleide å sitte igjen med 24 000 kr etter at faste utgifter som boliglån, felleskostnader, strøm, transport og forsikringer var betalt, og hadde da fast trekk til sparing på 12 000 kr i måneden.

Med den nye boligen og økte renter så sitter jeg nå igjen med 17 000 kr i måneden. 

Må senke det månedlige sparebeløpet, men er usikker på hvor mye. Har hatt veldig god økonomi, der jeg alltid sitter igjen med penger hver måned. 

Hvor mye tenker dere at jeg burde spare i måneden med dette utgangspunktet etter faste kostnader?

Er forresten singel uten barn.

Veldig inspirerende at du sparer så mye. 

Personlig har jeg ikke satt mål på månedsbasis, men heller på årsbasis. For min del gjør det sparing litt lettere mtp varierende og ekstraordinære kostnader.

Hadde jeg vært deg ville jeg nok da ha satt et mål for året på 100 000. (Med dine forutsetninger) Da presser du deg selv litt og så kan du spare litt ekstra når feriepenger og desemberlønn kommer.

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
Grandidosa83 skrev (29 minutter siden):

Veldig inspirerende at du sparer så mye. 

Personlig har jeg ikke satt mål på månedsbasis, men heller på årsbasis. For min del gjør det sparing litt lettere mtp varierende og ekstraordinære kostnader.

Hadde jeg vært deg ville jeg nok da ha satt et mål for året på 100 000. (Med dine forutsetninger) Da presser du deg selv litt og så kan du spare litt ekstra når feriepenger og desemberlønn kommer.

Hvorfor "presse" seg til å spare litt ekstra når ts ikke sparer til noe spesielt? 

Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (4 minutter siden):

Hvorfor "presse" seg til å spare litt ekstra når ts ikke sparer til noe spesielt? 

Hvorfor ikke? Hvis man er interessert i å spare/bygge formue er ikke nødvendigvis målet i seg selv hva pengene skal brukes til, men heller at saldoen øker.

Jeg har i flere år satt ambisiøse sparemål, ut i fra min økonomi, uten noe mer spesielt å spare til (annet enn til pensjon om 30 år). Personlig opplever jeg ikke at det koster meg noe spesielt, da de fleste innsparingen kommer ved at jeg bruker mindre penger på de tingene som betyr minst for meg. 

Fordelen med å ha spart opp en solid buffer er at jeg kan bruke penger på det som er viktig for meg når jeg vil. Der andre må spare kortsiktig og langsiktig til ulike formål, kan jeg kjøpe det omgående med tilgjengelige midler om jeg måtte ønske. Tilsvarende er det åpenbart hyggelig når man ser at avkastning (ikke de siste 1-2 årene selvfølgelig) på investeringer(fond) overstiger det en selv sparer. Det gjør at jeg, hvis ønskelig, kan frigjøre mer og mer penger til forbruk, mens andre gjerne må spare mer og mer mot slutten av yrkeslivet.

• Liker 2
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
Grandidosa83 skrev (1 minutt siden):

Hvorfor ikke? Hvis man er interessert i å spare/bygge formue er ikke nødvendigvis målet i seg selv hva pengene skal brukes til, men heller at saldoen øker.

Jeg har i flere år satt ambisiøse sparemål, ut i fra min økonomi, uten noe mer spesielt å spare til (annet enn til pensjon om 30 år). Personlig opplever jeg ikke at det koster meg noe spesielt, da de fleste innsparingen kommer ved at jeg bruker mindre penger på de tingene som betyr minst for meg. 

Fordelen med å ha spart opp en solid buffer er at jeg kan bruke penger på det som er viktig for meg når jeg vil. Der andre må spare kortsiktig og langsiktig til ulike formål, kan jeg kjøpe det omgående med tilgjengelige midler om jeg måtte ønske. Tilsvarende er det åpenbart hyggelig når man ser at avkastning (ikke de siste 1-2 årene selvfølgelig) på investeringer(fond) overstiger det en selv sparer. Det gjør at jeg, hvis ønskelig, kan frigjøre mer og mer penger til forbruk, mens andre gjerne må spare mer og mer mot slutten av yrkeslivet.

Det aller fleste må ikke spare mer og mer mot slutten av arbeidslivet fordi de ikke har "presset" seg til å spare litt mer. De fleste får bedre lønn etter hvert som de jobber, de har unger som har flyttet ut og nedbetalte lån, og har derfor bedre økonomi når de nærmer seg slutten av arbeidslivet enn de har hatt før.

I den situasjonen ts er ser jeg ikke noe poeng i å "presse" seg til å spare mest mulig. Det er viktig å leve mens man lever, det er ikke lommer på likskjorta.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville startet med å stare 7000,-, da har du 2000,- mindre i måneden til bruk. Se hvordan det går, og så justerer du evt opp eller ned til du lander på et nivå du trives med. :) Siden du ikke sparer til noe spesielt er det ikke om å gjøre å spare mest mulig på kortest mulig tid. 

Anonymkode: 5280f...3e7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (7 minutter siden):

Det aller fleste må ikke spare mer og mer mot slutten av arbeidslivet fordi de ikke har "presset" seg til å spare litt mer. De fleste får bedre lønn etter hvert som de jobber, de har unger som har flyttet ut og nedbetalte lån, og har derfor bedre økonomi når de nærmer seg slutten av arbeidslivet enn de har hatt før.

I den situasjonen ts er ser jeg ikke noe poeng i å "presse" seg til å spare mest mulig. Det er viktig å leve mens man lever, det er ikke lommer på likskjorta.

Folk er ulik. Noen trener til de stuper og dropper alt av livets mat- og drikkegleder, andre bruker "alt" de har av tid og penger på en hobby, noen reiser jorden rundt ved hver anledning osv.. Vi som interesserer oss for sparing får faktisk glede av dette. Både tryggheten men også det at man bygger noe. At jeg skriver "presser seg" må sees i lys av dette, da jeg opplever at TS er en som har glede av sparing. TS vil jo også ha igjen 8 500 i måneden (i snitt) til forbruk, så.. jeg vil si at det gir rom for mange opplevelser.

Jeg har ingen problemer med at folk velger å tenke som du gjør. Mange ganger har jeg vært misunnelig på dere som trives med det. Mens andre ganger, når jeg ser at folk  blir ufør, singel eller har lyst å trappe ned før tiden, er jeg glad for at jeg har penger på bok.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
Grandidosa83 skrev (3 minutter siden):

Folk er ulik. Noen trener til de stuper og dropper alt av livets mat- og drikkegleder, andre bruker "alt" de har av tid og penger på en hobby, noen reiser jorden rundt ved hver anledning osv.. Vi som interesserer oss for sparing får faktisk glede av dette. Både tryggheten men også det at man bygger noe. At jeg skriver "presser seg" må sees i lys av dette, da jeg opplever at TS er en som har glede av sparing. TS vil jo også ha igjen 8 500 i måneden (i snitt) til forbruk, så.. jeg vil si at det gir rom for mange opplevelser.

Jeg har ingen problemer med at folk velger å tenke som du gjør. Mange ganger har jeg vært misunnelig på dere som trives med det. Mens andre ganger, når jeg ser at folk  blir ufør, singel eller har lyst å trappe ned før tiden, er jeg glad for at jeg har penger på bok.

Hvor har jeg skrevet at jeg ikke har penger på bok?

Jeg har nedbetalt bolig, ny bil kjøpt uten lån og flere hundre tusen på bok.

Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (Akkurat nå):

Hvor har jeg skrevet at jeg ikke har penger på bok?

Jeg har nedbetalt bolig, ny bil kjøpt uten lån og flere hundre tusen på bok.

Hvor har jeg skrevet at du ikke har penger på bok?

Du skrev:

Anonym Brukar0 skrev (43 minutter siden):

Som et tilsvar til dette skriver jeg:

Anonym Brukar0 skrev (11 minutter siden):

Med andre ord: Noen ganger skulle jeg ønske jeg tok lettere på å bruke penger, mens andre ganger er jeg glad for at jeg har sparer mer enn jeg må.

For øvrig flott at du har betalt ned gjeld og spart opp litt. 

• Liker 2
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
Grandidosa83 skrev (17 minutter siden):

Hvor har jeg skrevet at du ikke har penger på bok?

Du skrev:

Som et tilsvar til dette skriver jeg:

Med andre ord: Noen ganger skulle jeg ønske jeg tok lettere på å bruke penger, mens andre ganger er jeg glad for at jeg har sparer mer enn jeg må.

For øvrig flott at du har betalt ned gjeld og spart opp litt. 

Du skriver som om det er enten eller. Det er det ikke, mange tjener såpass godt at de kan både spare og bruke penger.

Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (1 time siden):

Du skriver som om det er enten eller. Det er det ikke, mange tjener såpass godt at de kan både spare og bruke penger.

Det gjør jeg ikke. Du tok utgangspunkt i min uttalelse "presser" i ditt første innlegg:

Anonym Brukar0 skrev (2 timer siden):

Deretter har jeg svart deg med dette som utgangspunkt for resten av innleggene mine. Alle forstår man kan spare i ulike grader. Her spør ts:

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ergo jeg svarte hva jeg tenkte. Du har åpenbart et annet syn på dette enn meg, så da får du fremme dette synet til TS. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk hva du har brukt de siste 3-6 mnd på alt, og så kan du spare resten. Tenker 10.000 i din situasjon bør være fullt mulig.

Ville lagt meg opp en solid buffer, og når den er der kan du f.eks øke bolignedbetaling og/eller investere i fond og aksjer. 

Anonymkode: b6679...7e4

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
Grandidosa83 skrev (4 minutter siden):

Det gjør jeg ikke. Du tok utgangspunkt i min uttalelse "presser" i ditt første innlegg:

Deretter har jeg svart deg med dette som utgangspunkt for resten av innleggene mine. Alle forstår man kan spare i ulike grader. Her spør ts:

Ergo jeg svarte hva jeg tenkte. Du har åpenbart et annet syn på dette enn meg, så da får du fremme dette synet til TS. 

Jeg har skrevet hva jeg mener ts bør gjøre.

Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (Akkurat nå):

Jeg har skrevet hva jeg mener ts bør gjøre.

Så hvorfor kverulere med meg?

• Liker 1
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
Grandidosa83 skrev (Akkurat nå):

Så hvorfor kverulere med meg?

Jeg kverulere ikke.

AnonymBruker
Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (2 timer siden):

Jeg kverulere ikke.

😂😂😂

Anonymkode: 6673f...e50

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...