Gå til innhold

Det evinnelige jaget etter alenetid for småbarnsforeldre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser i tråd etter tråd at småbarnsforeldre holder på å "gå på veggen" fordi de ikke får alenetiden sin.

Hva er overraskende ved at det blir mindre av denne superviktige alenetiden når man får barn? Har du to små barn og en mann som jobber mye, er det da virkelig sjokkerende at alenetiden skrumpes inn? Jeg synes det er noe vanvittig egosentrisk ved å sykeliggjøre seg selv, gå til legen og be om sykemelding fordi man skal ha alenetiden sin. Selv et menneske i en annen tråd her som attpåtil var hjemmeværende, holdt på å miste det grunnet manglende alenetid. Og får man ikke alenetid, da går man på veggen altså! 

Hva slags storforlangende gjeng er det vi er i ferd med å bli? Hvor mye skal vi sykeliggjøre Livet?

Og for all del: unngå å få barn hvis du får kronisk utmattelse og depresjon av å ikke få Alenetiden din. 

Anonymkode: 5847d...bfe

• Liker 31
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Amen sier jeg bare.

Og vil bare legge til: ikke få unger om du forventer at alle andre skal passe dem hele tiden. Er altså så møkk lei av å passe andres unger. Mine søsken og mannens søsken som aldri noensinne passet (eller tilbød seg å passe) våre unger da de var små, de forventer nå at vi skal passe deres unger HELE tiden! Herregud så lei jeg er av det maset. 

Skaffer du deg unger så er det masse jobb og lite alenetid. Det er små mennesker som trenger konstant tilsyn. Hva innbilte du deg egentlig? 

Anonymkode: 1c52d...e26

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ser i tråd etter tråd at småbarnsforeldre holder på å "gå på veggen" fordi de ikke får alenetiden sin.

Hva er overraskende ved at det blir mindre av denne superviktige alenetiden når man får barn? Har du to små barn og en mann som jobber mye, er det da virkelig sjokkerende at alenetiden skrumpes inn? Jeg synes det er noe vanvittig egosentrisk ved å sykeliggjøre seg selv, gå til legen og be om sykemelding fordi man skal ha alenetiden sin. Selv et menneske i en annen tråd her som attpåtil var hjemmeværende, holdt på å miste det grunnet manglende alenetid. Og får man ikke alenetid, da går man på veggen altså! 

Hva slags storforlangende gjeng er det vi er i ferd med å bli? Hvor mye skal vi sykeliggjøre Livet?

Og for all del: unngå å få barn hvis du får kronisk utmattelse og depresjon av å ikke få Alenetiden din. 

Helt enig, hvis de absolutt må ha så mye alenetid, så la være å få barn da. Og iallfall, hold dere til en!

Anonymkode: ed891...dba

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Man må tenke på det man kan gjøre for å få egentid: kan man ta en 45 minutters joggetur, eller kan man kjøre og fulle bensin i et kvarter? Noen ganger er alt man får muligheten til å legge seg ned på ryggen på gulvet. 

Men selvfølgelig skal man klage!! Det føles bedre etter at man har klaget på manglende egentid. Og det er menneskelig. 

Anonymkode: 2a3d0...c0a

• Liker 8
  • Nyttig 7
Skrevet

Og for at ingen er like? Hvorfor tråkke på de som vil ha alene tid..ingen barn, forhold etc er like. Gud forby og få barn for sp klage litt...

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Greia er jo at før man får barn så tenker man ikke over dette med egentid..  Det er ikke en problemstilling. 

Vi har ingen avlastning vi, så ingen å mase på

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Som alenemamma der pappaen ble alkoholiker etter at barnet ble født så går jeg nesten på veggen av og til ja. Kan verken gå på do eller på butikken i fred.

Anonymkode: da4dc...1ff

• Liker 3
  • Hjerte 10
AnonymBruker
Skrevet

Folk er forskjellige.

Anonymkode: 88a3c...6ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes det er noe vanvittig egosentrisk ved å sykeliggjøre seg selv, gå til legen og be om sykemelding fordi man skal ha alenetiden sin.

Er egentlig ingenting som overrasker meg når det kommer til folks mangel på skam, men er det noen som ber om sykemelding for å få alenetid?

Anonymkode: 992e0...37d

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis alenetid gjør at man blir bedre foreldre, så hvorfor ikke? Etter å ha vært sammen med barn en dag kan lunta bli veldig kort, da hjelper det å få en halvtime for seg selv. Jeg skjønner ikke hvorfor foreldre ikke skal få lov å ta vare på seg selv bare fordi de har fått barn. 

Jeg skjønner heller ikke hvorfor noen legger seg opp i at andre foreldre trenger alenetid. Om du ts ikke har behov for å hente deg inn på den måten betyr ikke det at du er bedre enn andre. Du gjør som du vil, også kan andre gjøre det som passer best for dem. Vi er alle forskjellige. 

Anonymkode: b1913...f71

• Liker 20
  • Hjerte 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er komplett umulig å vite akkurat hvor lite egentid man får i småbarnsårene. Tror alle skjønner at de første par årene er ekstreme, men når det vedvarer i årevis etter det, men unger som ikke kan gjøre noen ting alene i 5 min.... Og i tillegg sover dårlig. Det kan man ikke forutsi. 

Anonymkode: 2620a...9e8

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis alenetid gjør at man blir bedre foreldre, så hvorfor ikke? Etter å ha vært sammen med barn en dag kan lunta bli veldig kort, da hjelper det å få en halvtime for seg selv. Jeg skjønner ikke hvorfor foreldre ikke skal få lov å ta vare på seg selv bare fordi de har fått barn. 

Jeg skjønner heller ikke hvorfor noen legger seg opp i at andre foreldre trenger alenetid. Om du ts ikke har behov for å hente deg inn på den måten betyr ikke det at du er bedre enn andre. Du gjør som du vil, også kan andre gjøre det som passer best for dem. Vi er alle forskjellige. 

Anonymkode: b1913...f71

Vet du ikke at foreldre skal utslette seg selv fullstendig? Ikke noe "ta på egen oksygdnmaske først" her, nei. Slutter å være mennesker, er bare mamma og pappa.

Anonymkode: c14fe...2da

• Liker 17
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg legger også merke til dette via kolleger og venninner. Ei venninne av meg er gift og stort sett er barna hos besteforeldre hver eneste helg. Da er hun og bf hjemme alene hele helgen. De henter også barna i 17-18 tiden på Søndag for å ha litt tid med de før leggetid. Jeg synes virkelig synd på de barna, en på 3 år og en på 6. 

Mange kolleger snakker om at de gleder seg til helgen for da skal unga bort 😳

Jeg har to tette selv og spurte sjelden etter barnepass da de var små. Spurte vi om pass så var vi invitert på noe. Det kunne aldri falle meg inn å be om barnepass for å ha fri fra barna. Både jeg og bf jobbet 100% og var helt klart slitne. Vi løste dette fint ved å bruke tid på hobby og venner hver for oss. Da hadde barna en forelder hjemme hele tiden.

Vi hadde også noen helger hvor barna var borte, men det var fordi besteforeldre ønsket å passe de. Mange ganger brukte vi de helgene på kanskje overtid eller ordnet ting ute eller inne hjemme.

• Liker 11
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Vet du ikke at foreldre skal utslette seg selv fullstendig? Ikke noe "ta på egen oksygdnmaske først" her, nei. Slutter å være mennesker, er bare mamma og pappa.

Anonymkode: c14fe...2da

Det er lov å være menneske. Men om du går til legen og ber om sykemelding fordi du vil ha alenetid så tar du det selvsagt alt for langt. Man trenger ikke utslette seg selv, man trenger kun å bite tennen sammen slik foreldre har gjort i alle tider. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er lov å være menneske. Men om du går til legen og ber om sykemelding fordi du vil ha alenetid så tar du det selvsagt alt for langt. Man trenger ikke utslette seg selv, man trenger kun å bite tennen sammen slik foreldre har gjort i alle tider. 

Gjort til alle tider? Du mener tiden der mor var hjemmeværende og hadde mer enn nok alenetid mens unga var ute og holdt på med sitt hele dagen?

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Gjort til alle tider? Du mener tiden der mor var hjemmeværende og hadde mer enn nok alenetid mens unga var ute og holdt på med sitt hele dagen?

Man har aldri hatt så mye fritid eller hatt ungene så mye uten foreldrenes påsyn som man har i dag. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Så lenge man er to foreldrer som bor sammen, så er det vel jobb og søvn som setter begrensinger for alene tid.

En liten refleksjon. Vi mennesker er utviklet i et miljø som jeger/sankere i små grupper. Mye barn, og vi bodde oppå hverandre. Slikt at det er usannsynlig at alenatid er et grunnleggende menneskelig behov, men mer sannsynlig at det er et sosialt og kulturelt fenomen koblet til samfunnet idag.

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

En ting er de som er aleneforeldre, jeg kan forstå det er ekstra tøft - men det jeg ikke fatter er at mor og far ikke klarer å avlaste hverandre og gir hverandre egentid de trenger. Vi snakket om egentid som en kategori av noe som var viktig å finne ut av før vi fikk barn, sammen med barndom og parforhold. Har og får egentid når hver av oss har behov for det. 

Anonymkode: 1d77b...5ff

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...