Gå til innhold

Tur med hund der det er villsau

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som kan litt om sau her?
Det er ikke så veldig mange gode turveier her i nærområde, men det er en fin og koselig tursti gjennom et beiteområde. Her går det villsau. En vær og en flokk søyer. Hunden vår (liten rase) er alltid i bånd og oppfører seg fint og er rolig når vi passerer sauene. De kommer ofte mot oss på tur og er nysgjerrige, men noen av dem går rett mot hunden vår og vil stange han. Dette har ikke alltid skjedd, men et par ganger tidligere. Og oppsto senest i dag. Vi bare snudde da og gikk ut derfra. Men det er så synd om vi ikke kan gå en god fin tur der pga villsauene. Er dette en oppførsel fra sau fordi de evt er drektig? Er det noe vi kan gjøre for at de skal trekke seg litt vekk fra oss? De er litt pågående.

Anonymkode: 5a036...711

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville vært ørlite forsiktig når det går en vær der. Spesielt hvis du ikke kjenner den.

Anonymkode: 458f5...585

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ville vært ørlite forsiktig når det går en vær der. Spesielt hvis du ikke kjenner den.

Ja, ikke sant. I dag var det først kun søyene som kom mot oss da vi bestemte oss for å snu. Så så vi værene komme vandrende nedover mot oss. I rolig tempo, men ville vært veldig skummelt om han der ville angrepet. 😅

AnonymBruker
Skrevet

Ja, ikke sant. I dag var det først kun søyene som kom mot oss da vi bestemte oss for å snu. Så så vi værene komme vandrende nedover mot oss. I rolig tempo, men ville vært veldig skummelt om han der ville angrepet. 😅

Mente væren, ikke værene. Kun én vær. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De har stor beskyttelsestrang når de gjelder flokken sin.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare bære bikkja gjennom beitet da? Gitt at ikke hele turen går på beitet. 

Anonymkode: dfa0a...740

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har selv 2 hunder som går fint med sau og går veldig ofte gjennom beite der det er sau. De har stanget etter men aldri tørt å gått helt bort til hundene her. Har jagd dem bort vist de blir får innpåsliten men bare med stemmen å vifte litt med henda og klappe 

Anonymkode: 142ac...96d

AnonymBruker
Skrevet

Hehe. Blitt «angrepet» av sau flere ganger på tur. Både med og uten hund. Når jeg har vært med hund, så har det vært litt småekkelt et par ganger da de pokker aldri gir seg.

Anonymkode: bff8e...090

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan du ikke bare bære bikkja gjennom beitet da? Gitt at ikke hele turen går på beitet. 

Anonymkode: dfa0a...740

Det går dessverre ikke her. Det er en stor halvøy der de beiter over hele området. Og de dilter etter.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har selv 2 hunder som går fint med sau og går veldig ofte gjennom beite der det er sau. De har stanget etter men aldri tørt å gått helt bort til hundene her. Har jagd dem bort vist de blir får innpåsliten men bare med stemmen å vifte litt med henda og klappe 

Denne gikk i dag målrettet mot hunden vår. Jeg gikk foran og mannen gikk med hunden lenger bak. Sauen ville hilse på meg, men da det var gjort så gikk den forbi meg og mot hunden som var lenger bak. Vi var like ved inngangen, så vi bare snudde og gikk ut igjen. Føltes litt skummelt. 

AnonymBruker
Skrevet

Denne gikk i dag målrettet mot hunden vår. Jeg gikk foran og mannen gikk med hunden lenger bak. Sauen ville hilse på meg, men da det var gjort så gikk den forbi meg og mot hunden som var lenger bak. Vi var like ved inngangen, så vi bare snudde og gikk ut igjen. Føltes litt skummelt. 

Vist det var på en øy så reiser dere vell ut til øyen med båt? Er vell i såfall bare å reise inn en annen plass og gå tur? Slepper det å bli noe uhell 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vist det var på en øy så reiser dere vell ut til øyen med båt? Er vell i såfall bare å reise inn en annen plass og gå tur? Slepper det å bli noe uhell 

Jeg skrev halvøy, ikke øy. Så ingen båt dit.

AnonymBruker
Skrevet

Beite før hund. Kan du sette inn i hvordan ulven har det. Når du føler den stakkars lille bikkja de ikke kan gå tur en gang.

Anonymkode: dea09...1b6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Beite før hund. Kan du sette inn i hvordan ulven har det. Når du føler den stakkars lille bikkja de ikke kan gå tur en gang.

Anonymkode: dea09...1b6

Hva i alle dager har dette med ulv å gjøre?? Sauene må jo få beite. Jeg skriver da ikke at de ikke skal få lov å beite, jeg bare stiller et lite spørsmål om sau. Kan vi ikke gå tur der, så kan vi ikke det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sauen lukter at det kommer et rovdyr, (din hund), den vil da naturlig nok forsøke å beskytte først og fremst lammene og dernest flokken. Villsauene er langt modigere enn flere andre saueraser, som ville flyktet fra rovdyret. 

Anonymkode: b0666...ee7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Villsauer er vel ganske små? Vi hadde sjeviot, gammelnorsk spæl, trønder og litt diverse, de var svære, villsauene var bittesmå i forhold til alle. Hvis jeg var deg hadde jeg bare fortsatt å gå rett frem, gå imellom dem, men pass deg litt for væren og hunden. Hold hunden tettere mot deg om den kommer for nær. 

Anonymkode: d082a...01a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Villsauer er vel ganske små? Vi hadde sjeviot, gammelnorsk spæl, trønder og litt diverse, de var svære, villsauene var bittesmå i forhold til alle. Hvis jeg var deg hadde jeg bare fortsatt å gå rett frem, gå imellom dem, men pass deg litt for væren og hunden. Hold hunden tettere mot deg om den kommer for nær. 

Nær-vær

Anonymkode: 518dc...e9e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Naboen vår har villsau og de er IKKE små, for å si det slik. Heller omvendt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Synes ikke disse er små. Egentlig virker de ganske store. Men nå har jeg ikke sammenlignet dem med andre raser.

Skal prøve meg neste gang vi går dit. Ikke alltid vi ser dem, men kanskje litt kjipt om vi møter på dem lenger inne og har lang vei tilbake hvis de blir plagsomme. Ved et møte med dem tidligere en gang, så var de ganske rolige. Ene sauen og hunden snuste på hverandre. Ingen antydning til angrep fra denne sau. Virket som den aksepterte hunden. Hunden vår var litt små redd dem og ville snu. 😂 Tror det var samme sauen som ville stange i dag. Virker som om den er litt sjefen i flokken. Væren har vi ikke sett så mange ganger. Men lurte litt på om de kan være drektig nå og at det er derfor denne gikk mot hunden. Siden den ikke har gjort det tidligere.

AnonymBruker
Skrevet

Er dette en offentlig tursti? Nå vet jeg at allemannsretten gjør at en kan ferdes fritt i utmarksbeite, men jeg syns likevel det er en uting å gå i andres beiter. Iallefall med hund. Så mitt beste tips, er å ikke gå i andres sauebeiter med hund.

Anonymkode: 48171...432

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...