Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når er beste mnd å reise? Vi har planer om å reise 2023 men usikker på klima. Vi skal reise til Khon Kean hvis det sier noe

Anonymkode: 1a85f...c8d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Beste måneden er desember. Men da er det høysesong og prisene skrus kraftig opp.

Anonymkode: 2e67d...ec2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Desember til mars. Lite regn, ikke alt for varmt.

Anonymkode: b10df...9c8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Januar/februar ser ut til å være en fin tid. I november/desember kan det fremdeles komme en del regn. Dere skal jo reise utenom de største turiststedene i Thailand, så mengde turist vil neppe plage dere veldig. jeg har vært like nærheten i januar og det var en fin opplevelse. Går greit å reise når vi har sommerferie også, men da er det veldig varmt.

Anonymkode: c725f...34b

• Liker 1
Skrevet

Uansett når du reiser er det nok bedre enn i Norge, med unntak av sommermånedene her.

Skrevet

Khon Kaen – (positivt) spennende, og litt uvanlig, reisemål for turister. Brågjetter på at du/dere skal besøke noen som allerede bor der?

Klimaet er som nevnt av en over aller best under vår vinter. Midten av november til midten av mars er best. Etter det går det fra varmt til fryktelig varmt, å så kommer regntiden... Den er i Khon Kaen kraftigst i juni tom midten av september, starter gjerne i mai.

Unngå regntiden hvis du/dere kan.

Skrevet
FriSomFuglen skrev (42 minutter siden):

Khon Kaen – (positivt) spennende, og litt uvanlig, reisemål for turister. Brågjetter på at du/dere skal besøke noen som allerede bor der?

Klimaet er som nevnt av en over aller best under vår vinter. Midten av november til midten av mars er best. Etter det går det fra varmt til fryktelig varmt, å så kommer regntiden... Den er i Khon Kaen kraftigst i juni tom midten av september, starter gjerne i mai.

Unngå regntiden hvis du/dere kan.

Stemmer 🥰 skal besøke min bror som bor der sammen med kona, så blir overtakelse så vil ikke nevne for mye i tilfelle han skjønner. Takk for svar

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Stemmer 🥰 skal besøke min bror som bor der sammen med kona, så blir overtakelse så vil ikke nevne for mye i tilfelle han skjønner. Takk for svar

Skjønner. 🙂 Husk at det er to flyplasser «i» Bangkok (hvis du/dere planlegger å bare bytte fly og reise videre opp dit), slik at du i så fall bestiller en flight som går fra Suvarnabhumi. Beregn greit med tid i passkontrollen, det kan fort gå en time + når alle transkontinentale fly lander omtrent samtidig i syvtiden om morgenen.

Thai Smile, som er et datterselskap til Thai Airways, funker bra. Avstanden mellom Bangkok og Khon Kaen er vel omtrent som Oslo-Trondheim, og det går en rekke fly daglig, og det er flere selskaper som betjener ruten. Koster ikke mange hundrelappene.

Skrevet

Spørs hvor du skal. Det er regntid på forskjellige tidspunkt i landet. Det trenger heller ikke være hindring å reise i regntiden, da det kommer et skikkelig regnskyll en time eller to på ettermiddagen og så er det fint resten. Hot season er februar-mai og da er VELDIG varmt. Men jeg synes alt det er greit, det gjelder bare å tilpasse seg og reisemål. 

Skrevet (endret)
parmanoia skrev (59 minutter siden):

Spørs hvor du skal. Det er regntid på forskjellige tidspunkt i landet. Det trenger heller ikke være hindring å reise i regntiden, da det kommer et skikkelig regnskyll en time eller to på ettermiddagen og så er det fint resten. Hot season er februar-mai og da er VELDIG varmt. Men jeg synes alt det er greit, det gjelder bare å tilpasse seg og reisemål. 

Det er sant vedr regntiden: det behøver ikke være en dealbreaker, og varierer som Parmanoia skriver noe, avhengig av hvor du er. Øst- og vestkysten har f.eks ulike tider, selv om det kanskje bare er 10 mil fra kyst til kyst.

Har bodd i Bangkok, og en sak som var fascinerende på sensommeren var hvor punktlig styrtregnet kom hver ettermiddag. Kunne nesten stille klokka etter det... Vanvittige mengder vann som kom i løpet av en time eller to. Ut over det kommer det meste av regnet på natten etter min erfaring. Men en kan selvsagt aldri være helt trygg.

Litt uenig ang hot season: jeg ville generelt sagt fra midten av mars. April og mai er helsikes varmt, nesten uansett hvor i landet du befinner deg.

TS skal til Khon Kaen, og der begynner det statistisk å regne fra april til det kulminerer med heftige 250 mm nedbør i august, før det roer seg gradvis mot tidlig november. 250mm er omtrent som Bergen på høsten. Forskjellen er at alt vannet kommer innen et ganske lite tidsvindu i løpet av døgnet når en er i Thailand. Det er ikke lange regnværsdager slik vi gjerne er vant til her hjemme.

Men uansett regn og varme: TS får garantert en opplevelsesrik tur! 

Endret av FriSomFuglen
Skrevet
FriSomFuglen skrev (2 timer siden):

Litt uenig ang hot season: jeg ville generelt sagt fra midten av mars. April og mai er helsikes varmt, nesten uansett hvor i landet du befinner deg.

Ja, du har rett når det gjelder hot season. 

Skrevet

Har bodd i området i ti år. Ikke Thailand, men nærme. 

Januar/Februar er mine favoritter. Da regner det ikke, og det er litt kaldere. Mars/April har heller ikke regn, men da begynner det bli skikkelig varmt. Dette er deres sommer, det blir kaldere når regntiden starter i Mai/Juni.

Anonymkode: 248bd...ed0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...